1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ZX 1.9D TN-SN-67
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 16 april 2014 10:18 AM

Hallo!

Sinds gisteren weer in het bezit van een prachtige ZX. Heb een paar jaar terug al eens een ZX Avoriaz hier op het forum gehad.

Wellicht kennen jullie deze ZX 1.9 diesel ? Smile

Kenteken is TN-SN-67

Door het overlijden van mijn Renault Megane heb ik deze voor “tijdelijk” aangeschaft. Zoals gezegd, een 1900 dieseltje met iets meer dan 360xxx km op het blokje. Altijd keurig onderhouden geweest en heeft geen enkele beurt misgelopen. Ben nu 3e eigenaar.

Nu het vannacht lekker gevroren heeft, kwam ik vanmorgen voordat ik naar mijn werk ging gelijk al een probleempje tegen. Starten ging niet goed. Dacht eerst, zal de gloeispiralen wel zijn. Naar 4x gloeien nog niet starten, totdat ik het gaspedaal tot op de bodem toe in trapte. Toen liep ie wel.

Zit zelf te denken aan vocht in de diesel ( die bevroren is? ) of de verstuivers o.i.d.

Klinkt iemand dit bekend?

Groeten Robin

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6053
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 april 2014 07:05 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 april 2014 08:11 PM
  [ # 2 ]

Zijn de kabeltjes van de gloeispiralen in orde? Er zit een brugkabeltje over je 4 gloeipitten en een aanvoer op de gloeipit van cilinder 3 (als ik het me juist herinner).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 17 april 2014 09:44 AM
  [ # 3 ]

Dat burgkabeltje zal ik inderdaad eens even controleren. (Y)

Vanmiddag gelijk even een afspraakje maken om de distributieriem te vervangen.De vorige eigenaar heeft hem precies op het wisselmoment van de hand gedaan.
Ondertussen alweer twee dagen met het apparaat aan het rijden. Op het starten na heb ik weinig problemen. Enkel dat bij verkeersdrempels het een en ander bonkt aan de achterkant.
Zal mij niets verbazen dat de schokdemper(s) stuk is/zijn, alhoewel dat raar zou zijn, daar hij 400 km terug gekeurd is.

Ach we zullen het zien. Het is in ieder geval een fantastische diesel om mee te tuffen.

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 18 april 2014 10:03 AM
  [ # 4 ]

Even een kleine update. Het is maar goed dat ik gisteren even naar de garage ben geweest. Bij controle van de auto blijkt de achteras stuk te zijn, lekt hij olie waar je bij staat en zijn de injectoren aan gort.

Gelijk de garage gebeld waar ik hem gekocht heb, met de bovenstaande mededeling en dat ik de koop ongedaan wil maken.
Na een gesprekje, komt het er op neer dat ik dinsdag de auto weer terug breng en m’n centen terug krijg.
De garage waar de ZX weg komt heeft hem zelf gekeurd, 250 km terug.

Kortom, de investering die je in deze auto moet doen en gelijk of meer dan de aanschafprijs, dus economisch total loss. Jammer. Hij rijdt wel goed..

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 18 april 2014 11:32 PM
  [ # 5 ]

En dat heb je niet gechecked toen je de auto kocht? Afhankelijk van hoe slecht de achteras er aan toe was had je dit toch wel gemerkt tijdens een proefrit?

Zonde, de auto ziet er verder nog super gaaf uit!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 18 april 2014 11:52 PM
  [ # 6 ]

Een achteras die op is, merk je best wel, of het nou bij een ZX of bij een Xsara is… Dat rijdt knap bagger zullen we maar zeggen.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 20 april 2014 10:31 PM
  [ # 7 ]

Toch jammer dat zo’n nette auto waarschijnlijk nu op de sloop terecht komt crying

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 23 april 2014 09:33 AM
  [ # 8 ]

Weer een update omtrent deze mooie ZX.

We hebben haar afgelopen zaterdag eens even goed bekeken en allerlei testjes gedaan. Het lijkt erop dat de as toch niet stuk is. Zoals een reactie hierboven, een kapotte as rijdt knap bagger. Klopt, dit heb ik met mijn Megané vorig jaar pinksteren ook gehad.

Toch is er een achterwiel die er niet helemaal fris onder staat. We zijn erachter gekomen, dat van die kant ook de schokdemper stuk is, maar of dat het euvel zal verhelpen betwijfel ik ten zeerste.

Door toevoeging van injector reiniger in de diesel, begint het beestje steeds beter te starten. Vanmorgen liep hij direct, zonder op het gas te trappen. Nog wel wat gesputter, maar dat is al stukken beter dan vorige week.

De lekkage van de olie heeft twee oorzaken. De carter pan pakking is lek en er zit te dunne olie in. Dit wordt aankomend weekend opgelost. Nieuwe pakking en gelijk 15w40 olie er in. Heb zo’n vermoeden dat er nu 10 of misschien wel 5w40 in zit.
Bij verdere inspectie konden we zien dat er nieuwe remleidingen en cilinders onder zitten. Tevens is de kabelboom nieuw, want zo netjes als deze eruit ziet is relatief gezien onmogelijk voor het aantal KM’s en jaren.

Ik zou de ZX gisteren terug brengen, echter heb ik besloten om haar in mijn bezit te houden. Ik ben gauw verknocht aan auto’s en dit is er weer 1 Smile
Volgende week donderdag komt er een nieuw disti riem om heen en gaan we haar met de pinksteren weer gebruiken om met de vouwwagen op vakantie te gaan.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 23 april 2014 10:04 AM
  [ # 9 ]

kijk voor achteras revisie mogelijkheden eens hier: http://www.peugeotachteras.nl
Xsara en ZX assen schelen niet zoveel.

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 02 mei 2014 10:23 AM
  [ # 10 ]

Weer even een update van deze kant.

De ZX is gisteren voorzien van een nieuwe distributieriem. Hij was inmiddels dik 40 duizend over z’n maximale km’s heen en dat rijdt niet fijn als je dat weet. Maar goed, de garage had niet eerder tijd helaas. Gisterochtend heen gebracht, gistermiddag weer opgehaald. De oude riem lag netjes bij de passagierskant. Deze zag er nog verbazend netjes uit.

De monteur zei ook tegen mij dat hij nogal wat lekt. Dat klopt zei ik, komt uit de carter naar mijn mening. Het blijkt dus dat hij gasolie lekt vanaf de retour van de 1e verstuiver. De leiding is daar kapot en sijpelt zo langs het blok naar beneden. Even gauw zoeken op dit fora leerde mij dat het er inderdaad uit kan zien als olie als het blok niet zo schoon is. Dat klopt dus..

Even met de monteur meegekeken en inderdaad, er zit een scheur in de leiding. Nou de vraag, weet iemand waar ik die leiding vandaan kan toveren? Heb even wat zitten sneupen op misterauto enzo, maar kan daar weinig vinden.

Nou lijkt het mij niet zo’n moeilijke klus. Het spruitstuk moet eraf, maar dat lijkt allemaal vrij eenvoudig te zijn.

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 12 mei 2014 06:32 PM
  [ # 11 ]

Vandaag weer lekker bezig geweest met de ZX. Het werd toch wel tijd om de retourleiding onder hande te nemen, daar mijn straat al aardig begint te verkleuren door de gasolie Smile

Vanmiddag eerst naar sloperij GAOS gereden. Wat een baggerbende daar. Volgende keer maar laarzen aantrekken, want doordat het beton zo enorm stuk is, staan er dikke plassen…
Voor de klusser is GAOS in ieder geval een auto hemel. Normaal ging ik altijd rechtsaf, richting de Renault’s , maar nu links af richting Citroën. Wat een bonk auto’s die er veelal qua koets nog goed uitzien.

Ik leek geluk te hebben, want er stonden ook wat ZX diesels. Helaas pindakaas, de motoren waren er overal al uit. Geen geluk daar dus. Dan maar richting de Peugeots, zijn immers dezelfde blokjes. Ook daar geen geluk, de motoren waren er ook daar al uitgelepeld.

Aangezien het vandaag zulk fantastisch weer was ben ik maar opgehouden met zoeken en regelrecht naar Nagele toe gereden. Sloperij Klynstra heeft het toch vaak allemaal wat beter voor elkaar.
En ja, ze konden mij met m’n probleempje helpen.
“We zetten het er ook gelijk wel in voor je..” Je weet waar de koffie staat!

Top! Scheelt mij weer sleutelen met dit vieze weer. Na wat arbeidsloon te hebben betaald, kon ik een half uurtje later weer vrolijk verder tuffen. Zo zie ik het graag Smile

Terwijl ik de afslag Bant op de A6 pak, staat er aan het einde van de afrit een Mercedes Vito bus stil met de alarmlichten aan. Zo netjes als ik ben, even gevraagd wat er aan scheelt. Motor defect! Geen prettige plek om stil te komen staan.
De ZX mocht z’n spierballen even laten zien, want ze mocht hem richting de carpool slepen zodat er geen gevaarlijke dingen kunnen gebeuren.

Mooi gezicht, dikke Vito aan de knobbel van m’n zx’je Smile

Oh ja, vorige week zaterdag heeft ze de mooie mijlpaal van 370000 km behaald. Inmiddels gaat ze alweer richting 371 en ben ik zeer, zeer tevreden over het verbruik. Ik kan met zekerheid zeggen, dat ze de 1 op 20 met gemak haalt. Op mijn AX diesel na, is dit echt de zuinigste auto die ik ooit gereden heb!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 mei 2014 06:40 PM
  [ # 12 ]

De blokken zijn er vaak al uit bij GAOS inderdaad. Ik ben er nu ook 2 keer geweest en ga binnenkort weer een keertje voor wat kleine interieurdeeltjes en wat klein spul. Erg leuk om zelf tussen de auto’s te mogen zoeken naar wat je nodig hebt en het er vervolgens zelf af sleutelen.

Leuk om te lezen dat je ‘m toch op de weg houd! Dat was er anders weer eentje minder geweest

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 12 mei 2014 06:51 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad! Voor de kleinere dingen kun je wat dat betreft prima bij GAOS terecht. Ze zitten bij me op de hoek en dus kom ik er ook wel graag Smile

We hebben een kleine kostenraming gedaan wat deze ZX betreft. Voornamelijk op de onderhoud- en brandstofprijzen.
De ZX heeft gelukkig een hele goede koets. Hij zit strak in z’n lak en de bodem is hard.

Maar ja wat kan er nou echt kapot gaan aan de auto? De motor blijft wel draaien.. De achteras is mijn enige punt. Als die krak zegt, dan liggen er gelukkig nog stapels donoren op de sloperijen te wachten. Daar wordt ik dus ook niet echt bang van.

Bijkomend voordeel is gewoon dat het voor zo’n oud besje magnifiek rijd. Dus ja, ik ben zelf ook blij dat ik toch de ZX gehouden heb. Je komt ze steeds minder vaak tegen helaas.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 12 mei 2014 06:56 PM
  [ # 14 ]

Dat de bodem hard is is niet zo gek, ZX’en kunnen niet roesten. De mijne is ook keihard, 1 krikpunt dat niet goed meer is en de wielkast rechtsvoor is een jaar geleden onder handen genomen. Verder hier ook keihard.

De achterwielen van een ZX horen altijd ietsje /—\ te staan, maar als dit teveel is dan is ie inderdaad aan vervanging toe en dan rijd het ook slecht heb ik me laten vertellen. Bij mij met bijna 3 ton op de klok nog niks aan de hand overigens. Ik ben alleen niet zo’n groot fan van diesels, hou het lekker bij benzine Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
RobinD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 29-07-2011

- ZX 1.9d
Gepost: 14 mei 2014 10:45 AM
  [ # 15 ]

Inmiddels is de diesellekkage opgelost echter is er ergens nog steeds een lek. Dit maal van olie vermoed ik.

Had eigenlijk iedere x al het vermoeden dat er toch wat olielekkage was, maar ik kan de vinger er niet achter krijgen. Het oliepeil blijft prima, zit eigenlijk wat te veel in.

Een stemmetje zegt mij dat dat het probleem ook wel zou kunnen zijn, dat hij door teveel druk in het carter gebeuren af en toe wat loost.. ? Misschien ben ik helemaal mis, vandaar mijn vraag Smile

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook