Citroen C4 picasso blue business HDi 150 2014 - vreemde rij-eigenschappen
RuudJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-11-2014

Gepost: 22 november 2014 11:26 PM

Citroen C4 Picasso Blue HDi Business 2014 (26.500 km)

Op 10 januari 2014 een nieuwe Citroen C4 Picasso Blue HDi 150PK geleverd gekregen.

De auto is gekozen om zijn mooie lijn, 150PK vermogen en zeer mooie interieur. Het hoog instappen en de ruimte is echt voordeel aan deze auto. Het vermogen van 150 PK is voldoende maar evenaart zeker niet de 160Pk van mijn voorgaande Opel insignia. Het dashboard geeft een mooie weergave van de benodigde gegevens. Nadeel is dat deze regelmatig op “zwart” gaat en zichzelf dan reset. Het geluidsysteem is perfect.

Echter vrijwel direct bij ingebruikname constateerde ik oncomfortabele rijeigenschappen welke je bij een auto van deze klasse niet zou verwachten. De klachten bestaan uit motor- en aandrijf trillingen welke doordringen tot in het chassis, stuur en koppelingspedaal. Daarnaast komen er wisselvallig uitlaatgassen vrij in het compartiment.

Deze klachten zijn direct aangegeven bij de plaatselijke dealer. De klachten werden in eerste instantie serieus opgepakt waarbij men na onderzoek uiteindelijk tot de conclusie kwam dat de klachten gegrond waren en door hen erkend werden waarna er een reparatie van koppeling en aandrijving(as) zou plaatst vinden. De klacht van uitlaatgassen in het compartiment kon men nog niet constateren omdat deze wisselvallig voor komt, wel is er een inspectie geweest van het uitlaatsysteem waarbij geen afwijkingen gevonden werden.

Na een afspraak gemaakt te hebben voor reparatie waarbij het wachten was op levering van onderdelen werd er plots contact opgenomen met de mededeling dat de auto eerst door de Citroen vestiging in Nieuwegein gecontroleerd moest worden. Na controle aldaar werd er vreemd genoeg afstand genomen van de bevindingen van de Citroen Dealer met de mededeling dat de klachten pure rij-eigenschappen zijn van de auto en er niets aan gedaan kan worden.

Hieronder een nauwkeurige omschrijving van de klachten:

1.Uitlaatgassen in het compartiment:

Deze klacht komt voort vanaf levering van de nieuwe auto tot op heden. Op wisselvallige tijdstippen komen er uitlaatgassen vrij in het compartiment. Deze uitlaatgassen lijken op “onbehandelde” uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen zijn dus niet door het uitlaatsysteem gegaan. Dit is te constateren aan de geur. In eerste instantie denk je dat het uitlaatgassen van een voorliggende auto zijn maar ook als er geen auto’s in de directe omgeving aanwezig zijn worden de uitlaatgassen waargenomen. Door de wisselvalligheid is het zeer moeilijk te constateren bij welke handeling of gebeurtenis dit voor komt. Het komt voor bij koude start ’s morgens vroeg, na stoppen bij een afrit na snelweg gebruik maar ook zomaar wanneer je stopt voor een verkeerslicht. Frequentie van voorkomen is zo’n 3x per week bij elke dag gebruik van de auto en is zodanig dat er een raam open gezet dient te worden.
Deze klacht is zeer vervelend en ongezond voor inzittenden

2.Motortrillingen bij 2000 trm.
Bij het naderen van een toerental van 2000trm geeft de motor “vreemde” trillingen af aan het chasis. Dit komt voor in nagenoeg iedere versnelling. Met andere worden de motor geeft een “rauwe” indruk, juist bij dit toerental en is op den duur en vooral bij lange ritten zeer oncomfortabel. Een en ander is geconstateerd en bevestigd door een Citroen dealer. Bij overige toerentallen is dit euvel nauwelijks te constateren, wat het juist zo vreemd maakt.
Het koppelingspedaal gaat vrij zwaar waardoor de indruk ontstaat dat er iets mis is met de koppeling en/of vliegwiel.

3.Aandrijf trillingen:
Bij het optrekken en/ of versnellen van de auto met vol vermogen vormt er zich een andere trilling welke gelijkgesteld kan worden aan een trilling welke voort komt bij b.v. een versleten homokinetische koppeling in aandrijfas bij voorwiel aandrijving. Dit is de best mogelijke omschrijving. De klacht wordt verergerd bij “vol gas” versnellen van 70 tot 90 km/h en in een klaverblad bocht linksom wanneer er versnelt wordt. Ook is de klacht waarneembaar als men met bepaalde snelheid over een heuvel rijdt. De klacht is duidelijk voelbaar en mag zeker niet als rijeigenschap betiteld worden. Bij een constante snelheid op bv snelweg is er een continu lichte trilling hierdoor waarneembaar.

Het niet willen afhandelen van bovenstaande klachten geeft mij een indruk dat Citroen Nederland zo snel mogelijk van de klacht af wil en om één of andere commercieel/ financiële redenen geen verdere actie ondernemen.

Als iemand één van deze klachten ondervindt, zou u dat dan als reactie willen melden.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 november 2014 12:00 AM
  [ # 1 ]

Beste Ruud,
Heel erg vervelend wat je met je auto ervaart.

Dit forum is geen geen club zoals bijvoorbeeld Radar.

In dit topic kunnen we alleen kijken of we met behulp van de ervaringen van de andere leden tot een idee kunnen komen waarmee de “storing”  kan worden opgelost. Houd er rekening mee dat de hulp bestaat uit tips en vragen van/door andere leden.

Dit forum is niet bedoeld om tekeer te trekken tegen dealers en importeurs.
Je zult begrijpen dat ik de naam van de dealer heb gewist. Deze naam is voor ons forum niet relevant.||

 

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 23 november 2014 12:33 AM
  [ # 2 ]

Dit topic staat toch niet juist??
Moet toch bij “Picasso” staan?

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 november 2014 12:35 AM
  [ # 3 ]

Staat ie toch?  Wink

 

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 23 november 2014 04:35 PM
  [ # 4 ]

Ik vindt helemaal niet dat Ruud tekeer gaat tegen dealers of wat dan ook, hij beschrijft op nuchtere wijze de klachten en de gevolgen ervan, daar is toch niks mis mee. En als anderen dezelfde klachten ervaren dan is dit forum toch van nut?

Ik hoop dat er spoedig een oplossing gevonden wordt voor je klachten!

Groet, Olaf

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 23 november 2014 07:30 PM
  [ # 5 ]

Ruud allemaal inderdaad vervelend, en trillingen in interieur en of stuurinrichting, is helemaal een crime, want dan komt je lichaam gevoelloos aan op locatie,  voor die uitlaat gassen, moet je even met zijn drieën zijn, een geeft gas de ander gaat luisteren ( vooraan, met kap open) en de ander houd de uitlaat aan het eind dicht met een doek, en wel kort stondig, dit om de motor niet teveel te smoren, maar als de uitlaat wordt dicht gehouden, mogen er geen sissende of fluitende geluiden, te horen zijn, door tweede persoon, en dan voor die trillingen, neem aan dat citroen ook auto,s heeft waarmee kan worden proef gereden, en is dit dan ook gedaan? Om te zien dat euvel , alleen bij jouw auto is, of niet ???  Ook kan je kijken, of er een verhuurbedrijf is die, deze zelfde auto verhuurt, oké dit kost dan wel even geld, maar dan heb je dus wel zekerheid, en weet je dus zeker dat er iets aan gedaan dient te worden, en kan je dus stappen onder nemen, door zowel je garage, als citroen Nederland, een aangetekende brief te sturen, met je ongenoegen, en verdere stappen moet ondernemen, als euvel niet wordt verholpen,  dit zou dan inhouden een onafhankelijke inspectie, van bv ANWB en of bovag, de bovag kan je natuurlijk even bellen, en vragen welke stappen je moet door lopen, je hebt immers als consument een beschermde status.  Je auto was al naar Nieuwegein geweest, hier zit de innovam deze geven opleidingen aan monteurs, als er een nieuw model auto, op de markt wordt gebracht, met nieuwe innovaties waar monteurs nog nooit aan hebben gesleuteld,  dit kunnen dus ook monteurs zijn van een jaar of 25, want die worden naar de fabriek gestuurd, waar de auto wordt gemaakt, om daar weer te worden opgeleid, en het zo door te geven, dus waar ik mee doel, monteur ja, maar genoeg ervaring???  Het kan zo maar zijn dat de motor te strak in subframe zit, of door de uitlaat op spanning wordt gehouden door verkeerde ophanging, en dit dan wordt waar genomen als trillingen,  dus begin eerst eens met een proefrit met de zelfde type auto, of vraag iemand of je een keer mag mee rijden of weet ik veel wat. Nou veel geluk,

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 december 2014 12:32 AM
  [ # 6 ]

Nou dit is verschrikkelijk jammer en zou niet mogen voorkomen al gebeurd dat overal wel eens (al beweren kwatongen wel eens andere dingen Confused ).
Wij rijden nu sedert een week (een 600 km.) zelf ook met een C4 Picasso Blue-Hdi automaat in exlusive-uitvoering en herkennen geen van jouw problemen en zijn helemaal te spreken over de wagen. Maar daar heb jij natuurlijk niks aan en ik kan je enkel maar dezelfde raad geven als beremans je reeds gaf.
Wat betreft de uitlaatgassen kan ik moeilijk geloven dat er daar ergens een lek zou zijn tenzij dan misschien via de EGR-klep die een deel van die gassen terug hergebruikt. Wij hadden ooit met een C2 Hdi ook eens de indruk dat er een uitlaatgaslek was omdat het regelmatig zo rook in de auto en ik dacht in eerste instantie dat het van mijn voorligger kwam, uiteindelijk bleek er een injector te lekken en ontsnapte er daar af en toe verbrande gassen. Misschien moeten ze ook maar eens in die richting denken en veroorzaakt dit ook de trillingen bij bepaalde toerentallen door compressieverlies en ongelijkheid.
Ik hoop dat dit zo snel mogelijk in orde komt want dit is wel erg vervelend!

Profiel  
 
RuudJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-11-2014

Gepost: 27 januari 2015 02:54 AM
  [ # 7 ]

Dank voor jullie reacties. Inmiddels is de auto weer in de garage geweest en heeft men de koppeling geheel vervangen. Men vermoedde dat het daar aan lag gezien er enkele blauwe plekken en ongelijkheden op het vliegwiel zaten. Helaas zijn de klachten gebleven. Nu staat hij weer in de garage nog steeds met het uitlaatgas probleem waarbij men een mogelijkheid aan gaf dat de injector het probleem kon zijn. Nou ik hoop dat daar dan ook die trillingen vandaan komen.
Ik wacht maar weer af….......wordt vervolgt.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 11 februari 2015 11:05 PM
  [ # 8 ]

Beste,

2.0l diesel? mijn ds5 hetzelfde probleem met motortrillingen.Garage technici vonden het abnormaal-na weken zoeken en analyseren door Citroen Brussel is het “normaal” bevonden.Mijn dealer zit er duidelijk mee verveeld doch kan tegen deze psa groep ook niet optreden.
zie: ds5 motortrillingen.
Auto heeft nu 50.000km,nog geen probleem.
Misschien moeten we als consument eerst een proefrit,checklist, met een nieuwe wagen maken vooraleer te betalen!(We kijken toch ook of er geen krassen op staan?)
Goede moed!
Geerst

Profiel  
 
IAK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 12-02-2015

Gepost: 12 februari 2015 05:45 PM
  [ # 9 ]

Ik heb deels zelfde klachten als RuudJ

Ook ik heb last van “uitlaat” lucht in auto. Ben al heel vaak langs geweest bij garage.
Is heel hinderlijk. Ik krijg er hoofdpijn en laatst werd mijn zoontje er heel misselijk van.

Daarnaast problemen met elektronica. Valt af en toe uit. Bluetooth verbind wordt verbroken, etc, etc. Achteruitcamera is heel wazig, avonds is het bijna niet bruikbaar.


Behalve elke keer uitlezen van data van boardcomputer, wilt Citroen niet veel doen aan het oplossen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 februari 2015 09:59 PM
  [ # 10 ]

Een paar punten: Als de uitlaat dicht is, en dat kan de garage simpel nagaan, dan is de oorzaak soms onverbrande olie/brandstof o.i.d. bij de motor die door de ventilatie in de cabine gezogen wordt. Moet je dus op zoek gaan onder de motorkap.
Ik heb al vaker gehoord dat mensen vonden dat de 2 ltr HDI’s trillingen bij rond de 2.000 rpm hebben, soms sterker soms minder, ook bij andere merken ( Ford, Volvo) die deze motor gebruiken.
Als je een auto nieuw gekocht hebt lijkt me dat je een onafhankelijk partij ( ANWB?) de klachten moeten laten waarnemen en inventiariseren en dan Citroen aansprakelijk stellen voor de oplossing, geef ze dan een vaste tijd ( 3 maanden) om de zaak helemaal op te lossen, en vermeld erbij dat ik de klachten gemeld heeft voorde afloop van de garantie, zodat ze rechtens binnen de garantie vallen. Als je er niet snel uitkomt, neem ( helaas) een advocaat in de arm.  Mijn ervaring is dat je met een “groot kanon” moet schieten voordat er bij de importeur iets beweegt. Ze zijn zoals vrijwel alle importeurs heel erg gefocussed op de verkoop, en je direct tot de fabrikant wenden wegens wanprestatie is in de EU niet gebruikelijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 februari 2015 10:16 PM
  [ # 11 ]
Citroensmgz schreef:

ook bij andere merken ( Ford, Volvo) die deze motor gebruiken.

Da’s een andere hdi Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 februari 2015 12:21 AM
  [ # 12 ]

Dat moet ik toch corrigeren:
Een moderne Ford Duratorq TDCI is gebaseerd op een DW10 blok, als gevolg van de PSA/Ford joint-venture uit 1998. In Ford personenwagens kom je dus afhankelijk van het model vanaf 2003 of later op de DW10 gebaseerde blokken tegen, ( 16 klepper HDI’s) en die zijn dus ook gebruikt door Volvo, bijvoorbeeld als de 2 liter diesel in de S80, en andere modellen. Volvo heeft sinds 2010 weer eigen motoren. Een gedeelte van die door Ford gebouwde blokken komt zelfs uit de Douvrin fabriek,
Alleen in de Ford Transit is Ford zijn eigen 2 liters ( “Puma” ofwel ZSD ) blijven gebruiken, lopen ruwer maar zijn blijkbaar goedkopen. Die kun je zelfs in een Jumper tegenkomen als ik het goed begrepen heb.
Je zou je tegenwoordig soms verbazen wat grote autofabrikanten allemaal delen om de kosten van ontwikkeling te drukken, of om een gat in de modelijn voor een bepaalde markt te vullen.  Zo wordt ook de DV6 PSA motor ( 1.6 liter HDI), gebruikt in diverse gedaanten door Ford, en nu nog door Volvo en anderen en een DV4 kun je via Ford zelfs in een Mazda terug vinden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 februari 2015 09:44 AM
  [ # 13 ]

Maar, de 150 pk is geen dw-10 maar een blue hdi. Die gebruikt alleen psa voor zover ik weet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3536
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 februari 2015 10:19 AM
  [ # 14 ]

Als je het zo bekijkt komen we in een semantische discussie terecht: In mijn ogen is een “Blue-HDI 150” een DW10 blok met een door PSA verder ontwikkelde uitlaatgasreiniging om aan Euro6 norm te voldoen, maar er kunnen best nog wat interne modificaties bijgekomen zijn. Dat moet voor nieuwe modellen, oude modellen mag je nog doorleveren met euro 5 motoren ( als ik het goed begrepen heb). Die uitlaatgasreiniging is trouwens heel interessant, want het is een ( verborgen) breuk met het klassieke “FAP” systeem met Eolys, en lijkt heel erg op wat er bij Trucks gebruikt wordt, met dezelfde AdBlue: Kijk eens hier: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/automotive-innovation/clean-car/blue-hdi-exhaust-line.
Blijkbaar pakt Ford dit anders aan, je komt via meerdere wegen in Rome terecht. PSA is trouwens heel duidelijk over Blue-HDI: Een “nieuw systeem om uitlaatgassen te behandelen”.

IAK:  Als de electronica uitvalt is dat vaak door gebrek aan spanning, d.w.z. er treedt een spanningsdip op onder het niveau komt waarop de electronica geprogrammeerd is om te werken en hop, reset. Dat is dus geen permanente losse verbinding en daarom moeilijk te vinden.
Een goede remedie om te proberen is vaak om de accu te vervangen: Je denkt dat die nog goed is na 2 jaar, maar hij kan de spanningsdip niet aan. Moderne auto hebben goede accu’s nodig. Ik heb nogal wat moderne auto’s gezien waarbij binnen 2 jaar de accu al vervangen was, zoals ik als eens gezegd heb: De tijd dat je met een halfvolle accu een auto nog aan de praat kon krijgen is.. voorbij, vandaar ook de eco-modus.
Als dat niet helpt moet je op zoek gaan naar een slechte electrische verbinding, dat is een hels karwei. Elektrisch gezien kun je ook vlak bij de verbruiker die uitvalt een Condensator plaatsen in de 12 volt voeding om die ter plekke te stabiliseren…maar dan moet je wel een beetje verstand van electronica hebben om de goede plek te vinden en je weet nooit wat de invloed wordt van die condensator op de rest ( maar in principe mag dat weinig uitmaken).


Motortrillingen: Komt vooral voor bij handgeschakelde 2.0 liter HDI’s. Bij de automaat lijkt het wel of de koppelomvormer de trillingen absorbeert, maar niet iedere auto heeft er even veel last van.

Stank: Ik zou ook de aansluiting van de Ad-Blue eens na laten kijken, als daar maar een druppel van lekt en dat verdampt/verbrand dan krijg je een behoorlijke stank. Ik denk dat de Blue-HDI’s nog zo nieuw zijn dat de dealers nog niet veel ervaring ermee hebben.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook