1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DX-motor met water in het oliecarter
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 12:21 PM

Een vriend van me heeft onlangs een ds gekocht die water in het oliecarter heeft staan.
Als je het vanaf de peilstok moet inschatten zit er ongeveer 3 liter water bij de olie.
De wagen heeft de laatste 17 jaar stil gestaan en dus niet gelopen.
Was wel in een droge schuur gestald en de motor laat zich dan ook makkelijk rond draaien.

Ik heb een naar de motor gekeken en ik zag dat er zgan bougies in zaten, mooie kleur, en ook een
nieuwe verdelerkap en bougiekabels. Hij heeft dus wel onderhoud gehad.

Ik heb de motor niet proberen te starten vanwege het water.
Het kan een lekke koppakking zijn, of een lekkende cilindervoetpakking. Of iemand die gewoon water in de olievuldop heeft gegooid natuurlijk, maar das onwaarschijnlijk.

Ik heb eerst het koelsysteem bijgevuld en geprobeerd het koelsysteem af te persen. Het lukt niet om daarin druk op te bouwen.
Het water komt namelijk naar buiten via het buisje onderin de waterpomp (waar dat slangetje op zit), en ook via dat kleine gaatje bovenin de waterpomp.  Die waterpomp werkt dus niet mee..
Dat ga ik nu proberen af te dichten om nog eens een druktest te doen. Ik ben wel bang dat dat niet gaat
lukken overigens, want dan zal het water wel achter de waterpomp poulie vandaan gaan komen…

Inmiddels heb ik de olie afgetapt. Eerst kwam er heldere groene KVS (of water met antivries) naar beneden, waarna de donker-grijzige olie volgde. En kwam overigens geen mayonaise of yoghurt naar beneden, wat ik wel eens bij andere ds motoren heb gezien met een dergelijk euvel.

Mijn vraag is de volgende. De wagen heeft aantoonbaar 17 jaar niet gereden, en waarschijnlijk gezien de situatie onder de motorkap (stof etc) heeft de motor ook niet gedraaid sindsdien.
Als er een klein lek ergens zit kan die 3 liter wellicht het gevolg zijn van lange tijd een beetje lekken ?
Ander punt, zou het eventueel ook condens kunnen zijn ?
Waarschijnlijk niet, 3 liter lijkt me veel te veel.
Ook was het eerste water mooi helder groen, net als KVS, of water met antivries.

Mijn plan is om er nieuwe olie op te doen en dan proberen de motor eens te laten draaien.
En dan te kijken of het olieniveau stijgt.

Iemand met goede tips of iemand met ervaringen met dergelijke situaties ?
Alle hulp word gewaardeerd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 juli 2014 01:18 PM
  [ # 1 ]

In zo’n geval, en ik heb het een paar keer meegemaakt, kun je je éigenlijk de moeite van het afpersen en lopend maken beter besparen en in ieder geval de kop er af halen in de motor te kijken. Maar misschien is het gewoon wel het beste de hele motor eventjes uit elkaar te halen, zoals ik het in de gevallen heb gedaan waarbij ik het tegenkwam. Het lijkt mij dat er óf een scheur in het blok of de kop zit of dat er in ieder geval een gare voetpakking in zit. Een lekke koppakking, tja, dat zou kunnen maar meestal lekt het dan alleen weg als er druk op staat. De voetpakkingen staan altijd “onderwater” dus die kunnen al doorlekken door de druk van het stilstaande water. Die 3 liter kvs/water in het blok kan inderdaad een gevolg zijn van een klein gaatje en 17 jaar staan. Dat gaatje ga je, naar mijn idee, niet vinden met afpersen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 01:59 PM
  [ # 2 ]

Ok bedankt. Ja lijkt me ook dat het blok wel uit elkaar moet.
Maar ik wil toch ook graag even een compressie test doen om te kijken of het allemaal wel de moeite waard is.
Dan zal er toch even olie op moeten.
Probleem daarbij is wel dat ik het oliefilter met inhoud aan olie/water niet kan vervangen.
De wagen staat op bezemstelen en ik heb ter plekke geen mogelijkheid er van onder goed bij te kunnen.
Kan je een oliefilter liggend naast de auto vervangen eigenlijk, als het al kan is het wel verdomde lastig lijkt me, vooral (goed) terug plaatsen.

Hoe erg is het als ik het oliefilter met inhoud nu nog even laat zitten en er gewoon 4,5 liter olie op doe.
Dit voor compressie test en eventueel draaien.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2014 02:05 PM
  [ # 3 ]

Olie drijft op water dus dat moet eerst uit je carter. Als je onder je auto kan liggen kan je het filter vervangen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 02:17 PM
  [ # 4 ]

Ik kom er ter plekke niet onder. Veels te link ook. Kan er alleen naast liggend iets doen. Aftappen ging nog wel.
Dat oliefilterhuis zal wel volzitten met water.
Niet best als hij dat eerst gaat verpompen. Of valt het mee aangezien het alleen maar tornen is en het maar een half litertje water zou zijn ? De rest die volgt is dan vanzelfsprekend weer motorolie

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2014 02:19 PM
  [ # 5 ]

Water in je lagers wil je niet!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 02:26 PM
  [ # 6 ]

Ok. Dan is er wellicht nog een andere optie.
Ik kan het oliefilter deksel wel losdraaien. En daarna ook de centrale moer voor het oliefilterhuis.
Als ik die alleen wat los, en dan weer vastzet, loopt dan niet ook die troep eruit ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2014 02:59 PM
  [ # 7 ]

yep…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 juli 2014 03:45 PM
  [ # 8 ]

Kan je de auto niet verder opkrikken?
Op zich is het gunstig als ie al bezemstelen in de veercilinders heeft, dan past er meestal wel een krik onder…
Paar goede bokken eronder en je hebt dan toch wel wat werkruimte…
Eventueel kan je nog een paar tegels onder de wielen prutsen.
Ik zou toch wel zeker willen weten dat er zoveel mogelijk water uit het carter is.

Die mayonaise krijg je trouwens alleen als de olie met dat water gemengd is, dus als de motor gelopen heeft.
Maar dat had je waarschijnlijk al begrepen.

Wel een tegenvaller dat water… of was dat al bekend vòòr de koop?

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 05:26 PM
  [ # 9 ]

H@ns, goed idee even wat bijkkrikken. Ja dat was al bekend voor de koop. Maar de algehele indruk van de motor was goed, met de hoop het op te kunnen lossen.

Ja goed dat er geen mayonaise in het carter en ook onder het kleppendeksel zat inderdaad, anders zou ik denk ik ook van de koop hebben afgeraden.
Dan zijn waarschijnlijk de krukaslagers al beschadigd. Nu valt dat nog te bezien…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2014 05:35 PM
  [ # 10 ]

Als je het carter leeg maakt en vult met verse olie kan je de auto starten en kijken of er weer water in je olie komt. Dan kan je het blok er als nog uit trekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 juli 2014 06:58 PM
  [ # 11 ]

Precies Joris. Dat is ook inderdaad het plan.
Het onder druk zetten van het koelsysteem zal ook uitwijzen of er uberhaupt een lekkage te meten is.
Moet nog wel even zorgen dat die rotte waterpomp dan geen roet in het eten gooit.
Word vervolgd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 juli 2014 03:40 PM
  [ # 12 ]

waterpompje vervangen is een half uurtje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 31 juli 2014 12:47 AM
  [ # 13 ]

Behalve als de pomp volledig zit vastgerot zit op de lange tapeinden van het pomp huis.
Heb wel meegemaakt dat je er met een haakse slijper bij moet !!!

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 31 juli 2014 10:24 AM
  [ # 14 ]

Toch nog even een reactie : de combinatie van de lekke waterpomp en het water in het carter, en het lange stilstaan zette me toch aan het denken.
Het lijkt me logisch dat de waterpomp kapot is gegaan, en dat iemand zonder al teveel verstand water heeft willen bijvulllen in de verkeerde dop. Daarom is het water relatief helder zonder roestkleur, wat je vaker ziet bij een lekkage.ik weet ook niet of bij een langzame lekkage door een klein gaatje de olie wel echt gaat drijven op het water voor het grootste deel.
Als je de auto opkrikt met die bouten ipv met bezemstelen als je de gasbol hebt verwijderd, kan je safe onder de auto liggen en het filter vervangen. Het filter is van papier zonder kooi, dus als hij is vergaan door het water, zuigt de pomp die rommel op, verstopt en/ of perst dat in de lagers. Motor exit.
Zonde van de motor.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 juli 2014 12:07 PM
  [ # 15 ]

IDD dat filter moet eruit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook