GS/A - geschiedenis
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 december 2005 10:18 PM

GS/A - geschiedenis

Productieaantallen
GS: 1.895.722
GS Birotor: 847
GSA: 576.457

Op 26 augustus 1970 werd de GS in Parijs geïntroduceerd om gelijk daarop in 1971 uitgeroepen te worden tot “Auto van het Jaar”. Dit was niet verwonderlijk want een auto in deze klasse, uitgerust met een hydropneumatisch veersysteem zoals bekend uit de D-modellen, die ook nog eens bijzonder modern en aërodynamisch gelijnd is, moet haast wel succes boeken!

GS 1e serie, 1970 - 1976

foto: CitroMuseum Castellane

De GS, die het gat tussen de Ami 8 en de D-serie moest opvullen, werd uitgerust met een 1015CC motor (GS Comfort). Omdat dit enigszins aan de krappe kant was, kwamen er later al snel motoren beschikbaar van 1130CC en 1220CC. Er werd gebruik gemaakt van een gesynchroniseerde 4 versnellingsbak of een halfautomatische 3 versnellingsbak (C-matic) die tegen meerprijs leverbaar was.

Eind 1973 werd de meest bijzondere GS geïntroduceerd; de Birotor. Deze GS was o.a. uiterlijk herkenbaar aan zijn verbreedde wielkassen, maar het grootste onderscheid bevond zich onder de motorkap. Hierin was namelijk een 2 schijfs wankelmotor met een inhoud van 995CC geplaatst. (Dit is vergelijkbaar met een conventionele motor met c.a 1990CC) Deze motor leverde een vermogen van 107 DIN-pk. Ook de Birotor was met een halfautomatische 3 versnellingsbak uitgevoerd. De Birotor is tot 1975 in productie gebleven. In totaal zijn er 847 Birotors gebouwd. De meeste zijn in 1977 middels een terugroepactie verschroot. Er wordt geschat dat er tussen de 200 en de 250 Birotors zin overgebeven.

GS Birotor

foto: Citroën Communication

In 1977 werd de GS opgefrist met een andere grille en een gewijzigde achterkant met kleinere achterlichten. Vanaf 1979 werd de GS opgevolgd door de GSA, die werd voorzien van een krachtigere 1300CC motor. In de sportieve X3 kwam een 5 versnellingsbak, die tegen meerprijs ook in de Pallas leverbaar was. De GSA is tot 1984 in de handel gebleven en heeft toen ruimte gemaakt voor zijn opvolger, de BX, die in 1982 al in de showroom stond.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 19 juni 2016 11:22 AM
  [ # 1 ]

1970-1986 Citroën GS/GSA, modelontwikkeling

De Citroën GS/GSA bestaat in twee carrosserievormen (berline/hatchback en break/stationwagon) en in twee generaties: de GS en de in 1979 verschenen GSA. De GS heeft stalen bumpers en een kofferklep, de GSA heeft kunststofbumpers en een vijfde deur.

GS berline

GS break

GSA berline

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 augustus 2016 01:39 PM
  [ # 2 ]

De geschiedenis van de GS en GSA is uitgebreid beschreven in Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment, Marc Stabèl, Citrovisie.

Discussiëren over de geschiedenis van de GS/A kan hier!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 augustus 2016 09:21 PM
  [ # 3 ]

1970-1986 Citroën GS/GSA, actiemodellen/speciale series

1978 GS Basalte (2.000)

1982 GSA Tuner (1.500)

1983 GSA break Cottage (1.850)

1983-1984 GSA Pallas SE (UK)

1984 GSA Chic (1.200)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 16 oktober 2016 09:41 AM
  [ # 4 ]

1970-1986 Citroën GS/GSA, afgeleiden

1971-1973 MEP X27 (FR, 101), citroen-forum.nl

1972-1986 Citroën GS/GSA ambulance (ES)

1975 Citroën helicopter RE-2 (FR, 1), fr.wikipedia.org

1976-? André Starck AS-37 (FR, 23), en.wikipedia.org

1978-1981 Van Veen OCR 1000 (NL/DE, 38), citroen-forum.nl

+/- 1978 Ladog K126 (DE), ladog.de

foto: Stephan Wendt via citroen-gsa.de

1981-1995 Oltcit/Oltena/Rodae Club 11/12 (RO)

1982-1984 Africar (GB, 5), citroen-forum.nl

1982-1988 BFG/MBK 1300 (FR, 650), citroen-forum.nl

1983-1985 Trihawk (US, 100), designmassif.com/trihawk

1984-? Poncin VP 3000/GP65 (FR), vehiculesponcin

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nieuws
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-2010

Gepost: 16 december 2016 09:00 PM
  [ # 5 ]

1970-1986 Citroën GS & GSA, kleurenwaaier
structuur ontleend aan citrovisie.nl. De gebruikte jaartallen duiden modeljaren aan (een modeljaar loopt van zomerstop tot zomerstop), behalve waar specifieke maanden worden aangegeven.

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

Beige AC087 Beige Albatros 1972 - 1973

Beige ECF Beige Atlas 1986

Beige AC069/GDB Beige Colorado 1981 - 1983

Beige AC063/GDF Beige Daim 1982 - 1983

foto: XBXG

Beige AC090 Beige Erable 1971

Beige AC079 Beige Gazelle 1977 - 1978

Beige EDY Beige Impala 1984 - 1985

Beige AC078 Beige Opale 1977 - 1978

Beige AC074 Beige Névada 1979 - 1980

foto: XBXG

Beige GDH Beige Sloughi 1984 (vervalt in de loop van het jaar)

foto: citromusem.com

Beige ECD Beige Sphinx 1984 (vervangt Beige Sloughi) - 1986

Beige AC085 Beige Tholonet 1973 - 1974

foto: XBXG

Beige AC083 Beige Vanneau 1974 - 1976

foto: XBXG

Blauw GNE Bleu Argenté 1982 (vanaf maart 1982) - 1983

Blauw AC650 Bleu Azurite 1980 - 1981

foto: XBXG

Blauw AC635/GNX Bleu Camargue 1972 - 1973, 1984 (vervalt in de loop van het jaar)

foto: XBXG

Blauw AC640 Bleu Delta 1974 - 1975

foto: XBXG

Blauw AC646 Bleu Gentiane 1977 - 1978

foto: NN

Blauw AC636 Bleu Grignan 1973

foto: waterman

Blauw AC641 Bleu Hunaudières 1976

Blauw AC639/GNA Bleu Lagune 1974, 1982 - 1983

foto: punky

Blauw AC645 Bleu Myosotis 1977 - 1979

foto: cxfanatic

Blauw AC643 Bleu Pétrel 1975 - 1976

Blauw AC632 Bleu Platine 1972, 1982 (tot maart 1982)

Blauw AC644 Bleu Régate 1979 - 1981

Blauw EPT Bleu Romantique 1984 - 1986

Blauw AC631 Bleu Thasos 1971

Blauw ELB Bleu Uzès 1984 (vervangt Bleu Camargue) - 1986

Bruin AC320 Bronze 1971

Bruin AC434 Brun des Andes 1976

Bruin AC436 Brun Cigale 1978 - 1979

foto: NN

Bruin AC433 Brun de Santal 1975

Bruin AC427 Brun Scarabée 1974 - 1975

Bruin AC438 Brun Vésuve 1979 - 1981

foto: clubgsafrance.fr

Bruin GKD Cuivre Pargas 1982 (vanaf april 1982)

foto: XBXG

Bruin AC440 Cuivre Tammela 1980 - 1982 (tot april 1982)

foto: Citroën Communication

Geel AC331 Jaune Cédrat 1976

foto: XBXG

Geel AC328 Jaune Hélianthe 1975

foto: CitroenAZU

Geel AC333 Jaune Mimosa 1979 - 1980

foto: XBXG

Geel AC321 Jaune Primevère 1971 - 1972

Grijs AC086 Gris d’Anjou 1971

Grijs AC095 Gris Nacré 1975 - 1981

foto: XBXG

Grijs GVE Gris Perlé 1982 (vanaf maart 1982) - 1986

foto: XBXG

Grijs AC065 Gris Requin 1982

Groen AC527 Vert Argenté 1972 - 1974

foto: Joost J. Bakker

Groen ERA Vert Cali 1984 (wordt in de loop van het modeljaar toegevoegd) - 1986

foto: XBXG

Groen AC522 Vert Charmille 1971 - 1972

Groen GRC Vert Chartreuse 1983 - 1984

foto: XBXG

Groen AC541 Vert Chevreuse 1982

Groen AC539 Vert Jade 1981 - 1983

Groen AC532 Vert Nopal 1975 - 1976

Groen AC536 Vert Papyrus 1977 - 1978

foto: CitroenAZU

Groen AC537 Vert Reinette 1979

Groen AC540 Vert Tamaris 1980 - 1981

Oranje AC332 Orange Ibiza 1978

Oranje AC329 Orange Ténéré 1/1974 - 1976

foto: XBXG

Rood EKA Rouge Delage 1984 (vanaf oktober 1983) - 1986

foto: XBXG

Rood AC435 Rouge Géranium 1978 - 1982

foto: XBXG

Rood AC423 Rouge Masséna 1971

Rood AC424 Rouge de Rio 1972 - 12/1973

Rood AC432 Rouge Soleil 1977

foto: Citroën

Rood GKB/EKB Rouge Vallelunga 1983 - 1986

foto: NN

Wit GWA Blanc Alaska 1983

Wit AC088/GWB/EWT Blanc Meije 1971 - 1986

foto: citromuseum.com

Wit AC084 Ivoire Borély 1973

Zwart GYA/EXY Noir 1983 (incidenteel geleverd vanaf modeljaar 1979) - 1986

De GS Birotor (GZ) was leverbaar in de volgende kleuren:

Blauw AC640 Bleu Delta 1975
Bruin AC433 Brun de Santal 1974 - 1975
Bruin AC427 Brun Scarabée 1974 - 1975
Grijs AC095 Gris Nacré 1975
Groen AC532 Vert Nopal 1975

Alle kleuren zijn in ieder geval in modeljaar 1975 leverbaar geweest met een zwart vinyldak. Birotors in de basiskleuren Brun de Santal en Brun Scarabée konden in beide modeljaren naar keuze met een dak in één van die twee kleuren worden besteld. Daardoor zijn er tweekleurige Birotors geleverd in Brun de Santal met een Brun Scarabée dak, in Brun Scarabée met een Brun de Santal dak en geheel Brun de Santal of Brun Scarabée. Met dank aan Citroensmgz voor het aanleveren van de kleurenkaart van de Birotor.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook