Gloeibougies 2.5 TD, intercooler demonteren?
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 28 september 2014 10:08 PM

Volgens de Haynes moet ik de intercooler demonteren bij het vervangen van gloeibougies. Als ik met gezond boerenverstand er naar kijk lijkt me dat deze niet in de weg zit…

Heeft iemand anders trouwens ervaring met gloeibougies vervangen bij een 2.5 TD?

Ik ga er volgend weekend mee aan de slag denk ik, ik heb de stroomtang er op gehad en nr 4 trok geen stroom, als ik die ga vervangen dan de rest ook maar.

Tips zijn welkom!!!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2014 08:50 PM
  [ # 1 ]

Niemand ooit de gloeibougies vervangen van een 2.5TD???

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2014 08:58 PM
  [ # 2 ]

De haynes is gek. Ik heb nooit een intercooler uitgebouwd voor het vervangen van die gloeibougie’s. Het is wel een beetje geknoei hoor en je bent wel ff bezig. Maar niets speciaals aan als je een beetje knap gereedschap hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2014 09:20 PM
  [ # 3 ]

Wat voor knap gereedschap bedoel je Waterman?

Ik heb gewoon ring en steeksleutels van Gedore, zo te zien heb ik verder niet veel bijzonders nodig.

Of mag ik de slagmoersleutel op een zacht standje (weinig luchtdruk) op de bougies zetten als die vastzitten?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2014 09:21 PM
  [ # 4 ]

Geen slagmoersleutel natuurlijk…. gewoon een goede ringsleutel of als dat past een diepe dopsleutel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 01 oktober 2014 09:33 PM
  [ # 5 ]

Ok. mooi klusje voor dit weekend, ik ben alleen een beetje bang voor het afbreken….. Zal wel met beleid losschroeven en kruipolie bij de hand houden….

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 02 oktober 2014 10:19 PM
  [ # 6 ]

Waterman, ik snap wat je bedoeld met priegelklusje, ik heb net een poging gedaan de bougies in te spuiten met Imal, pffff overal zit wel wat voor…. Nou ja, geduld is een schone zaak

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 03 oktober 2014 08:41 PM
  [ # 7 ]

Het is gelukt, viel op zich wel mee, het lastigste is het expansie tankje demonteren zonder koelwaterverlies… dat wil dus echt niet.

1 bougie een weerstand van 6K, 1 van 150 ohm en 2 van rond de 1 ohm, kortom 2 kapot, 2 nog in redelijke staat. Ze waren zonder koperpasta of zo vastgezet, kreeg ze toch redelijk makkelijk los. Het demonteren van de kunststof geleidesteun van slang en snoeren boven op het blok geeft voldoende ruimte om alles los te halen.

De hele intercooler hoef je niet te demonteren maar de dikke slang die erheen loopt is wel handig om er af te halen.

Nou nog het dashboard uit elkaar halen en een nieuw lampje monteren die aangeeft hoe lang er voorgegloeid wordt….. tegelijk de snelheidsmeter contacten maar vast solderen want de snelheidsmeter valt soms ook zomaar weg…

Tip voor de liefhebber, bestel ook een nieuwe dradenbundel, ik heb met benzineslang en krimpkous e.e.a. opnieuw moeten isoleren….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook