Visa en C15 - geschiedenis
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 08 juli 2004 12:14 PM

Visa

1978 - 1988
productie: 1.254.390

De Visa werd geïntroduceerd op de Parijse Salon in 1978 als vervanger van de Ami. Reeds in 1970 was begonnen met de ontwikkeling er van. Aanvankelijk in een samenwerking met Fiat (op basis van de Fiat 127), maar na de overname van Citroën door Peugeot werd het project ingrijpend gewijzigd. Er werd nu gebruik gemaakt van het platform, de wielophanging en de motoren van de Peugeot 104. Het oorspronkelijke tweedeurs concept, met luchtgekoelde viercilinder-boxermotoren van de GS en torsievering, werd echter later in vorm van de Axel alsnog uitgevoerd.

Project TA

foto: NN

Bij de introductie in 1978 werd de Visa aangeboden met twee motorvarianten: een nieuwe 652 cc luchtgekoelde tweecilinder met elektronische ontsteking, een doorontwikkeling van die van de 2CV, en de bekende viercilinder lijnmotor van Peugeot met 1124 cc. In de latere productiejaren kwamen daar nog een Peugeot 1.0, 1.4 en 1.7 diesel bij. Ook werden er tal van sportieve varianten gelanceerd: de Visa Super X met 1.2, diverse modellen (o.a. GT, Trophée, Chrono) met een opgevoerde 1.4 motor en tot slot een 1.6 GTi met 115 pk.

Aanvankelijk verkocht de Visa niet al te best en werd er in 1981 al een restyling doorgevoerd. Een nieuw neusje, achterkant en diverse optische wijzigingen maakten hem tot een erg populair wagentje tot aan het einde van de productie in 1988. De eerste jaren had de Visa een typisch Citroën dashboard met satellieten in plaats van hendels. Vanaf 1985 werd er een wat gewoner dashboard ingevoerd zoals dat ook in andere Citroën- en Peugeotmodellen aanwezig was. De Visa was een in zijn klasse erg ruime wagen met een riant veercomfort.


foto: Micha D.

Een heel speciale versie van de Visa is de Plein Air, een décapotable. Het dak kon geheel of gedeeltelijk, inclusief achterruit, naar achteren gevouwen worden en/of weggenomen worden. Deze Visa was ontworpen en werd gebouwd door Heuliez. Van de Visa kwam ook een bestelversie op de markt, de C15. Deze populaire besteller bleef tot 2005 in productie.

[met dank aan Citroenvisa.net]

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 19 juni 2016 01:50 PM
  [ # 1 ]

1978-1988 Citroën Visa, modelontwikkeling

De Citroën Visa is in drie carrosserievormen (berline/hatchback, décapotable/cabriolet en besteluitvoering) en in twee modelgeneraties (Visa I en Visa II) geleverd. Bij zijn verschijnen in 1978 vallen de geïntegreerde voorbumper en grille van de vijfdeurs Visa niet in de smaak; het levert hem de bijnaam Varkensneus op. Al in 1981 wordt een facelift doorgevoerd, waarbij zowel het front als de achterzijde van de Visa een conventionelere vormgeving krijgt, die de Visa alsnog tot een succes maakt. In 1983 verschijnt de Visa décapotable en in 1984 de bestelversie C15. De personenversie Visa zal het tot 1988 volhouden, de bestelversie C15 tot 2006.

Visa I berline

Visa II berline

Visa II décapotable

C15

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 juli 2016 10:23 AM
  [ # 2 ]

1978-1988 Citroën Visa, actiemodellen/speciale series

1979 Visa Super Carte Noire (2.500)


1980-1981 Visa Super Noire filet rouge


1980 Visa Super Sextant (FR, 2.000)


1980 Visa Super X


1982 Visa Chrono (3.810)


1982 Visa Trophée (200)


1982 Visa Super E West End (FR 1.800)


1982 Visa Drapeau (UK)


1982 Visa Super E Platinum (UK)


1983 Visa 11 RE Platine (2.000)


1983 Visa GT 330 Spirit (NL, 330)


1983 Visa Champagne (UK)


1984 Visa 1000 Pistes (200)


1984 Visa GT Tonic (2.000)


1984 Visa 11 E Olympique (FR, 3.000)


1984 Visa SunAir


1985 Visa GT Challenger (3.500)


1985 Visa 11 RE Versailles (UK)
nog geen geschikte afbeelding gevonden


1985 Visa 14 TRS/17 RD Stilo (ES)


1985 Visa GT Bi-Campeao (PT, 750)


1985-1987 Visa 11 E/17 D Leader (11.800)


1987 Visa 17 D Crystal (DE)


1991-1994 Wuling LZW 7100 (CN, 900)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 juli 2016 11:16 AM
  [ # 3 ]

De ontwikkelingsgeschiedenis van de Visa en de Axel is best een aanvulling waard, omdat dat helemaal niet zo’n eenvoudig verhaal is. Omdat die geschiedenis vrijwel compleet dezelfde is als die van de Axel (die is ontstaan uit een eerder Visa-prototype), hebben we het hele verhaal in dat draadje uit de doeken gedaan.

De geschiedenis van de Citroën Visa wordt uitgebreid uit de doeken gedaan in Visa - Voiture Sans Frontière en meer recent in Kleintjes in Crisistijd, beide van Thijs van der Zanden, Citrovisie.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:23 PM
  [ # 4 ]

1978-1988 Citroën Visa, kleurenwaaier
Structuur op basis van deux-chevrons.com en Visa Chrono Club de France

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

Beige ECF Beige Atlas 1985 - 1988

Beige AC069 Beige Colorado 1981

foto: Palas

Beige AC063/GDF Beige Daim 1981 - 1982

foto: XBXG

Beige GDY/EDY Beige Impala 1983 - 1984

foto: XBXG

Beige AC074 Beige Nevada 1979 - 1981

foto: Citroën Communication

Beige GDH Beige Sloughi 1983

Beige ECD Beige Sphinx 1984 - 1986

foto: XBXG

Blauw AC658/GNE Bleu Argenté 1982

Blauw AC650 Bleu Azurite 1980 - 1981

Blauw GNX Bleu Camargue 1983

Blauw EMB Bleu Celeste 1986 - 1988

Blauw AC639/GNA Bleu Lagune 1980 - 1981

Blauw EPU Bleu Magnetic 1986 - 1988

Blauw AC645 Bleu Myosotis 1979 - 1980

foto: Garage 80

Blauw AC644 Bleu Régate 1979 - 1981

foto: XBXG

Blauw GNT/EPT Bleu Romantique 1983 - 1986

Blauw ELB Bleu Uzès 1984 - 1986

Bruin EFM Brun Maya 1986 - 1988

Bruin AC438 Brun Vésuve 1979 - 1981

foto: Bart1989

Bruin EEZ Brun Vison 1984

Bruin AC447/GKD Cuivre Pargas 1982

Bruin AC440 Cuivre Tammela 1981

foto: NN

Geel AC331/GDG Jaune Cédrat 1982

foto: flickr.com - davocano

Geel AC333 Jaune Mimosa 1979 - 1981

foto: CitroenAZU

Grijs EYY Gris Météore 1987 - 1988

Grijs AC095 Gris Nacré 1979 - 1981

foto: Bart1989

Grijs GVE-R/EVE Gris Perlé 1982 - 1988

foto: 2d

Grijs EVB Gris Renard 1985 - 1987

Groen ERA Vert Cali 1984 - 1985

Groen AC544/GRC Vert Chartreuse 1982 - 1983

foto: Franklin Rugg

Groen AC534 Vert Iroise 1981

foto: Citroën Communication

Groen AC537 Vert Reinette 1979 - 1981

foto: CitroenAZU

Groen AC540 Vert Tamaris 1979 - 1981

Rood GKA/EKA/EXA Rouge Delage 1983 - 1988

foto: Adam Delaney

Rood EJX Rouge Furio 1987 - 1988

Rood AC435 Rouge Géranium 1979 - 1981

foto: CitroenAZU

Rood AC448/GKB/EKB/EXB Rouge Vallelunga 1982 - 1987

foto: Citroën Communication

Wit EWA Blanc Cremant 1984

Wit AC088 Blanc Meije 1979 - 1988

foto: martijntje

Zwart AC200/GYA-R/EXY Noir 1980 - 1987

foto: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2016 09:24 PM
  [ # 5 ]

1984-2006 Citroën C15, kleurenwaaier
structuur ontleend aan glasurit.com

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

beige ECF beige atlas, 1985-1999

beige ECE beige tropic, 1984-2000

blauw KPB bleu balmoral nacré, 1998-2001
blauw KMV bleu buckingham métallisé, 1995-1999
blauw EMV bleu celeste, 1984-1991
blauw KLS bleu mondial métallisé, 1983-1995

bruin EEG brun castor métallisé, 1989-1991

grijs EZR gris aluminium métallisé, 2000-2006

grijs ETC gris basalte métallisé, 1984-2002
grijs ETH gris château métallisé, 1995-2001
grijs ETK gris crepuscule métallisé, 1993-1998
grijs ETP gris cristal métallisé, 1989-1993
grijs ETB gris dolmen métallisé, 1989-1995
grijs EYP gris fulminator métallisé, 1999-2006
grijs ETW gris graphite métallisé, 1993-1999
grijs EVE gris perlé métallisé, 1984-1993

grijs EYC gris quartz métallisé, 1992-2006

groen ESY vert poseidon métallisé, 1993-1997

rood KJF rouge ardent, 2000-2006

rood EJX rouge furio, 1987-2001
rood EKB rouge vallelunga, 1984-1998

wit EWP blanc banquise, 1992-2006

wit EWT blanc meije, 1984-2003

foto: Art

zwart GYA noir onyx, 1984-2006

foto’s, voor zover niet anders vermeld: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook