1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
oliepeilmeter in CX 25 GTi
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juli 2016 12:29 PM

(Het is mogelijk dat de antwoorden op onderstaande vragen al ergens staan, maar zoveel geduld heb ik niet, vandaar een nieuw topic.)

Zoals bij zoveel CX’en werkt mijn elektronische oliepeilmeter niet meer (bij mijn 25 Gti 1984 achter het rechter glaasje, foto 1). De sonde zelf heb ik ook gevonden (foto 2). Het schoonmaken van de witte stekker heeft de meter niet tot leven gewekt. CX-Basis kan de sonde leveren (103 euro voor een nieuwe, 41 euro voor een gebruikte, foto 3). Dan is er ook nog deze module, maar ik kan hem niet vinden. Deze is eventueel ook nog nieuw of gebruikt leverbaar, maar dan zit je voor twee nieuwe onderdeeltjes al aan de 230 euro.

Mijn vragen:
- kan ik de sonde buiten de auto testen, en zo ja hoe;
- waar zit de module?

(Ik weet dat de gewone peilstok natuurlijk simpeler, betrouwbaarder en goedkoper is, maar als een voorziening erop zit moet-ie werken vind ik, tenzij het om onzinnige aardigheidjes als stuur- of stoelverwarming gaat.)

Afbeelding Bijlagen
P7220044.jpgP7220045.jpgP7220048.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2016 01:23 PM
  [ # 1 ]

Module zit in je dash bij je reachter scheenbeen ongeveer

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 juli 2016 01:28 PM
  [ # 2 ]

Dank je! Weet je misschien ook wat de meest voorkomende oorzaak van uitvallen is? Het metertje op je dashboard niet, denk ik, dus de sonde of de module? (Draadbreuk kan ook nog natuurlijk, maar lijkt me niet zo waarschijnlijk.)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2016 02:29 PM
  [ # 3 ]

Draadbreuk bij de sonde. Dunne witte klote draadjes…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 22 juli 2016 02:46 PM
  [ # 4 ]

Hoi,
De meter van de Athéna staat ook op non-actief.
Nou dan ga ik daar ook eens naar kijken, bedankt voor dit item!
Wim

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2016 04:37 PM
  [ # 5 ]

En check de stekker op de unit in je dash.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 23 juli 2016 09:20 AM
  [ # 6 ]

Kijk eens op dit topic:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227656/

Daar zie je het elektrisch schema en het besturingskastje (onder het dashboard bij de bestuurder huh

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225394/P60/#1891834

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 juli 2016 03:31 PM
  [ # 7 ]

Ik heb de draden door moeten knippen om er een dop 17 mm op te kunnen zetten en toen veel kracht moeten gebruiken. (Voor het eerst los in 32 jaar!) Maar… hoe kan ik nu controleren of de stok en het stekkertje nog functioneren? Ik heb wel een multimeter, maar eerlijk gezegd weinig verstand van electrickery en ik snap niet hoe zo’n peilstok werkt. Het alternatief is er meer dan 100 euro tegenaan gooien voor een nieuwe.

Afbeelding Bijlagen
peilstok 14M 615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 juli 2016 04:34 PM
  [ # 8 ]

Zou hier iets ontbreken?

Afbeelding Bijlagen
peilstok 14M 615 (2).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 23 juli 2016 07:13 PM
  [ # 9 ]

Licht en details misschien, al zeg ik het zelf. Sorry, ik heb wel tien à vijftien foto’s genomen, maar ik kreeg het resultaat niet beter.

Wat ik bedoel: links aan het einde zit een ovale opening. Aan de binnenkant zitten er twee kleine uitstulpingen. Hoort daartussen, of in het verlengde daarvan (dus vanuit het carter gezien naar boven) iets te zitten? De onderste 4 à 5 cm van de stok is trouwens kunststof, daarboven is het metaal.

PS @ bogaard77: Die twee draadjes (bij mij geel, en ik denk niet door verkleuring) zijn inderdaad ontzettend dun, maar ze zitten op een plek waar normaal niemand komt. De ellende begint pas als amateurs zoals ik in een volle motorruimte gaan proberen de sonde te verwijderen.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 24 juli 2016 09:28 AM
  [ # 10 ]

Volgens mij werkt het op een capacitief principe, het zijn twee plaatjes die op een bepaalde afstand van elkaar staan en hoe hoger het oliepeil ertussen hoe groter de capaciteit. Het kastje rekent dit om naar een waarde en stuurt het metertje aan. Er val dus niets te meten als de peilstok eruit is, capaciteit nul omdat er geen dïeletricum https://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric tussen zit. Om dit te kunnen doormeten heb je een capaciteitsmeter nodig, die zit niet op de standaard multimeter ohh
De peilstok ziet bij mijn wagen er ook zo uit (behalve dat het stekkertje er nog aan zit.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 juli 2016 01:15 PM
  [ # 11 ]

Oké, hier is het hart van de module tussen de peilstok en het metertje op m’n dash. Als ik met een loep het circuit bekijk, zie ik geen onregelmatigheden. Ook de stekker ziet er goed uit. Doormeten, zult u zeggen, maar hoe of wat? Ik heb een multimeter, maar verder dan controleren of een draad gebroken is ben ik nooit gekomen. Iemand bereid tot het geven van een gratis spoedcursus electrickery?

Afbeelding Bijlagen
module oliepeilmeter 1.jpgModule oliepeilmeter 2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 juli 2016 05:02 PM
  [ # 12 ]

Vanmiddag heb ik mij verdiept in de kleurcodes (ringen) van weerstanden. Nu lees ik echter dat je een weerstand niet kunt meten als hij op een printplaat gesoldeerd zit. Inderdaad lukt het meten niet. Hoe kom ik dan te weten of mijn module nog goed werkt?

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 27 juli 2016 08:20 PM
  [ # 13 ]

Zou je niet eerst een paar andere dingen doen.
Zoals bijvoorbeeld:

Meten of de draadjes van de module naar de motorruimte nog heel zijn en doorgeven.
Kijken of de stekker die op de module aansluit op alle printbanen goed kontakt maakt.

Als het signaal van de sonde uit de motorruimte doorkomt, moet er op de draden van de oliepeilmeter een signaal komen.
Dus uitzoeken wat de meter in het dashboard krijgt vanuit de module (variërende spanning of weerstand…).

En je zou de sonde nog in een badje met olie kunnen hangen en rechtstreeks aansluiten op de betreffende polen van de module.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 27 juli 2016 08:54 PM
  [ # 14 ]

Dank marcelka,

Je hebt gelijk: van groot naar klein, van buiten naar binnen. Ik ga het checken.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2016 10:05 AM
  [ # 15 ]
Rougefurio schreef:

Vanmiddag heb ik mij verdiept in de kleurcodes (ringen) van weerstanden. Nu lees ik echter dat je een weerstand niet kunt meten als hij op een printplaat gesoldeerd zit. Inderdaad lukt het meten niet. Hoe kom ik dan te weten of mijn module nog goed werkt?

Weerstanden gaan niet stuk. Het IC wel. maar dat kan je onmogelijk testen zonder geavanceerde meetapparatuur.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook