2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
De avonturen van DSuper 5 ‘ppvandep’
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 05 januari 2014 05:43 PM
  [ # 16 ]

Vandaag na een lange periode van gezondheidtechnisch slechte omstandigheden weer eens een lange rit met de dame kunnen maken.

Alles op de winterstand gezet, maar volgens mij had ik dat niet hoeven doen. Ik was te lang niet buiten geweest en daarom voelde het koud aan, maar het was niet koud.

Omdat ik de afgelopen maanden zelf niet mocht rijden heb ik vaak in moderne auto’s meegereden. Zolang die auto’s over asfalt rijden is er eigenlijk niets aan de hand. Maar zo gauw er een rimpeltje in de weg ligt voel ik dat direct in mijn rug. Wat een verademing vandaag met de DS. Elk hobbeltje, kuiltje, rimpeltje, drempeltje is weg, geen enkele keer een pijnscheut in mijn rug. Wat zit ik fijn in deze auto.

Wat loopt ze heerlijk. Ik ben op benzine begonnen en daarna overgestapt op LPG. Dat is in combinatie met de elektronische aansturing van de LPG het fijnst. Alles gaat dan vanaf de koude start zonder horten en stoten. Het koelwater bleef een beetje aan de lage kant 65*C en de olie 115*C. De oliedruk keurig op 4+ bar. En in de auto was het aangenaam warm. Sinds ik vorig jaar een extra kachelradiatortje aan de linkerkant heb ingebouwd is het een stuk aangenamer in de auto.

Ik zat me onderweg af te vragen of het een optie is om in de winter de koelvin, die altijd mee draait, eraf te halen en in de zomer er op te zetten. Ik heb immers een elektronische vin er op zitten. Goed, het bleef bij een gedachte, want voorlopig kan ik nog niets zelf aan de auto doen…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 januari 2014 06:25 PM
  [ # 17 ]

Ik vind 115 voor de olietemperatuur behoorlijk hoog!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 januari 2014 09:27 PM
  [ # 18 ]

En KVS 65 best wel laag…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 januari 2014 10:14 PM
  [ # 19 ]

Sterkte met je gezondheid!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 05 januari 2014 11:59 PM
  [ # 20 ]
jantje1948 schreef:

Ik vind 115 voor de olietemperatuur behoorlijk hoog!

waarom is dat te hoog?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 07 januari 2014 03:29 PM
  [ # 21 ]

@Egbert, thx, elke dag gaat een stukje beter.
@Bogaard, vandaag de luchtfliter weer op zomerstand gezet en dan blijft ze keurig op 100*C met de olie en 75*C met de kvs (ik heb een termosstaat die bij 75*C open gaat). Ik had de kachel in de auto uit. Dat scheelt een hoop, qua kvstemperatuur van de dame.

Volgens mij mag olie rond de 110*C zijn. In mijn eerste auto, een kevertje 1200, was dat de bedrijfstemperatuur. Boven de 170*C is er, volgens mij, pas een probleem en dat heb ik nog nooit gehaald.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2014 03:55 PM
  [ # 22 ]

Als je op lpg rijdt moet het luchtfilter altijd in de zomerstand!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 januari 2014 05:14 PM
  [ # 23 ]
Mr. Smith schreef:
jantje1948 schreef:

Ik vind 115 voor de olietemperatuur behoorlijk hoog!

waarom is dat te hoog?

Ik zie geen probleem hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 januari 2014 07:25 PM
  [ # 24 ]

Ik zei ook niet dat het té hoog is, maar bij rustig 120 op de snelweg lijkt het me wel hoog.
Maar zoals ik al zei: op lpg moet het luchtfilter altijd op zomerstand.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 11 juni 2015 10:11 PM
  [ # 25 ]

Ik ben nu 1,5 jaar verder en nu heeft de motor weer last van stoomwolken. Beter gezegd, ik ben op en neer gereden naar Parijs geweest, nergens last van en het weekend daarna ben ik in de Eifel en de Ardennen een rondje gaan rijden en ‘s ochtends in alle vroegte met een relatief koude motor, een paar straten helemaal vol gezet met witte rook. Het rook naar kvs.

Nu ben ik al meer dan een week thuis en de dame voor een paar kleine ritje gebruikt en nergens last van. Een blauw pluimpje, teken voor mij om een onderhoudsbeurt te geven. Alle witte rook weg en ik kan het niet meer op roepen.

Tijdens de rit in de Ardennen en Eifel heb ik het witte rook probleem opgelost door de auto van LPG om te zetten naar Benzine. De kvs hebben we gesnuffeld en geen co2 verkleuring. Geen smurrie in de olievuldop en de karterontluchting. Geen kvs meer hoeven aan te vullen anders dan de ene keer na de witte rook momenten. Geen vettig gevoel in de kvs, geen “nat” gevoel aan de oliepeilstok.

Persoonlijk denk ik dat er een lekkage zit bij of het inlaatspruit stuk of bij de LPG verdamper. Het enige andere advies dat ik kreeg van de witte rook, was dat de motor te koud was en dat de waterdamp uit de omgeving in combinatie met de LPG de witte rook geeft. Maar ik twijfel, omdat ik een paar uur later kvs moest bij vullen. Maar kunnen er lekkages in het inlaatspruitstuk of de verdamper plaats vinden?

Ik hoor graag jullie reactie…

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 juni 2015 11:14 PM
  [ # 26 ]

Inlaatspruitstuk of vooral verdamper komen best in aanmerking; lekkage daar zou kvs in de LPG mengen, waardoor je inderdaad geen sporen van water in de olie zou vinden. Blijft vreemd dat het slechts af en toe gebeurt.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 03 juli 2015 06:06 PM
  [ # 27 ]

De afgelopen dagen is het veel warmer. Ik heb geen problemen met pluimen en witte rook. Ik zat net de lijst langs te lopen van wat ik de afgelopen jaren allemaal aan de auto heb gedaan. Ik heb in 2013 een thermosstaat van 75*C er ingezet. Zou het kunnen dat dit niet goed is, dat de motor veel te koud blijft in het begin het van het voorjaar, het eind van het najaar en de winter?

En nu met de tropische temperaturen komt de motor eindelijk op temperatuur en is er geen signaal van pluimen en witte rook.

Ik hoor graag jullie reactie.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2015 06:31 PM
  [ # 28 ]

ja dat zou kunnen maar als de capaciteit van de radiator goed is koelt ie hem altijd tot 75 en dan gaat de thermostaat dicht. Die regelt em nu dus ook op 75..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 03 juli 2015 07:25 PM
  [ # 29 ]

@bogaard, maar dat is niet te koud? De laatste dagen loopt de motor op ruim 80*C.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook