C6 2.7 HDI uitlezen
FSVip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-2015

Gepost: 02 augustus 2015 09:02 PM

Allen,
Ikzelf heb een ODB2 uitlees apparatuur, maar met de originele obd stekker die erop zit zal ik niks kunnen doen omdat voor de C6 een andere stekker is vereist. Zijn hier verloop stekkers voor te krijgen? Weet iemand dit of kan het alleen als je een Lexa hard en software apparaat hebt? En klopt het dat het de stekker is in de middenconsole onder het rubberen matje v/d cd zit en nood trekkoord voor parking? Bedankt maar weer.

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 02 augustus 2015 11:37 PM
  [ # 1 ]

volgens mijn OBD stekker zoek appje op de telefoon zit de diagnose stekker onder de midden armsteun. Lijkt heel erg op een obd stekker?

Profiel  
 
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 03 augustus 2015 09:20 AM
  [ # 2 ]

ik lees met obd2 meter standaard storingen uit, geen ingewikkelde electronica

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 augustus 2015 10:22 AM
  [ # 3 ]

Onder de armsteun zit de aansluiting.
Ik heb bijvoorbeeld een ERM 327, die goed werkt met C5 en C6.

Alleen: Citroen zou Citroen niet zijn als er niet tal van functies zijn die deze standaard OBD2 dingen niet kennen.
Soms zie je een storingcode met een getal, maar wat het is moet je dan maar raden.
Wil je echt iets uitlezen en resetten dan is een Lexia de aangewezen weg. Voor ca zes tientjes heb je er een. Alleen werkt die weer niet met C5 type II, daarvoor moet je een duurdere versie kopen (twee maal zes tientjes).

Verder zijn er bereidwillige Forummers waar je met je auto langskan voor een diagnose. Ergens op dit forum is een lijstje, ik weet alleen niet waar. Ik sta er ook op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 augustus 2015 02:41 PM
  [ # 4 ]
JanSr schreef:

Alleen: Citroen zou Citroen niet zijn als er niet tal van functies zijn die deze standaard OBD2 dingen niet kennen.

Dat heeft niets met het eigenwijs zijn van Citroën van doen.
Ter informatie: de OBD2 interface definieert een aantal standaardzaken waarvan de meeste met veiligheid en emissie te maken hebben. Elke OBD2 reader kan die waardes uitlezen en meestal ook resetten. Die standaardzaken worden ook gecontroleerd bij een APK.

Daarnaast biedt de OBD2-standaard fabrikanten de mogelijkheid om extra’s toe te voegen. Daarom moet je als je van een beter merk een OBD2 reader koopt ook aangeven voor welk automerk de reader bedoeld is. Die dingen kosten een aantal tientjes meer dan de generieke. Dan kun je bijvoorbeeld kijken wat de climat control zoal doet of welke onderdelen van het antidiefstalsysteem zijn geactiveerd.

Tot slot heb je merkspecifieke tools waarmee je niet alleen alles kunt uitlezen en resetten, maar ook kunt programmeren en diagnosticeren. Citroën gebruikt hiervoor Lexia en Jaguar WDS en JDS. Dit zijn professionele tools met een aanschafprijs ruim boven de 600 euro. Die worden door de autofabrikanten ook geactualiseerd; daar zijn abonnementen voor.

Hier wat meer info over OBD en zijn derivaten: https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 augustus 2015 08:02 PM
  [ # 5 ]

Nou Wim, heel wat Citroenliefhebbers lezen hun voiture uit met Lexia’s.
En we weten allemaal wat we daar voor betalen en dat is geen € 600.
En we weten ook drommels goed hoe dat kan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FSVip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-2015

Gepost: 04 augustus 2015 08:29 PM
  [ # 6 ]

Dank maar weer voor tekst en uitleg.
Maar het is voor mij van belang dat ik kan zien wat er defect is aan bijv. Sensors of errors aan de de EGR etc.
Hier zal een simpele software programma zoals, Scanmaster of MoDiag moeten volstaan neem ik aan en wat ik dus heb.
Mijn vraag was kan ik met een universele OBD2 tool een C6 uitlezen en aangezien de stekker op de meest gangbare auto’s past maar niet een C6, weten jullie of hiervoor een verloop stekker (adapter) voor is te krijgen.
Of moet je specifiek, zowel software als hardware matig, voor de C6 iets hebben?

C6 Lover knuffel

Sorry Wim…jouw verhaal niet helemaal goed gelezen maar het is dus niet noodzakelijk om specifieke software te hebben voor het uitlezen van een C6?
Dan nog wel de vraag zijn er verloop of adapters te verkrijgen die van een standaard OBD2 stekker naar een specifiek Citroen (C6) stekker gaan?

Bedankt.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 augustus 2015 08:46 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

Nou Wim, heel wat Citroenliefhebbers lezen hun voiture uit met Lexia’s.

Correctie: lezen hun voiture uit met een Chinees stukje universele hardware en illegaal gekopieerde software.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 augustus 2015 08:47 PM
  [ # 8 ]

Precies! En met succes.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 augustus 2015 09:09 PM
  [ # 9 ]
FSVip schreef:

Sorry Wim…jouw verhaal niet helemaal goed gelezen maar het is dus niet noodzakelijk om specifieke software te hebben voor het uitlezen van een C6?
Dan nog wel de vraag zijn er verloop of adapters te verkrijgen die van een standaard OBD2 stekker naar een specifiek Citroen (C6) stekker gaan?

Voor motormanagement en emissie is een generieke scanner goed genoeg. Ik ken de C6 steker niet maar wat ik op foto’s zie, lijkt het toch een standaard OBD steker. Moet ook wel omdat Jan anders zijn ELM327 niet zou kunnen aansluiten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 augustus 2015 07:55 AM
  [ # 10 ]

Precies! Een doodgewone standaard OBD2 stekker.
Je krijgt inderdaad alles van de “gewone” gegevens en je kan ze nog resetten ook.
Maar alles wat niet standaard in een Opeltje of een Renaultje zit krijg je niet of moet je raden.

Alles wat over Hydractief gaat, bijvoorbeeld moet je missen. In een C6 toch best interessant.
Daarvoor is die Chinese meuk voor zes tientjes wel bruikbaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 augustus 2015 08:55 AM
  [ # 11 ]

Nogmaals een correctie: alles wat extra is bovenop de OBD2 standaard kun je meestal wel uitlezen en vaak ook resetten. En ook Opeltjes en Renaults hebben meer dan wat de OBD standaard voorschrijft. Hoeveel extra hangt af van het uitrustingsniveau van de auto en niet van het merk.

Wat jij met je Chinese meuk kunt is uitlezen en resetten. Maar voor bugfixes en nieuwe features bij zowel Lexia als de autosoftware heb je dat abonnement dus nodig.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook