1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Startmotoren: welke passen in GSA? Past inlaatspruitstuk 1015 op 1130?
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 30 augustus 2014 04:34 PM

Zie p. 2 voor recente vragen! 6-1-‘15


Voordat ik echt rustig kan gaan toeren met de GSA zijn er nog 2 probleempjes die ik graag zou willen oplossen.

1, de belangrijkste: hij loopt niet stationair.
Bij gas los en de koppeling ingetrapt slaat de motor al snel af (rode acculampje flikkert eerst, dan de twee andere ‘contact aan’ lampjes ook aan).
- Dit doet hij pas sinds kort, toen hij nog in de loods stond liep ie keurig zonder gas, op weg naar de garage gaf hij volgens mij ook geen problemen.
- Ik heb tussendoor ook nog een ritje gehad dat hij wel netjes bleef lopen, zonder problemen door de files op de Utrechtse ring. Toen dacht ik dat het euvel was opgelost (had voor vertrek even met m’n hand de luchtinlaat half dicht gehouden), maar gisteren sloeg hij weer gewoon af.
- Met de choke ietsje uit blijft hij wel draaien, al loopt hij dan niet mooi regelmatig.
- Gaat om een Weber carburateur.
- Beide stationairsproeiers heb ik er vandaag uit gehaald en doorgeblazen, zonder resultaat.
- Als hij gewoon op toeren is loopt ie als een zonnetje.

Kan iemand vertellen wat ik moet controleren/afstellen/schoonmaken/versleutelen om dit op te lossen? Dit rijdt ronduit bagger, en is ook niet helemaal lekker veilig enzo.

2, de startmotor is niet helemaal lekker.
Bij ongeveer de helft van de startpogingen gaat de startmotor wel draaien, maar neemt hij de motor niet mee. Zeker in combi met euvel 1 niet handig. De startmotor is vorig jaar vervangen door een gereviseerde (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217031/P30/#1761628), maar dat is niet goed gedaan óf er is in de tussentijd iets mee gebeurd.
De auto had toen ik hem kocht een kapot contactslot, sloeg na het starten niet vanzelf terug, dus je moest de sleutel terugdraaien om de startmotor weer uit te zetten. Wellicht heeft dat ermee te maken?

Zou ik dit probleem zelf op kunnen lossen, of moet de startmotor opnieuw worden gereviseerd oid?

Hoop dat jullie ervaren sleutelaars mij kunnen helpen bij de laatste stap naar lekker toeren!

Groeten,
Daan

Profiel  
 
charmille
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011

- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Gepost: 30 augustus 2014 06:13 PM
  [ # 1 ]

Met het probleem met de startmotor heb ik wel enige ervaring. Voor de GSA werden verschillende merken startmotoren geleverd (Meestal Femsa of Paris-Rhone). Van sommige types is het rondsel afstelbaar; je kunt afstellen hoe ver het tandwiel van de startmotor in de krans om het vliegwiel grijpt. Neemt de startmotor het rondsel helemaal niet mee, of heb je een krassend geluid? In het eerste geval is de startmotorbendix waarschijnlijk kapot, in het tweede geval is het afstelling of is de krans op het vliegwiel al teveel beschadigd.
In het gunstigste geval is het euvel verholpen met afstelling van de startmotor. Daarvoor moet ie wel uitgebouwd worden.
Ik heb wel eens een beschadigde krans omgedraaid, vervanging is dus niet altijd nodig. De motor stopt vanwege de compressie steeds op dezelfde plek, en als de krans beschadigt is het altijd op dezelfde vier plekken.
Nog een tip: startmotoren van GS zijn vaak kwalitatief beter en passen ook op GSA; alleen moet dan het inlaatspruitstuk los omdat de startmotor dikker is dan die van een GSA. Je krijgt deze er niet tussenuit.
Met carburateurs heb ik ook wel enige ervaring, hier is schoonmaken en afstellen meestal het devies; maar voor een goede afstelling heb je een CO meetapparaat nodig.

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 30 augustus 2014 11:50 PM
  [ # 2 ]

Dat van het stationair zal wel te maken hebben met de apk, ze hebben waarschijnlijk het co af gesteld, gewoon weer even een goed loop zoeken met de co schroef. Of ze hebben alle schroeven geprobeerd tot het co omlaag ging, dat gebeurt het vaakst!
Gr. Wim.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 31 augustus 2014 11:03 AM
  [ # 3 ]

De gsa kent een zgn stationairsproeier. Als deze niet functioneert wil de auto niet of slecht stationair lopen. Check deze. Bij het op contact zetten van de auto moet je een klik horen.bij de carburateur. Als je alleen bent is het slecht te controleren. Zet dan de auto op contact. Volg bij de carburateur het electr. draadje en ontkoppel deze. Je moet dan een klik horen. Niet ? dan is de sproeier stuk of klemt. De remedie is sproeier demonteren en dan het messing kapje er aftrekken (met beleid) dan testen aan de 12 V. Het zichtbare pennetje moet dan in/uit gaan. Niet? dan een andere electr. sproeier plaatsen.

teveel citroenen

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 31 augustus 2014 12:57 PM
  [ # 4 ]

Charmille en Wimmen, bedankt voor de input. Ik ga wel eens met m’n vriendin bij de auto langs, en klikjes luisteren.

Verder heb ik alleen ervaring met brommercarburateurs, daar werkt de stationairschroef gewoon als minpunt voor de gasschuif, je schroeft het gas ietsje open als je hem indraait. Werkt dat bij de GSA vergelijkbaar? Dan zou t betekenen dat ik daar rustig wat aan kan draaien zonder iets te verpesten..

Groeten,
Daan

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 augustus 2014 01:26 PM
  [ # 5 ]

Nee, niet vergelijkbaar. Auto’s hebben minimaal 2 sproeiers. De stationairsproeier werkt als de gasklep dicht is, bij gasgeven wordt dit overgenomen door de hoofdsproeier en de remluchtsproeier. De elektrische afsluiter voor de stationairsproeier is om te voorkomen dat er na afzetten van de motor nog benzine “nadruppelt”. Niet elke carburateur heeft dit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 31 augustus 2014 02:14 PM
  [ # 6 ]

Er zijn twee stationaire regelaars; de ene bedient de gasklep en de andere regelt de mengsel verhouding. De eerste zit aan de achterkant, duidelijk zichtbaar, naast de gashendel.

De tweede, de CO-regelschroef, zit vlak boven de voet, aan de kant van het luchtfilter. Die zit verstopt in een tunneltje en het filterhuis moet er af om er goed bij te kunnen. Naar binnen draaien van deze schroef = armere stationairloop, naar buiten draaien = rijkere stationairloop. Als het goed is zit de sweetspot rond de 2 slagen naar buiten. Afregelen is een kwestie van zoeken naar het punt waar het blok het fijnste loopt. Een ‘dansje’ tussen de eerste en de tweede regelschroef.

En, als gezegd, ze kan ook lucht lekken bij de inlaten omdat de koppelingen van het spruitstuk een andere vorm hebben dan die van het blok (rond vs zeskant). Het spruitstuk komt nml van een 1220. Dat werkt probleemloos zolang het precies goed zit en dat is millimeterwerk.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 13 september 2014 01:28 PM
  [ # 7 ]

Ok. Statonairsproeier doet het en zit niet verstopt. Garage heeft niet aan de afstelling gezeten, co was al prima. Blijft de valse lucht over? Gedrag van de motor: hij gaat gelijk hoger lopen als ik mn hand deels voor de inlaat houd, of als de choke erop gaat. En ik vind dat hij na een dot gas er lang over doet om tot rust te komen. Kan me van de brommer herinneren dat dat met valse lucht werd geassocieerd. Carburateur eruit en de pakkingen vervangen? Of zijn er nog andere opties of testjes om uit te voeren?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 september 2014 09:12 PM
  [ # 8 ]

Laat die carb. eerst maar zitten want het is niet voor het eerst dat Draakje dit gedrag vertoont. Controleer daarom de vier inlaten! De reden heb ik al aangegeven. De boosdoener kun je makkelijk vinden door wat startspray, remmenreiniger, carburateurcleaner o.i.d. tegen de koppelstukken te spuiten. Verschil in toerental = lekkage. Daarna is het een kwestie van wat frummelen met de positie, bij voorkeur met een nieuwe pakking ertussen, en ze spint weer als een poesje. Let op dat je de bouten niet te vast draait want het blok is gemaakt van een vrij zachte aluminiumlegering. Er is weinig kracht nodig om een schroefdraad te vernielen.


En ik weet niet of je de bougies hebt vervangen maar je krijgt ook dit soort gedrag als de elektrode-afstand niet klopt.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 13 september 2014 10:10 PM
  [ # 9 ]

Ah, mooi om te horen dat het in ieder geval niet nieuw is. Ik heb de remmenreinigertruc geprobeerd, maar merkte weinig verschil in het toerental (nou liep ie wel dusdanig ruk dat hij steeds wat schommelde in toeren).
Kan natuurlijk prima ook aan de onderkant van het spruitstuk lekken, daar kom je niet bij met de spuitbus.

Dan rest mij nog de vraag welke pakkingen jij ertussen hebt gedaan, is er verschil tussen de pakking van de 1130 en de 1220? Welke kan ik het best nemen?
Of zijn het gewoon papieren pakkingen die ik zelf kan namaken?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 september 2014 10:47 PM
  [ # 10 ]

Weet je zeker dat de elektrische stationairsproeier werkt?
Wat je kan doen is het stationaire toerental wat omhoog schroeven.
Met de aanslagschroef. Die kan je niet missen.
Als ie blijft lopen kan je het stekkertje van de elektrische stationairsproeier afkoppelen.
Dat moet onmiddellijk merkbaar zijn in het toerental. 
Zo niet: sproeier toch kapot.

Als er bij de carburateurvoet een klein luchtlekje zit is dat volgens mij wel te compenseren met de mengselschroef.

Heb je trouwens een dempertje op de carburarteur? Misschien werkt dat niet goed meer.
Dan zakt het toerental iets te snel in bij gas los met afslaan tot gevolg.

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 13 september 2014 10:57 PM
  [ # 11 ]

Hans, die laatste optie ben ik nog wel benieuwd naar, ik weet niet wat voor dempertje je bedoelt, maar ik heb wel het idee dat ie makkelijker afslaat bij snel gas los dan wanneer je rustig afbouwt.

De elektrische sproeier klikt bij het leven, ik heb hem er ook uit gedraaid en los getest, en ik voelde m ook schokken (hij doet het niet als het sproeiertje eruit is, dus je kunt het pinnetje niet zien bewegen).

Groeten,
Daan

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 september 2014 11:22 PM
  [ # 12 ]

Dat klikken wil nog niet zeggen dat hij ook echt werkt.
Op de auto uitproberen is de beste manier. Als je helemaal geen toerenval merkt als je het stekkertje losmaakt werkt ie niet.

Dat dempertje zit dacht ik bij alle GSA’s (GS na 77 of zo)
Even foto geleend van http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215906/P465/#1692296
Rechts onder, waar het stangetje tegenaankomt.

Bij Weber en Solex zitten ze iets anders maar het principe is hetzelfde, het zorgt ervoor dat de gasklep het laatste stukje langzaam dichtgaat.

Het dempertje heeft overigens niet te maken met slecht stationair lopen, alleen met het afslaan na gas ineens los.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 september 2014 12:45 PM
  [ # 13 ]

dpch. penetje moet bewegen. laat hem er anders even uit, en maak het gat even dicht, of hou je duim erop, en start dan de motor. (door een ander) blijft ie dan wel lopen, eureka, de klep is alleen om nadieselen te voor komen,

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 19 oktober 2014 07:19 PM
  [ # 14 ]

Zo, eindelijk wat tijd gehad om eens naar de auto te kijken.

Die demper heb ik niet geloof ik, bijgevoegd een foto van mijn carburateur. Ziet er wel even wat anders uit dan de voorbeeldfoto hierboven. Maar als ie er niet zit kan hij ook geen problemen geven toch?

Ook nog eens goed naar de stationairsproeier gekeken. Als ik het contact uit zet, springt het pinnetje naar buiten, als ik hem aanzet springt hij naar binnen, maar dan moet ik m wel ietsje helpen (klein duwtje met een schroevendraaier oid, dan klikt ie naar binnen). Met het sproeiertje erop voel ik hem wel iets schokken, maar dan kun je natuurlijk niet zien wat hij nou werkelijk doet daar binnenin.
Moet hij echt bij contact aan en uitzetten zonder hulp heen en weer springen? In dat geval heb ik t euvel gevonden.

Afbeelding Bijlagen
20141019_144614.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Groeten,
Daan

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 oktober 2014 07:59 PM
  [ # 15 ]

Ja, want anders blijft de sproeier dicht….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook