1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
aandrijfas (aangepaste titel)
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 19 september 2014 09:39 PM

Ik heb de titel maar even aangepast aan het huidige probleem… Zie post achteraan

Ik ben gister naar huis gereden in onze eerste BX. oké, hij ziet er niet zo netjes uit. Maar ach, je moet er een keer aan beginnen. Nu nog een maand om te kijken wat er moet gebeuren voor een nieuwe APK. Volgens vorige eigenaar niet zo veel. Nieuwe voorbanden, remblokken en een lekzak vervangen. Dat zou het zijn. Op de langere termijn moet er wel wat meer aan gebeuren. Distributieriem, hoogteregelaar is een beetje vuil, verder weet ik het even niet meer. Valt allemaal wel mee. En op het dak en motorkap laat de blanke lak los. Dat wordt dus rollen…

Het is een 1.4i deauville. Met een GTI interieur. Ongeveer 133.000 gereden
beetje vage foto maar was aan het koken, oppassen en muziek aan het luisteren.

We zijn er super blij mee en aangezien hij helemaal hard is gaan we er nog veel plezier van beleven. dat hopen we dan maar.

groet Bram


bx by bram tackenberg, on Flickr

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 19 september 2014 10:16 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd man! Heel veel plezier ermee!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 20 september 2014 09:53 AM
  [ # 2 ]

Ik weet niet hoe ‘hard’ die distributieriem nodig is, maar die zou ik zover mogelijk bovenaan je lijstje zetten… Als de riem knapt ben je ver van huis.

Mooie BX verder, fijne kleur, was mijn eerste auto ook!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 21 september 2014 01:05 AM
  [ # 3 ]

Leuk een BX. Maar zoals de voorganger ook al aangaf is het vervangen van de distributie nummer 1 om aan te pakken. Is bij een 1.4 ook niet heel lastig dus hoeft je de kop niet te kosten. Hij lijkt zwart, maar dat is niet geleverd op een deauville dus kunnen we wel meer foto’s gebruiken. Smile

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 21 september 2014 09:46 PM
  [ # 4 ]

Ik zal snel wat meer foto’s maken. Over de distributieriem, hij is volgens de sticker in de kap voor het laatst in 2006 vervangen bij 66.000, nu 133.000 gereden. Dus snel vervangen maar.

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 01 februari 2015 07:21 PM
  [ # 5 ]

De BX bevalt goed dus hebben we er weer flink wat aan vervangen. Eindelijk de D-riem vervangen en we kwamen een lekke waterpomp tegen dus ook maar vervangen. Tevens de twee andere snaren gedaan. Remblokken voor en de LHM ververst. We hadden al wat rubbers vervangen en er 4 nieuwe banden onder gelegd. Hij gaat steeds beter rijden. Er zit nog een hele kleine trilling in het stuur. Misschien de aandrijfas?
Super leuk z’n BX! Foto’s volgen

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 28 december 2015 11:51 PM
  [ # 6 ]

Hoi Allemaal,
Onze BX begint toch wel erg veel gebreken te vertonen. Een paar zijn zo opgelost en dan kunnen we er wel weer mee doorrijden maar echt goed is ie niet. Aangezien hij er niet uit ziet twijfel ik of het zinvol is om er nog echt heel veel aan te gaan doen.
Het goede aan de BX is dat er bijna geen roest in zit, ik zag vandaag een klein plekje op de motorkap, dat is het. Ook de hydrauliek werkt erg goed en de leidingen zijn goed.  En verder weet ik wat er nog aan moet gebeuren. Dat is ook best goed.
De minder goede punten, stuurashoezen, zwetende motor, radiator moet vervangen worden (ga ik van de wee doen). Met de rest is wel te leven maar moet wel een keer gebeuren. Dashboardverlichting, raamhouders enzo.

Ik vind het rijden in de BX helemaal geweldig. Dus als ie weg gaat moet er wel een voor terug komen.

Wat zouden jullie doen?

Groet

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 29 december 2015 03:48 AM
  [ # 7 ]

Repareren

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 29 december 2015 08:33 AM
  [ # 8 ]

klaar maken, iedere auto van die leeftijd heeft wel wat kleine aandachtspuntjes.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 29 december 2015 12:05 PM
  [ # 9 ]

Weekendje sleutelen en je kan er weer tegen. Je weet nu wat je hebt, het is maar de vraag wat je weer terug krijgt/koopt met de aanschaf van een nieuwe wagen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 december 2015 02:10 PM
  [ # 10 ]

Allemaal kleine dingen dus.
Maak je een weekend kwaad en het leed is geleden.
Je weet nu dat je een fijne auto hebt, bij een volgende moet je het ook maar weer afwachten.
Maak anders foto’s van de mankementen zodat we mee kunnen kijken.
Ben eigenlijk wel benieuwd.

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 29 december 2015 03:05 PM
  [ # 11 ]

Oké, ik heb al besloten hem weer op te lappen en er mee te blijven rijden. Ik ben de onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen en ga ze ergens in januari er in zetten. De radiator gaat er deze week al in. Iemand nog tips met betrekkinh tot de radiator?

En dan in het voorjaar verven dat ding.

Groet en dank voor het over de drempel trekken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 december 2015 03:38 PM
  [ # 12 ]

Beste tip met betrekking tot de radiateur is: neem na het vervangen van de radiateur ruim de tijd voor het goed ontluchten van het koelsysteem…

Enne, verven…?!

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 29 december 2015 03:42 PM
  [ # 13 ]

Goed ontluchten? Kan ik gewoon de radiator vullen met het ontluchtings-ventiel open? En als ie vol is voorzichtig het ventiel dichtdraaien? Of komt daar meer bij kijken?
Ja, verven… De blankelak laat overal los, dus daar moet eens iets overheen.

Groet

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 29 december 2015 03:46 PM
  [ # 14 ]

TU-tjes zijn nogal luchtslikkers. Het is echt zaak om de boel goed te ontluchten tijdens en na het vullen van het koelsysteem. Als je dat niet doet krijg je oeverloos gezeur met waarschuwingslampjes of overstromende radiateur.

En je moet ‘m ook niet te vol gooien, maximaal tot een centimeter of 10 onder rand van de vulopening.

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 29 december 2015 03:49 PM
  [ # 15 ]

Oké, goede tip. Dus rustig bijvullen met ventiel open. En zeker niet te vol doen. Met draaiende motor vullen?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook