In dubio: doorrijden met de Xsara TD of naar een Xsara Hdi?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 24 januari 2015 02:13 PM

Onze Xsaar is nu 15 jaar jong, 410.000 km en still going strong. Ze heeft een goed leven: alleen lange ritten, netjes behandelen, af en toe even goed los en regelmatig onderhoud. Gewoon door/oprijden dus, maar met 40.000 km per jaar gaat het wel snel en het ding moet het wel altijd doen; mijn vrouw rijdt er mee naar haar werk en heeft geen zin in een twijfelachtige auto.
Ik denk wel ‘ns over een volgende auto. Dat wordt dan of weer een Xsara berline, maar dan een 2.0 hdi, of een jonge C4, bij voorkeur ook met 2.0 hdi, of een Volvo S40 2.0d (ook een hdi dus). Voorlopig is ‘t niet aan de orde en gaan we gewoon door, maar…... dan lees ik een advertentie. Een Xsara berline van 2004, met 2.0 hdi en dik 2 ton gereden. Boekjes erbij, goed onderhouden…..
Tsja, wat is wijsheid? “preventief vervangen” door een auto die voldoet aan mijn wensen, maar waarbij je natuurlijk ook niet precies weet wat je koopt. Of gewoon doorrijden en verder kijken als onze TD het echt opgeeft? Mijn garagist zegt dat de TD duurzamer/degelijker is dan de Hdi en raadt mij aan gewoon door te rijden. Ik twijfel. Wat zouden jullie doen?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 24 januari 2015 02:41 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen gewoon doorrijden. Je behandelt haar goed en dat vinden dieseltjes fijn. bovendien weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt nu! Ik zou er mooi mee doorrijden tot het niet meer gaat Smile

doei

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 24 januari 2015 08:04 PM
  [ # 2 ]

Een HDi is volgens mij gewoon minder robuust als een TD. Bij alle HDi’s gaan op den duur de verstuivers intern lekken en met een 2.0HDi komt tzt ook de koppeling en het bi-massa vliegwiel aan de beurt. Als je niks te klagen hebt over de TD zou ik er lekker mee doorrijden.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 26 januari 2015 02:32 PM
  [ # 3 ]

ik heb een hdi vtr en dat rijdt subliem…. enne ja een break,....  erg snel….

maar als he eigen td goed rijdt en goed onderhouden is blijven dororijden… zonde om iets anders te kopen en dan weer opnieuw te beginnen

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2015 08:05 PM
  [ # 4 ]

Ik weet niet of dat model 2.0 HDi ook al een bimassavliegwiel heeft hoor Thijs.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 januari 2015 08:32 PM
  [ # 5 ]

Ik ging uit van de 136pk versie, de 90 en 110pk versies idd niet.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 januari 2015 08:59 PM
  [ # 6 ]

Maar ik zie nu dat die laatste 2 nooit in een C4 geleverd zijn.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 januari 2015 09:01 PM
  [ # 7 ]

Het gaat dan ook om een xsara Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 26 januari 2015 10:25 PM
  [ # 8 ]

Meh, ik was nog niet helemaal wakker, maar de TS heeft het ook over een C4 gehad.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Gepost: 26 januari 2015 10:29 PM
  [ # 9 ]

Kunnen we ons nog zachtjes afvragen of de TS het verschil tussen de 2.0 HDi in de Xsara en de 2.0 HDi in de C4 kent Smile

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 27 januari 2015 01:50 PM
  [ # 10 ]

Rolling Eyes
Ja, dat verschil ken ik! Is mijn conclusie, als non-techneut, juist dat de oude 90/110 pk Hdi betrouwbaarder is dan de latere 136 pk?
Alles overziende tuffen we mooi door met de TD. Daarna wordt het kiezen: het aantal auto’s (niet te oud, niet teveel km) met de 90/110 pk Hdi is niet groot (Xsara of een Peu 406 van de laatste jaren), dus dan wordt het of een C4 of een Volvo S40. 1.6 Hdi’s zijn er genoeg, maar daar lees ik weinig goeds over. Ik dacht dat een 2.0 Hdi betrouwbaarder is, maar vraag me af of dat klopt.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 27 januari 2015 02:10 PM
  [ # 11 ]

Mijn Berlingo uit 2002 heeft een 2.0 HDI 90 pk (met nu 320.000 km).
Hij heeft motorisch nooit een probleem gehad en verbruikt ook geen olie.
Ik vind deze motor erg goed,: sterk, betrouwbaar en zuinig.
Een aan te raden motor !

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 januari 2015 02:54 PM
  [ # 12 ]
GerbenZX schreef:

of een Volvo S40. 1.6 Hdi’s zijn er genoeg, maar daar

Dat is een 1.6 hdi of een 2.0hdi 16v. Geen 90 of 110 pk hdi van het 8v type.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2015 06:01 PM
  [ # 13 ]

Ik heb de 136 pk 2.0 HDi in mijn C5 en met nu 376500 km op de teller kan ik zeker niet klagen over de betrouwbaarheid…

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 27 januari 2015 06:46 PM
  [ # 14 ]

Niets mis met een 2.0 hdi 136 ....
Fijne motor en prima betrouwbaar !

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook