1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hybride HDi van Citroën en Peugeot
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 31 januari 2006 06:13 PM

Peugeot en Citroën experimenteren met diesel-hybrides. Een 307 en C4 zijn voorzien van een elektromotor gekoppeld aan een 1,6-liter HDI motor. Met een spectaculair laag verbruik als gevolg.

Peugeot en Citroën zien brood in een hybride diesel. Op deze manier hopen de merken van PSA auto´s neer te zetten met een extreem laag verbruik en een minimale uitstoot van CO2. PSA denkt dat de markt in Europa rijper is voor diesels gekoppeld aan een elektromotor dan benzineauto´s met deze techniek. In ons werelddeel heeft de dieselmotor immers een veel vastere voet aan de grond en bovendien is de verbranding efficiënter.
PSA experimenteert met een hybrideversie van de Peugeot 307 en van de Citroën C4. Ze halen een gemiddeld verbruik van 1:29,4. Ze zijn voorzien van een 90 pk diesel gekoppeld aan een elektromotor met een constant vermogen van 16 kW en een piekvermogen van 23 kW.
De prestaties van de prototypes zijn vergelijkbaar met die van de C4 en 307 met een HDi met 110 pk. Van de hybrides verloopt de sprint van 0 naar 100 in 12,4 seconden en de topsnelheid is 181 km/u. De tussensprint van 80 naar 120 gaat in 10,6 seconden. De 110 pk HDi´s gaan eveneens in 12,4 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is 192 km/u. De tussenprint van 80 naar 120 gaat bij de reguliere diesel in 13,0 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt echter 1:21,2.
PSA claimt dat de dieselhybride een betere optie is dan een benzinehybride. Volgens hen verbruikt een vergelijkbare auto die benzine gebruikt, 25 procent meer brandstof en is de CO2-uitstoot eveneens minder. Ter vergelijk: een Toyota Prius heeft een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km en stoot 104 gram CO2 per kilo uit. De dieselhybride van PSA stoot slechts 90 gram per kilo uit.

bron: AutoWeek

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 januari 2006 08:22 PM
  [ # 1 ]

eindelijk hebben ze het door dat een hybride benzine eigenlijk niet werkt Smile

PSA - Toyota: 1 - 0 Laughing

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 31 januari 2006 08:44 PM
  [ # 2 ]

Hulde! die 4,7 liter per 100 km van de Prius haalde ik met onze 205 ook al.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 januari 2006 08:53 PM
  [ # 3 ]
EW schreef:

Hulde! die 4,7 liter per 100 km van de Prius haalde ik met onze 205 ook al.

hun eigen Toyota starlet 86 deed dat ook, bij 90/uur had hij zelfs maar 4.1 nodig Confused

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 31 januari 2006 09:04 PM
  [ # 4 ]
paso schreef:
EW schreef:

Hulde! die 4,7 liter per 100 km van de Prius haalde ik met onze 205 ook al.

hun eigen Toyota starlet 86 deed dat ook, bij 90/uur had hij zelfs maar 4.1 nodig Confused

Dan zou je een C1/Aygo HDI hybride variant moeten maken. Dan heeft Toyota er ook nog wat aan Wink Zal wel eens tuk zuiniger zijn dan zo’n toch behoorlijk lomp geworden C4

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 31 januari 2006 09:09 PM
  [ # 5 ]

Ik voel een projectje aankomen met een bx Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 31 januari 2006 09:10 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:
paso schreef:
EW schreef:

Hulde! die 4,7 liter per 100 km van de Prius haalde ik met onze 205 ook al.

hun eigen Toyota starlet 86 deed dat ook, bij 90/uur had hij zelfs maar 4.1 nodig Confused

Dan zou je een C1/Aygo HDI hybride variant moeten maken. Dan heeft Toyota er ook nog wat aan Wink Zal wel eens tuk zuiniger zijn dan zo’n toch behoorlijk lomp geworden C4

die 86"er was een gewone 1000cc 12 klepper, bij 120/uur had die net geen 5 liter nodig en bij constant doorpappen (top van 170/uur) en of stadsverkeer ging hij tot 6.5 liter

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 januari 2006 09:13 PM
  [ # 7 ]
metro2005 schreef:

Ik voel een projectje aankomen met een bx Laughing

hybride 2CV is er al Wink

dus je zal iig niet de eerste zijn die een van een oudere Citroën een hybride maakt Smile

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 31 januari 2006 09:14 PM
  [ # 8 ]

Kijk, dat is nou nog eens een goede stap. In de C1 zou het nog gaver zijn moet ik zeggen, zou de 1 op 40 dan kunnen?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 01 februari 2006 03:03 PM
  [ # 9 ]

Geinig, maar het werd ook wel ‘s tijd. Productierijp in 2010, da’s nog wel even geduld.

Arrow in 2000 was er al de Xsara Dynactive (benzine-hybride) waarom blijft dit zo lang uit?

Arrow Op de psa site ( http://www.psa-peugeot-citroen.com/document/presse_dossier/DP_Hybride_HDi_EN1138701208.pdf ) is te lezen dat dit ding en Start-stop en een electromotor heeft, dus zelfs al is de hoge voltage accu (tot 380V) leeg, dan nog is er een voordeel.

Arrow Wat ik een beetje mis zijn gedetailleerde gegevens, zo zeggen ze dat de meerprijs tov de klassieke HDi gehalveerd moet worden, voordat het lonend wordt (zijn er geen subsidies/belastingvoordeel voor dit soort voertuigen Confused: ) maar hoeveel duurder is het eigenlijk?

Arrow Ook ben ik benieuwd waarom ze uitgaan van de 1.6HDi90 en niet de 110 (plaatsgebrek?). Een hybride 110 zou concurreren met de 2.0HDi138 en daarmee worden de extra kosten van de hybride aandrijving relatief kleiner, en de relatieve brandstofwinst groter. Ook met de 2.0 zou 3,5 L op 100 km mogelijk moeten zijn in een ECE cyclus.

Arrow Deze HDi heeft een “sensodrive” 6bak. Misschien ook wel een leuke optie voor de huidige modellen.

Arrow Met een E-motor, generator en een “high voltage battery pack” weegt dit ding 1390 kg, de E-aandrijflijn weegt 110 kg. Dit pack is vrij klein aangezien het in het reserve-wiel compartiment past.

Arrow  E-range 5 km. Met een volle accu, kan je dus net naar de supermarkt, maar terug kom je alleen met gebruik van de Diesel. Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
manonbridges
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 22-02-2006

Gepost: 23 februari 2006 04:11 AM
  [ # 10 ]

Zijn er ook foto’s van onder de motorkap en achterklep?

TNO experimenteert met hetzelfde principe met een gele Volkswagen kever (nieuw model) met daarin een diesel motor. Daar hebben ze om extra vermogen bij het acceleren te krijgen supercaps ingezet. Als ze het volle vermogen gebruiken, trekt dat ding echt met piepende banden weg.
Volgende keer als tie bij ons op de zaak weer een keer langs komt, zal ik es foto’s maken.

In de categorie auto’s met elektromotor nog meer leuks.
Dit beest met elektromotor is bijna helemaal bij ons op de zaak gebouwd. Zie  
De brandstofcel komt als ik me niet vergis van Hydrogenics.

Reizen zoals met een ICE maar dan op asfalt.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 februari 2006 01:42 PM
  [ # 11 ]

Ik heb totdusver slechts een doorzichtplaatje gezien, waarbij de diverse delen enigszins zichtbaar zijn:

 

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 28 februari 2006 05:59 PM
  [ # 12 ]

C4 hybride HDi

C4 hybride HDi
Een oplossing voor de reductie van brandstofverbruik en CO2- emsissies

Amsterdam, 28 februari 2006 – Citroën presenteert de C4 hybride HDi, een conceptcar waarin hybride techniek wordt gecombineerd met een HDi-dieselmotor. Het model koppelt het uitzonderlijk hoge rendement van de HDi dieselmotor bij hogere snelheden (met een verbruik dat 20 procent lager is dan van een vergelijkbare benzinemotor) aan de voordelen van een elektromotor, die zich uitstekend leent voor stadsverkeer.

De C4 hybride HDi heeft een laag brandstofverbruik (3,4 l/km) en lage CO2-uitstoot (90 g/km). Tegelijkertijd biedt hij het rijcomfort waar de HDi-motoren om bekend staan, een eigenschap die wordt ondersteund door de specifieke eigenschappen van de hybride aandrijflijn, zoals de volledig elektrische aandrijving bij lage snelheden.

Deze conceptcar is grotendeels gebaseerd op state-of-the-art technologie die al in Citroën-modellen wordt toegepast, zoals de HDi-dieselmotor, het roetfilter (FAP), Stop & Start en het Elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ). Al deze technologie werkt samen om brandstofverbruik en CO2-emissies tot een minimum te beperken.
De vormgeving van de C4 draagt aan deze doelstellingen bij: de lage daklijn optimaliseert de aërodynamica en daarmee ook het brandstofverbruik.

Daarnaast biedt de C4 innovatie, veiligheid en comfortabel weggedrag. In 2005 verkocht Citroën in West-Europa meer dan 200.000 C4’s, in een marktsegment dat goed is voor éénderde van de totale autoverkopen.

De C4 hybride HDi is een oplossing voor de middellange termijn waarmee Citroën een tastbare bijdrage levert aan de verdere reductie van brandstofverbruik en CO2-emissies, twee pluspunten voor de West-Europese markt waar dieselmotoren bijzonder populair zijn.


C4 hybride HDi
Hybride HDi-technologie toegepast in een succesvol model


• Hybride HDi-technologie, een inhoudelijke keuze

De C4 hybride HDi heeft een hybride aandrijflijn en een HDi-dieselmotor, een combinatie die doorslaggevend is voor een aanzienlijke afname van brandstofverbruik en CO2-emissies. Bovendien zijn de voordelen groter dan bij benzinehybride technologie.

Uit tests van PSA Peugeot Citroën blijkt dat een hybride auto met benzinemotor vrijwel net zoveel brandstof verbruikt als een identieke auto (qua gewicht, afmetingen en Cw-waarde) met een conventionele dieselmotor. Daar staat tegenover dat een uitvoering met benzinemotor slechts 10 procent minder CO2 uitstoot, terwijl de productiekosten aanmerkelijk hoger zijn dan van een hybride met dieselmotor.

Het succes van moderne (HDi-)dieselmotoren in Europa blijft groeien sinds eind jaren negentig. Gemiddeld is één op de twee personenauto’s een diesel tegenover één op de vier in 1998. In bepaalde landen, waaronder Frankrijk, is het marktaandeel van dieselmotoren gegroeid tot 70 procent in 2005. Deze ontwikkeling toont duidelijk aan dat consumenten behoefte hebben aan auto’s met een laag verbruik die geen afbreuk doen aan het rijplezier en toch binnen het budget passen.
In combinatie met de pluspunten van het roetfilter (FAP) leveren dieselmotoren ook op milieugebied indrukwekkende prestaties. Citroën heeft tot nu toe meer dan 260.000 voertuigen verkocht die zijn uitgerust met FAP.

Met deze informatie in het achterhoofd is het begrijpelijk dat er in Europa weinig hybride auto’s met benzinemotor zijn verkocht, ondanks belastingvoordelen in sommige EU-lidstaten.


• Voordelen van de HDi-dieselmotor

De C4 is een echte all-rounder; op zijn gemak in de stad, op buitenwegen en op de snelweg. Het uitzonderlijk hoge rendement van de HDi-dieselmotor komt tot zijn recht bij hogere snelheden (met een verbruik dat 20 procent lager is dan een vergelijkbare benzinemotor), de elektromotor presteert optimaal in stadsverkeer.

De winst van het hybride systeem blijkt zowel in de stad als op buitenwegen en is zichtbaar in het verbruik (3,4 l/100 km in gecombineerde EU-cyclus) en de CO2-emissies (90 g/km). Een dieselhybride realiseert 25 procent meer rendement dan een vergelijkbare benzinehybride wat neerkomt op één liter per 100 kilometer in de gecombineerde EU-cyclus; een significante vergroting van de actieradius.

De kwaliteiten van de HDi-dieselmotor, gekoppeld aan de zeer efficiënte elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ), verlagen het brandstofverbruik op de snelweg met 25 procent. 

De C4 hybride HDi bewijst ook dat een laag verbruik goed te combineren is met veel rijplezier. De hybride technologie levert daar zelfs een belangrijke bijdrage aan:

• In stadsverkeer en bij lage snelheden schakelt de verbrandingsmotor over op standby. De auto rijdt dan in volledig elektrische modus (als ZEV: Zero Emission Vehicle) voor verhoogd akoestisch comfort. Van motorvibraties is dan eveneens geen sprake.
• Ook reageert de C4 hybride HDi beter op het gaspedaal. Het acceleratievermogen is aanmerkelijk groter dan bij een verbrandingsmotor met gelijkwaardig vermogen. Door de elektromotor beschikt de bestuurder over tot wel 23 kW extra vermogen boven het vermogen van de verbrandingsmotor.
• C4, een gestroomlijnd model met overeenkomstige kwaliteiten

Van alle Citroën-modellen leent de C4 zich het beste voor de ontwikkeling van hybride HDi-technologie. Het is een veelzijdig model (geschikt voor stad, buitenweg en snelweg) dat voldoet aan de belangrijkste eisen die de Europese markt stelt. Citroën verkocht in 2005 in West-Europa meer dan 200.000 stuks van de C4 in het populairste marktsegment; dat komt neer op meer dan 30 procent van de totale verkopen.

Bij het ontwerpen van de C4 is – geheel in lijn met de Citroën-traditie – veel aandacht besteed aan aërodynamica. De C4 heeft een zeer lage luchtweerstand, met een Cw-waarde van slechts 0,28 voor de Coupé – wat direct bijdraagt aan de reductie van het brandstofverbruik en de CO2-emissies.

Bovendien beschikt de C4 over alle kwaliteiten om de wensen van een breed koperspubliek te vervullen.

De C4 is leverbaar als Berline en Coupé. Beide modellen zijn karaktervol en onderscheidend vormgegeven en bieden veel interieurruimte. De Berline heeft rondere vormen, terwijl de Coupé juist scherpgesneden is.

Het interieur van de C4 biedt comfort en rust en combineert een subtiele high tech uitstraling – herkenbaar aan de strakke lijnvoering van het dashboard – met voorzieningen die gebruiksvriendelijk en ergonomisch zijn.
Het multifunctionele stuurwiel met vaste kern brengt de bediening van comfortsystemen en rijhulpsystemen letterlijk binnen handbereik. De bedieningselementen zijn verbonden met het innovatieve instrumentenpaneel in het midden van het dashboard waarop alle relevante informatie wordt weergegeven.

Naast een betrouwbaar en dynamisch weggedrag biedt de C4 een grote hoeveelheid moderne en nuttige hulpsystemen voor de bestuurder. Zoals meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie, bandenspannings controlesysteem en Lane Departure Warning System (LDWS) dat op buitenwegen of snelwegen waarschuwt wanneer de bestuurder van rijbaan dreigt te wisselen, zonder de richtingaanwijzer te gebruiken.

Op gebied van inzittendenbescherming biedt de C4 een score van maar liefst vijf sterren in de Euro NCAP crashtest. Zes airbags zijn standaard, evenals ’s werelds eerste geoptimaliseerde bestuurdersairbag, een voorziening die mogelijk is dankzij de vaste kern van het stuurwiel. Hierdoor wordt de borst van de bestuurder nog effectiever beschermd bij een aanrijding.
Ook behaalde de C4 uitstekende resultaten op gebied van voetgangerveiligheid (drie van de vier sterren) en bescherming van kinderen (vier van de vijf sterren).


State-of-the-art technologie van Citroën,
toegepast in de C4 hybride HDi

De C4 hybride HDi is gebaseerd op alle state-of-the-art technologieën die Citroën reeds aanbiedt in haar modellengamma. Hieronder vallen de HDi dieselmotor, het roetfilter (FAP), Stop & Start en de elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ).
Deze systemen zijn bij de C4 hybride HDi uitgebreid met een elektromotor, omvormer, accupakket en een regeneratief remsysteem.
Al deze technologieën zorgen voor een afname van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2-emissies.



• HDi dieselmotor en FAP

De C4 Hybride HDi is uitgerust met een 1.6 HDi dieselmotor met een vermogen van 66 EEC kW (92 DIN pk) bij 4.000 tpm. Het maximum koppel is 215 Nm bij 1.750 tpm. Citroën heeft de motor aangepast voor toepassing in combinatie met een hybride aandrijflijn.
Meest opvallend is het speciaal ontwikkelde aansturingssysteem dat direct communiceert met het motormanagement. Op basis van de signalen van het aansturingssysteem schakelt de motor in en uit, en beschikt de bestuurder over het gewenste motorkoppel.

Voor het realiseren van uitstekende emissiewaarden is de motor voorzien van een roetfilter (FAP) van de nieuwste generatie dat de huidige Euro IV-normen overtreft.
De toepassing van hybride technologie maakte het mogelijk de verhouding tussen NOx en brandstofverbruik te optimaliseren. De elektromotor helpt de verbrandingsmotor bij het leveren van optimale prestaties en springt bij tijdens het in- en uitschakelen.


• Elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ)

De elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ) zorgt voor een verdere optimalisering van het brandstofverbruik van de C4 hybride HDi. Een soortgelijke transmissie – SensoDrive – wordt al toegepast op de supermini’s van Citroën: de C1, C2, C3 en C3 Pluriel.

De zestraps handgeschakelde transmissie van de C4 Hybride HDi is een zogenoemde gerobotiseerde transmissie. De hydraulische aanstuureenheid schakelt sneller – wat het rijplezier verhoogt – en schakelt altijd op het meest optimale moment. Door rekening te houden met deze verschillende factoren zorgt de transmissie voor een perfecte samensmelting van verbruik, acceleratie, afremmen, rijplezier en emissiebeheersing. En het stelt de bestuurder in staat te kiezen tussen volledig automatisch en sequentieel handmatig schakelen.


• Stop & Start

Net als de C3 is ook de C4 hybride HDi uitgerust met Stop & Start. Deze voorziening zorgt er binnen de hybride aandrijflijn voor dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld.

Bij de C3 schakelt Stop & Start de verbrandingsmotor uit, vlak voordat de auto tot stilstand komt (voor verkeerslichten, in de file, et cetera). Zolang de bestuurder het rempedaal ingedrukt houdt, blijft het systeem in de standby-modus. Loslaten van het pedaal volstaat om de motor weer in te schakelen. Deze micro-hybride toepassing verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-emissies met circa 10 procent in de stadscyclus en 6 procent in de gecombineerde cyclus.

Stop & Start heeft in de C4 hybride HDi 40 procent meer vermogen dan de eerste generatie van het systeem, zodat de motor sneller kan worden geactiveerd.
Een ander verschil is dat Stop & Start bij de C3 alleen inschakelt tijdens stoppen en starten, terwijl het in de C4 hybride HDi handmatig kan worden ingeschakeld bij snelheden onder 60 km/h. Wanneer de bestuurder snel accelereert, activeert het Stop & Start systeem direct de verbrandingsmotor.


• Elektromotor en omvormer

De elektromotor heeft een continu vermogen van 16 kW en een koppel van 80 Nm. Deze waarden kunnen toenemen tot 23 kW en 130 Nm op momenten waarop de bestuurder kortstondig extra prestaties nodig heeft.
Citroën heeft de verhouding tussen formaat en prestaties van de hybridetechnologie afgestemd op stadsgebruik. De capaciteit van de elektromotor is berekend op snelheden tot 50 km/h. De hybride aandrijflijn schakelt deze modus in wanneer de accu’s voldoende zijn opgeladen.

De elektromotor maakt gebruik van synchroongeschakelde permanente magneettechnologie, een toepassing die de beste verhouding levert tussen afmetingen en prestaties. Samen met de omvormer levert het systeem tussen de 210 en 380 Volt. Omwille van ruimtebesparing was het niet mogelijk de omvormer en de elektromotor te koelen met het koelsysteem van de verbrandingsmotor. Bovendien is de temperatuur van het motorkoelsysteem te hoog om het elektronische circuit te kunnen koelen. Daarom is een gescheiden koelcircuit toegepast met een eigen radiateur die de temperatuur constant houdt op 60° C.
De omvormer reguleert het koppel van de elektromotor – volgens hetzelfde principe als een brandstofpomp die de brandstoftoevoer vergroot als de bestuurder accelereert.


• Accupakket

Het accupakket is weggewerkt in de bagageruimte, op de plaats waar zich normaalgesproken het reservewiel bevindt. Ondanks een minimale aanpassing van de ruimte gaat het accupakket niet ten koste van het beschikbare volume.
Het accupakket bestaat uit 240 Ni-MH (nikkel-metaalhydride) cellen, die 23 kW vermogen leveren bij nominaal 288 Volt. De accucellen worden gekoeld door de lucht uit het interieur, die door speciale luchtinlaten wordt binnengelaten. De auto beschikt daarnaast over de conventionele 12V accu, die gescheiden van het accupakket werkt.


• Regeneratief remsysteem

Tijdens gas loslaten of afremmen zet het regeneratieve remsysteem de vrijgekomen kinetische energie om in elektrische energie. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in het accupakket.
De opgevangen energie kan worden benut in de elektrische modus of als ‘booster’ voor de verbrandingsmotor tijdens accelereren.
Het regeneratieproces vormt een ‘gratis’ energiebron die extra bijdraagt aan het verlagen van het brandstofverbruik.


De werking van de C4 hybride HDi


• Intuïtief en gebruiksvriendelijk

Het omdraaien van de contactsleutel start de auto maar niet de verbrandingsmotor. Wanneer de bestuurder accelereert, zorgt de elektromotor voor de aandrijving. Het acceleratievermogen wordt bepaald door de mate waarin de bestuurder het gaspedaal intrapt. De verbrandingsmotor schakelt bij als de bestuurder het pedaal harder intrapt.

De elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ) is net zo efficiënt als een handgeschakelde transmissie en voldoet tegelijkertijd aan de eisen van de hybride aandrijflijn. Het schakelmoment en het schakelen zelf geschiedt automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder, tenzij deze de sequentiële modus van de transmissie activeert.

Al deze functies worden beheerd door de Power Train Management Unit (PTMU).

De PTMU reageert op de commando’s van de bestuurder en zorgt onder alle omstandigheden voor een zo laag mogelijk gebruik. Normaalgesproken door de elektromotor te activeren bij lage snelheden en gas loslaten en de verbrandingsmotor in te schakelen op doorgaande wegen en snelwegen, of wanneer extra acceleratievermogen nodig is.


• Intelligent remsysteem

Een van de voordelen van het hybride systeem is de eigenschap kinetische energie voor later gebruik op te slaan.
Als de bestuurder het gaspedaal loslaat bij snelheden onder 60 km/h schakelt de verbrandingsmotor in standby en wordt uitgeschakeld. De elektromotor zorgt voor het afremmen op de motor en slaat de vrijkomende kinetische energie op in het accupakket totdat deze volledig zijn gevuld.
Wanneer de bestuurder remt, zorgt de PTMU voor verdeling van de remkracht tussen elektrisch remmen (regeneratief) en hydraulisch remmen (energieverlies), waarbij veiligheid altijd prioriteit heeft. De PTMU optimaliseert eveneens het regenereren van energie om het brandstoverbruik de reduceren.


• Telematicasysteem NaviDrive

Bestuurders van de C4 hybride HDi krijgen ‘real time’ informatie over de aandrijflijn op het grote 16:9 kleurenbeeldscherm van telematicasysteem NaviDrive. Het beeldscherm voorziet in duidelijke en begrijpelijke informatie over de energieverdeling tussen verbrandingsmotor, elektromotor, accupakket en wielen. Aanvullende informatie is eveneens beschikbaar, zoals de laadtoestand van het accupakket en het vermogen dat de bestuurder vraagt van de verbrandingsmotor of de elektromotor. Het systeem maakt de bestuurder duidelijk hoe de auto functioneert en stimuleert een zuinige rijstijl.



• Bijzondere functionaliteiten

• Volledig elektrische modus: ZEV (Zero Emission Vehicle)
De ZEV-schakelaar op de middenconsole stelt de bestuurder in staat de verlengde volledig elektrische modus in te schakelen en langer gebruik te maken van de elektromotor. 
Automobilisten kunnen vervolgens sneller en verder rijden dan in de standaard hybride modus, zonder dat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld. In deze situatie wordt de verbrandingsmotor alleen gebruikt voor een snellere acceleratie.

Deze functionaliteit maakt de C4 hybride HDi tot een verantwoordelijke stadsauto. Zonder vervuiling en geluid, terwijl alle inzittenden profiteren van het hoogst mogelijke akoestische comfort.
De volledig elektrische modus wordt uitgeschakeld wanneer het accupakket teveel spanning verliest, of door opnieuw de ZEV-schakelaar in te drukken.

• Sequentiële modus en dynamische modus

De sequentiële modus wordt ingeschakeld door de hendel van de elektronisch bediende zesversnellingsbak (EBZ) te bedienen. De bestuurder kan vervolgens zelf schakelen (bijvoorbeeld terugschakelen bij inhalen).
In deze modus schakelt de transmissie snel en is de verbrandingsmotor continu ingeschakeld. De boost functie, die het extra koppel van de elektromotor beschikbaar stelt, is in de sequentiële modus altijd beschikbaar.

Voor een dynamische, sportievere rijstijl zorgt het indrukken van de Dy-schakelaar aan de voet van de versnellingspook. In deze modus wordt bij gasgeven direct het extra koppel van de elektromotor vrijgegeven. De transmissie staat in volledig automatische modus en schakelt zo snel als de techniek toestaat.

• C4 hybride HDi: onafhankelijk onder alle omstandigheden

Als het accupakket van de C4 hybride HDi ontlaadt – bijvoorbeeld tijdens een lange periode van stilstand – kan de bestuurder de auto normaal starten. Bij andere hybride systemen is dit niet mogelijk.
Het aan de dieselmotor verbonden Stop & Start systeem zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor kan starten met de standaard 12V accu en haalt extra kracht uit de dynamo.
De auto rijdt op eigen kracht, gebruikmakend van de beperkte modus van de verbrandingsmotor. Binnen tien minuten wordt het accupakket geleidelijk weer opgeladen en worden alle gebruikelijke voertuigsystemen opnieuw geactiveerd.
Wanneer de omstandigheden – zoals een elektrisch probleem – daarom vragen, kan de C4 hybride HDi ook alleen op de verbrandingsmotor rijden.
Deze zogenoemde back-up modus biedt de bestuurder de gelegenheid een werkplaats op te zoeken.


Citroën en praktische technologie

Citroën ontwikkelt al vele jaren betaalbare oplossingen die bijdragen aan een wereldwijde strategie ter bescherming van het milieu.

In de vorm van conceptcars toont Citroën regelmatig nieuwe ideeën en concepten voor de toekomst. Hieronder vallen onder meer prototypes zoals de elektrische Berlingo Dynavolt, de Xsara Dynalto, voorzien van gecombineerde dynamo/startmotor, de hybride Xsara Dynactive en – als meest recente aanvulling –de C4 hybride HDi.

• De Xsara Dynalto werd onthuld tijdens de Autosalon van Genève van 1998. Het brandstofverbruik van dit volumemodel was gemiddeld procent lager dan dat van een standaardmodel (in de gecombineerde cyclus) bij overeenkomstig lagere CO2-emissies. Aanleiding voor deze besparingen was voornamelijk het Stop and Go systeem, dat de motor automatisch in- en uitschakelde wanneer de auto stopte in een file, bij een rood verkeerslicht of tijdens stilstaan voor een langere tijd. Deze voorziening werd ontwikkeld met geluidsvermindering in het achterhoofd, vooral in de stad.

Deze innovatie onderging haar marktintroductie in de C3 Stop & Start, een betaalbare eerste stap richting hybride technologie. Het Stop & Start systeem verlaagt het verbruik met 10 procent in de stadscyclus, 6 procent in de gecombineerde cyclus en 15 procent in druk verkeer.

• De Berlingo Dynavolt werd gepresenteerd tijdens de Autosalon van Genève in 1999 als variatie op het thema elektrische en hybride voertuigen. Het concept hield in dat stroom van het elektriciteitsnet werd gebruikt om het accupakket op te laden, terwijl een elektrische generator voor extra aandrijfkracht kon zorgen. Door toepassing van intelligent energiemanagement kon de aanwezige elektromotor gedeeltelijk voor de aandrijving zorgen buiten drukke stedelijke gebieden.

• In 2000 vormde de Autosalon van Genève het decor voor de Xsara Dynactive, een concept dat de nieuwe mogelijkheden toonde van parallele hybride technologie. Dit model was uitgerust met een 55 kW (75 pk) sterke benzinemotor en een 25 kW (34 pk) sterke elektromotor die beide waren gekoppeld aan een automatische transmissie. Deze configuratie maakte de Xsara Dynactive met name bijzonder indrukwekkend in ZEV-modus in stadsverkeer waar het model, mede dankzij de automatische transmissie, een actieradius had van circa 20 kilometer.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 februari 2006 07:02 PM
  [ # 13 ]

Re: C4 hybride HDi

oldenhage schreef:

[De C4 hybride HDi heeft een laag brandstofverbruik (3,4 l/km)

Foutje zeker? Wink

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 28 februari 2006 07:10 PM
  [ # 14 ]

Wat is de actieradius dan van de C4 als je ‘m in ZEV zet? Er lijken mij betrekkelijk weinig batterijen in te zitten. Kan je deze C4 dan zien als een vervanger voor de elektrische Berlingo & Saxo?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 februari 2006 09:49 PM
  [ # 15 ]

wie heeft de eerste op het forum Very Happy

wat een lap tekst zeg Shocked

wat weegt zo’n auto met al die accu’s en zware HDi?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook