keuzehulp: Cactus, C-crosser of C6
jojonl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-05-2015

Gepost: 25 mei 2015 11:59 PM

Heb een aantal jaartjes gespaard met als doel: een nieuwe Citroen.
Vanaf het conceptmodel al erg gecharmeerd van de Cactus, dus eigenlijk was ik vrij zeker dat het die zou moeten worden.

Maar

Door het sparen zijn 2 lang onbetaalbare favorieten nu ineens wel betaalbaar, al dan wel 2e-(3e, 4e, 5e)hands.
De C-crosser en de C6.
Proefritjes gemaakt in alle 3 en ik kan gewoon niet kiezen.

Alle 3 zou ik alleen voor de ‘looks’ al kiezen.

De cactus omdat die helemaal nieuw is, zuinig, goedkoop qua belasting en geeft de komende jaren volledige zekerheid.

De C-crosser, vanwege de hoge zit, SUV is ook wel een keer leuk terwijl het nog wel een citroen is (stiekem japans, I know) en gewoon een stoer ding.

De C6 omdat, tjah, een C6! Rij nu XM, dus zou dat de logische overstap zijn.

Bij de C6 kom ik in mijn budget uit op ongeveer 250000 en meer kilometers. Bij de C-crosser een stuk minder.

Ik verwacht met de cactus de eerste 150000 probleemloos te kunnen maken. En dat zou ik met de andere 2 modellen ook willen doen.

Zoals jullie merken, ik heb geen idee wat ik moet doen.

Ik vind ze alle 3 mooi, allemaal geschikt qua ruimte en voor wat ik er mee wil doen.

Woon net over de grens, dus moet op de duitse markt zoeken.

BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 26 mei 2015 12:34 AM
  [ # 1 ]

De vaste lasten van een C-crosser of C6 zijn natuurlijk een stuk lager dan in NL vanwege de lagere wegenbelasting. Daarom kan een diesel interessant zijn.

Ik zou in dat geval ook in NL kijken. Als je een C6 van januari 2007 exporteert naar Duitsland krijg je toch 2300 EUR terug bij een 2.7 HDi. Let wel op dat dit alleen geldt vanaf oktober 2006 en dat het fors kan oplopen als de C6 wat nieuwer is. Eentje van 2009 levert al gauw 4750 EUR bpm op.

Door bovenstaande truck kun je allicht toch wat nieuwer en met minder km’s rijden. Je moet denk ik wel rekening houden met wat extra onderhoud bij een kilometerstand boven de 200.000Km.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
jojonl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-05-2015

Gepost: 26 mei 2015 12:42 AM
  [ # 2 ]

Dat zal ik eens uitzoeken, bedankt.

Beide keuzes zullen inderdaad diesels worden. Cactus wel benzine. Mag E10 in en 44 euro wegenbelasting per jaar!!

BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM

Profiel  
 
Black C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Gepost: 26 mei 2015 11:24 AM
  [ # 3 ]

Mijn vrouw heeft een C-Crosser (benzine)en op zich een prima auto. Er gaat in ieder geval meer bagage in, dan bij mijn C6 Laughing . Wanneer je veel op slechte wegen rijdt (niet off-road) , dan is de Crosser best wel hard en stuiterig. Verder een auto met weinig problemen tot nu toe (68.000 km) en rijdt ook heerlijk.
Wanneer het een C6 zou worden en het is mogelijk, dan zou ik voor een C6 3.0 diesel gaan. Ik heb een 2.7 gehad en nu een 3.0 en het verschil is duidelijk merkbaar.
Succes met kiezen.

Profiel  
 
jojonl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-05-2015

Gepost: 26 mei 2015 11:40 AM
  [ # 4 ]

De 3.0 zat ook in de C6 waar ik in gereden heb. In de C-Crosser zat een 2.2 diesel als ik het goed heb. Ben een rustige rijder dus snelheid maakt mij allemaal niet veel uit. Voelde me in beide wagens ‘king of the road’.
Mijn zorgen zijn gewoon de kosten in ouderhoud en ik heb het idee dat de C6 daarin een stuk duurder zal zijn. Helemaal omdat ik dus op een 2e hands wagen uit kom met zeker 150.000 of meer op de teller.

BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 26 mei 2015 11:44 AM
  [ # 5 ]

Qua kosten zeg ik neem een Cactus
Qua auto zeg ik neem een C6 Wink

doei

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43032
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 mei 2015 12:29 PM
  [ # 6 ]

Enigszins betaalbaar C6 rijden is naar mijn gevoel en ervaring alleen mogelijk als je kunt beschikken over een goede specialist in de buurt. Ik weet niet of die er in Duitsland zijn. In Nederland zijn die er wel, in het westen. Je kunt dan kiezen uit Gert de Jong in Aalsmeer en Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep. Beide zijn officieel Citroën-dealer én gespecialiseerd in de C6 en dat is naar mijn idee wel een must omdat je zonder die échte specialist al snel de hoofdprijs voor onderhoud betaald en niet kunt terugvallen op alternatieve reparatiemethoden die zij wel hebben ontwikkeld.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Black C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012

- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Gepost: 26 mei 2015 12:46 PM
  [ # 7 ]

Bij de keuze voor een C6 is de voorgeschiedenis belangrijk. Hoe is de auto gebruikt, veel stadswerk of juist snelweg!! Is er constant richting de topsnelheid mee gereden of behoudend. Onderhoud op tijd en door de juiste garage uitgevoerd. Automaatbak inmiddels gespoeld (anders zeker laten doen) etc.
Inderdaad zijn de door Waterman genoemde garagisten wel specialist. Er zijn dan ook C6 rijders in het buitenland die speciaal voor onderhoud deze kant opkomen.
Specifieke technische vragen kunnen via het C6 genootschap gesteld worden.

Profiel  
 
jojonl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-05-2015

Gepost: 26 mei 2015 12:48 PM
  [ # 8 ]

Worden mijn zorgen door waterman toch bevestigd. Heb zelf altijd het onderhoud bij Citron Almelo (Piet) lopen. Een prima tent met onmogelijk veel kennis en eerlijke prijzen. Maar weet niet hoe lang Piet het werk nog blijft doen, want de beste man is inmiddels al 70+. Heb daar meerdere malen wel een C6 op de brug zien staan. Maar ik zal hem eens bellen en vragen.

BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 mei 2015 11:39 PM
  [ # 9 ]

Duiveltjes modus : En waarom geen C8 2.2 met 6 bak? Een echte limoesine en zeker geen stuiterbak.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jojonl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-05-2015

Gepost: 02 juni 2015 08:31 AM
  [ # 10 ]

Weekendje een Cactus kunnen gebruiken. Keuze is gemaakt! De Cactus wordt het. C6 was al afgevallen vanwege het onderhoudt. Crosser is afgevallen vanwege het hogere verbruik, de belasting en ook een beetje omdat die te weinig ‘citroën’.

Bedankt voor jullie input allemaal

BX, CX, AX, XM, ZX, Xantia, ZX, C4, XM

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook