3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Xsara Picasso 2.0 HDi slechte start (warm en koud) -OPGELOST!-
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 12 november 2014 01:05 PM
  [ # 31 ]

Daar zijn we weer.

Starten deze ochtend ging zoals alle andere keren gisteren na de plaatsing van de drukregelaar. Stabiel, dus, maar nog altijd 2-3 sec.  Had even geen zin om meteen met de Lexia te stoeien, maar de top van Alfred kon ik wel doen. Al eerder, toen het probleem zich aandiende, had ik spanning direct op de accu al gemeten en die waarden herinner ik me nog.
Contact uit:  12.xx Volt
Tijdens start: 11.xx
Motor aan: 14.xx

Nu dan de aansteker, zelfde rijtje
12.xx
0.xx
14.xx

ahh
Alfred, you’re on to something…
Nu graag advies hoe verder te gaan, want zoals ik al vertelde; deur! -maar niet te beroerd om te leren.  Wink

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 november 2014 07:21 PM
  [ # 32 ]

Draadje wordt zo wel een onderonsje Wink

0V op de aansteker bij het starten?  Neutral
Dat helpt ons dan niet met de diagnose want blijkbaar wordt die uitgeschakeld tijdens starten. En precies van dat moment wilde we de boordspanning weten. Probeer een ander punt te vinden in de cabine, lampje in dashboardkastje of op de zekeringen?

En is de klacht nog wel hetzelfde, de motor wil dus nu wel starten?


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 12 november 2014 08:09 PM
  [ # 33 ]

De auto start nu elke keer nagenoeg gelijk. Koud of warm, en herhaaldelijk starten. De startmotor doet nu ca. 6-7 omwentelingen. En dat duurt ongeveer 2-3 seconden. Als ik deze auto niet beter zou kennen dan zou ik denken dat het wat traag is, maar ‘zal wel zo horen’. Vooralsnog (ik wil nog een dag of 2 meer starts doen) zou ik wel zeggen dat het een verbetering is ten opzichte van het veel sterker variërende gedrag van voor de nieuwe regelaar. PS. ik voel een flinke vibratie tijdens elke start. Kan dat op iets wijzen.

Nog altijd loopt de motor voorbeeldig na aanslaan. Ook geen wolken uit de uitlaat. Moet ik misschien een filmpje maken en linken?

Ik heb de test nu uitgevoerd met de + in de zekeringen(chaos)kast. De - uit m’n handrem. De spanning viel nu terug tot minimaal 10.47 V. Ik me vergissen, maar dat lijkt me niet te weinig. :/

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 17 november 2014 08:20 PM
  [ # 34 ]

Er zijn weer een paar dagen verstreken en de conclusie is dat de drukregelaar niks uitmaakt. Het karakter is nog altijd gelijk. Meestal langzaam en dan af en toe een hopeloze start er tussen.

Ik wilde nu het volgende proberen, maar graag advies. Ondanks de goed functionerende startmotor, wil ik weten of die wel snel genoeg rond draait. Gewoon maar een nieuwe er in doen is met ‘my kind of luck’ gewoon niet wijs. Heb al 600 euro uitgegeven aan onderdelen die niet hadden hoeven vervangen en dat is genoeg nu. Hoe test ik mijn starter zelf?

Mogelijkheid 2 is nog altijd een verstuiver. Nummertje vier heeft altijd, bij hogere toeren en idle, de grootste afwijking. Van -0.67 in het beste geval, tot -2.08 in het slechtste geval. De anderen zijn aan het compenseren lijkt het.

Commentaren graag.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 18 november 2014 06:42 PM
  [ # 35 ]

Zo te lezen is het startprobleem van je 2.0 HDi 110 pk mogelijk hetzelfde als dat van de Berlingo’s HDi van dezelfde tijd: de startmotor is te licht waardoor deze te weinig toeren maakt en dus ook de hogedruk-brandstofpomp niet voldoende druk opbouwt naar de verstuivers. Er zijn hierover diverse topic’s geweest. Zoek maar ‘ns op.
Omdat het probleem bij mij alleen voorkomt bij vorst (= zelden), spuit ik een KLEIN beetje ‘starthulp’ in de luchtfilter om direct daarna te starten = lopen !
Succes ermee !

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 november 2014 07:12 PM
  [ # 36 ]

Heb je de capaciteit van je accu al eens laten nameten? In mijn 90pk xantia zat ooit in de accu één slechte cel die alleen bij zware belasting (starten) te weinig leverde, bij metingen met en zonder draaiende motor gaf ‘ie normale voltages!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 18 november 2014 08:29 PM
  [ # 37 ]

Accu is doorgemeten tijdens starten. Conclusie: beest!
Startmotor heb ik als mogelijkheid nog niet helemaal afgeschreven, maar ik ben nu eindelijk iets op het spoor. Een echte update dus.

Ik heb n.l. de “lektest” gedaan. Het werd ook wel tijd. Had geen zin om met de startmotor te stoeien, maar slangetjes en flesje zag ik wel zitten. Testen ging prachtig en het resultaat was meteen al zichtbaar. 3 slangetjes waren nog bezig langzaam het slangetje vol te krijgen terwijl het 4e al een bodem vol diesel had. Na een minuut had ik ca. 4 deciliter uit verstuiver 4 (helemaal rechts als je voor de auto staat) en de andere flesjes een halve deciliter. Verstuiver 4 is duidelijk niet ok.

Vervangen als het nodig is, of schoonmaken als het kan. Daar ga ik nu aan werken. Ik hoop dat dit ‘m is.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 18 november 2014 08:38 PM
  [ # 38 ]

Het is natuurlijk eerst belangrijk dat je verstuivers goed zijn / worden.
Destijds heb ik mijn goede accu (wel 7,5 jaar oud) laten vervangen; ik had toen overwogen om een zwaardere te plaatsen, maar ivm de ouderdom toch een oorspronkelijke zwaarte, maar geen oplossing.
Een volgende actie, nl een zwaardere (gereviseerde) heb ik niet gedaan ivm de kosten.
Eerst heb ik de tip van de Wegenwacht geprobeerd, nl de starthulp, en dat hielp meteen: starten !
Sindsdien geen problemen meer hiermee!

Profiel  
 
majava
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-2014

Gepost: 25 november 2014 08:59 PM
  [ # 39 ]

Zo, nu het moment dat ik dit draadje kan aflsuiten.  joint

Zoals gezegd zou ik nu gaan voor het vervangen van die ene verstuiver. Dankzij de retour-test, lektest, of hoe je het ook noemt, wist ik welke niet in orde was. Hoe en waarom natuurlijk niet en uiteindelijk ook niet wat het effect was op m’n auto. Ik wist alleen dat “nummertje 4” een sloot diesel weer terug de tank in sluisde.

M’n lokale Citroen magazijn voor gebruikte onderdelen had niet mijn type. Toen vragen aan m’n vriend, die kortingen op nieuw kan krijgen en hij kwam met het fijne nieuws dat die van mij dik over de 300 euro per stuk zijn. Er nog aan toevoegende dat die van hem, in z’n C5 slechts 147 euro kostten. Lager dan 275 kwamen we uiteindelijk niet. Toen een mailtje van dat magazijn. Ik er wel 2 hier. Hij had dus 2 van een ander type (nummer), waarvan iemand zei dat deze gewoon zouden werken. Ik kocht er één en de tweede nam ik mee om te proberen, mocht het nodig zijn. Ze waren vies, maar uit een lopende auto.  huh

De dag van het plaatsen startte de auto echt voor geen meter. Het was bijna duwen geblazen. De dag er voor had ik al voor het eerst de Go Start spray moeten gebruiken, want ik was echt bezig de startmotor aan gort de helpen. Het werd tijd dus. Goed, 15 minuten werk,  en proberen maar. Lopen in 2 seconden! Na al het gezoek en vervangen van niet defecte onderdelen bleef ik nog even sceptisch, want ik wilde weten of dit zo zou blijven en hoe de auto verder zou werken. Nu weet ik dat dit ‘m is. Hij start altijd, ook zonder voorverwarmen, sneller dan ooit. Hij heeft ook wat meer vermogen gekregen. Die “vreemde” verstuiver doet het dus goed.

Ik blij dus. De hoofdprijs gaat naar Thijs, die als eerste met deze test aan kwam. Maar hij kwam ook met de Lexia. En daar moet ik nog iets over zeggen. Want mijn verstuiver was niet nummer 4, maar nummer 1. Wist ik veel. Maakt niets uit voor als je gezien hebt welke je moet vervangen, maar Lexia wees nummer 4 aan als het mogelijke probleem. Had ik alleen op die metingen afgegaan, dan zou de verkeerde zijn vervangen.

Bedankt iedereen voor het meedenken!  very good

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 november 2014 10:10 PM
  [ # 40 ]

Goed zo! Gelukkig voor je is het nu opgelost !

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 november 2014 10:46 PM
  [ # 41 ]

Mooi om te horen dat het opgelost is! Veel rijplezier Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 november 2014 04:22 PM
  [ # 42 ]

Gefeliciteerd dat ‘ie het weer doet en bedankt voor het delen van de ervaring!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook