2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Mistachterlicht.
Gepost: 18 februari 2012 01:22 PM
  [ # 16 ]

Niet om perse gelijk te hebben, maar ‘standlichten’ branden toch altijd samen met de achterlichten?

Profiel  
 
boulanger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-2011

Gepost: 18 februari 2012 05:38 PM
  [ # 17 ]

Beste toen ik mijn mistlicht aan mijn DS deed heb ik stroom + ofgenomen aan verlichting van klokje,omdat het toch maar efkens aanlicht
bij de keuring kan dat niet veel kwaad,draad naar achter en zien dat je goede massa hebt.
groeten

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 februari 2012 12:49 PM
  [ # 18 ]
graddus schreef:

Niet om perse gelijk te hebben, maar ‘standlichten’ branden toch altijd samen met de achterlichten?

Dashboardverlichting (klokje), stadslichren, achterlichten en kentekenverlichting branden altijd tegelijk.
Voor de lichtschakelaar te ontlasten heb ik relais toegepast zodat de lichtschakelaar slechte de relais schakelspanning schakelt, zonder relais krijgt de lichtschakelaar alle spanning van alle verlichting in en buiten de auto te verduren, wat best veel is als je het optelt.
Hier moet dan wel de verstralers worden afgeteld aangezien deze standaard al achter een relais zitten.
Remedie: relais toepassen verlengt de levensduur van de licht-schakelaar die zonder relais meer te verduren krijgt (naarmate je meer verlichting inschakelt), een relais is dus niet per se nodig.

Mocht je een (Nederlandse) auto met trekhaak hebben, dan ben je verplicht (alleen als je een mistlamp hebt), ook een mistlamp op een aanhanger te kunnen schakelen. Dit kan via pin 2 (?) van de stekker of via een afstandsbediening. Meestal is pin 2 permanent op plus aangesloten om zo stroom te hebben in de caeravan voor bijvoorbeeld de koelkast te laten koelen onderweg. Bij een nieuwere caravan / aanhanger met mistlamp zou dit dus betekenen dat de mistlamp continu aan staat als je dit niet verandert op je auto.
Ik weet echter niet hoe het zit met bijv. fietsendragers e.d en of dit bij de APK gecontroleerd wordt.

In Nederland is het misschien een idee je mistlamp aan te sluiten zoals je wilt en voor de APK te demonteren / monteren daarna. Je hebt wel kans bij een verkeerscontrole hiervoor een boete te riskeren.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 19 februari 2012 01:30 PM
  [ # 19 ]
bogaard77 schreef:

Dat mag zo niet. Je hebt hele fraaie mist lampen van Cibie, met mooi glas erin..

Bogaard,

welke mistlampen zijn dat ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 21 december 2013 12:17 AM
  [ # 20 ]

kan iemand mij vertellen hoe het controlelampje van de mistlamp er origineel eruitziet, of het te bestellen is, of dat het gewoon door de verschillende dealers verschillend is toegepast, bij mij werkt alles en er zit een rond groen lampje in het paneeltje (mijn paneeltje is stuk en een warboel met sowieso 1 rond gat te veel), maar ik heb een perfect paneeltje kunnen scoren met nog maar 1 schakelaar erin, hier ga ik dus de rest van mijn schakelaars bij in monteren.
Voor mijn huidige controle lampje moet ik dus een nieuw gat boren, als dit niet origineel is, koop ik wellicht liever een origineel controle lampje, overigens denk ik dat mijn schakelaar ook niet origineel is, het is een standaard schakelaar van de DS, maar het plaatje is afgeplakt. Mijn schoonvader heeft voor de mistlamp een gele knop op zijn dashboard, dus ook weer totaal anders.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 21 december 2013 03:02 PM
  [ # 21 ]

Hoi,

Als je in Belgie woont moet de controlelamp geel zijn. Bij de keuring deden ze hier moeilijk over. De afbeelding op de schakelaar lijkt op een stralende zon.

Groet Martin

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2013 12:17 AM
  [ # 22 ]

de stralende zon is bij mij de binnenverlichting. welk plaatje staat er dan op de knop voor de binnenverlichting?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 december 2013 12:37 AM
  [ # 23 ]

Er bestaan geen originele controle lampjes. Een ds is nooit met fabrieks mistlampen verkocht, dus er kan van alles gebruikt zijn wat te koop was .

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2013 12:40 AM
  [ # 24 ]

thanx, dan gebruik ik mijn huidige lampje, schakelaar is dus ook niet origineel geleverd..

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10578
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2013 02:44 AM
  [ # 25 ]

Bij mijn weten moet het controlelampje in NL groen zijn. Belgie weet ik niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2013 11:06 AM
  [ # 26 ]

mijn lampje is groen

Profiel  
 
Gepost: 22 december 2013 11:18 AM
  [ # 27 ]
jantje1948 schreef:

Belgie weet ik niet.

oranje in België voor mistlicht achteraan en groen vooraan.

Het controlelampje van het mistlicht heb ik mee in het instrumentenpaneel zitten. Op het originele controlelampenblok (laatste dashboard) is bovenaan en onderaan nog een plaats waar geen symbool op staat. Ik heb bij deze bovenste een oranje glaasje in gestoken en het lampje aangesloten.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 22 december 2013 01:23 PM
  [ # 28 ]

Dat is de meest elegante oplossing. Hoe heb je dat gedaan op de printplaat tellerklok?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2013 01:37 PM
  [ # 29 ]
C-Wawa schreef:
jantje1948 schreef:

Belgie weet ik niet.

oranje in België voor mistlicht achteraan en groen vooraan.

Het controlelampje van het mistlicht heb ik mee in het instrumentenpaneel zitten. Op het originele controlelampenblok (laatste dashboard) is bovenaan en onderaan nog een plaats waar geen symbool op staat. Ik heb bij deze bovenste een oranje glaasje in gestoken en het lampje aangesloten.

Dat klinkt interessant, wellicht ga ik dat ook doen, heb je dat oranje glaasje uit een ander tellerblok gehaald, of zelf iets gemaakt? dat deel waar alle glaasjes inzitten kun je dat ook verwijderen? ik heb het geprobeerd, maar had het idee dat het zou gaan breken als ik meer kracht gaf.

Profiel  
 
Gepost: 22 december 2013 01:46 PM
  [ # 30 ]

Ik heb deze inderdaad uit een ander tellerblok gehaald. Ze kunnen er in ieder geval uit.
Hoe het allemaal weer exact gegaan is weet ik niet meer precies. Is Inmiddels zo’n 14 à 15 jaar geleden.
Ik denk dat de printplaat een verbinding had met een van de stekkers.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook