2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
DS-TT vraagbaak: starterkrans
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 oktober 2015 11:10 PM
  [ # 16 ]
bogaard77 schreef:

Nee. Dat is ook het idee. Het vliegwiel stopt op de zelfde plek maar als je de krans verplaatst staan er nu weer frisse tanden tegenover de startmotor.

Waarom stopt een vliegwiel altijd op dezelfde plek…?
Ik neem dit voor waar aan maar zeg eigenlijk zo maar ja…..dat is zo
( gewoon een vraag)

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 oktober 2015 11:15 PM
  [ # 17 ]
vlietmansje schreef:

Er bewegen natuurlijk altijd twee zuigers naar boven en twee naar beneden.

De starterkrans heeft het meest te lijden van de inslag van de bendix, de compressie heeft geen relatie met het geschetste probleem.
Je moet je dus afvragen in welke stand de motor tot stilstand komt na gebruik.

Daar waar de tanden het meest versleten zijn want daar begint de startmotor ook weer met aangrijpen.


( dit snap ik)
Maar waarom stopt een motor bij wijze van ;altijd tussen 1 en 4 en niet tussen 2 en 3 of is dit ook nog weer verschillend per motor

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 oktober 2015 11:30 PM
  [ # 18 ]

Er zullen twee slechte plekken op de starterkrans zijn, lijkt me. Precies tegenover elkaar.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 oktober 2015 10:21 AM
  [ # 19 ]

theoretisch op 4 plekken. Namelijk vlak voor BDP. maar in de praktijk is het steeds 1 plek.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 09 oktober 2015 11:20 AM
  [ # 20 ]
graddus schreef:

De kruktappen staan toch geen 90 graden ten opzichte van elkaar, maar 180 graden? Vergeten we het viertaktprincipe niet?

Mee eens. Foutje mijnerzijds. Het wordt dan dus:

Iedere 180 graden verdraaiing van de kruk-as is er een compressieslag. Als er problemen zijn met de vertanding van de krans rondom een compressieslag, dan is het dus het beste om de krans 90 graden (1/4 slag) te verdraaien, want dan zit het probleemgebied vervolgens maximaal ‘ver weg’ van de compressieslag.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 oktober 2015 02:46 PM
  [ # 21 ]

Iedereen dank voor het meedenken.
De vraagsteller gaat een goed gebruikt vliegwiel met goede starterkrans plaatsen.
Het advies van de IDDS club om de starterkras 1/8 slag te verdraaien volgt hij niet op. Het aanvankelijke advies van DSTT om 1/4 slag te verdraaien ook niet. Duidelijk wordt wel dat als je de starterkrans wil verdraaien je dat 1/4 slag moet doen. Maar met de nu nog brede beschikbaarheid van goede gebruikte vliegwielen met goede gebruikte starterkrans, is dat geen goed idee.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 oktober 2015 03:56 PM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:

theoretisch op 4 plekken. Namelijk vlak voor BDP. maar in de praktijk is het steeds 1 plek.

Nee. BDP wordt 4x bereikt in 720 graden. Dus elke 180. 1/4 cirkel op je verdeler is 1/2 cirkel op je vliegwiel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 oktober 2015 08:18 PM
  [ # 23 ]

Dus… twee slechte plekken op starterkrans.

Als je 1/4 verdraait komen de slechte plekken bij de compressie-maxima uit, daarom 1/8 verdraaien?

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 oktober 2015 02:44 AM
  [ # 24 ]

Nee, 1/4. Dan komen de nieuwe slechte plekken precies tussen de oude in.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 oktober 2015 11:04 AM
  [ # 25 ]

Dacht ik ook.
Een 4-takt 4 cilinder heeft 2x compressie per omwenteling.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1523
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 oktober 2015 01:49 PM
  [ # 26 ]

Precies, daarom zegt Vlietmansje dat er eigenlijk 4 slechte plekken zijn op de starterkrans: 2x180 van de stilstand en 2x180 een kwart verder de BDP. Dus de krans heeft daartussen 8 ‘goede’ segmenten. Vandaar dat hij 1/8 voorstelt.
Lijkt mij ook beter.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 oktober 2015 08:55 PM
  [ # 27 ]

Interessante gedachtengang…
Ik zou toch voor een ander vliegwiel met goede starterkrans gaan. smirk

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook