8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
   
hoog olieverbruik
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 17 april 2014 10:00 PM
  [ # 106 ]
Stef Sep schreef:

Zit dat olievanger filtertje onder in het blok waar de slang op aansluit er wel in?

bedoel je dat bolletje op t blok? daar zit een een geperforeerd cup achtig ding in, iets wat zeker geen olie tegenhoud…

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 april 2014 11:14 PM
  [ # 107 ]

De functie van dit filtertje en het filtertje op je kleppendeksel is eigenlijk niet filteren, maar het opvangen van oliedeeltjes in de luchtstroom, zodat deze neerslaan op het oppervlak van deze filtertjes en terugdruppellen door de zwaartekracht. Zit dit filtertje (of eigenlijk olievangertje) er niet op, dan neemt de luchtstroom veel meer olie mee en is je olieverbruik veel hoger. (tenzij er toch geen luchtstroom is)

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 17 april 2014 11:33 PM
  [ # 108 ]

Kan je een foto regelen?

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 18 april 2014 02:21 PM
  [ # 109 ]

in onderdelenboek:

Daar staat dus niet het filter zelf op, wordt wel genoemd bij nr 5, maar daar heet het een ‘vlamdover’ (flame arrestor/flammenschutz)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 29 april 2014 09:14 PM
  [ # 110 ]

volgens mij moet er dus een soort pannenschuurspons in zitten?

verder zal ik een lektest gaan uitvoeren wbt eventueel slechte zuigerveren. spannend!!!

en nog iets… de vacuumslang vanaf onderkant inlaatspruitstuk zit normaal op de ontsteking? ik heb 123 dus die is dan niet nodig waar moet ik hiermee heen? kan ik deze gewoon afsluiten of hoort ie ergens anders te zitten?

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 29 april 2014 10:59 PM
  [ # 111 ]

Wat voor motor zit er in? De meest DS motoren hebben geen vacuumvervroeging op de ontsteking. Als je een motorblok hebt waarop oorspronkelijk aan vacuumvervroeging op de ontsteking zat, dan hoort daar ook een 123 in met een vacuumvervroeging.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 april 2014 11:51 PM
  [ # 112 ]

Die ‘vacuum slang’ zit op een T stuk in de carter ontluchtingsslang.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 april 2014 01:09 AM
  [ # 113 ]
Erict schreef:

Wat voor motor zit er in? De meest DS motoren hebben geen vacuumvervroeging op de ontsteking. Als je een motorblok hebt waarop oorspronkelijk aan vacuumvervroeging op de ontsteking zat, dan hoort daar ook een 123 in met een vacuumvervroeging.

Voor zover ik weet bestonden er geen DS’en met een werkende vacuumvervroeging. De eerste serie injectie-auto’s had weliswaar een zgn. vacuumdoos op de verdeler, maar die zat daar waarschijnlijk omdat men een standaard Bosch verdeler gebruikte, en het signaalslangetje was dus NIET aangesloten.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 30 april 2014 08:06 AM
  [ # 114 ]

Zat afgelopen weeek wat te bladeren op de site van 123-ignition en kwam het volgende tegen:

For ID’s until 2/1964 Citroen used a distributor with vacuum-advance. To replace this you should order a ‘123\DS-R-V’.

Hele oude ID’s hadden blijkbaar een vacuum gestuurde vervroeging.

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 30 april 2014 11:10 AM
  [ # 115 ]
Egbert schreef:

Die ‘vacuüm slang’ zit op een T stuk in de carter ontluchtingsslang.

hoi Egbert dat is volgens mij de aansluiting op de zijkant van het inlaatspruit stuk, die is aangesloten. Ik heb het over onder het inlaatspruitstuk. zit een slangetje van ca 4 mm binnendiameter.

Het betreft een dy3 motor. met 123 is de vevroeging elektronisch geregeld geloof ik, met een vervroegings curve die je kan in stellen. conventioneel ontsteking is met een vacuümvervroeger geregeld neem ik aan..?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 april 2014 12:42 PM
  [ # 116 ]

Conventionele ontsteking is met centrifugaalgewichtjes vervroegd en dus toerenafhankelijk.
Om de ontsteking nog efficienter te maken hebben veel auto’s ook een vacuumvervroeger; deze vervroegd de ontsteking bij weinig gas. Het vacuum system is altijd een toevoeging op het centrifugaal system. Het is dus niet of vacuum of gewichtjes, het is gewichtjes met soms daarbij vacuum.
Dit system heeft dus 2 variabelen;
1 - toerental
2 - gasstand

Veel gas is groot volume mengsel (veel zuurstof en brandstof molecule die dicht op elkaar zitten) is snelle ontbranding = latere ontsteking
Weinig gas is klein volume mengsel (weinig zuurstof en brandstofmoleculen die verder bij elkaar vandaan zitten)is langzamere ontbranding = meer voorontsteking.

De grootste klap in het efficienter maken van een ontsteking is daarmee de centrifugal vervroeger, Het vacuum vervroegings systeem maakt de motor efficienter bij geen tot 1/3e gas

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 april 2014 12:47 PM
  [ # 117 ]

Erict heeft gelijk: er waren pre-‘64 ID’s met vacuum-vervroeging.

Het slangetje onderaan het inlaatspruitstuk is waarschijnlijk het druppelslangetje, dat evt benzine die na afschakelen van de motor door de restwarmte expandeert en uit de vlotterkamer komt moet af laten vloeien.

Er bestaan twee soorten vervroeging, met verschillende doeleinden:
- vacuumvervroeging wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip aan te passen aan een armer of rijker mengsel, zoals dat ontstaat als je vol gas geeft of juist op de motor afremt.
- mechanische vervroeging daarentegen vervroegt de ontsteking als functie van het toerental, om het mengsel zoveel eerder te ontsteken als nodig is om ook bij sneller bewegende zuiger toch maximaal effect te krijgen nabij bovenste dode punt. Mechanisch wil zeggen dat e.e.a. geregeld wordt door gewichtjes, centrifugaalkracht en veertjes. Die functie is in de 123 inderdaad volledig elektronisch opgelost.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 30 april 2014 02:36 PM
  [ # 118 ]
nltecoko schreef:

Erict heeft gelijk: er waren pre-‘64 ID’s met vacuum-vervroeging.

Het slangetje onderaan het inlaatspruitstuk is waarschijnlijk het druppelslangetje, dat evt benzine die na afschakelen van de motor door de restwarmte expandeert en uit de vlotterkamer komt moet af laten vloeien.

Er bestaan twee soorten vervroeging, met verschillende doeleinden:
- vacuumvervroeging wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip aan te passen aan een armer of rijker mengsel, zoals dat ontstaat als je vol gas geeft of juist op de motor afremt.
- mechanische vervroeging daarentegen vervroegt de ontsteking als functie van het toerental, om het mengsel zoveel eerder te ontsteken als nodig is om ook bij sneller bewegende zuiger toch maximaal effect te krijgen nabij bovenste dode punt. Mechanisch wil zeggen dat e.e.a. geregeld wordt door gewichtjes, centrifugaalkracht en veertjes. Die functie is in de 123 inderdaad volledig elektronisch opgelost.

ok duidelijk wbt de vervroeging,

maar dat slangetje onder het inlaatspruitstuk zuigt behoorlijk en lijkt mij niet verstandig om dat zo te laten aangezien het nu dus vuil kan aan zuigen. afsluiten kan dan geen kwaad?

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 april 2014 06:26 PM
  [ # 119 ]

Dat vuil aanzuigen valtop zich best mee, het volume lijkt me minimaal vergeleken met het totaal wat door de carburateur gaat. Als je afsluit zou het kunnen gebeuren dat je motor verzuipt bij ‘starten kort na heet afzetten’, dus bijv. na tanken langs de snelweg. Gewoon proberen, dan weet je het. Werkt het niet bevredigend en wil je toch de instroom van ongefilterde lucht bepreken dan zou je er een benzinefiltertje op kunnen zetten.  Je zou ook de open diameter kunnen verkleinen, dus slangetje dicht maken en gaatje van 1 mm in prikken/boren. Al dezeingrepen kunnen wel invloed hebben op je mengsel, dus daarna evt carburateur afstellen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 mei 2014 11:02 PM
  [ # 120 ]

Aan de onderkant van inlaat spruitstuk zit volgens mij een slangetje die diep beneden de motor loopt. Het is niet de bedoeling dat deze afgesloten wordt.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook