Roestbehandeling
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 16 juli 2014 01:14 PM

Beste mensen,

ergens deze zomer wil ik de roest aan de zijkanten onder de skirts gaan behandelen/weghalen. Na veel zoeken op internet kom ik er nog niet echt uit wat nu goede behandelingsproducten zijn (en goedkoop) en in welke stappen zo’n roestbehandeling nou in zijn werking gaat. Verder wil ik andere plekken aan de onderkant behandelen (waar ik bij komen kan), voor zover ik gezien heb is de roest oppervlakkig. Hebben jullie ervaring/suggesties?

Daarnaast laat ik door een bekende op twee doorgeroeste plekken een metalen plaat tegen lassen zodat mijn saxo volgend jaar zeker door de keuring komt. Dat ter zijde.

Alvast bedankt! Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 juli 2014 04:48 PM
  [ # 1 ]

Ik heb Tectylspray gekocht. Iemand ervaring ermee?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
jurjenz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 11-05-2014

- AX GTI U9
Gepost: 29 juli 2014 01:14 PM
  [ # 2 ]

Heb je misschien foto’s die je kunt laten zien? Indien het om oppervlakkige roest gaat zou ik het volgende doen:
-Opschuren tot metaal
-Zinkspray
-(indien nodig plamuren)
-Primer
-Kleurlak

Mochten er gaten inzitten dan zou ik een metalen plaat erin lassen.

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 03 augustus 2014 10:21 PM
  [ # 3 ]

Als het goed moet, zou ik de producten van RX gebruiken, googel maar eens op RX5.
Als het weinig mag kosten zou ik alle roest insmeren met gekookte lijnolie, verkrijgbaar bij de bouwmarkt!

Profiel  
 
Jokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 28-12-2013

Gepost: 13 oktober 2014 02:29 PM
  [ # 4 ]

Een late reply, maar tegen de winter is het altijd handig om nog roest weg te werken.

Roest is een oxide, en lost dus op in zuur.  Echter, niet alle onderdelen zijn gemakkelijk te demonteren en in een zuurbad te leggen.  Daarom is het aan te raden zoveel mogelijk roest te verwijderen door middel van schuren, en terug te lakken.  Om de oxidatie volledig te stoppen, behandel je best na het schuren het oppervlak met een roeststoppende verf. Menie is hier uiterst geschikt voor (onder andere Hamerite verkoopt dit). De oude loodmenie (op basis van lood) is tegenwoordig verboden, maar de huidige producten dragen nog steeds de naam Menie om de herkenbaarheid te vergroten. Na de behandeling is het een kwestie van de juiste lakkleur te bestellen en het opervlak in vele dunne laagjes te herspuiten, waartussen lichtjes opgeschuurd wordt. Hetlzelfde met de doorzichtige lak die erboven op komt.  Het resultaat wordt sterk verbeterd door achteraf het geheel te polijsten, zodat he nieuwe spuitwerk en de originele lakin elkaar overgaat.


Citroen C5 2.0i
Lexia

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook