1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
koppakking lek of toch de radiateur?
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 augustus 2015 04:11 PM

Hallo,
Ik verlies koelwater want moet elke dag een halve liter koelwater bijvullen. Het olie pijl blijft normaal.
Nu verdenk ik de koppakking omdat als ik met een koude motor start het erg pruttelend en moeizaam gaat. Als de motor op bedrijfstemperatuur is loopt ie keurig overigens .
Als ik de volgende dag onder het motorblok kijk dan is het daar vochtig op de grond(maar geen halve liter) maar kan de bron niet goed vinden nu dacht ik misschien de radiateur lek als deze warm word er misschien haarscheurtjes open gaan en er koelvloeistof gaat lekken?
De waterpomp en de slangen lijken ok en droog te zijn .
Kun je dmv een meting in het koelwater achterhalen of het evt de koppakking kan zijn?
Ik hoor graag een advies.
mvg, Joost

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 augustus 2015 04:19 PM
  [ # 1 ]

Een goede garage heeft een “snuffelaar” die boven de kvs in het tankje kan bepalen of er co2 in het koelwater zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 augustus 2015 04:30 PM
  [ # 2 ]

ok zal eens langs een garage gaan om dat uit te laten zoeken voor dat ik de kop er voor niets af haal.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 27 augustus 2015 06:34 PM
  [ # 3 ]

Het koelsysteem voorzichtig afpersen met een handpompje, als je dan geen koelvloeistof ziet lekken ook niet bij de kachelradiateur dan verdenk ik pas de koppakking.

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 27 augustus 2015 06:39 PM
  [ # 4 ]

bekijk je bougies eens. als de koppakking lek is en het lekt de cylinder in (gezien de beroerde koude-startloop zou dat maar zo kunnen), moet je dat kunnen zien aan de bougie van de lekke cylinder.

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 augustus 2015 06:48 PM
  [ # 5 ]

...hoe ziet zo’n bougie er dan uit?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 augustus 2015 10:18 PM
  [ # 6 ]
zwevend_tapijt schreef:

bekijk je bougies eens. als de koppakking lek is en het lekt de cylinder in (gezien de beroerde koude-startloop zou dat maar zo kunnen), moet je dat kunnen zien aan de bougie van de lekke cylinder.

Alle 4 de bougies zijn pikzwart en het schroefdraad vettig. Zou natuurlijk kunnen omdat bij koude start er water in de cilinders zit en er geen juiste verbranding plaats vindt .Weet nu niet zo goed hoe de bougie er uit zou moeten zien bij een lekke koppakking? En ze zijn alle 4 even zwart en vettig?kan ook de afstelling van de choke zijn natuurlijk ?co staat op 3,5%
gr, joost

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 augustus 2015 10:26 PM
  [ # 7 ]
vinnie schreef:

Het koelsysteem voorzichtig afpersen met een handpompje, als je dan geen koelvloeistof ziet lekken ook niet bij de kachelradiateur dan verdenk ik pas de koppakking.

met wat voor een handpompje en waar sluit je die dan aan?

Profiel  
 
zwevend_tapijt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 22-12-2013

Gepost: 27 augustus 2015 10:29 PM
  [ # 8 ]

misschien heb je hier wat aan?

Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 augustus 2015 10:35 PM
  [ # 9 ]

bedankt
Aangezien alle 4 de bougies er het zelfde uitzien vermoed ik dat de choke niet helemaal goed staat afgesteld. Zal eens het koelsysteem afpersen(weet alleen niet hoe?)

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 augustus 2015 10:53 PM
  [ # 10 ]

Rij gewoon even langs bij een garage.
Die kunnen het systeem afpersen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 28 augustus 2015 12:01 AM
  [ # 11 ]

Als je dagelijks een halve liter wegstookt via een lekke kop dan hangt er volgens mij een rookgordijn achter de auto waar ze in de discotheek jaloers op zouden zijn ...

Aangezien er water onder de auto ligt denk ik aan óf een zwakke veer in de vuldop of een lek in het systeem. En natuurlijk ligt er geen halve liter op de oprit. Er is immers onderweg ook een deel weggeraakt.

Het kan ook nog zijn dat je te veel bijvult. Het overschot wordt dan uitgespuugd zodra het systeem op druk komt.

De choke wordt maar kort gebruikt, daar worden de bougies niet vettig zwart door. Een CO van 3,5 is wellicht binnen de norm voor de apk maar het is wel behoorlijk aan de hoge kant. Naast een rijk ingestelde stationaire mengselverhouding kan het ook nog zijn dat er een te grote of uitgesleten sproeier in de eerste trap zit.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 28 augustus 2015 01:19 AM
  [ # 12 ]

vul het systeem gewoon tot de rode lepel in het expansievaatje .
uitgesleten sproeier lijkt me onwaarschijnlijk .
zal morgen eens naar de garage rijden om het systeem te laten afpersen.
roken doet hij niet kan natuurlijk heel langzaam gaan 1/2 liter is niet in een keer weg maar gaat langzaam.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 augustus 2015 08:47 AM
  [ # 13 ]

Een halve liter per dag verbranden geeft hoe dan ook witte rook.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2015 09:58 AM
  [ # 14 ]

En kijk ook eens of de vloerbedekking aan de passagierskant nat is geworden…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 28 augustus 2015 11:34 AM
  [ # 15 ]

Compressie meten

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook