78 van de 79
« Eerste  < Vorige 76 77 78 79 Volgende > 
   
Citroën Visa Club uit 1979 van Bart; blokje eruit
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 24 oktober 2014 08:26 PM
  [ # 1156 ]

Jippie!

Ik mag weer tot 10-12-2016.

Op een zachte achterband na mankeerde er niks aan. Zelfs de verlichting stond goed! Over de richtingaanwijzer twijfelden we, dus die hebben we maar vervangen. Überhaupt is het een prettig idee als het ding gewoon rapt tikt. Op de vooras zit 0% remverschil (echt waar!) en op de achteras 21%. De handrem zat op 27%.

Wel ging er een halve liter versnellingsbak olie bij, zoiets had ik wel verwacht want deze lekt wel een beetje. Ook zijn de remblokken voor vervangen en de linker remklauw zit een andere op. De hele stofhoesjes van die andere waren verdwenen. De Visa rolt nu nog weer beter, een tankbeurt zal uitwijzen of het verbruik nu richting de 1:16 kan..

Roesten doet ze lekker nog steeds niet. Alleen de randen van de achterschermen heb ik laatst kaalgeschuurd en bijgewerkt met metaalverf.

Als de ‘‘motivatie’’ niet wegzakt of er wat anders gebeurt ga ik nog lekker lang plezier hebben van de Visa cool smirk

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 oktober 2014 10:00 PM
  [ # 1157 ]

congrats

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 26 oktober 2014 09:48 AM
  [ # 1158 ]

Gefeliciteerd, maar in je topictitel staat “APK tot 10-12-14” huh

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 25 november 2014 03:01 PM
  [ # 1159 ]

En aangepast, bedankt!

Omdat ik olie moet bestellen voor de Saxo, wil ik gelijk bestellen voor de Visa. Nu gooi ik er altijd minerale 15w40 in, nu wil ik eigenlijk over op de olie die erin hoort.. 20w50

https://www.deolieconcurrent.nl/products/Castrol-Classic-XL-20W-50-5Liter.html

Is het niet slecht om deze olie ineens te gebruiken?

De auto staat overigens inmiddels in de stalling Smile

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 november 2014 11:32 PM
  [ # 1160 ]

Die olie ineens gebruiken… Hoe anders? Smile
Zolang je maar bij mineraal blijft.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 26 november 2014 11:02 PM
  [ # 1161 ]

Er gaat al 4 jaar Motection 15w-40 in, ook een minerale. En alhoewel ik nooit klachten heb gehad, is het nu toch tijd om de voorgeschreven 20w-50 te gebruiken.

En nu ik dit schrijf, vraag ik me eigenlijk af hoe ik erbij kom. (liep ondertussen naar zolder). Lees ik net in het onderhoudsboekje dat er TOTAL GTX 15w-40 staat voorgeschreven Confused Misschien dat er dan in het instructieboekje 20W-50 staat, k verzin het toch niet zomaar.

Dan zal die 2oW-50 wel voor een 2cv zijn..

Zit je dan met zo’n mooi blik Sad

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 01 december 2014 06:45 PM
  [ # 1162 ]

Ik heb het gevonden in het sleutelboek. Multigrade 20w50 moet erin volgens dat boek.

Dan doen we dat in het voorjaar gewoon lekker, misschien lekt ze dan ook wel een drupje minder af en toe Wink

 

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 05 december 2014 08:06 AM
  [ # 1163 ]

Iets dunnere olie mag best voor de winter, maarja, des winters rijdt madammeke niet hè?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 06 december 2014 05:59 PM
  [ # 1164 ]

Klopt, ze staat inmiddels ook alweer fijn droog gestald op de bekende plek Smile

 

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 26 december 2014 01:18 AM
  [ # 1165 ]

In het instructieboekje van de Super staat het ook niet duidelijk. Op de achterkant van het boekje staat geloof ik 20w50 en ergens binnenin 15w40 of andersom.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 28 maart 2015 07:39 PM
  [ # 1166 ]

En ze is weer los!

Wat een feestmachine is het toch, bijna 5 jaar heb ik d’r alweer.  cool smirk

Binnenkort de 20w50 erin en dan wordt het vast weer een seizoen als vanouds Wink , vooralsnog rijd het allemaal uitstekend.

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 22 april 2015 10:35 PM
  [ # 1167 ]

En het rijd nog steeds uitstekend, merk met de olie verder geen verschil. Startmotor heeft het inderdaad zo rond het vriespunt wat lastiger..

Druklager begint wel steeds meer van zich te laten horen. Eigenlijk moet er een andere in, maar heb totaal geen zin in de klus Laughing

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 05 mei 2015 10:19 PM
  [ # 1168 ]

Je hoort de boel nu overduidelijk klakken bij de koppeling loslaten en het ratelt en klingelt erop los in neutraal. Trap je de koppeling weg, geruisloze motor. Ook bij een bepaald toerental met rijden ratelt er wat (vrij hard).

Detail; bij een laag toerental heb ik nog wat vrije slag, maar bij de 6000 heb ik gelijk druk op het pedaal.

Het is nu wel op een punt gekomen dat ik er eigenlijk niet meer zo goed mee durf te rijden.

Het lijkt mij wel verstandig om naast het druklager gelijk de drukgroep en de plaat te vervangen ondanks dat de hele boel nog prima ontkoppelt en schakelt.

Heeft iemand enig idee welke spullen ik moet hebben voor een Visa uit 79?

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 29 juni 2015 11:20 PM
  [ # 1169 ]

‘t blokje ligt inmiddels naast de auto. ‘t Visaatje begon namelijk behoorlijk olie te lekken, eerst dacht ik dat dit kwam door de kleppendeksels. Deze had ik namelijk open gehad om de kleppen te stellen. Maar ook met nieuwe pakkingen zeek de olie er naar een paar kilometer uit. Ging echt met een behoorlijk tempo.

Eerst begonnen om de bumpers eraf te halen om het zo de motor beter te kunnen bekijken aan de voorkant, echt wijzer werd ik er nog niet van dus ventilator eraf. Hmm, linker pootje van de oliekoeler daar waar hij het blok ingaat is wel erg nat. Motor heel even gestart zonder ventilator en een beetje gas gegeven en ja hoor daar komt de olie aandruppelen.

Gelijk verder gegaan met alles losmaken en een uurtje later lag de motor naast de auto. Nu kan gelijk de koppeling worden vervangen.
Het blokje gaat mee naar de garage waar er een andere koeler opkomt.

Toch grappig, 4 jaar geleden deed ik er meer dan een dag over om het blokje te verwijderen nu doe ik het in een ochtendje smirk

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 06 juli 2015 11:32 PM
  [ # 1170 ]

Het motortje heeft vorige week een nieuwe koeler gekregen, de bak een nieuw druklager.
De koppeling is geïnspecteerd maar deze zit nu zo’n beetje op de helft van zijn levenscyclus. Vandaar, dat ik hem toch maar heb laten zitten. Zoveel kilometers rijd ik nou ook weer niet.

Maar, het blijkt dat ik een grote oliekoeler zoals een 2cv had. Ook de koeltunnel is aangepast aan dit formaat.
De Visakoelers zijn normaal wat kleiner. Toch wou ik eigenlijk dan maar een 2cv koeler erop zodat ik hetzelfde formaat zou houden…
Helaas liepen hiervan de buisjes net even wat anders. Toch maar een kleinere Visakoeler erop dan..
Boven de koeler zat nog een heel stuk niks, dus daar hebben we een blikken plaatje ingezet zodat niet alle wind de verkeerde kant op gaat. Toch grappig dat je steeds weer zulke dingen tegenkomt.. Is hier iets bekend dat Citroën in de eerste jaren grotere koelers monteerde? In het boek staat in ieder geval niks..

Goed, blokje weer in de auto gezet en starten. Liep goed en toen wou ik de koppeling intrappen.. Muurvast!

Ik was eerst bang dat ik het druklager verkeerd had gemonteerd dus gelijk de motor weer van de bak gescheiden maar toch echt alles zat goed en ook de hevel van de koppeling werkte (had ik gelijk moeten proberen dom). Nouja, kabel vast!

Snel een kabel opgehaald (blijkt dat de garage alleen vanaf 1980 had) daarvoor bij mijn visa gebruiken ze een ander heveltje bij het pedaal *zucht*. Dan de nieuwe kabel wat aangepast en deze paste gelukkig.

Alles weer teruggebouwd en nu rijd de Visa weer.  cheese

Koppeling gaat wel heel soepel nu, voelt een beetje vreemd. Kennelijk was de oude kabel al aardig versleten…

 

Profiel  
 
 
78 van de 79
« Eerste  < Vorige 76 77 78 79 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook