1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
melding storing emissiesysteem
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 24 januari 2015 11:47 PM

Vandaag 24 jan 2015 een proefrit gemaakt met een C6 3l benzine met 2 ton ervaring.
De auto rijd fantastisch zoals je mag verwachten, heb al ruim 20 jaar een xm V6 behalve de stoelen wint de C6 het, ik vind de stoelen van de C6 stug.
Tijdens de testrit even het gas diep in om te kijken hoe de automaat het doet geen probleem, maar vlak voor aankomst bij de garage kwam er een melding storing emissiesysteem en de motor leek niet lekker te lopen.
Moet wel zeggen dat de tank bijna leeg was, weet niet of dat er mee te maken kan hebben?
Bij de garage de motor uitgezet en na 5 minuten weer gestart, kwam weer de storing, de garage laat het repareren maar wat kan het zijn?
Wat ook opviel dat er bij alle 4 de deuren aan de raamstrips was gerommeld en beschadigd, waarom die eraf moesten ?

Wie kan mij adviseren
Groet Arno.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 januari 2015 10:14 AM
  [ # 1 ]

Storing emissiesysteem is vaak een kapotte bobine, die worden blijkbaar te heet, niet mee doorrijden want dan beschadig je je pre-katalysatoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 25 januari 2015 11:51 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad vrijwel zeker de Bobines. Eén van de weinige zwakke punten van de V6 in de C5 PhIII en C6
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12570&hilit=beru

de meest gangbare oplossing is alle 6 vervangen door Beru bobines.
Je kan ze het beste alle 6 laten vervangen, want als er één gaat gaan ze op termijn allemaal kapot.
zo voorkom je dat de katalysator beschadigt en die is duur.

Tip: kijk ook even naar de datum op de nokkenas-verstelventielen. Dat zijn de groene ventielen links bovenop het blok. zie: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555&hilit=nokkenas+verstel+ventiel
Die gaan 60.000-100.000 km mee. gelet op de hoge vervolgkosten (distributieriem) als ze kapot gaan kan je die het beste iedere 60.000 km vervangen.


Tip 2: het kogelgewricht in de draagarmen voor is ook vaak versleten. Tijdens het rijden merk je dat bijna niet. Het bekende gerammel bij de xm hoor je bij een c6 op de een of andere manier niet.
de enige manier om dat vast te stellen, is het stuur helemaal naar links of rechts te draaien. tijdens het terugdraaien voel je een harde knik aan het wiel aan de buitenkant. Dus bij scherp naar links sturen voel je het rechts en omgekeerd. Je voelt het niet altijd, dus probeer het gerust een paar keer.
Kijk ook goed naar de slijtage van de voorbanden. meestal zijn die bij slijtage de banden onregelmatig versleten. Bij mij zijn bij beide voorvanden de buitenkant verder versleten dan de buitenkant.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 25 januari 2015 12:12 PM
  [ # 3 ]

Perfect mensen, hier kan ik wat mee.
Kijken of de garage het vind of alleen reset,overigens alle tips zijn welkom.
Die nokkenas sensor zal ik ook bekijken.
Ik had al wel gekeken naar het koelpijpje wat snel stuk kan gaan , dat is toch dat ding wat achter de gril zit met dat staalborsteltje eraan?

thanks en groet,

Arno

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 25 januari 2015 12:13 PM
  [ # 4 ]

hoi Arno,

het kwetsbare koelpijpje zit op de benzine niet.

het is raadzaam de onderhoudshistorie even door te kijken.
De distributieriem moet bij 120.000 vervangen zijn.
De verstelventielen en de bobines moeten ook al een keer vervangen zijn.

welke van de 2 heb je op het oog? Wink

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 25 januari 2015 02:26 PM
  [ # 5 ]

De Beige heb ik op het oog, past mooi bij de ds en cx, een man moet nou eenmaal veel wielen hebben.
Snap alleen niet waarom een of andere mal.. met een schroevendraaier die chromen deurstrip eraf wil halen, op alle 4 de deuren zit op meerder plaatsen roest onder de strip omdat de lak weg is.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 25 januari 2015 02:44 PM
  [ # 6 ]

Corrosie onder de raamstrips is ook een bekend probleem van de c6.
Ik begrepen dat het iets te maken heeft met het chroom van de strip die een reactie geeft met het metaal eronder.

heb ik op de technische c6 meeting iets over gehoord. Garages ging per geval verschillend ermee om. Aan de meeste zal niets gedaan zijn. Het is in ieder geval goed dat jij het nu weet. Nu kan je het meenemen in de onderhandeling.

pm me ff je email. dat stuur ik je de andere aankooptips ook

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 januari 2015 02:54 PM
  [ # 7 ]

De deurpanelen zijn van Aluminium, en dat geeft soms een electrochemische reactie met andere metalen. ( Dat wisten ze al in de 50’er jaren toen de fameuze “superleggera’s” gebouwd werden in Italie). Globaal gezegd stopt het anodiseringsproces van Aluminium dan niet, en krijg je iets wat lijkt op een roestblaas. Waarschijnlijk geprobeerd de strips te verwijderen, toen gezien dat het aluminium was en de zaak weer terug gezet. Oplossing? Schuif er een kunststof strip tussen die de elektrische stroom, die de basis is van het probleem, tegenhoud.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 25 januari 2015 03:29 PM
  [ # 8 ]

Eerst kijken of de koop door gaat Smile

Zo ja is dit het eerste klusje, bij de cx en ds zit het chroom met kunststof klemmetje of metalen pennetjes vast, is het moeilijk deze bij de c6 te verwijderen ?
Het kan ook zijn dat er is geprobeerd de auto open te breken omdat op alle strippen bij het begin of eind krasjes zitten en ook op de bovenkant van de deurpanelen, waardoor er vocht onder de lak is gekomen.

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 26 januari 2015 06:07 PM
  [ # 9 ]
guznax schreef:

hoi Arno,

het kwetsbare koelpijpje zit op de benzine niet.

het is raadzaam de onderhoudshistorie even door te kijken.
De distributieriem moet bij 120.000 vervangen zijn.
De verstelventielen en de bobines moeten ook al een keer vervangen zijn.

welke van de 2 heb je op het oog? Wink

Bij de C6 moet de riem pas bij 240.000 of 12 jaar zo uit mijn hoofd? Smile

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 januari 2015 07:23 PM
  [ # 10 ]

Ho, ho. Bij de V6 Diesel elke 250.000. Niet bij de benzine!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 26 januari 2015 11:00 PM
  [ # 11 ]

De distributie riem en rollen van de C6 zijn exact gelijk aan de ES9j4 uit de XM ph2
Bij die motor moest de riem bij 120 k verwisseld worden, dus bij de ES9a ook.

foutje in de onderhoudsvoorschriften van de C6 waar 240k in staat Shocked

Profiel  
 
Marinus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 13-12-2005

Gepost: 26 januari 2015 11:04 PM
  [ # 12 ]

Sorry, ik zat met de V6 2.7 HDI in mijn hoofd.

Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 januari 2015 11:46 PM
  [ # 13 ]

Ik heb me door een betrouwbare bron laten vertellen dat de beperkende component bij de Xm de spanner van de distributieriem was. Bij de latere c5 en de c6 is de originele spanner vervangen door een nieuwere/andere dynamische spanner. Die 240k km zou dan wel kloppen…..

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 06 februari 2015 11:03 PM
  [ # 14 ]

Mensen bedankt voor de tips, ik heb de knoop doorgehakt en na 21 jaar trouwe dienst mijn xm V6 ingeruild op een C6 3l 24v exclusieve.

De storing was idd een bobine defect en is opgelost door de garage.

Wat een straf om met deze auto te mogen rijden, bij vergelijking van de xm is de C6 veel stiller.

Het rijden voelt meteen goed al is het wel even zoeken hoe alles werkt vanwege alle snufjes die er op zitten.

Nu testen of hij de betrouwbaarheid van de xm evenaart.

Groet,

Arno.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 februari 2015 11:52 PM
  [ # 15 ]

Gefeliciteerd.
je gaat er geen spijt van krijgen!

ik zweef nu bijna 3 maanden rond en ik geniet nog iedere dag.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook