1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C15 VT-79-NR Dat kunstwerk uit A’dam
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 17 april 2013 11:22 PM

Nou momenteel wordt deze auto geschuurd, kunstwerk zit enkel nog op de spatborden en onderaan de bestuurdersdeur en op het dak. En het kunstwerk was ook nog eens verborgen onder een dikke laag heel snel gerolde soort spuitplamuur (rolplamuur hahaha) Maar goed. Het ding gaat er nu al beter uitzien.


Maar ik heb een vraag.  De auto heeft geen deel 2 of hoe dat tegenwoordig heet deel 1b (dus dat gedeelte waar de voertuiggegevens op staan) Dat was geen probleem bij het overschrijven en ik begreep van internet dat het ook geen proleem is met keuren want ze halen de gegevens gewoon zo uit het systeem. Maar goed, dat is een ding, het onbrekende kenteken kan ik gewoon opnieuw opvragen. De wagen heeft in iedergval geen wacht op keuren melding als ik hem opvraag bij het RDW. Heeft wel een kleine schade maar die is al oud en dus daar is hij ook wel eens mee op keuring geweest en is dus kennelijk geen probleem.

Maar nu komt de eigenlijke vraag…tadaaaah! Roffel roffel:

Als ik de auto opvraag op kenteken dan hoort een een uitlaat met een kat onder te zitten (onderdelensites) Echter de motor heeft een carburateur…dus dat gaat normaliter niet samen met catalysator. De uitlaat zit er al heel lang onder en wagen is dus ook zo diverse malen gekeurd. Dus is kennelijk geen probleem dat er geen cat onder zit. De toelating is van 26-1-93. Wagens van 1-1-93 moesten een kat hebben. Hoe kan deze auto nu geen kat uitvoering zijn maar wel kenteken hebben gekregen? Zou eigenlijk niet moeten kunnen. Ik zie geen sporen dat er een andere moter in is gekomen zeker niet onlangs!
Wie kan hier wat over zeggen?

Is trouwens ook een probleem geweest bij de vorige eigenaar, de juiste uitlaat te vinden! Ik ben bang dat de onderdelen sites naar de verkeerde uitlaat verwijzen (die met kat).

Groetjes,


Ton

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 18 april 2013 01:35 AM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 18 april 2013 01:50 AM
  [ # 2 ]


zo was hij toen ik hem kocht:

Zo was hij in Amsterdam ooit

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 01 mei 2013 11:59 PM
  [ # 3 ]

Zo de uitlaat (achterste gedeelte) zit erop heb ik verdorie een gaatje in de voorpijp…eens kijken of ik dat morgen even dicht las.

Nieuwe bougies zietten er ook in nu.

En 2 nieuwe schermen zitten erop voor. (dat koste me wel bijna een hond..maar dat is een ander lang, ergelijk en zielig verhaal)

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 02 mei 2013 12:13 AM
  [ # 4 ]

Het wordt wel wat!!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 02 mei 2013 09:56 PM
  [ # 5 ]

Vandaag naar een ander forum lid geweest, van een ander forum dan, Noordelijk van Apeldoorn. Tja en dan moet je natuurlijk uitleggen waarom je met een ander merk komt aanrijden.hahaha. Ach jullie kennen dat vast wel. Dus nog een gaatje in de voorpijp gelast maar die voorpip en tussenpijp/resonator zouden eigenlijk vervangen moeten worden. Maar goed het ding heeft lekker en zuinig gereden , pakweg 200 kilometer heen en 200 terug en enkele dagen geleden 700km.

ik zag op de heenweg bij Apeldoorn nog een C15 met een rode en witte deur, we hebben vrolijk naar elkaar gezwaaid maar wat reed die hard joh! Zeker een C15 twinturbo…zoef MIEP, MIEP!!!

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 02 mei 2013 10:31 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 02 mei 2013 10:35 PM
  [ # 7 ]

Kiek em goan Smile

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 03 mei 2013 01:04 AM
  [ # 8 ]
Vroem1964 schreef:

Vandaag naar een ander forum lid geweest, van een ander forum dan, Noordelijk van Apeldoorn. Tja en dan moet je natuurlijk uitleggen waarom je met een ander merk komt aanrijden.hahaha. Ach jullie kennen dat vast wel. Dus nog een gaatje in de voorpijp gelast maar die voorpip en tussenpijp/resonator zouden eigenlijk vervangen moeten worden. Maar goed het ding heeft lekker en zuinig gereden , pakweg 200 kilometer heen en 200 terug en enkele dagen geleden 700km.

ik zag op de heenweg bij Apeldoorn nog een C15 met een rode en witte deur, we hebben vrolijk naar elkaar gezwaaid maar wat reed die hard joh! Zeker een C15 twinturbo…zoef MIEP, MIEP!!!

Haha, dat was ik zei de gek dus.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 23 april 2014 02:11 AM
  [ # 9 ]

Nou even een update over de VT-79-NR.

Jaja, hij loopt nog steeds, niet schrikken!

Welnu ik begon lustig te schuren toen ik hem pas had. Helaas gaat het leven soms anders dan je zou willen…dat schuren daarmee ben ik niet meer verder gegaan tot nu. Wel heb ik al heel wat zaken in orde gemaakt sindsdien.

*nieuwe koppeling
*nieuwe aandrijfas
*nieuw keeringen (aandrijfassen, ingaande as versnellingsbak, krukaskeering vliegwielzijde)
*Nieuwe remschijven, nieuwe blokjes
*na aanrijding die ik niet schuld was, (nieuwe gebruikte) lampen en bumper, knipperlichten en motorkap.
*Nieuwe achterdeur rechts.

*Dynamo was kapot, dus nieuwe koolborstels erin gezet nadat ik eerst een andere dynamo voorzien had van koolborstels/spanningsregelaar.

Gisteren heb ik de slangen van de kachel/koelsteem van een sloper gehaald, de aanzuigbuis en het hittelschild/aanzuig warme lucht gedemoteerd en de motorsteunen boven links en rechts en een frame om de radio eindelijk eens normaal te monteren.

Die radio cd player trekt overigens mijn accu leeg als ik het frontje erop laat zitten! En jawel de radio is goed aangesloten. Onderzoek op internet bleek dat dit toch wel vaker voorkomt bij autoradio’s. Inderdaad mijn 2 alfa’s 164 staan ook altijd met lege accu na een kort tijd en daar zitten de frontjes ook steeds op en beiden heb een sony radio…dus ik verdenk ook hier de Sony van stroomconsumptie in rustte.

Ik heb nu toch al aardig veel KM gemaakt met de C15 en het is een beetje een rat geworden door dat schuurwerk, de turquose geschuurde motorkap, de zwarte spatborden en de roest en lopers van de action antiroest spray.

*De motorkap kreeg ik er niet recht op. Snap dat niet echt. Daar moet ik nog eens na kijken. Het is denk ik een motorkap van een ouder type, mogelijk een visa. Want de staaf die in de grendel viel was anders daar heb ik de orginele op geschroefd. Die moest er dacht ik ook omgekeerd op en was korter. Ook had die zo’n mooi scharnierend steun mechanisme. Hoe dan ook. Het zit niet lekker op en in elkaar. Ik heb een flinke naad rechts langs het spatbord en links niets. Verzet ik de schranieren dan ging mijn motorkap omhoog staan aan de scharnierkant door wringen. Nou ja, krijg ik wel opgelost denk ik.

De rechter as, de lange, was de oorzaak dat de hele wagen rammelde en trilde bij accelereren. Wat was daar mee aan de hand? Welnu die as was uitgeslagen in de homokineet of beter in de koppeling. Dus daar waar die 3 pootjes met rollen in de ronde drietand grijpen. Kennelijk was die versleten, want op sommige plaatsen waren flinke putjes te zien waar de rolletjes normaliter lopen. Wellicht een gevolg van een kapotte gummie en vocht en vuil in het vet vn het gewicht. Iemand had dat proberen te herstellen door de drietand op te stoken en de pootjes wat bij elkaar te buigen. Hierdoor was de hele as scheef geraakt. Het stuk metalen huls over de koppeling had men er opnieuw omheen getikt en met kit dichtgesmeerd en alles goed in het vet gezet. Door het gerammel (de hele auto schudde enorm) zijn waarschijnlijk de motorsteunen sneller versleten geraakt dan normaal en bonkt er iets ergens tegen elkaar. Dat had men weer opgelost door keeringen en ronde uitlaatrubbers enz. op diverse plaatsen tussen de rubberlagers en ophangingen te stoppen. (zoals bij de onderste motorsteun) en de ophanging zelf. De zelfborgende moeren van de ophanging waren kennelijk al zo vaak los geweest die hielden niks meer. Die heb ik ook vervangen net als al die extra keerringen en rubbers. In de rechter motorsteun had men plastic wiggen geduwd die men gebruikt om kozijnen te stellen. Die zijn er ook uit nu. De driehoekige rubber blokken heb ik al vernieuwd, Het bonken lijkt nu minder, maar is nog niet helemaal weg. Ik kan echter niet exact lokaliseren waar het vandaan komt. Maar ik heb het moterlager links en rechts nieuw liggen. Het onderste lager zou ook nog kunnen. Maar dan moet het weer uit elkaar, zucht. Op het oog zag alles er goed uit en heb ik niet veel speling/beweging in het blok. Misschien komt ook mijn uitlaat ergens tegen…  Dan heb ik nog een paar lampen liggen met gele knipperlichtsecties en een bumper zonder uitsparingen voor knipperlichten. Die komen er nog op tzt. waarschijnlijk voor de APK. Ik heb nu nog een pietsie speling in het stuur. Volgens de keurmeester speling op een stuurkogel of fussee. Nou, de kogels op het einde van de stuurstang zijn OK dat weet ik wel.
De kokerbalk rechts begint nu behoorlijk te roesten onder de deur. Ik ben bang dat ik hier nog een stuk over heen zal moeten lassen voor of na de afkeuring. De koplampen moet ik nog stellen, en 1 montage schroef/stelsschroef is nog afgebroken agv de aanrijding.

Nieuwe olie en filter zitten er in.

Ditributieriem met waterpomp zou ik ook eens moeten doen.

Beide zijramen in bak gemonteerd (zal wel niet mogen)...

Onlangs in Urk,

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 23 april 2014 03:18 AM
  [ # 10 ]

https://www.facebook.com/photo.php?v=822914934389260&l=1569495487774273430

Nieuwe schijven en blokjes

Nieuwe As RV.

Deze speciale bouten houden het tussenlager van de lange as op zijn plaats.
(Ze hoeven er geloof ik niet helemaal uit)

Hier zitten deze 2 boutjes in

Koppeling was niet versleten maar nat van de olie, deze heb ik vervangen inclusief drukgroep en druklager. Bak ook helemaal schoongemaakt en voorzien van nieuwe keerringen, Krusas voorzien van nieuwe keering aan vliegwielzijde en nieuwe o ring in verdeler/ontsteking.

Wat een viezigheid (dit had ik een klein jaar geleden al eens helemaal schoon gespoten met de had reiniger!

Prise as en koppelingshuis…goed gesmeerd…bah!

Met tandenborstel, kwast en poetsdoeken een dag gepoetst…lang leve de Dasty!

Iemand heeft een extra rubber ring hier tussen de onderste ophanging gefrutseld, aan de andere kant zat een keerring ertussen. Dat is nog weg.

De aandrijf as koppeling viel gelijk uit elkaar toen ik eraan trok.

De motorruimte

Zo te zien komt alle olie van de ontsteking gedruppeld.

Dit is dus van pakweg 9 maanden..

Startmotor is ook goed gesmeerd

Net als de koppeling ik dacht toch echt dat dit een droge platenkoppling moest zijn.

Carburateurreiniger zou hier wel eens gebruikt mogen worden.

Koppeling was nog niet versleten wel nat van de olie.

Oude en nieuwe koppeling

Oude en nieuwe drukgroep

Nieuw druklager

Krukas keerring.(oud en nog niet schoon gemaakte omgeving, vliegwiel gedomonteerd)

Wat belangrijk is bij het bestellen van de juiste as, hoeveel tandjes deze heeft (aan de wiellagerzijde) 21 stuks tel ik.

Waarom zoveel roest op de remschijven?  Ah..na demontage werd het me duidelijk. Iemand heeft 2e hands remblokjes en schijven gemoteerd gehad. De remblokjes waren ingesleten op de groeven van de oude versleten schijven. Door deze gebruikte blokjes met berg en dal slijtpatroon op andere gebruikte schijven te zetten krijg je dus maar een klein contactvlak en dus dikke roest, totdat het blokje ingesleten is.  Inderdaad op de sloop zijn meestal alle remblokjes al weg en de sloper ergert zich steeds aan mensen die dergelijke zaken onder de auto’s uithalen, zoals moet je nieuw kopen vind hij. Ik ben het met hem eens. Set van 4 blokjes kost 16 euro..2 remschijven 30 euro…

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 23 april 2014 03:18 AM
  [ # 11 ]

Nieuwe spanningsregelaar/koolborsteltjes.

Oude koolborsteltjes in dynamo van sloop waren ook vrijwel versleten.

De spanningsregelaar van de sloop dynamo was anders dan de orginele. De dynamo zelf ook, de sloopdynamo uit een peugeot was welliswaar van Valeo maar had inwendige wentilator. (deze hoort zich ook zo aan alsof de lagers droog en kapot lopen) Maar goed ze hebben beiden nieuwe koolborsteltjes gekregen.

Inwendige ventilator

Achter in de C15 is het goed koffie drinken tijdens het klussen:

Koppeling en drukgroep op zijn plaats gemonteerd

Bak weer op zijn plaats”

Schoongemaakt en opgeschuurd vliegwiel:

Priseas en druklager:

Nieuwe keerring krukas vliegwielzijde

oude en nieuwe keering

De kapotte as, is kennelijk warmgestookt geweest en de benen van de ronde 3 tand heeft men naar binnen gebogen omdat de banen (het loopvlak van de 3 rollen) uitgeslagen /versleten was. Hierdoor is de hele as krom geworden. De stalen manchet heeft men opnieuw om de as geklonken. Dit was de oorzaak van het trillen bij accelereren. Trillen in de schakelpook (en hele auto).


hier zie je goed hoe de as uitgeslagen/versleten is is. put in het loopvlak.

Ps. Beiden assen kon ik zonder problemen uit het dif trekken. Er was geen hulpmiddel nodig om kroon- en planeetwielen te fixeren bij deze bak. Alles kwam makkelijk los. Rammelen in de versnellingspook onder last kwam dus van de lange as (deze was krom) en dat kon je ook zien als je het wiel ronddraaide, de as slingerde (maakte geen klak geluiden, bij het maken van een bocht overigens)

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 23 april 2014 09:18 AM
  [ # 12 ]

Kijk, das goed werk geweest zeg!!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 23 april 2014 10:51 AM
  [ # 13 ]

Ja, in iedergeval vooral een geslaagde actie!  Alles werkt naar behoren en het lekt niet meer. Eigenlijk was het gewoon lekker sleutelen. Had enkel wat problemen met het laden door de dynamo. Ik had niet in de gaten dat er twee kabels op de electromagneet van de startmotor zaten. Ik had de kabel van de dynamo er niet op geschroefd, op de startmotor. Ik had daar voornamelijk op de tast gewerkt en dus later wat extrta werk gehad met uitzoeken waarom de dynamo dan weer wel dan weer niet laadde. Dat waren dus de momenten dat het oog van de losse kabel weer tegen de aansluiting op de startmotor kwam. Ik wist dat mijn dynamo op zijn laaste liep (laadstroomlampje zwak aan als de lichten ontstoken werden) Na, een set koolborstels of 2, een andere dynamo en heel wat zoeken en doormeten zag ik iets vonken bij de startmotor…dat bleek dus de losse, maar stijve, voorgevormde kabel te zijn.

Verder wel wat moeite gehad om de bak weer op zijn plek te krijgen. Maar ja had de koppelingsplaat op het oog uitgelijnd ipv een hulpstuk te gebruiken om deze te centreren dus dan kun je dat wel eens hebben. Alle werk gedaan in de garagebox met een paar led lampjes…op zich wel te doen.

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 17 augustus 2014 10:25 AM
  [ # 14 ]

Gaat ze toch weg ??
http://link.marktplaats.nl/m837841537

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Vroem1964
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 22-03-2013

- C15 14e
Gepost: 21 augustus 2014 09:00 AM
  [ # 15 ]

Ja, ze gaat deze week nog weg.

Omstandigheden dwingen mijn ertoe, ouders ziek, vrouw ziek , zelf ziek geweest. Hierdoor heb ik de c15 niet meer gereed gekregen voor wat laswerk aan een koker, het plaatwerk had ik al binnen net als een nieuwe achterlichtunit.  Mijn vader ligt in het zieknhuis en mijn moeder is blijvend in de verpleging gekomen, mijn vrouw is bedlegerig. De Alfa heeft een probleem gekregen en dat kreeg ik maar niet opgelost. Hierdoor is een situatie ontstaan dat ik geen enkele rijdbare auto meer had en boetes krijg van wege verlopen apk.  Jammer van alle werk aan de C15, Hij start gelijk en loopt als de beste, maar ziet er niet uit enm heeft geen apk momenteel.

Groet,

Ton.      (Ps als iemand interesse heeft dan kan hij me vandaag of morgen een bericht sturen. In de loop van de vrijdag gaat hij weg. Hij was al verkocht maar ik kan hem niet brengen, ivm de zorg voor mijn vrouw en ouders. )  https://www.facebook.com/ton.bosma1

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook