CEE-IKS z’n C5 danst na het vervangen van ADALS
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 21 oktober 2013 01:09 AM

Tja omdat ik vind dat elk van m’n auto’s wel een draadje verdient, ontkomt ook m’n laatste aanwinst niet aan dit ritueel.
Al is het maar om het ff van je af te kunnen schrijven als er weer eens wat is wat niet in de planning stond.

Wat is het geworden?

Een C5, ergens in Mei 2001 van de band gerold, inmiddels 240.000 kilometer verder, voorzien van een smeuïge V6 motor, die gelukkig genoegen neemt met het meest voordelige sapje genaamd LPG. Samen met een versnellingsbak die alles zelf doet, de nodige toeters en bellen en een beige lederen interieur en een buitenkant in Bleu Mauritius toch wel een lekkere combi.
Waarom eigenlijk hoor ik jullie al denken, je had toch een fijne CX?

Dat klopt, maar CX’en hebben nogal de neiging om veel vrije tijd op te eisen, en na 7 jaar dagelijks gebruik begonnen er her en der wat gaten in te vallen. Daarnaast nog een vangrail een kusje gegeven, dus de banaan gaat eruit. Hoewel ze gewoon prima rijdt, maar wel aanhoudend aandacht opeist.
Daarnaast heb ik nog een veel fijnere Break, een SM waar ik wel eens aan wil beginnen en geen tijd voor nog een project als zijnde dagelijkse auto.

Terug naar Madame, aangezien je natuurlijk een band met zo’n ding moet opbouwen kies ik er natuurlijk een uit waarvan de distributieriem vervangen moet worden. Ook lekte er wat olie uit de kleppendeksels. Inmiddels heb ik dat allemaal al weer gedaan (zelf natuurlijk) en gelijk ook maar alle spanners, rollen waterpomp en multiriemtralala gedaan. Zo leer je madame goed kennen, en weet je meteen waarom de dealer hiervoor de hoofdprijs wil hebben. Tsja ik had natuurlijk ook een 1.8 kunnen kopen…...

Ach je kunt het maar beter goed doen, mezelf ook maar getrakteerd op een Lexia, want ik wil wel graag de baas blijven over dit Franse wonder van electronica waar je wat aan zou kunnen hebben.

Madame is verder om door een ringetje te halen en eigenlijk is 12 jaar ervaring er niet aan af te zien. Voorlopig lijkt alles gewoon te doen wat het moet doen, en ben ik er bijzonder mee in m’n nopjes!

Laat de pekel maar komen Smile

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 27 oktober 2013 12:10 AM
  [ # 1 ]

Veel plezier met de dame.
240K valt wel mee toch als ie wat netjes is onderhouden.

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 27 oktober 2013 12:17 AM
  [ # 2 ]

Succes!

Let op de nokkenasverstelventieltjes.

Of was dat pas bij de Ph2?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 27 oktober 2013 11:38 AM
  [ # 3 ]

Bij de 2 ...

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 25 oktober 2014 02:50 AM
  [ # 4 ]

Vandaag de ADALS vervangen van de V6. Dat ging allemaal redelijk goed, natuurlijk gepruts met ABS sensoren en dat soort geklooi, maar dat hoort erbij.

Er is echter na nu wel een probleem ontstaan en dat is dat de auto staat te dansen. Dat wil zeggen omhoog en omlaag. Ook de koplampregeling is continue aan het bijregelen tijdens het rijden. Maar ook stilstaand blijft het omhoog en omlaag gaan. Heb ik dan toch onverhoopt iets om zeep geholpen?

Ook lijkt de auto achter minder hoog te staan in de rijstand dan voorheen. Al met de Lexia uitgelezen en geen storing te zien in het veersysteem.

Om te voorkomen dat ik morgen met een lege accu sta, de auto zojuist in de lage stand weggezet.

Wat zou er misgegaan kunnen zijn? De hoogteregelaar heb ik natuurlijk niet losgemaakt van de stabilistatorstang

Ik moet wel zeggen dat het rijden een groot verschil is. Ik heb weer wat citroen gevoel en het stuurt ineens ook een stuk strakker. Wel staat nu het stuur scheef, dus dat moeten we maar weer recht gaan zetten. Maar qua rijden ben ik tevreden.
Iemand een idee?

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 25 oktober 2014 10:37 AM
  [ # 5 ]

Leuke klus die ADALS Sad

Zowel bij de XM als bij de CX zelf gedaan en gelukkig is het resultaat datgene waar je het voor doet Wink

Ik kan me nog herinneren dat ik bij de CX een soortgelijk probleem had nadat alles weer in elkaar zat. Het bleek dat het stangetje wat de stab stang koppelt met de hoogteregelaar toch niet helemaal juist meer op de hoogteregelaar aansloot. (iets met een vorkje, gaatje of zo)
Geen idee of dat bij de C5 constructie net zo is.

Verder zouden door nieuwe lagers de draagarmen iets van hoogte gewijzigd kunnen zijn waardoor de rijhoogte nu niet meer klopt.

Succes met deze laatste loodjes!

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 oktober 2014 10:58 AM
  [ # 6 ]

Precies hetzelfde gehad: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226477/

Ik zou ook het verbindingsstangetje vervangen. Als dat ook maar een beetje speling heeft ben je aan de beurt en het kost geen drol.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 26 oktober 2014 06:44 PM
  [ # 7 ]

Ik ben vandaag eens gaan meten met de Lexia, de waarde die de hoogteregelaar doorgeeft lijkt nergens op! als ie omhoog komt dan stijgt de waarde van de hoogteregelaar naar 249 stap en dan laat ie meteen de druk eraf en dan keldert de hoogte naar 18 stap waardoor de pomp begint te lopen. Ik denk dat dit verklaart waarom de auto dus gaat dansen. Ik heb dus het vermoeden dat ik met het loshalen van de stabilisatorstang het ding om zeep geholpen heb. Morgen maar eens een nieuwe bestellen/halen.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 oktober 2014 06:51 PM
  [ # 8 ]

Het is een vrij robuust en contactloos werkend ding.
Twee zwakke plekken: de stekker en binnenin de contactpennen waarmee het printplaatje verbonden is met de stekkerpennen, zie het plaatje.

Geef er eens een flinke klap tegen, misschien schrikt het ding dan wel wakker.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 27 oktober 2014 12:38 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vandaag een nieuwe besteld, en ook het verbindingsstangetje er maar bij gedaan. Ding lag niet voorraad, dus morgen binnen als het goed is. Voor die paar tientjes liever zeker weten dat het ding goed is. Ik hou jullie op de hoogte…

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 oktober 2014 01:05 PM
  [ # 10 ]
CEE-IKS schreef:

Ik hou jullie op de hoogte…

Of de laagte. Of iets er tussen in.. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook