Warme lucht bij kachelkraan op dicht
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 23 augustus 2015 11:05 PM

Er is al veel geschreven over dit onderwerp maar vandaag kwam ik een en ander tegen en wilde het toch even in de groep gooien zodat wellicht mensen hun voordeel ermee kunnen doen.

Warme lucht bij een kachel die op koud staat kan meerdere oorzaken hebben. Defecte kakchelkraan bjvoorbeeld.
Warme lucht is in de zomer zowiezo een probleem.

Ik demonteerde vandaag het kachelhuis en zag dat die luchtklep de achter de radiator zit (in het ventilatiehuis) niet helemaal dicht stond. Ik ben even gaan kijken naar de hevel in de auto, en die stond wel degelijk op luchtstroom dicht.

Het simpele verstellen van de buitenkabel bij de bediening levert nu een klep op die WEL dicht gaat.

Waarschijnlijk lekt mijn kachelkraan ook wel wat op de dicht stand, maar tezamen met een luchtklep die open staat krijg je dus ongewild warmte binnen.

Geen idee of dit vaak voorkomt. Is wellicht het checken waard bij je wagen als je last hebt van warme lucht.

Profiel  
 
Kridsiram
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-2015

- C3 Pluriel Pluriel
- ID/DS ID 20
- 2CV 2 CV 6 Club
Gepost: 27 augustus 2015 05:39 PM
  [ # 1 ]
maxcitro schreef:

Er is al veel geschreven over dit onderwerp maar vandaag kwam ik een en ander tegen en wilde het toch even in de groep gooien zodat wellicht mensen hun voordeel ermee kunnen doen.

Warme lucht bij een kachel die op koud staat kan meerdere oorzaken hebben. Defecte kakchelkraan bjvoorbeeld.
Warme lucht is in de zomer zowiezo een probleem.

Ik demonteerde vandaag het kachelhuis en zag dat die luchtklep de achter de radiator zit (in het ventilatiehuis) niet helemaal dicht stond. Ik ben even gaan kijken naar de hevel in de auto, en die stond wel degelijk op luchtstroom dicht.

Het simpele verstellen van de buitenkabel bij de bediening levert nu een klep op die WEL dicht gaat.

Waarschijnlijk lekt mijn kachelkraan ook wel wat op de dicht stand, maar tezamen met een luchtklep die open staat krijg je dus ongewild warmte binnen.

Geen idee of dit vaak voorkomt. Is wellicht het checken waard bij je wagen als je last hebt van warme lucht.

Profiel  
 
Kridsiram
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-2015

- C3 Pluriel Pluriel
- ID/DS ID 20
- 2CV 2 CV 6 Club
Gepost: 27 augustus 2015 05:41 PM
  [ # 2 ]

Is dat een moeilijke klus voor een weinige klusser? Ik heb namelijk ook last van warme lucht in DS als alles uit staat.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 augustus 2015 08:23 PM
  [ # 3 ]

Ooit heb ik een lezing over de kachel gegeven.

http://www.mijnalbum.nl/Album=TFZKGRZG#MQ6ZKPRZ

De laatste 6 foto’s gaan over het weer dicht maken van de kachelkraan.
In de kraan zit een was elementje, zodat hij origineel als thermostaat kraan werkte. De was is er in de loop van de jaren uit gelopen en daarom duwt dat elementje de kraan onvoldoende dicht. Door een kogeltje, of op de foto een stukje m5 in het gat van het was element de doen, drukt het elementje weer beter aan en sluit de kraan weer.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 28 augustus 2015 09:53 PM
  [ # 4 ]

Warme lucht uit de DS-cabine weren, blijft lastig. Mijn kachel liet ook warm water door terwijl de verwarming op koud/dicht stond, met als gevolg in de zomer een nog hetere cabine. Heb toen als noodoplossing een bypase bij de kachel aangelegd en deze zo buitenspel gezet. Desondanks stroomt er warme lucht door het ventilatierooster in de auto. Weliswaar minder warm, maar toch. Zal wel motorwarmte zijn. Dus nu maar de andere noodoplossing toegepast: ramen open Wink)

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 augustus 2015 10:16 PM
  [ # 5 ]

Heb een nieuwe kachelkraan liggen ivm hetzelfde probleem.
Jammer alleen dat het een tweede neus is.  cry
Toch maar even wachten op een motorrevisie.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2015 11:15 PM
  [ # 6 ]

Bij mij zit er zelfs een handmatige kraan in 1 van de slangen, als ik die dicht zet komt er alsnog warme lucht het interieur in.

Dus ik zet gewoon de verwarmingklep in het interieur dicht, dat lijkt het beste te werken.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 30 augustus 2015 04:38 PM
  [ # 7 ]
Kridsiram schreef:

Is dat een moeilijke klus voor een weinige klusser? Ik heb namelijk ook last van warme lucht in DS als alles uit staat.

Is niet al te moelijk. Het kachelhuis moet er wel even uit.
Dus nadien moet je koelvloeistof bijvullen (draaiende motor en kachel geheel open).

En, als je het kachelhuis eruit hebt kan je gelijk controleren of je kachelkraantje wel goed dicht kan.
Het radiatortje eruit (klemmetje boven) en aansluiten op een waterkraan mbv een slang.
Dan kijken of ie dicht gaat bij dicht-stand. En dan Egberts methode volgen of hem te repareren.
Ook kan je je kacheltje uitspoelen op deze manier, soms zit er een berg bagger in.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 30 augustus 2015 07:08 PM
  [ # 8 ]

Kijk ook even of het gazen filtertje indien nog gemonteerd in de aanvoerslang voor het kachelhuis vrij is van eventuele bladeren en andere vuiligheid dan kan ook de koele luchtstroom ook verstoren = warme lucht.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook