2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Toegetreden tot het C6 walhalla
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 17 januari 2013 12:44 PM
  [ # 16 ]
JanSr schreef:

Zaterdag eigenaar geworden van een C6 Exclusive benzineversie, van 2006, met 161 k km.
Rijdt vorstelijk, zoals het hoort.
Mijn jaarkilometrage laat geen diesel toe.

Uiteraard moet er het één en ander gebeuren, zoals een beurt, maar zeker een automaat oliewissel bij Oldenhage.
Na de eerste rit bleek de accu niet tegen een half uur alarmlichten te kunnen. Dus intussen een nieuwe gemonteerd. Best een gedoe, daar achterin.
Vier nieuwe winterbanden om passende nieuwe lichtmetalen 17” velgen gaan er zaterdag onder.

Eigenlijk doet alles het netjes, alleen dat spoilertje blijft wel eens omhoog staan. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Verder uiteraard ruzie met het telefoongedoe. Voor de iPhone 5 met nanokaart is nog geen duo kaart leverbaar.
Weet iemand een andere list?
In het instructieboek staat een verhaal over koppelen via Bluetooth, maar de iPhone ziet het ding niet. Zijn er meerdere types radio?

Tenslotte: Links van alle knoppen zit een ding met SOS er op. Ik heb nog niet uitgevonden wat dat is of doet.


Voor de nanosim op een iphoen 5 is gewoon een converter te krijgen zodat je het nanoformaat in de RT van de C6 kunt krijgen.
Daarnaast levert in ieder geval tmobile gewoon duo sims in nanoformaat. De SOS knop belt 112 als je hem langgenoeg ingedrukt houdt

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 januari 2013 11:16 AM
  [ # 17 ]
JanSr schreef:

Ja, Het Roode Gevaar komt te koop. ik moet er nog enkele dingetjes aan doen: knipperend Airbaglampje en een niet werkende binnenverlichting. Wacht op iets beter weer.

Het Roode Gevaar tot mijn verrassing (en de zijne) verkocht aan de vorige eigenaar, die deze bijzonder auto bleef missen.!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 28 januari 2013 11:31 AM
  [ # 18 ]

Vrijdag kreeg de C6 de warme belangstelling van Oldenhage. Zo kon ik ook in rust de onderkant bekijken. Dat zag er allemaal prima uit. Eén puntje viel op: de rechter pijp van het voorste subframe is niet helemaal droog. Volgens Johan een zwetende wartel van een hydrauliekleiding, komt vaker voor. Bereikbaar in de wielkast rechtsvoor. Wacht dus op beter weer.

De bak-oliewissel aanschouwd: Mooi systeem, en het werkt. Wazig schakelen en “vergissen” was bij de thuisrit al weg, nu mindert ook de bonk tussen 4 en 5.

De computer stond vol met storingen, pakweg 17. Niets alarmerends mee, gereset en over.
En ook weer de vertrouwde stuurhoeksensor van de XM. Ik voelde me direct weer thuis.
Toch tijdens een lange rit zaterdag ochtend weer een “storing in de automaat”, waarna de cruise control niet meer werkte. Na een koude start bij de thuisreis was dat over, gebeurde niet weer.
Bekend probleem? Oorzaak? Aan het rijden/schakelen is dan niets te merken.

De nokkenasverstelventielen doen het nog, maar die ga ik ASAP vervangen.
Verder een stel bougies en bobines en het pollenfilter.

Verder moet het rechter voorprortier-raam opnieuw gekalibreerd worden.

En de rechter koplampsproeier doet het niet. Iemand ervaring met die dingen? Hoe kom je daar bij?

Tenslotte: Er zit een mooie 6 CD wisselaar achterin, trots lees ik MP3. Maar het ding heeft nog geen CD kunnen lezen. Bekend?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 januari 2013 01:35 PM
  [ # 19 ]

Vandaag de nokkenasverstelventielen en een pollenfilter gescoord.
Die ventielen zijn lastig te vinden in SC.
Zoek bij MOTOR/LUCHTBRANDSTOFTOEVOER/ELEKTR.EENH.VOEDINGSSENSOR
Daar staan ze onder nr 16 met als naam: Distributie aanst. elektroklep.
Je moet het maar verzinnen!

Wie weet hoe je het pollenfilter vervangt? De garagist zei via het dashboardkastje. Dat moet er dan zeker eerst uit?
Als ik naar dit plaatje kijk lijkt het wel of je het vanaf de bestuurderszijde moet doen:

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Gepost: 29 januari 2013 01:43 PM
  [ # 20 ]

Tenzij het plaatje vanaf het schutbord bezien is…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 januari 2013 01:53 PM
  [ # 21 ]

Dat zou dan het eerste plaatje in SC zijn waarbij de oriëntatie andersom is…?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 januari 2013 02:26 PM
  [ # 22 ]

Klopt, dat pollenfilter gaat er uit vanaf de bestuurderszijde. Even aannemend dat je het over een linksgestuurde C6 hebt Wink

Desgewenst stuur ik je de instructie C5HG4VP0 Verwijderen - aanbrengen : Pollenfilter
Daarin zie je hoe dat gedaan moet worden.

En het artikelnummer 1920 HE van het nokkenasverstelventiel is vele malen genoemd in het eerder aangehaalde draadje op het C5 Forum.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 januari 2013 02:30 PM
  [ # 23 ]

Zeer veel dank.
Graag die instructies. Ik stuur een PM met mijn e-mailadres.
ten aanzien van dat onderdeelnummer heb je gelijk, maar het kan soms handig zijn te zien waar het ding zo ongeveer zit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 29 januari 2013 09:21 PM
  [ # 24 ]

Pollenfilter moet idd via de bestuurderskant. Normaal gezien moet je dan het bovenste tapijtje verwijderen. Ik heb twee weken terug staan kijken tijdens het onderhoud hoe het moest tongue wink

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 februari 2013 03:45 PM
  [ # 25 ]

Vandaag voor het eerst lekker zitten schroeven aan de nieuwe aanwinst. Nokkenasverstelkleppen, nieuwe bobines en bougies.


De oude bougies mooi gelijk van kleur, maar ook nogal sleets.
Bobines en bougies vervangen door Beru.

Rondkijkend bleek de bout van de motorophanging nogal los te zitten:

Uiteraard vastgezet, maar mij ook afgevraagd waarom een Citroen Agent dat niet ziet bij een beurt.
Altijd weer blij dat ik er zelf naar kijk.

Aan de linkerkant van de motor zitten zwarte ribbelslangetjes, rondom het gasklephuis, kennelijk iets met het motorvacuüm te maken.
Ze zijn keihard geworden en dus ook bros. Die gaan we dus vervangen. Eentje brak af bij het verwijderen van het spruitstuk, daar zit nu een rubberslang om beide einden.

Trouwens, weet iemand het geheim achter die luchtinlaatbuis, die zo duidelijk niet aansluit op het radiatorhuis? Iedere amateur die onder die motorkap kijkt zegt meteen: Hee, dat zit los, dat moet je repareren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2013 04:13 PM
  [ # 26 ]

Dat setje van drie slangen is de carterontluchting.
Twee slangen komen van de koppen, de derde gaat naar het gasklephuis.
Artikelnummer van het setje is 1192 V7.

De luchttoevoer komt boven de radiator uit, en heeft als doel zoveel mogelijk koele lucht te verzamelen via de openingen tussen de Chevrons.

Jij bent nu dus ook overgestapt op de BERU bobines, zie ik.
Ben benieuwd hoe jouw ervaringen er mee zijn.

En welke BERU bougies heb je er nu in gezet, als vervanging van de Bosch FR8SPP332 ?

Hoe zagen de “groene monsters” er uit, iets van olielekkage te zien aan de buitenkant?
En met welke getallen beginnen de serienummers er op, is dat 06?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 februari 2013 04:55 PM
  [ # 27 ]

Uiteraard kon ik de verleiding niet weerstaan en om JW voor te zijn heb ik een klep in de draaibank gezet en met een heel gemeen beiteltje bij de felsrand doorgesneden.
Dit zit er allemaal in:

De twee onderdelen die voor de ellende (kunnen) zorgen zien er nog fris uit, als niew, zonder een spoor van slijtage:
Het plunjertje:

en het huisje:

Het ziet er nog zo goed uit dat ik overweeg het ding weer in elkaar te zetten met wat epoxylijm, als reserve.
Voor die tijd mag JW hem komen bekijken.

Het serienummer op deze is 08248 1711D en op de andere 09070 1118D. Die heb ik nog niet gemold, ik denk dat die achterin de auto gaat voor noodgevallen, net als twee bobines.

De bougies: Z211. Ook erg benieuwd. Het loopt nu prima, kijken of er iets aan het verbruik of zo verandert. De koude start maakt minder herrie.
De Bosch Bougies die er uit komen hebben 1 mm opening en dat lijkt mij veel.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2013 05:08 PM
  [ # 28 ]

Dan zijn die groene monsters al een keer vervangen !
Jouw C6 is uit 2006, heb ik begrepen. Dan moeten er oorspronkelijk ventielen in gezeten hebben waarvan het serienummer begint met 06, of zelfs met 05.

Deze zijn uit 2008 en 2009, oftewel er is al een keer een probleem mee geweest, dan wel de vorige eigenaar heeft ze uit voorzorg vervangen.
Kun je dat nog achterhalen?

De serienummers op de ventielen die je nu hebt zouden met 12 moeten beginnen, klopt dat?

En inderdaad, die tweede zou ik vooralsnog gewoon bewaren, als reserve.

Of je de eerste weer kunt monteren met epoxylijm, daar twijfel ik aan.
Die lijm moet dan komen tussen het groene spoellichaam en de RVS omhulling, maar daarmee kan de onderscheidelijke uitzetting van de twee delen z’n werk niet meer doen.
Die lijm zou dan weer los kunnen gaan, met alle ellende van dien   Rolling Eyes

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 februari 2013 05:35 PM
  [ # 29 ]

Welke elektrode afstand hebben die BERU bougies?
In http://www.mister-auto.nl/fl/bougie/beru-0002330902_g686_a0110002330902.html wordt vermeldt dat dit 1,4 mm zou zijn, dat snap ik niet.

De juiste maat voor een benzine uitvoering is 0,9 mm, als hij op LPG zou lopen zou 0,7 mm aan te bevelen zijn.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook