6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
Airco werkte prima tot vandaag
1130
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013

- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Gepost: 20 juli 2015 10:12 PM
  [ # 76 ]

Heel herkenbaar probleem. Ben met de XSARA Picasso 2.0 HDI bj 2000 met de niet werkende Airco naar een garage geweest. Daar is deze bijgevuld (zat halfvol) maar dat bleek niet de oorzaak. Probleem zit in een relais op de BSI. Deze geeft de compressor geen spanning. Garage heeft deze nu doorverbonden en dan slaat de compressor wel aan, en geeft koude lucht via de roosters. Doorverbinden is geen optie. Volgens mij heb ik nu twee opties;
1) relais vervangen
2) kapot relais overbruggen met een universeel relais
Maar om de BSI te demonteren; hoe haal ik deze weg? Zie de foto’s. Lijkt of de stekkerverbindingen vast zitten met een (rode) kunststof beugel. Kun je deze stekkers ongestraft verwijderen?

Afbeelding Bijlagen
BSI draadje.jpgBSI rode beugels.jpgBSI los.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 juli 2015 10:36 PM
  [ # 77 ]

De Haynes is daar niet duidelijk in.
Er staat dat de meeste relais er gewoon uitgetrokken kunnen worden, maar dat het ook goed mogelijk is dat alles gesoldeerd zit.
Dan moet het hele circuitboard vervangen worden…
Maar misschien kan je met een soldeerbout nog wel wat redden…

Ding van de sloop halen?
Nieuw is waarschijnlijk wel beter…

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 21 juli 2015 07:54 AM
  [ # 78 ]

Rode gedeelte kun je naar buiten schuiven en dan komt de stekker los.
Dat is een vergrendeling.

Profiel  
 
1130
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 16-05-2013

- GS/GSA 1130 Berline
- Xsara Picasso HDI
Gepost: 29 juli 2015 10:28 PM
  [ # 79 ]

Mijn airco doet het weer! Dank H@ns en JKER voor de reacties. Inderdaad zitten de stekkerverbindingen met hele mooie beugels op de BSI geklemd. Nooit eerder losgehaald waardoor ik niet goed wist hoe het werkt. Mijn electrotechnische kennis is zo beperkt dat ik net als Dannyummels een bevriende expert erbij heb gehaald. Omdat hij weer teveel verstand van electronica heeft stelde hij allemaal vervolg vragen. Het zou dus net zo goed aan alle andere input signalen kunnen liggen dan het niet werkend relais. Tja daar vertel je mij wat. En nu? BSI weer terug inbouwen dan maar. Tot dat ik voor de derde keer op zoek ging naar een ZICHTBAAR defect op de printplaat. Net zoals Dannyummels beschreven heeft.
En ja hoor, daar zat toch echt een contact zonder soldeer verbinding en een iets bruin uitgeslagen contact op de printplaat. “Dat kunnen we toch proberen te solderen” Zo gezegd zo gedaan. En na inbouw: “klik” sloeg de compressor weer aan, en direct weer koude lucht uit de ventilatieroosters. Helaas geen foto gemaakt van de BSI. Maar als je airco het na 15 jaar begeeft zou ik ook kijken of het soldeercontact niet na al die jaren gewoon is verdwenen.

GSA 1130 1983
XSARA Picasso HDI 2000

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 03 augustus 2015 11:56 PM
  [ # 80 ]

Hallo
Ik heb sinds kort ook een stakende airco in een 2003 xsara picasso. De elekromagnetische koppeling komt niet in. Er is een half jaar geleden een nieuwe compressor in gegegaan, dus dat lijkt niet de eerste verdachte. Ik zal ‘em even testen met een externe 12v bron. Jullie praten over een bsi??? en een printplaat. Ik heb het plaatje bekeken: zit die verdachte print in die zwarte plastic omhulsel? Dus alle connectors eraf, doosje open maken en voila de print plaat? Is dat de truuk?

—Paul

Profiel  
 
Dannyummels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 07-07-2015

Gepost: 04 augustus 2015 12:35 AM
  [ # 81 ]

Je bsi zit onder je zekeringskast in je auto linksonder naast je stuur.

Het is een platte zwarte kast die met torx vast zit. Als je hem eruit hebt en openklikt zie je de printplaat. Dan moet je gaan zoeken naar verdachte elektrobanen en verdachte solderingen. Als je hem open hebt plaats even een foto.

Mvg danny

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 augustus 2015 12:05 PM
  [ # 82 ]

Dat is een bekend probleem, Ofwel zelf maken, relais vervangen en kijken naar eventueel kapotte verbindingen ofwel opsturen naar een reparateur, kost je dikke 100€
even googlen en je hebt er zo een paar te pakken.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 04 augustus 2015 10:24 PM
  [ # 83 ]

Dit is de module de BSI, als ik het goed begrijp. Ik heb de print eruit gehaald en wat soldeer verbindingen opnieuw vertind. Maar ik kan niets verkeerd ontdekken. Ik heb een Haynes boek van de picasso, maar kan daarmee niet ontdekken welk relais jullie het over hebben.
Kan iemand dat aangeven?

—Paul

Afbeelding Bijlagen
printplaat.jpgUntitled-2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 05 augustus 2015 09:22 PM
  [ # 84 ]

Ik ben duidelijk bij het verkeerde eind begonnen. De magnetische koppeling getest: ok. Pas daarna de druk in het systeem gemeten. Ik heb zo’n airco druk meet ding. Bleek niets meer in te zitten. Bumper eraf gehaald en de condensor gedemonteerd. Lijkt wel dat de hoge druk aansluiting doorslaat bij hoge druk. Maar een nieuwe condensor bestellen. De bumper weghalen is een fluitje van een cent. Dus inderdaad het beste om zo naar de condensor te ‘graven’

—Paul

Profiel  
 
Dannyummels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 07-07-2015

Gepost: 06 augustus 2015 01:02 AM
  [ # 85 ]

Het kan ook zijn dat je ergens een lek in een leiding hebt.

Komt vaker voor dan je zou denken.
Dat zou ik eerst laten checken

Maar je bent op de goeie weg. Ik hoop voor je dat je snel weer airco hebt. Zeker met dit warme weer!

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 06 augustus 2015 10:33 PM
  [ # 86 ]

Heb het laten lektesten. Lijkt dat de seal van de aansluiting van de condensor naar de slang lekt bij hogere druk. De condensor is niet meer zo fris, dus nieuwe condensor en drukschakelaar plus alle pakking ringen maar vervangen. Dan nog eens kijken…..
Moest de slang bij de dealer bestellen: 108 euries: kostprijs + 20 procent schat ik.

—Paul

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook