Temperaturen van een CX tijdens deze warme dagen.
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 06 mei 2016 11:33 AM

Goedemorgen allemaal.

Recent heb ik een lang uitgestelde klus aan mijn CX turbo 2 laten doen.
Vanaf de aankoop had ik al een lekkende koppakking. De pakking op zicht was gelukkig niet zo ver door dat rijden niet meer mogelijk was of dat ze heet liep. Het resulteerde er alleen in dat de auto onder de kap koelvloeistof rookte die tussen de pakking uit liep. Heb alles door de garage inmiddels laten herstellen.Zaakje is afgeperst verder nergens geen scheuren. Kop is gevlakt nieuwe pakking ertussen nieuwe thermostaat en het systeem is gespoelt en voorzien van nieuwe KVS vloeistof. Nu beschikt mijn turbo 2 over Vems en bij mij slaan beide Fan’s tegelijk in tijdens het koelen.Wat me na reparatie opvalt is dat de boordcomputer niet meer springt dus mooi een vaste temperatuurwaarde geeft. Echter alleen de temperatuur loopt hierbij na een goede rit dus dat de auto ook echt warm is op naar 94 en schiet soms even uit naar 95 max. De koeling beide fan’s slaan netjes in en koelen terug tot 88 a 89 graden. Zijn dit normale waarden voor deze warme dagen ? En ja ik begrijp dat een standaard turbo 2 begint te koelen met een fan en de 2e bij komt als het echt nodig is. Dus dat zou enig verschil kunnen zijn. De auto loopt verder netjes en dus ook niet overhit.Olie temperatuur zit rond de 97 a 98 graden.

Groeten Patrick

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 mei 2016 12:14 PM
  [ # 1 ]

De standaard schakeling van alle serie 2 CXen uitgerust met 2 ventilatoren is dat eerst beide ventilatoren op halve snelheid inschakelen (serieschakeling) en eventueel later beide op hoge snelheid (parallelschakeling).

Dus anders dan jij omschrijft.

Over de temperatuurwaarden, de schakelwaarden zijn afhankelijk van het gemonteerde dubbele contact.
Maar de door jou genoemde vind ik niet afwijkend.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 06 mei 2016 12:28 PM
  [ # 2 ]

Rene.

Dank je wel voor je reactie. Okee dat schakelen zoals jij omschrijft kan ook.
De mijne is door de Vems niet meer origineel en hoe het hoort te zijn weet ik ook niet.
Maar dan ben ik in ieder geval blij dat de waarde goed ligt.
Ze doet het verder prima en is ook erg stabiel in temperatuur hetgeen voor de reparatie en verliezende koelvloeistof toch beduidend anders was. In elk geval dank je wel voor je reactie. Even een vraagje aan jou niet gerelateerd aan dit topic hoe is het met Cruiscontrol heb je ze erin en werkt ze ?

Smile

Groeten Patrick

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 mei 2016 07:32 PM
  [ # 3 ]

Zoals gezegd, de fans draaien altijd samen, het verschil zit hem tussen in serie of parallel, waar parallel max snelheid is.

Zijn je temps water of olie?
Mijn koelwater komt volgens mij nooit boven de 90 graden. Het zit meestal tussen de 84 en 87 dacht ik.

De olie zit bij rustig rijden net onder de 100. Bij wat hogere belasting tot max 113 graden.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 06 mei 2016 07:42 PM
  [ # 4 ]

Hoi Arjan.

Dat kan inderdaad kloppen. Als alles origineel is lopen de fan’s ook eerder aan.
Ik heb er Vems in zoals je weet en die schakelen samen meteen op volle kracht.
Daardoor is het natuurlijk mogelijk dat bij mij de temperatuur wat hoger ligt.Ze koelt overigens mooi terug naar
88 a 89 graden en gezien dit weer lijkt mij dit goed.

Groeten Patrick

Profiel  
 
Gepost: 06 mei 2016 08:34 PM
  [ # 5 ]

Vaak werd airco achteraf vanwege de BPM ingebouwd. Er is echter een verschil tussen de werking van de fans met en zonder airco, heeft ook een andere bekabeling voor de ventilatoren.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 mei 2016 08:54 PM
  [ # 6 ]

Met airco geen wezenlijk andere schakeling, behoudens het feit dat de ventilatoren ook gaan draaien bij ingeschakelde airco om een luchtstroming over de vòòr de radiateur geplaatste condensor te realiseren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2016 12:04 PM
  [ # 7 ]

Danzou ik de technische manuals nog maar eens goed nalezen. UIt mijn eigen ervaring weet ik dat bij de nabouw airco de bekabeling niet compleet vernieuwd werd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2016 12:11 PM
  [ # 8 ]

Ik zeg niet dat de kabelboom van de aircoversie gelijk is aan de non-aircoversie, ik geef alleen aan dat de wijze van schakelen niet wezenlijk anders is, dus serie/parallelschakeling.
Bezit beide elektrische schema’s, kan dus dondersgoed nagaan wat de verschillen zijn.
Aircoversie heeft een extra relais o.a.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2016 02:06 PM
  [ # 9 ]
andre.smulders schreef:

Danzou ik de technische manuals nog maar eens goed nalezen. UIt mijn eigen ervaring weet ik dat bij de nabouw airco de bekabeling niet compleet vernieuwd werd.

Dat kon goed zo bij de serie 1 non Turbo gebeuren, maar bij de serie 2 is het vervangen van een non aircokabelboom naar een aircokabelboom gewoon een kwestie van stekkers uit trekken en terug in pluggen en (uit het hoofd) 2 relais er bij in pluggen.
Indien dat niet gebeurde bij de inbouw van de airco kan je ook vragen stellen wat betreft de bekwaamheid van de inbouwer…

Maar zoals René als schreef is de werking en met name de inschakel temperatuur van de fans niet anders bij een serie2 met airco.

Naar mijn ervaring is er wel iets mis met de schakeling van de ventilatoren van de CX Patrick.
Mijn GTiTurbo word namelijk nooit zo warm zelfs niet als het buiten 35° is, bovendien gaan de ventilatoren slechts heel uitzonderlijk aan in 2de snelheid.
Het gaat hier dan om een serie 1, maar de schakeling is quasi gelijk aan een serie2, thermocontact is hetzelfde als bij een serie2.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 07 mei 2016 03:05 PM
  [ # 10 ]

Hallo Trxke.

Weet niet of je hiervoor berichten al hebt gelezen. Mijn turbo 2 draait op een modern motormagement
van Vems. In het begin toen ik deze wagen kocht heb ik met Vd Laan uit Abbenes gebeld over dit systeem.
Hun hebben dit ingebouwd voor de vorige eigenaar waarvan ik hem kocht met Vems er al in. De schakeling van
de fan’s is nooit anders geweest na de inbouw van Vems. Vanaf dat ik deze auto heb was het zo aangesloten.
Dit verklaart natuurlijk ook dat de temperatuur eerst naar de 94 graden loopt bij lange ritten stilstand en dan koelen.
Eenmaal de fan’s aan koelt het systeem netjes terug naar circa 88 graden met dit weer. Ze loopt verder niet warm of zo
Maar vroeg mij meer af, of het kwaad zou kunnen. Inmiddels vernomen heb ik van niet.

Groeten Patrick

Profiel  
 
Gepost: 07 mei 2016 09:33 PM
  [ # 11 ]

Hallo Patrick,

Ik had inderdaad gelezen dat er Vems motormanagement op zit.
Ik ga er dan ook vanuit dat de fans door de Vems gestuurd worden, is dit zo?
Maar volgens mijn bescheiden mening hoeft dit niet bepalend te zijn waarom de fans te laat ingaan en de motortemperatuur te hoog is.

Bij een originele CX worden de ventilatoren door een simpel thermocontact gestuurd met 2 stage’s, wat volledig los staat van het motormanagement.
Lijkt mij dat dit bij een Vems toch ook moet kunnen?
Citroën schrijft volgende temperaturen voor:
Eerste fase aan:88° eerste fase uit 83°
Tweede fase aan:92° tweede fase uit 87°
Hieraan zal je zien dat jou motor op te hoge temperatuur draait, ik zou mij hierover wel zorgen maken.
Trouwens in en uitschakel temperatuur van de fans is niet gebonden aan de weersomstandigheden.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 07 mei 2016 11:17 PM
  [ # 12 ]

Hoi Trxke.

Dat klopt de fan’s worden gestuurt door de Vems. Of ze net zo als de oude configuratie gestuurt kunnen worden weet ik zo gauw niet.
Aangezien het toch wel een behoorlijk uitgebreid systeem is denk ik van wel. Wat ik in Vems ook kan is de temperatuur instellen wanneer de fan’s moeten aan gaan. En hier zit waarschijnlijk het probleem. Waarom zal ik uitleggen. De CX meet met een sensor ik denk in de kop de temperatuur.
Vems heeft een eigen sensor deze moet ik opsporen en zorgt voor een verschil tussen 10 a 12 graden. Dus bij 88 graden op het display van de CX is het bij Vems 78 en de fan’s gaan aan bij 80 graden in de Vems dus dan is het al 89 a 90 graden. Dit loop even op tot 94 soms 95 maar wordt terug gekoelt tot 88 graden en bij rijden blijft de temperatuur ook mooi constant op 87 88. Het is alleen bij behoorlijke ritten en dan stilstaan dat ik dit soms haal. Maar heb me voor genomen de meetsonde van Vems op te sporen en deze ergens te gaan plaatsen waar de originele ook meet. Heb alleen nog geen idee waar ik moet zoeken maar ik zal hem vinden. Mocht iemand dit overigens lezen en bekend zijn met Vems en weten waar deze meetsonde zit of kan zitten dan hoor ik dit natuurlijk graag. En ja ik wil dit gewoonweg goed hebben. De reparatie van de kop was niet bepaald goedkoop en wil hem niet kapot laten lopen zoals je begrijpt.

Groeten Patrick

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 mei 2016 01:00 AM
  [ # 13 ]

Ik zou mij helemaal geen zorgen maken over deze watertemperatuurwaarden !

omdat jullie per graadje rapporteren vermoed ik dat jullie digitale metertjes hebben ?

die sensoren in de motor zijn ook niet tot op de graad precies ,
slechte elektrische verbindingen nog niet meegerekend .


een systeem op druk ( tankdop ) heeft een kookpunt van wel wat boven de honderd graden .


Wat wel een verschil kan geven is dat het standaard systeem

de temperatuur om de fans te bedienen IN de radiateur meet , de vems ergens in het blok .


Vergeet echter niet dat de thermostaat de “master ” van je koelsysteem is ,

die bepaald of en hoeveel koelwater er door de radiator loopt .


denk er ook aan dat dit een traagwerkend systeem is .

Groeten , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 08 mei 2016 12:41 PM
  [ # 14 ]

Goedemorgen allen.

Dank alvast voor alle reacties. Ik ben het systeem van de auto eens gaan nalopen. Ik vermoed dat ik het goed heb dat het display wordt aangestuurt op de sensor net naast de eerste injector links als je voor de auto staat. Verder zie ik in de radiateur een denk ik thermostaat zitten met 3 contacten wat voorheen de hooge en laage stand bepaalde ? Hierop zitten geen kabels meer. In principe lijkt het mij dus dat ik per contact indien dit klopt een fan kan sturen toch ? Verder heb ik het Vems meetpunt nog niet gevonden daar zoek ik nog naar. Eventueel als ik dat meetpunt niet zou kunnen verplaatsen is het dan mogelijk de bedrading hiervan bij die van de kopsensor te maken ? Trouwens mijn auto is een serie 2 turbo 2 met inderdaad displays aan boord.

Groeten Patrick

Profiel  
 
Patrick Kessels
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012

- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Gepost: 24 mei 2016 10:41 PM
  [ # 15 ]

Goedenavond allemaal.

Vandaag heb ik mijn CX naar de garage gebracht omdat het vermoeden er was dat de radiateur niet goed meer was. Bij een warme motor bleef 1 helft koud. Er is verder niks meer verandert aan de auto behalve dat er nu een nieuwe radiateur in zit. En wat blijkt nu koelt ze pas zoals het moet denk ik dan. Bij zwaardere belastingen van de auto komt de temperatuur max op 88 graden 90 en hoger tikt ze niet meer aan.Ze koelt nu terug naar circa 84 graden. Bij gewoon normaal rijden ligt de temperatuur nu vrijwel continu 86 of 87 graden hoger niet meer. De Fan’s zijn ongewijzigt gebleven en lopen beide tegelijk aan. Koelen is een paar seconden nu in plaats van soms paar minuten en ze koelt netjes terug. Al met al duure grap geweest koppakking en radiateur maar ik zweef voor mijn gevoel een stuk veiliger. Verder kwam er uit de oude radiateur bijna geen water meer aan een kant en er zaten allemaal klonters rotzooi in. De garage vermoedt dat er een of andere dichtingsvloeistof in heeft gezeten om de kop voor nood te dichten en dit is overal in gaan zitten. Alles is nu grondig gespoelt ook de kachelradiator koppaking is nieuw vervangen en de radiateur voor in de gril is ook vernieuwt. Alles resulteert nu in een heerlijk lopende CX. Dus Trke je had gelijk de temperatuur was te hoog dat beaamde de garage ook. Maargoed ik begrijp dat hier nog steeds verschillende meningen over zijn en dat respecteer ik ook. In elk geval wilde ik het even posten bravo very good

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook