Handremblokjes lopen aan
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 19 mei 2016 11:02 AM

Op mijn DS nieuwe remschijven uitgeklokt en geplaatst.

Remschoenen van handrem niet vervangen, zijn behoorlijk.

Nu bij het stellen van de handremblokken lukt het niet om de schijf vrij te laten lopen. Ik heb een stuk melkpak uitgeknipt, die tussen de schijf en de schoen geplaatst. Alles koek en ei. Keertje handrem erop en eraf, aanlopen. Aaargh.

De veertjes zitten erin en de kabelspeling afgesteld.

Als ik het afstel volgens ds-tt filmpje slipt ie gelijk.

Is dit altijd zo? Ik zag een spoortje van remschoen, bij de de vorige keer afstellen niet opgelet. Remmen doet ie goed.

Edit: o ja, afstelling gedaan door eerst de schijf te draaien, zodat deze vóór het afstellen eerst de schij net raakt. M.a.w. Rekening gehouden met de slingering van de schijf.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 28 mei 2016 01:09 PM
  [ # 1 ]

ff mijn topic iets aantrekkelijker maken Smile

Van de topics met werkzaamheden van anderen wordt ik altijd aangemoedigd om weer iets te gaan doen. De meeste van ons vinden het ook leuk om naar te kijken. Het stellen van de handremblokken is een onderdeel van een grote voorjaarsbeun actie. Ik heb last van trillingen bij 110km/u, remmen trillen. Niet fijn. Er was een mooi topic over. Bleek dat de bouten waarmee de remunits vast zitten (via de diablo rubbers) los waren geraakt… Ik vermoed dat dat de hoofdoorzaak was. Motorsteunen waren ook behoorlijk aan vervanging toe. Kon van onderen het rubber er onderuit zien flubberen! Het meest simpele, banden balanceren, heb ik nog achterwegen gelaten. Wel weggebracht, maar een onderdeel van het balanceerapparaat was kaduuk. Ook de rubbers van de dwarstraverse vervangen, zat een klein scheurtje in, maar zag er eigenlijk nog redelijk uit. Ben het schudden ECHT beu, dus vervangen die meuk. Ik zag weer een plas LHM op de versnellingsbak liggen, dus een nieuw stuurhuis van Citrotech erin.


Originele remschijven zaten er nog in.

Beugeltje genoteerd met de originele bouten en een afstandsbusje.

En dan klokken. Maar 1 kant net 11 mm. Maar vervangen, het remmen kan denk ik beter.

Het clubmagazijn had remschijven van Spamat, zat toch behoorlijke slingering in. Na alle 6 standen aan beide kanten uitgeprobeerd te hebben tot een redelijke score gekomen. 0,14 links, 0,15 rechts. Ik heb nog originele Textars, ooit gekocht voor een smak geld bij ds-sassen. Die gaan er nu maar eens in.

De vraag of dit rubber vervangen moet worden was niet meer zo moeilijk bij het bekijken van de onderkant… Heeft een tijdje LHM op staan pissen denk ik. De retourslang lekte bij de aansluiting, slangenklem opgezet i.p.v. die originele sierlijke bandjes. Geen gedoe met die slang…

Weer lekker strak rubber. Boutje met locatie vastgezet.

Rechts op dezelfde manier

Hop, die zit er weer in. Links en rechts opgefrist. Links zou ik een foto van kunnen maken, maar dan zie je nog maar 1 pixel van dat ding, ik heb namelijk een halfautomaat.

Dit is nog mijn oud stuurhuis, nou ja oud, 10 k mee gereden. Maar de bout kwam tegen het stuurhuis. Ik denk dat dit opgelost is door de nieuwe motorsteunen. Kan het nog niet zien, want ik heb het hydraulica systeem niet meer op druk kunnen zetten.

Het nieuwe stuurhuis zit erin. Wat klemmetjes van de aansluitingen opnieuw gemaakt met origineel ogende stekkertjes en klemmetjes. Draaitje van de startrelais opnieuw gesoldeerd. Ik wil er nog 123 inzetten, standaard 10k beurt en versnellingsbakolie verversen. Dat moet op zich laten wachten, want de DS moet voor de APK.
Maar die vervloekte handremblokjes krijg ik niet naar mijn zin. Het komt omdat bij het intrappen van de handrem, de klemmen in een andere positie gaan staan. Daardoor loopt het bij het stellen nog vrij, maar na het intrappen van de handrem niet meer. Ik zag een spoor van handremblokjesgrut, dus dat heeft de vorige keer ook zo gezeten. Had ik nieuwe blokjes erop moeten zetten? Ze hebben nog een behoorlijke dikte, maar voor die paar centen meer had ik het niet hoeven laten. Vraag me af wat ik hiermee moet.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 mei 2016 02:08 PM
  [ # 2 ]

Als je nou een stukje gereden hebt, is dan het aanlopen niet over?
Dan zou ik het lekker zo laten.
Vervangen is best wel een klusje en ik verwacht niet dat het probleem dan over is…

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 28 mei 2016 05:00 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jouw reactie. De DS zit nog niet helemaal klaar om te rijden, maar ik neem jouw advies over. Het is nou eenmaal geen super precies mechanisme. Handrem werkt verder prima.
Ik kwam erop omdat controle op aanlooen genoemd wordt in het werkplaatshandboek. Vorige keer bij afstellen niet naar het wphb gekeken. Voor de APK is ie al helemaal goed, nooit een opmerking over gehad.

Ben wel benieuwd naar het rijgedrag na alle aanpassingen. Ook de veerbollen bij het clubmagazijn op druk laten brengen. Bleek achter de druk veel te hoog te zijn. De druk was van een break ipv berline!

Ook de busjes in de stuurstangen bij die “X-koppeling” op en stuurhuis vervangen. Ik heb geen pers, dus met doppen en draadeind aan de gang geweest. En dan goed zorgen dat het recht gaat. Was leuk klusje, maar wel blij dat het goed ging.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 mei 2016 11:19 PM
  [ # 4 ]

Mocht de slingering van de schijven nog teveel zijn in de praktijk, dan kan je ze op de auto “afdraaien”
Er zijn speciale schuur-remblokjes die je tijdelijk monteert. Paar keer remmen en de schijven zijn perfect uitgeklokt.
Wel stofzuigen daarna…

Ik heb het zelf een keer gedaan met oude remblokken waar ik schuurpapier 80 op heb gelijmd met Bisonkit.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2016 04:11 AM
  [ # 5 ]

Schuurblokken heb ik hier nog liggen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2016 12:59 PM
  [ # 6 ]

Op mijn post staat de micrometer nog op de oude schijven, dat is verwarrend. Het was om te kijken of het klokken wilde lukken met die steuntjes.

Die blokken heb ik nog nooit gebruikt, maar ik ken ze wel. Nooit bedacht om die op nieuwe schijven te gebruiken. De oude schijven hadden trouwens veel meer slingering en die hebben niet altijd dit trillen gehad. Ik zal een tijdje proefrijden en het in de gaten houden. Jan bedankt voor het aanbod, mocht ik nog de DS uitschudden kom ik bij je langs!

Ik denk dat de oorzaak van het trillen van de remmen ligt bij het te los vastzetten van de remunits aan de traverse. De bouten waren er aan de linkerkant afgetrilt. De vorige keer niet goed genoeg aangedraaid. Die moeren heb ik nu met een momentsleutel vastgezet met de waarden uit het wphb. Was toch een stuk vaster dan ik zelf had bedacht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook