3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
CX Prestige 1976
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 augustus 2015 11:29 AM
  [ # 31 ]

Lijkt mij toch wel duidelijk een kwestie van een verstopte carburateur inderdaad. Tank leegmaken en spoelen kan ook geen kwaad trouwens. Nieuw filtertje in de aanvoerleiding, carburateur grondig schoonmaken en klaar. En stoppen met het toevoegen van loodadditieven want dat heeft ie niet nodig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 augustus 2015 11:41 AM
  [ # 32 ]

Hallo, dank voor de reactie.

Hoe spoel je een tank het beste ? Tank demonteren, en met petroleum of zo ?


Nog een vraagje ivm additief. De vorige eigenaar vertelde met dit additief toe te voegen. Het lijkt me logisch omdat de motor uit het pre-ongelode-benzine tijdperk komt.

Waarom mag ik het additief weglaten? Krijg je dan geen klepzitting schade na een tijdje?

Mvg.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 augustus 2015 11:46 AM
  [ # 33 ]

De tank heeft een aftapschroef aan de voorzijde als het goed is. Begin eens met die los te nemen en kijk eens wat voor troep er uit je tank komt. Is het erg dan demonteer je de tank en kun je spoelen.

Loodvervangers hebben niet veel zin: een DS en een CX hebben namelijk allemaal al keiharde klepzittingen vanuit de fabriek. Ze halen met LPG ook 300.000 km zonder koprevisie en LPG is loodvrij en verbrand nog heter dan benzine. Vandaar Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 augustus 2015 12:04 PM
  [ # 34 ]

Hrtelijk dank!

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 04 augustus 2015 01:21 PM
  [ # 35 ]

Wat hier duidelijk niet het geval is (98 benzine getankt) maar waar veel mensen in Frankrijk problemen mee krijgen is de goedkope benzine bij de supermarkten met ethanol toevoeging, dat vinden de oude motoren allemaal wat minder.

Oude benzine kan wat gaan vergummen in de leidingen en de tank, zeker een goed advies van Waterman om een extra filter te plaatsten en de tank schoon te maken

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 augustus 2015 02:30 PM
  [ # 36 ]

Ik lees hier dat je de CX erg goed vond rijden.

Ik ga er even vanuit dat de laatste 10 jaar met 2000 km er nauwelijks onderhoud gedaan is aan de CX.
Denk gok ik dat er nog behoorlijk wat ruimte is voor verbetering.

Denk aan:
Je huidige probleem met brandstof.
Veersysteem onderhoud, LHM en bollen vullen
Maar ook nieuwe banden
Grote beurt aan de motor
Ontsteking nalopen
Remmen nalopen, er kan zomaar een remklauw blijven hangen

Ik denk dat die dan nog veel lekkerder gaat rijden Wink

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 augustus 2015 03:03 PM
  [ # 37 ]

Beste Arjan,

HArtelijk dank.

De wagen heeft inderdaad de afgelopen 10 jaar nauwelijks gereden, maar hij is correct onderhouden geweest. De batterij en alternator zijn 2 jaar oud, evenals de banden (MXV’s hebben 500 km gelopen). De wagen heft nu 94000 (echte) kms.

Remmen zijn fijn : heb test gedaan op een 2 vaksbaan, reed 90 km/h : koppeling ingetrapt, stuur loslgelaten en hard op de rem gestaan : Auto remt perfect rechtuit, wel wat trillingen/gebrom in het chassis, ik denk dat de remschijven misschien niet meer echt vlak zijn.
Het was een extreme test vond ik.

De LHM zal ik inderdaad moeten verversen denk ik , dt lijkt me het beste, hoewel er geen problemen zijn. De wagen komt binnen de minuut omhoog, zelfs na 2 dagen, hogedruk pomp tikt om de 50 seconden.

De voorraadbol “zweet” heel heel lichtjes,dus hier zou er een dichting misschien het aan het opgeven zijn. Hij zakt na ongeveer 2 uur door zijn knieen, ik denk dat die voorraadbol de reden is van het drukverlies?

Wat olieverversen betreft.

HEt zou goed zijn de motor na 40 jaar(!)  te spoelen met een soort reiningsolie. Bestaat dat? En zo ja , hoe noemt dit product?

Alvast hartelijk dank voor je antwoord.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 augustus 2015 03:05 PM
  [ # 38 ]

Ik wil nog even kwijt dat ik de wagen kocht van zijn 1e eigenaar, die er toch 40 jaar mee heft geleefd
De man had het even moeilijk toen ik ermee wegreed.
De wagen is echt in topconditie voor zijn leeftijd.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 augustus 2015 09:17 PM
  [ # 39 ]
Stefan Willems schreef:

Het zou goed zijn de motor na 40 jaar(!)  te spoelen met een soort reiningsolie. Bestaat dat? En zo ja , hoe noemt dit product?

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 04 augustus 2015 11:22 PM
  [ # 40 ]

Rene, dankjewel!

Ben begonnen met de carburator te demonteren. Echter , ik krijg hem niet van het inlaatspruitstuk los. Er zijn toch maar 4 moeren? De moeren zijn los, er zit wel enkele tienden mm speling op, maar krijg hem er niet af. Enig advies?

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 05 augustus 2015 01:01 AM
  [ # 41 ]

Carburator is los. Mits enig voorzichtig loswringen met koevoet. 2e smoorklep is helemaal zwart. Deze zit ter hoogte van de rubber slang van de carterventilatie. Is dit normaal?

Tot mijn verbazing zie ik dat de carburator geen elektromagnetische afsluitklep heeft. Het stekkertje is toegekleefd met isolatietape maar geen ventiel te bespeuren. Toch liep de motor prima tijdens de rit van Parijs naar Brussel, had ook geen last van “nadieselen” want daarvoor dient dit ventiel dacht ik.

De pakking tussen carburator en spruitstuk is volgens mij wat lek, want men ziet duidelijk sporen van motorolie errond, afkomstig van de carterventilatie.

Lichtjes opgeschuurd en gereinigd met ethanol. Het aluminium blinkt weer. Eerstdaags komt een nieuw setje pakkingen binnen. Dan carburator reinigen ( er zit op het eerste zicht geen troep in de verstuivers of vlotterkamer), maar goed.

Toch nog geen directe oorzaak inzicht voor plotselinge carburatieproblemen, na probleemloze rit van 275 km.  Zie enkele posts geleden.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 08 augustus 2015 01:41 AM
  [ # 42 ]
Stefan Willems schreef:

Beste Arjan,

HArtelijk dank.

De wagen heeft inderdaad de afgelopen 10 jaar nauwelijks gereden, maar hij is correct onderhouden geweest. De batterij en alternator zijn 2 jaar oud, evenals de banden (MXV’s hebben 500 km gelopen). De wagen heft nu 94000 (echte) kms.

quote]


das dan wel een stoffig bandje geweest 2 jaar geleden.
ik zou graag willen dat ze nog gemaakt werden

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 08 augustus 2015 02:56 AM
  [ # 43 ]

Carburator weer gemonteerd, motor sloeg haast direct aan, alle problemen verdwenen. Toerental nu bij vrijloop zat rond de 1300 tpm, dus even bijregelen. Je voelt duidelijk wanneer de 2e kamer van de carburator opengaat. Dan “trekt ” de motor goed door, probleemloos tot 5600 tpm. En nu het herstelwerk. Interieur poetsen met APC, werkt inderdaad prima, en de auto geurt lekker fris. Vervolgens licht kromme deurpanelen rechten.

Ik merk nu dat de rubberafdichting tussen ruit en deurpaneel van de linksachter deur verdwenen is. Waar kn ik dat vinden? Heeft iemand dit in de aanbieding? ( Citroen CX Prestige laagdaks 1976).

Met dank.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 08 augustus 2015 09:44 AM
  [ # 44 ]
Stefan Willems schreef:

Ik merk nu dat de rubberafdichting tussen ruit en deurpaneel van de linksachter deur verdwenen is. Waar kn ik dat vinden? Heeft iemand dit in de aanbieding? ( Citroen CX Prestige laagdaks 1976).

Met dank.

Probeer het magazijn van de CX club eens

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 08 augustus 2015 08:05 PM
  [ # 45 ]

Naar ik weet zijn de achterportieren van de Prestige idem aan die van de break, verruimt misschien je zoekgebied een klein beetje..

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook