Automaat of semi EB6v
Opzoek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-08-2011

Gepost: 27 oktober 2012 09:52 PM

Hoi

Mijn interesse gaat naar een C4 picasso (5 of 7 persoon) met een 2.0 benzine motor.
1) 2.0 automaat
2) 2.0 semi EB6v

Ik heb gereden in de EB6v versie en ben niet geheel overtuigd. Schokkend wegrijden al je ook maar iets te veel gas geeft bijvoorbeeld. Tevens lees ik geregeld iets over kapot druklager / koppeling met dit type versnellingsbak.

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring met beide bakken heeft.
Of de automaat degelijker is,minder snel problemen geeft?

Gt

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 28 oktober 2012 12:32 PM
  [ # 1 ]

Volgens de citroengarage waar ik de auto in onderhoud heb is de volautomaat veel minder storingsgevoelig en onderhoudsvriendelijker dan de eb6v. Ik heb het na een zoektocht op de tweede handsmarkt toch gekozen voor de eb6v omdat ik daarvan wel de uitvoering kon vinden die ik wilde hebben. Het aanbod volautomaten is wat beperkt heb ik gemerkt. Daarnaast constateerde ik dat de eb6v goedkoper is op de tweedehandsmarkt dan de volautomaat, en het benzine verbruik is ook gunstiger. Ik heb afgelopen week de druklager/koppeling laten vervangen en geen last meer van schokkend wegrijden. Deze investering + aanschaf auto is in mijn berekeningen nog steeds lager dan aanschaf volautomaat tweedehands. Of dat de komende jaren ook gerechtvaardigd blijft, daar ga ik vanzelf achterkomen Smile

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
Opzoek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-08-2011

Gepost: 28 oktober 2012 12:45 PM
  [ # 2 ]

Ik blijf het toch bijzonder vinden dar bij de EB6v, er zo snel reparatie / vervanging van een onderdeel moet zijn. Dat lijkt me dan ook een tergkerende reparatie.
Over de volautomaat kan ik geen testen vinden en ook weinig ervaringen helaas

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 31 oktober 2012 09:53 AM
  [ # 3 ]

Ik heb de afgelopen vier jaar zonder problemen in een GC4P volautomaat gereden. Omdat het leasecontract afliep en ik goedkoper (20%) wilde rijden is de keuze helaas niet op een nieuwe C4P gevallen. Zowel mijn vrouw en ik missen nog steeds de ruimte en het comfort van de auto.

De dame heeft ons ruim 120.000 kilometer zonder problemen vervoerd. Je stapt zelfs redelijk fris weer uit de auto na de vakantieritten naar Zuid-Frankrijk. Ik moet nog maar zien of me dat in de huidige auto ook gaat lukken. Ik heb er een hard hoofd in.

Profiel  
 
KiterBertus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2012

Gepost: 08 november 2012 11:41 PM
  [ # 4 ]
Opzoek schreef:

Hoi

Mijn interesse gaat naar een C4 picasso (5 of 7 persoon) met een 2.0 benzine motor.
1) 2.0 automaat
2) 2.0 semi EB6v

Ik heb gereden in de EB6v versie en ben niet geheel overtuigd. Schokkend wegrijden al je ook maar iets te veel gas geeft bijvoorbeeld. Tevens lees ik geregeld iets over kapot druklager / koppeling met dit type versnellingsbak.

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring met beide bakken heeft.
Of de automaat degelijker is,minder snel problemen geeft?

Gt

Of je veel of weinig gas geeft bij het wegrijden moet niet uitmaken , in beide gevallen moet je gewoon zonder schokken kunnen wegrijden.
Als je niet kunt wegrijden zonder schokken zal er dus wel het één en ander vervangen moeten worden Wink

Profiel  
 
RS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 09-04-2008

Gepost: 12 november 2012 11:56 AM
  [ # 5 ]

Ik heb een 2.0 benzine met volautomaat; ik heb toen ik deze kocht, ook proefgereden met zo’n semi EB6v, maar ik was hier niet enthousiast over; als je bijvoorbeeld op een invoegstrook even flink snelheid moet maken, vind ik de manier van doorschakelen niet prettig. Mijn volautomaat uit 2007 (met 4 versnellingen) heeft dat probleem nauwelijks. Mijn advies is: als je twijfelt: uitgebreide proefrit maken!
Succes ermee!

Even wennen na 20 jaar Alfa rijden…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 12 november 2012 03:11 PM
  [ # 6 ]

ik zou ook voor de volautomaat gaan…
helaas was bij de 1.6 hdi alleen die andere beschikbaar..
en die schijnt nog al problemen te kunnen geven vanaf een 100000 km..
(volgens insiders)
daarom heb ik voor de handbak gekozen…

Profiel  
 
KiterBertus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2012

Gepost: 13 november 2012 12:04 AM
  [ # 7 ]

Heb nu bijna 70.000km op de teller met eb6v uit 2007 en de koppeling is jongstleden vervangen ... gelukkig volledige garantie van de Citroëndealer maar je weet dat het probleem weer terugkomt en dan is de garantie er wel van af !
Verder valt het op dat de eb6v op beroerde momenten overschakelt naar de 3e versnelling , als je bijvoorbeeld door een bocht rijdt of halverwege een rotonde en dat voelt gewoon heel onlogisch aan.
Gelukkig hebben we de flippers nog zodat ik zelf bepaal wanneer er overgeschakeld word en ik vindt het schakelen met de flippers helemaal zo gek nog niet.
Het overschakelen opzich gaat gemoedelijk en het ‘duiken’ van de auto tijdens het overschakelen is mij niet opgevallen , het is denk ik ook een kwestie van rijstijl en de manier waarop je het gaspedaal bedient.
Ik ben gewend aan de eb6v en vindt het prima rijden maar een aanrader wil ik het niet noemen , met een uitgebreide proefrit kom je er wel achter of de eb6v bij je past .

Profiel  
 
XsaraVTRRR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 20-01-2005

Gepost: 24 november 2012 01:22 AM
  [ # 8 ]

Sinds Juli 2011 rij ik in een 2.0 benzine met volautomaat en heb voor aanschaf ook een keer gereden met een EB6V, maar ben dus uiteindelijk voor de ‘4-bak’ gegaan. Inderdaad is het verbuik van deze automaat een stuk hoger maar gezien het feit dat ik maar iets van 6.000km per jaar rij is dat geen probleem…

Onder garantie is dit voorjaar wel even de software opnieuw ingelezen, ivm schokken met schakelen van 1 naar 2 bij een koude motor.


Dus mocht je een Exclusive tegenkomen met een volautomaat, meteen doen Wink

C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV

Profiel  
 
Caysee
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 386
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 02 december 2012 05:26 PM
  [ # 9 ]

Als je kan kiezen, neem dan de “echte” automaat. Heb hier 5 jaar mee gereden en nooit problemen mee gehad. Een beetje rustige rijstijl en je komt op 1:11 uit.
Zelfs de nieuwe automaat schakelt een beetje vreemd (eerst inhouden en dan weer verder, alsof je eerst het gas loslaat en dan pas de koppeling intrapt bij een handbak)

Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook