3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Spanningregelaar ombouwset voor wisselstroomdynamo
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2016 04:13 AM
  [ # 31 ]

Freek, sorry als ik het mis heb, maar ik heb het idee dat je absoluut niet weet waar je mee bezig bent.
De regelaar stuurt, afhankelijk van de spanning op de accu, een bepaalde spanning naar de veldwikkelingen (anker bij wisselstroom op de exc aansluiting) zodat deze als een electromagneet gaan werken met een geregelde sterkte. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat de dynamo een bepaalde spanning aan de accu afgeeft.
Dus de dikke + aansluiting op de dynamo moet gewoon met de accu verbonden worden. Is ook logisch; het is een dikke draad omdat er een stroomsterkte van zo’n 70 ampere door moet kunnen gaan.
Capice?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2016 01:08 PM
  [ # 32 ]

Ik dacht het, jij tikt het. Ben een beetje huiverig hierop te reageren. Loopt echt fout bij verkeerd aansluiten. Pak op zijn minst het start laad circuit erbij en loop het na.

Het verhaal met die diodes kan ik niet volgen. De R aansluiting zit toch voor de diode brug en de + er juist na?

Ik ben het met waterman eensch dat het toch veel mooier is om de dynamo te laten reviseren en het lekker origineel te houden. Maar goed, ik heb al moeite met het vervangen van de ontsteking door een 1-2-3 systeem…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 mei 2016 02:43 PM
  [ # 33 ]

Mijn insteek is dat Freek het moet laten doen door iemand met verstand van zaken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 mei 2016 11:35 AM
  [ # 34 ]

Ik denk ook dat freek zometeen zn auto in de fik steekt door een vekeerde aansluiting..

Zie eerst het schema:

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 30 mei 2016 12:56 PM
  [ # 35 ]

Wat een mooie ds familie zijn we zo. Ik kan hier erg van genieten. Heerlijk.
Dank voor alle support en gedachtenissen. Ik ben er ook nog niet zeker van dat ik de dynamo, waarop ik inmiddels de 3 diodes heb aangesloten zoals Stevens-Uden aangaf moet aansluiten. Boogaard, ik heb het schema gebruikt uit het DS boek, als ik jouw schema volg kom ik op hetgeen ik wel heb gedaan. Echter (!) op de elektronische spanningsregelaar die ik heb aangeschaft zitten 5 draden ( rood=B+=Bob/ G=Zwart is massa/R=PS=Geel=dynamo/ L=Oranje=lampje/ ECX=groen=veld. Ik heb de oranjedraad (L) alleen nog over op de spanningsregelaar en die zou op contact moeten komen.Dat is draad Vi9,maar die heb ik nog niet kunnen traceren, met name omdat mijn kabelboom (vermoed ik) eerder is gesneuveld en ‘iemand’ anders de draden heeft vervangen waardoor de kleurcodes ontbreken. (iemand een idee hoe dit is te testen, wellicht door steeds een draadje los te trekken, of kan je dit meten?)

enfin,maar goed, wat ik ga doen is het volgende: Ik hou er inderdaad van om de zaak toch origineel te houden. Ik heb inmiddels mijn gelijkstroomdynamo uit elkaar gehaald, koolborstels bekeken(zijn goed), strator schoon gemaakt, alle aansluitingen bekeken, flink doorgeblazen, was erg vuil(!)en heb heb de buitenkant ontdaan van de oude verf en roest. Ligt nu klaar om gespoten te worden. Vervolgens heb ik een gelijkstroom spanningsregelaar gevonden die nieuw blijkt te zijn (al is deze >30 jaar oud) die ik ga bestellen. Dan sluit ik het hele circus aan op basis van hoe het was en hoop dat de dynamo weer de accu oplaad zoals bedoelt.

Nog 1 laatste vraag en een opmerking,
kan iemand mij vertellen of je de gelijkstroom spanningsregelaar kan reviseren*, of kan testen op de een of andere manier? *Door mijn stomme fout( de draden hadden de gelijke kleur) heb ik toen BAT en DYN omgedraaid en is de zaak waarschijnlijk kapot gegaan. Wellicht is dit nog te repareren, deze vraag gewoon uit nieuwsgierigheid en voordat ik de nieuwe gelijkstroom spanningsregelaar definitief aanschaf.

opmerking: ik kreeg de opmerking of vraag:‘is het zwarte plaatje wel juist wat op je dynamo zit?’ Er zijn meerdere plaatjes te koop voor de duccelier en bij mij staat erop een + een - een toerentellersymbool en er staat op een IND. Wellicht zou het zo maar kunnen zijn dat de dikke de + is, de kleinere aansluiting de DYN en dan de exc gewoon de exc. dan kloppen mijn draden en hoef ik de IND helemaal niet te zelf te maken want de DYN is de IND dan in dit geval. Make this sence?

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 14 juni 2016 07:37 PM
  [ # 36 ]

nou, we zijn eruit. De wisselstroom zit er niet in. We hebben een gelijkstroomdynamo behouden. Ook een nieuwe gelijkstroom spanningsregelaar erin. Alles werkt en laadt. Aangezien mijn accu toch niet volledig oplaadde heb ik een nieuwe accu besteld, de Varta E24 blue 650A,70Ah. Vanaf nu gaan we weer lekker rijden.
enig nadeeltje is (en daar zal ik nu naar opzoek gaan in een ander forum) is dat mijn startmotor met alle waarschijnlijke zekerheid gereviseerd moet worden omdat bij een nieuwe accu de startmotor teveel stroom krijgt ( eerst max 12 v en nu natuurlijk gewoon ff 13,5 minimaal). Maar dat voor de volgende keer.
Ik sluit dit forum voor wat het is.
Dank allemaal voor jullie DSkundigheid ( ff gepikt van hans Wink)

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juni 2016 11:24 PM
  [ # 37 ]

Dat (één na Wink) laatste is denk ik een misverstand.
Je startmotor krijgt geen 13,5 V.
Een goed opgeladen accu zakt vrij snel naar 12,8V als je de laadspanning eraf haalt.
Als je de startmotor inschakelt zakt de spanning naar 12,0V of zelfs eronder.
Alle componenten van een 12V installatie kunnen overweg met deze spanningsvariatie.
Niks aan de hand dus…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juni 2016 11:33 PM
  [ # 38 ]

Startmotor kan makkelijk tot wel 15 volt aan. Niets aan de hand dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook