31 van de 35
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
   
MWH.C’s BX 19 GT
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 mei 2016 02:47 PM
  [ # 451 ]

Ik neem even aan dat jij stuurbekrachtiging hebt vanwege het piepen; hierdoor denk ik dat de snaar van de HD-pomp niet strak genoeg staat. Die smalle snaar moet je even wat strakker zetten en/of vervangen indien droogtescheuren.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 mei 2016 03:17 PM
  [ # 452 ]
MWH.C schreef:

Van H@ns hierboven begrijp ik dat het niet ‘veilig’ is om kabels op CitroMobile te scoren, tenzij je zeker van je zaak bent. Nu ben ik dat nooit, dus ik ga ze later wel kopen.

Nee, ho, dat zei ik niet over de kabels!
Maar over de bougies! (en verdeelkap ook trouwens)
En wel grappig trouwens, want volgens de boekjes zou een 19 van dat bouwjaar conische bougies moeten hebben.
En die jij laat zien zijn vlak! Zonder tussenring trouwens. Die ringen horen er dacht ik wel op…
Pin me er niet op vast hoor!

En die kabels kan je eigenlijk niet fout doen.
Als je maar een goed merk neemt, Bougicord of zo.
Soms zijn ze wat te lang, maar dat is niet heel erg, alleen wat vreemd als je onder de kap kijkt…

Ik zit ook nog even te kijken naar de foto van de verdeelkap, dat is een beetje bijzonder model.
Asymmetrisch… Kan zijn dat dat zo hoort, denk haast van wel.
Ziet er toch niet zo versleten uit. Een versleten kap heeft fors ingebrande contacten, ook op de rotor.
Ik zou hem wel op reserve houden voor de zekerheid.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 mei 2016 03:58 PM
  [ # 453 ]

Ik zou nog eens precies nazoeken welke bougies er in horen: Die bougies op je foto hebben hun afdichtringen niet meer, dat hoort zo zeker niet. Misschien in plaats van “conische” gemonteerd?
Van links naar rechts: nr 3 ziet er redelijk “normaal” uit: Iets te zwart maar de neus is schoongebrand. De andere 3 zijn vervuild op de isolator, kun je ze beter allemaal vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 06 mei 2016 05:01 PM
  [ # 454 ]

Grote kans dat de ringen vast zitten in het bougiegat. Gebeurt wel eens als je bougies met ringen monteert waar conische geplaatst moeten worden. Let op dus!!!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 mei 2016 07:43 PM
  [ # 455 ]

De rit Enschede-Haarlem is geheel probleemloos verlopen, wat een verademing. Blijkbaar waren de zittende bougies (die twee zwarte dan vooral) toch te ver heen. Ze hebben er volgens mijn administratie drie jaar in gezeten, zal zo’n 6000 km zijn geweest. Lijkt me niet veel. Aan de andere kant, in het begin van die periode had ik nog wel te maken met carburateurgedoe, wat natuurlijk een slechtere verbranding veroorzaakt en dus voor meer slijtage zou kunnen zorgen.

@tim1993: Beide riemen lijken me even smal. De ene is getand en de andere volgens mij niet. Bedoel jij die voorste of die achterste, op de foto gezien?

@H@ANS: Oké, dan kan ik toch kijken naar kabels. Die kerel in de automaterialenzaak deed nogal moeilijk over het model, iets met grote doppen voor oudere auto’s of zo. En dat kostte dan 51 euro als ik ze zou bestellen. Leek me vrij veel. Jij zegt dus dat het niet zo nauw luistert, dat je niet per se het ‘volgens het systeem aanbevolen model’ hoeft te gebruiken?
Die verdelerkap op de foto was trouwens enkele jaren geleden al vervangen en weggegooid, de huidige is nog z.g.a.n.

@citroensmgz en dirkvdmei: Dit klinkt eng… De bougies die eruit kwamen toen ik de auto kocht, waren dus deze met vlakke zitting. Sindsdien heb ik twee keer de bougies vervangen, opgehaald bij verschillende automaterialenzaken waar ze zochten op de BX 19 GT om de onderdelen te vinden (kenteken van importauto wordt niet herkend). Beide keren kreeg ik vlakke zittingen mee. Ook vandaag. Dat zou dus verkeerd zijn? De motor draait er blijkbaar al jaren goed op. Wat zijn de risico’s?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 mei 2016 07:49 PM
  [ # 456 ]

Die achterste, die drijft immers de HD-pomp aan.

Wat betreft de bougiekabels, €50 voor een setje kan wel. Je hebt waarschijnlijk nog de oude aansluiting. Die zijn duurder dan de gewone (gangbare). Setje voor de RS was ook iets van €45 ofzo. Neem voor de zekerheid de kabel mee van de bobine naar de verdeler. Kan de medewerker zien welke je nodig hebt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 mei 2016 07:54 PM
  [ # 457 ]

Vergeet niet wat voor (op praktisch gebied) technische feutekop ik ben Tim, ik had de HD-pomp niet aan kunnen wijzen. Wink

Bedankt voor de info. very good

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 mei 2016 08:16 PM
  [ # 458 ]
MWH.C schreef:

@citroensmgz en dirkvdmei: Dit klinkt eng… De bougies die eruit kwamen toen ik de auto kocht, waren dus deze met vlakke zitting. Sindsdien heb ik twee keer de bougies vervangen, opgehaald bij verschillende automaterialenzaken waar ze zochten op de BX 19 GT om de onderdelen te vinden (kenteken van importauto wordt niet herkend). Beide keren kreeg ik vlakke zittingen mee. Ook vandaag. Dat zou dus verkeerd zijn? De motor draait er blijkbaar al jaren goed op. Wat zijn de risico’s?

Als ik de foto nog eens goed bekijk zijn dan de “conische” bougies, dat is dus spraakverwarring. Wat wij “vlakke” bougies noemen zijn die met een dichtring, alle andere hebben een conisch dichting. Als je dus bougies koopt zonder dichtring koop je conische.

Kijk eens op mister-auto of om het even welke web-site voor een setje goede bougiekabels, bijvoorbeeld bougiecords. Die kosten geen 51 euro. Daar kunj je op model kieen: Een BX GT heeft de 105 pk motor, de 19 trs’en met carburateur een 102 pk. Dat moet je automaterialenman ook weten, want er is maar een BX 19 GT geleverd, vrijwel gelijk voor europese landen.. ( Ik heb er 2 gehad, dus heb een beetje ervaring, vrijwel alles zelf aan gedaan…). Zo’n automaterialenman die niks kan vinden zonder je nummerplaat daar heb je niks aan, helaas.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 06 mei 2016 08:48 PM
  [ # 459 ]

Nog even een tip wat betreft de bougies: deze moeten van het type zijn zonder ingebouwde weerstand. De oude NGK bougies op de foto waren van het type met weerstand (te zien aan de R-aanduiding) en dus fout. Ik heb zelf een BX Digit met dezelfde motor en heb veel problemen gehad omdat er bij mij ook weerstand-bougies in zaten. De verdeelkap en rotor brandde heel snel in en de motor schokte tijdens het rijden bij een constante snelheid rond de 3000t/m. Na montage van Champion bougies, het type S7YC, waren de problemen voorbij!

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 mei 2016 11:01 PM
  [ # 460 ]
MWH.C schreef:

Vergeet niet wat voor (op praktisch gebied) technische feutekop ik ben Tim, ik had de HD-pomp niet aan kunnen wijzen. Wink

Geeft niks, daar is dit forum voor! Wink

De tip van G-ikX is overigens wel heel erg waardevol wat betreft de verschillende bougies, niet alleen voor MWH.C, maar voor iedere BX bezitter.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 mei 2016 03:13 PM
  [ # 461 ]

Retour Haarlem-Enschede ook weer probleemloos. Het lek lijkt boven. Ik ga de komende tijd een lijstje maken met alle dingen die ik dit jaar ga aanpakken en die in één keer bestellen. Bij vragen horen jullie hier van me. LHM heb ik al binnengehaald op CitroMobile in elk geval, waar ik ook een pedaalrubber heb vervangen (mijn vriendin vroeg of ik die ook ging zoeken op CM. ‘Waarom dan?’ ‘Er zit een gat in’. ‘Oh…’ Ik kijk meestal niet naar mijn pedalen, die duw ik alleen in Wink ) en natuurlijk het BX-boek heb gekocht.

Ik voel me iets gerustgesteld na de reactie van Citroensmgz over de bougies. En na G-ikX’s reactie zal ik even nakijken of er geen weerstand in de nieuwe bougies zit. very good

En nog even een mooie foto van glimeend.nl voor de sier. (jaja, witte bumper bleh )

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 10 mei 2016 06:28 PM
  [ # 462 ]

Als dat weerstandje in de bougie werkelijk voor ellende zorgt moet je ook je bougiekabels
vervangen door koperkern kabel.
Het enige wat dat weerstandje m.i. doet is het dempen van de hoogfrequent pulsen die ontstaan
bij de doorslag.
Er loopt zo weinig stroom in het hoogspanningscircuit dat van spanningsval geen sprake kan zijn.

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 30 mei 2016 07:30 PM
  [ # 463 ]

Was ik bijna mijn hoedenplank kwijt. Fiets met lekke band achterin geladen bij het station en weggereden. Gelukkig haalde ik daarna nog een vriend op in de buurt, en geheel toevallig begon die over afdekken van bagage. Snel terug naar het station, gelukkig stond hij er nog. Aan de andere kant ook wel logisch, wat moet iemand met een BX-hoedenplank? Maar ik had wel even de zenuwen. Mr. Green

Onderhoud en standaard dingen gaan gebeuren wanneer mijn vader terug is van vakantie (met de C3 Picasso die hij net de dag ervoor gekocht had), en ik dus zijn garage en hulp kan gebruiken.

Wat ik ook dit jaar wil doen is het dakraam werkend krijgen. Nou ja, hij werkt wel, maar er zit dakisolatie in de weg waardoor hij niet naar achter kan schuiven. Dat spul is los gekomen van het dak, naar beneden gezakt en keihard geworden. Door alleen de spleet van het dakraam kun je er niet fatsoenlijk genoeg bij komen om het los te hakken/zagen. De enige oplossing lijkt de hemel loshalen. Iets waar ik al eerder aan was begonnen, maar toen ik erachter kwam dat hij achter de deurrubbers geklemd zat, heb ik het opgegeven.

Ik wil dus een nieuwe poging doen, maar dan wel goed voorbereid. De harde, oude dakisolatie moet er vanaf, maar dan moeten er nieuwe op. Waar zijn die matten tegen het dak voor? Is dat tegen temperatuur of geluid (dreunen)? En wat zou ik er dan voor in de plaats moeten hangen? Zoiets?

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 17 juli 2016 04:23 PM
  [ # 464 ]

Nou, bovenstaande is inmiddels gebeurd. Olie+filter, koelvloeistof en LHM zijn ververst. De vorige keer had ik verzuimd de remleidingen door te spoelen, nu is dat wel gebeurd. Nippels kwamen probleemloos los (zoals eigenlijk wel te verwachten was bij mijn BX) en er kwam zwart spul uit… Dat is nu dus ook weer mooi groen. Verder heb ik eindelijk (na 5 jaar) vloermatten in de auto gelegd. Ook is de riem om de dynamo (V-snaar? Multiriem?) vervangen. De riem daarachter leek nog z.g.a.n., kan dat komen doordat die vervangen is bij de distributiewissel? Is dat logisch?

Naast al dat gewone onderhoud nog wat niet noodzakelijke dingen aangepakt voor de leuk. Allereerst het schuifdak. Zoals ik hierboven al zei was er dakisolatie o.i.d. losgekomen van het dak. Waarschijnlijk met hitte los gesmolten en daarna weer steenhard geworden… Ook het schuifding in de hemel kon daardoor niet naar achter, wat weer als gevolg had dat ik niets kon zien en het schuifdak er niet uit kon krijgen…
Na wat tips van Timo (thanks daarvoor) en wat gekloot met heel veel soorten schroevendraaiers lukt het om het dakraam er toch uit te krijgen. Toen kon ik eindelijk iets beter zich krijgen op hetgeen zich achter de hemel bevond:


Het ziet er niet bijzonder uit, maar geloof me, het was hard… Met klemmen en tangen lukte het niet om wat los te krijgen. Uiteindelijk heb ik met stalen pijp van 2cm doorsnee (dat past net daartussen) op die rollen in lopen hakken en duwen. Zo braken er stukje bij beetje delen af. Al die afgebroken zooi lag daarna op de hemel, het kostte heel wat geduld (wat ik niet heb) om alle stukken binnen grijpafstand te krijgen. Daarna nog met een slang op een stofzuiger zo veel mogelijk klein spul weggezogen. Wat eruit kwam zag er zo uit:

Dak weer terug gemonteerd en hij schuift weer een heel eind naar achteren! Alleen ben ik blijkbaar niet ver genoeg gegaan met hakken, want net voor hij achteraan is hoorde ik ‘krggggg’, het geluid dat ik kende als ‘van het dak scheurende zooi’. Dat mag ik dus nog een keer gaan doen als ik weer genoeg geduld opgebouwd heb.

Dan het puntje waar ik al jaren over zeur, maar waarvoor ik alsmaar geen actie ondernam. Ik wilde niet op het ICCCR aankomen met witte bumpers, dus het moest er nu maar eens van komen. In mijn ogen was het echt te ver heen om op te lossen met smeermiddeltjes dus ik ben met de verfbrander aan de slag gegaan. Uiteraard heb ik van tevoren de bumper zo goed mogelijk schoongemaakt. Hoe anderen het mooi egaal krijgen weet ik niet, het luistert zo vreselijk nauw om het ver genoeg, maar niet te ver gesmolten te krijgen… Beide afwijkingen zorgen voor een witte vlek. En eenmaal te ver krijg je het niet terug…

Anyway, het is wat vlekkerig maar van een afstandje ziet het er al een heel stuk beter uit. Poorboys trim restorer is besteld, hopelijk werkt dat een beetje beschermend zodat het resultaat niet binnen het jaar weer verdwenen is.

Voor en na:

edit: Argh, poepforum dat niet tegen spaties in urls kan… Ik ga proberen het zsm te fiksen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2016 09:43 PM
  [ # 465 ]

Mooi verschil! Cool

Wel regelmatig even behandelen, zeker nu in het begin.
Ik zou het gewoon binnen een paar werken nog een keer doen. Het is als de auto schoon is ook amper 5 min werk die bumpers.

Profiel  
 
 
31 van de 35
« Eerste  < Vorige 29 30 31 32 33 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook