bocht naar links betekent disco! en hij word steeds te warm.
RZX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 25 november 2014 09:58 PM

Hallo Allemaal,

hopelijk kunnen jullie mij helpen het een en ander duidelijk te krijgen.

heb de auto nu net een maandje en ben er tot nu toe erg tevreden over! hij rijd heerlijk soepel en toch lekker zuinig.

gegevens:
- citroen Xsara(3drs)
- 1999
- 190000km
- 1.6i

maaaaaar, ik zag dat de vorige eigenaar met olie bijvullen het verkeerde tankje heeft gepakt waardoor alles in het koelstof reservoir terecht is gekomen…. aan de slag dus. een nieuwe thermostaat aangeschaft, koelsysteem cleaner en tig liters aan koel vloeistof.

na het hele systeem gespoeld en weer opnieuw gevuld te hebben ben ik gaan ontluchten, dit heb ik gedaan door middel van de nippel op de radiator en het inbus boutje op de thermostaat. kachel werd goed warm en auto bleef mooi op temperatuur.

na een paar dagen gereden te hebben zag ik dat het peil weer was gezakt, toen heb ik het bijgevuld tot net onder de max. ik heb dit wel met een koude en stilstaande motor gedaan. na een paar dagen schoot de temperatuur richting de 120 graden en de kachel bleef ijskoud. ook zag ik dat hij alles uit het reservoir drukte(onder de dop). enorm veel druk in het systeem dus.

heb ik hier nou iets verkeerd gedaan? of is zit er een enorme lucht bel in het systeem waardoor hij steeds te veel druk op bouwt en alles eruit gooit.

daarbij merkte ik vandaag dat in een bocht naar links opeens alle lampjes op het dashbord gingen branden(dezelfde lampjes als je de sleutel op contact zet) en dat hij begon te piepen met hetzelfde piepje als dat je de sleutel uit het contact moet halen.

ik wil nog langer van de auto genieten en hoop niet dat dit het einde is!

hoop dat jullie me kunnen helpen.

alvast bedankt!

mvg Randy

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 25 november 2014 10:45 PM
  [ # 1 ]

Je hebt ook nog een ontluchtingsnippel zitten op de plaats waar je slang naar de kachelradiateur gaat.
Onder de voorruit, beetje rechts van het midden als je voor de auto staat.
Dat is je hoogste punt.

Door een colafles zonder bodem op de radiateur te zetten en te vullen kun je dat ook ontluchten.
Wordt daarna wel een beetje een zooitje als je teveel in die fles hebt, maar anders blijf je die luchtbel houden..

is overigens in meer draadjes hier beschreven…

Succes@

Profiel  
 
RZX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 25 november 2014 11:27 PM
  [ # 2 ]

Dankjewel voor de tips! Ga er morgen gelijk mee aan de slag.

Misschien ook enig idee wat het gepiep en geknipper kan veroorzaken? Wellicht omdat er koelwater op stekkers is gemorst?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 november 2014 12:28 AM
  [ # 3 ]

Waarschijnlijk omdat ‘ie te heet werd zijn alle alarmbellen afgegaan, zogezegd.
Hopelijk komt dat niet terug als je fatsoenlijk ontlucht hebt, en is er geen gevolgschade van het heet draaien (koppakking of nog erger). maar dat zal blijken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook