Citroën C35 Diesel camper, 1978, met startprobleem
Fenix35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-2015

Gepost: 23 juni 2015 10:14 PM

Ter inleiding: ik heb al heel veel jaren een Citroën C35 diesel Camper, B22 (2200 cc) motor, 4 bak, bouwjaar 1978, 204.500 km.
Ik ken dit forum pas de laatste jaren, en volg het van tijd tot tijd. Petje af voor al die deskundige informatie verstrekkers ! Informatie die ik miste toen ik lang geleden zelf aan het renoveren begon.
Mijn camper (zie de foto’s) is een nieuwkomer op dit forum.
Na talrijke trips naar windsurfspots in Nederland en vakantiereizen (o.a. Frankrijk, Spanje, Portugal) was de laatste lange reis 6 weken en bijna 6000 km naar Portugal, Algarve. Met een probleemloze terugreis (behalve een nieuwe waterpomp in Portugal) naar huis. Daarna kwam het door drukke werkzaamheden in het buitenland niet meer van camperen en heeft hij dus jarenlang ongebruikt in mijn schuur binnen gestaan.



In 2012 probeerde ik deze bejaarde Française opnieuw aan de praat te krijgen. Dat verliep erg moeizaam. Ook met nieuwe diesel, startmotor-revisie (die had door te lang doorstarten wat kuren) volle accu en wat “diesel-starthulp” inspuiten: 1 of 2 cilinders wilden wel, soms een derde ook en tenslotte uiteindelijk de vierde ook, dus na vele pogingen liep hij eindelijk. Maar 2 dagen later, koud: hetzelfde probleem. De 2 achterste verstuivers stuk voor stuk losgehaald en op de drukleiding gemonteerd buiten de kop: lijken op het oog een mooie straal te geven (maar wat zegt dat: dat ze in elk geval verstuiven, maar niet veel meer). Niet starten, dus terug in de schuur.
De laatste rit was in 2013, ik wilde hem opnieuw APK laten keuren. Hetzelfde startprobleem: niet aan de praat te krijgen. Uiteindelijk voor die rit dus aangesleept en binnen 6 meter: lopen. Daarna wat rondgereden en na 80 km zonder problemen bij mijn vaste garage (omgeving Pijnacker) gezet. Gedurende die hele rit produceert hij bij gas geven een zwarte rookwolk uit de uitlaat. Ik heb geleerd: witte rook is (buiten het Vaticaan) water, doorgaans een lekke koppakking; blauwe rook is olie; zwarte rook is dieselolie. Dus kennelijk is er iets mis met het brandstofsysteem. Warme start is geen probleem: start gelijk. Bij het terugdraaien van de stationair knop gaat hij dan wel over van vierkwartsmaat naar driekwartsmaat. Na enkele dagen: koude start weer noppes, niet aan de praat te krijgen. Niet starten is dan dus : geen APK keuring. Oorzaak ? Mijn vaste garagehouder (ik kocht de camper indertijd van hem nadat hij hem technisch in orde had gemaakt en er kort mee had gecamperd) veronderstelt dat de dieselpomp wellicht van slag is. Ik heb twijfels, omdat die dieselpomp er al tienduizenden kilometers probleemloos opzit: ik vermoed zelf dat het de verstuivers zijn. En daarmee hield het voor mij even op. Hij mocht daar blijven staan; i.v.m. verbouwing had ik er zelf geen plek meer voor..

Mijn vraag aan de experts: wat is mogelijk de oorzaak en wat is mogelijk de oplossing ?

Inmiddels ben ik bezig met een ingrijpende verbouwing van mijn woning (voormalige boerderij) waardoor ik langdurig geen tijd meer zal hebben voor sleutelen en camperen. Ik heb daarom helaas moeten besluiten de camper te verkopen zoals hij nu is. Het probleem en het advies van de experts wordt daarmee (fair play) tevens de informatie en het advies voor een nieuwe eigenaar. Hij komt te koop te staan (als het lukt misschien tegelijk met deze plaatsing of anders binnen enkele dagen) op dit forum (‘te koop’) met een uitvoeriger beschrijving en meer foto’s, en een lijstje met enkele in de loop van de tijd verzamelde onderdelen (zoals B25 4 bak, nieuwe B25 startmotor en nog wat spul).
Vast bedankt voor reacties !

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 23 juni 2015 10:30 PM
  [ # 1 ]

In de schuur staan is nooit goed.

Voorgloeien gaat niet goed. Dus gloeibougies controleren.

Verder denk ik aan lucht. Poreuze aanvoerslangen.
Dieselfilter al vervangen?
Succes met de verkoop.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Fenix35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-2015

Gepost: 23 juni 2015 11:23 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je reactie.
De gloeibougies zijn reeds vernieuwd en dieselfilter is vervangen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 juni 2015 06:22 PM
  [ # 3 ]

Zou het niet gewoon een roet probleem zijn? door dat lang stilstaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Fenix35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-2015

Gepost: 26 juni 2015 01:01 AM
  [ # 4 ]

Dat lijkt me niet zo erg waarschijnlijk. Na de moeizame start in 2012 heeft hij inderdaad aanvankelijk flink wat troep uitgebraakt (vooral roet en ik denk ook wat losse roest uit de uitlaat), maar dat werd na een tijdje flink minder.
Bij het rijden viel vooral op dat er een flinke roetwolk uitkwam bij het gas geven direct na het schakelen; bij het gewoon rijden werd dat roeten flink minder.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 juli 2015 01:13 PM
  [ # 5 ]

Slechte koude start betekent volgens mij dat er iets mis Is met het voorgloeien voorgloeien. Zonder voorgloeien willen deze motoren echt niet starten. En mocht het lukken dan braakt het ding inderdaad roet. Gloeirelais en gloeibougies controleren?

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 juli 2015 02:01 PM
  [ # 6 ]

Dat gaan we dinsdag zien, de C35 is van eigenaar gewisseld en verhuist van zuidholland naar het hooge noorden.
Ik heb je draadje vol nuttige informatie zojuist doorgelezen, en voordat het te laat is ga ik ook wat aan het “lawaai” doen
Maar eerst de motor en een apk.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juli 2015 03:37 PM
  [ # 7 ]

En ben jij de nieuwe eigenaar? In dat geval: gefeliciteerd, het ding ziet er in elk geval goed uit. Roest is bij deze auto’s meestal een groter probleem dan de techniek, en wat dat betreft lijkt dit in elk geval een hele mooie.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 juli 2015 03:59 PM
  [ # 8 ]

Ik ben de nieuwe eigenaar inderdaad, ooit een J7 gehad, dat was ook een geweldig ding.
Maar ook roestgevoelig, en uiteindelijk betekende dat het einde.
De vorige eigenaar heeft veel gedaan aan roestpreventie en ik gok er op dat de niet startende
motor geen groot probleem is. kortom precies wat ik zocht.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 juli 2015 11:39 AM
  [ # 9 ]

Benieuwd naar je bevindingen. Vind ik je straks op een eigen topic?

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 03 juli 2015 02:06 PM
  [ # 10 ]

Komt goed !

Profiel  
 
Fenix35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-2015

Gepost: 04 juli 2015 01:37 AM
  [ # 11 ]

Nanko is inderdaad de nieuwe eigenaar geworden.
Volgens mij krijgt hij de technische problemen wel opgelost.
Zelf neem ik met een klein traantje afscheid van de camper.
Maar ik ben blij dat deze bejaarde Française daarmee een goede nieuwe baas en liefhebber heeft gekregen; en dat daarmee weer een C35 van de ondergang is gered. Bijna cultureel erfgoed !
Hoop ook op een nieuw topic !
Fenix35

Profiel  
 
Fenix35
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-06-2015

Gepost: 12 juli 2015 02:20 AM
  [ # 12 ]

Nanko is als nieuwe eigenaar een nieuw topic over deze camper begonnen (“C35 diesel camper met electrisch probleem”).
Daarmee is dit topic gesloten, met dank voor de reacties.
Fenix35

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook