XM - geschiedenis
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 juni 2006 02:47 PM

1989-2000 Citroën XM, l’évolution
door Arthur Frijling

De Citroën XM is een ruime 11 jaar in productie geweest. Op 5 juni 2000 verliet de allerlaatste XM, een V6 Exclusive Automatique in de kleur Gris Fulminator de productielijn in Rennes-la-Janais, nog geen jaar nadat de Citroën XM Club Nederland er z’n voetsporen achterliet.

In die 11 jaren zijn er natuurlijk nogal wat wijzigingen en verbeteringen aan de XM doorgevoerd. Wat te denken van de restyle in de zomer van 1994, of de upgrade naar Hydractive II even daarvoor. En daar gaan we al… een mix van techniek enerzijds en uitrustingsverschillen anderzijds. Dit betoog zal voornamelijk gaan over de technische ontwikkeling van de XM. De nadruk zal bij deze “Evolution XM” liggen op de modeljaren 1992 tot het eind van de productie. Ter verduidelijking: een modeljaarwijziging gaat bij PSA in vóór de zomer van het voorgaande jaar. Of nog duidelijker dan: modeljaar 1994 begint produktie-technisch omstreeks mei 1993.


foto: RensKorevaar

Modeljaar 1992 ORG.NR. 5271
Wijziging van de remschijven en blokken vanaf 03/91. Het oppervlak van zowel schijven als blokken wordt vergroot. Voor: remklauwen en remschijven f 283 mm. Vanaf ORG.NR. 5583 introductie van de nieuwe stoelbekleding Velours Lille (Comfort) en Velours Marina (Ambiance).

Carrosseriekleuren: Sable Phénicien, Blanc Meije, Bleu Memphis, Gris Dolmen, Gris Basalte, Gris Cristal, Gris Silex, Noir Verni, Bleu Saphir, Rouge Mandarin, Gris Gabion, Vert Triton.

Modeljaar 1993 ORG.NR. 5623
Introductie van het tweespakig stuurwiel, een vernieuwde verlichtingschakelaar geÎ ntegreerd in de richtingaanwijzerschakelaar en een wijziging (omkering) van de aansluitingen van de tweeters (mannetje wordt vrouwtje) vanaf organisatienummer 5594.

Carrosseriekleuren: Sable Phénicien, Blanc Meije, Bleu Sirène, Bleu Sidéral, Bleu Saphir, Gris Quartz, Gris Basalte, Gris Silex, Noir Verni, Rouge Mandarin, Rouge Opéra, Gris Gabion, Vert Triton, Vert Véga.

Modeljaar 1994 ORG.NR. 6031
De XM V6 wordt vanaf modeljaar 94 aangedreven door een nieuwe motor die in de volksmond de naam V6 Couple zal dragen. Deze nieuwe motor (motorcode ZPJ) krijgt een gewijzigde inhoud van 2975 cm³ naar 2963 cm³. Deze vermindering wordt verkregen door inkorten van de slag naar 72,3 mm (was 73 mm) en een verbreding van de diameter van de verbrandingskamer van 92 mm naar 93 mm.

Tevens wijzigen bij de nieuwe motor de injectiecomputer, motordraadbundel en injectoren. Tot slot vindt er een ontwikkeling van de instelling van de nokkenas plaats.

Alle dieselmotoren zijn voorzien van een zuiveringssysteem met een recirculatie van de uitlaatgassen (EGR). De 141 pk Turbo CT motor (RGY) wordt vanaf ORG.NR. 6263 vervangen door de 150 pk RGX variant en krijgt holle zuigers, een andere cilinderkop en een andere injectiecomputer om een rustiger maar iets krachtiger karakter te bewerkstelligen.

Naast de V6 modellen krijgen nu ook alle 4-cilinder modellen een gecodeerde startbeveiliging.

De mechanische versnellingsbak BE3 krijgt een gewijzigde overbrenging van de 2e versnelling (23x43). De Turbo CT krijgt de beschikking over de 4HP18 automatische versnellingsbak. Voor wat betreft de wielophanging krijgen de V6 en V6.24 andere veerbollen vóór (inclusief de hydractive-bol) en ook alle andere modellen een nieuw scharnier van de voorste triangel en een elastische ophanging van het achterbruglichaam (de zgn. meesturende achteras). Deze is dus niet zoals velen denken bij de modelwijziging van modeljaar 1995 ingevoerd. Vanaf 1 juli 1993 wordt de onderhoudsinterval voor benzinemodellen verhoogd naar 15.000 kilometer.

Kleurengamma 1994: Blanc Banquise, Rouge Opéra, Bleu Mondial, Bleu Saphir, Gris Crépuscule, Vert Triton, Sable Phénicien, Gris Quartz, Gris Dolmen, Gris Silex, Noir Verni, Rouge Mandarin, Gris Gabion en Vert Véga. Binnenbekledingen: Comfort – Lille Velours, Ambiance – Marina Velours, V6 – Cuir Ouragan/Cuir Savane/Alcantara+Velours.

N.B. Modellen voor Duitsland worden reeds voorzien van de verstevigingsbalken in de portieren.


foto: RensKorevaar

Modeljaar 1995 : Restyle XM ORG.NR. 6383
Modeljaar 95 wordt in eerste instantie gekenmerkt door de facelift die de Xm zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant ondergaat. Van buiten wijzigen de voor- en achterbumper, grille, ruitenwissers voor en achter, zijclignoteurs, spiegels (ovaal en meegespoten), achterspoiler en wieldoppen/velgen.

Aan de binnenkant zien we vooral het nieuwe dashboard en instrumentenpaneel, de stuurkolomhoes en het stuurwiel met airbag en uiteindelijk de stoel- en interieurbekleding.

Naast een airbag worden pyrotechnische gordelspanners standaard op alle modellen geleverd, zoals ook een hoogfrequente afstandsbediening (al of niet met supervergrendeling). De rechterbuitenspiegel kan met een indexeerbaar geheugen voor 3 standen besteld worden. De tiptoets ruitbediening wordt met een anti-klemvoorziening uitgerust.

Twee nieuwe motoren doen hun intrede, de 135 PK sterke 2.0i-16V (1998 cc) ook wel aangeduid als RFV of XU10J4R en de 130 PK genererende 2.5 Turbodiesel (2446 cc) ook wel THY of DK5ATE genaamd. Gemakshalve duiden we deze motoren verder als RFV en THY aan.

De nieuwe THY motor kan worden gekoppeld aan de nieuwe MG5T versnellingsbak, die ook toepasbaar is op de ZPJ(V6) en ZPJ4(V6.24). Hiermee vervalt voor die laatste twee modellen de ME5T-bak. De RFV en THY worden voorzien van het SC/MAC-systeem, dat wil zeggen een anti-inzak voorziening voor na het afzetten van de motor. Ook worden deze twee modellen voorzien van de nieuwe 6+2 plunjer hogedrukpomp. Hierdoor vervalt de stuuropbrengstverdeler (het zwarte hydraulische blokje vlakbij de voorraadbol) en wordt de stuurbekrachtiging gevoed door de 6 plunjers enerzijds en de vering en remmen door de 2 resterende plunjers anderzijds.

Het nieuwe gamma voor de XM berline bevat 3 niveaus, te weten SX, VSX en Exclusive. Voor de Break is de Exclusive uitvoering niet leverbaar.

Met betrekking tot de vering zijn bij een aantal modellen gewijzigde veerpoten, stabilisatorstangen en achterveercilinders gemonteerd. De THY krijgt tevens een nieuw ontwikkelde hydractive computer.

Bij de THY, ZPJ en ZPJ4 worden hydraulische koppelingsbedieningen gemonteerd. Nieuw is ook de electronische kilometerteller-aandrijving d.m.v. een sensor in de versnellingsbak op alle modellen.

Vanaf ORG.NR 6597 wordt de schoksensor in het motorcompartiment gemonteerd, die na een aanrijding of andere schok de benzinetoevoer afsluit. Na indrukken van de knop onder de motorkap zal de motor weer starten.

Verstevigingsbalken en absorberende blokken in de portieren ter bescherming bij zijdelingse aanrijdingen worden standaard op alle modellen gemonteerd.

Nieuwe carrosseriekleuren: Bleu Stratos, Vert Poseidon, Rouge Cerise en Brun Quad.

Vervallen kleuren: Rouge Opéra, Vert Triton, Gris Dolmen, Gris Silex en Rouge Mandarin.

De SX versie wordt uitgerust met Velours Mégalithe, de VSX met Velours Louvre en de Exclusives behouden de oude combinaties.


foto: jaco

Modeljaar 1996 ORG.NR. 6750
Na de zeer ingrijpende wijzigingen van modeljaar 1995 volgen jaarlijks tot aan het eind van de productie kwaliteitsverbeteringen elkaar in hoog tempo op. Deze verbeteringen zijn met name gericht op verhoging van het comfort, de veiligheid en het milieu.

De 6+2 HD-pomp wordt vanaf nu op alle XM-modellen geleverd behalve de V6.

De vervangingsinterval voor bougies wordt verhoogd van 30.000 naar 60.000 kilometer. De injectiecomputers worden geherprogrammeerd en voldoen aan emissienorm L3 (Europese norm EURO96). Motor RFV krijgt tevens een nieuwe katalysator met een verhoogd gehalte aan edelmetalen ; kode PSA K103. Ook krijgt de RFV kleinere nokkenaslagers (23mm i.p.v. 24mm), alsmede andere cilinderkoppen, nokkenaslagercarters en nokkenassen.

De Turbo CT motor RGX krijgt ook een andere katalysator PSA K058 en een andere injectiecomputer met een programmeerbare flash-eprom.

Door montage van een andere dynamo krijgen de v-snaren 6 i.p.v. 5 banen. Wagens met airconditioning krijgen een automatische riemspanner.

Model THY maakt een reeks ontwikkelingen door i.v.m. de emissienorm L3. Gemonteerd worden achtereenvolgens nieuwe inspuitcomputers, motordradenbundels, katalysatoren, uitlaten, luchtdruksondes, inlaatluchtverdelers, EGR, gloeibougies en extra t.o.v. het oude modeljaar een luchtdebietmeter ná het luchtfilter en een elektroklep voor progressieve bediening van het gasklephuis op het inlaatspruitstuk.

Er komt een vernieuwde BE3-bak voor de RFV en Xm D12 met scheve vertanding van de achteruitversnelling. Hiervoor zijn aangepast de primaire as, het schakeltandwiel van de achteruit en de 1e/2e synchromeshes. Voor nog meer rijcomfort wordt de Turbo CT RGX voorzien van een gewijzigde koppelomvormer in de 4HP18-automaat. Tevens krijgt deze 4HP18 alsook de ME5T-bak voor alle modellen gewijzigde aandrijfassen in buisvorm,die een diameter van 40 mm i.p.v. 30 mm hebben.

Hydractive computers worden af-fabriek ge-upgrade met referentie-software H4 S2J2G. Reeds bestaande computers van het type H4 S2G2G, H4 S2H2G en H4 S2I2G kunnen door een nieuwe (H4 S2J2G) worden vervangen.

Modellen Turbo CT en 2.1 TD hebben een nieuwe bedieningsplunjer voor de stuurbekrachtiging met een doorsnede van 6 cm³ i.p.v. 4 cm³ . Deze wijziging komt het rijcomfort ten goede.

Het ABS van leverancier “Bendix” wordt vervangen door “Teves” op alle typen behalve V6.24. Ontluchten van het ABS-blok is niet meer mogelijk, de ABS-computer is gemonteerd op het blok zelf, een veiligheids relais is gemonteerd op de voeding op de accubak en tenslotte wordt van nieuwe snelheidssensoren gebruik gemaakt.

Op het instrumentenpaneel is het controlelampje voor stadslichten komen te vervallen. Deze plek is reeds gereserveerd voor zij-airbags. Een aanzienlijk aantal draadbundels is gewijzigd en o.a. voorzien van geborgde stekkers. Mede hierdoor wijzigen de bedieningsrelais van de koelventilatoren, de centrale modulator koelwatertemperatuur (BITRON), de motor van de gefaseerde ruitbediening en wordt het injectierelais gewijzigd in een dubbele uitvoering. Een nieuw tellerblok zorgt ervoor dat de dashboardverlichting uitsluitend brandt indien de verlichting ingeschakeld is. Op het toetsenbord van de startbeveiliging wijzigen enkele toetsen en de standaard fabriekscode wijzigt van 0001 in 1111.

Ter verhoging van het comfort worden uitsluitend nog aircocompressoren met variable inhoud gemonteerd.

Nieuwe carrosseriekleuren: Beige Ivoire Clair, Bleu Mauritius, Bleu Buckingham, Bleu Amiral en Rouge Griotte.

Vervallen kleuren: Bleu Mondial, Bleu Saphir, Sable Phénicien en Rouge Cerise.


foto: jaco

Modeljaar 1997 ORG.NR. 7109
Motoren 2.1 D12 en 2.0i-8V gaan uit productie. De laatste is in Nederland sinds de Restyle al niet meer leverbaar. In alle Europese landen is emissienorm L3 voor zowel benzine- als dieseluitvoeringen verplicht en dus standaard op de XM. Alleen de V6.24 mag nog geleverd worden volgens norm Z (US83).

Vanaf organisatienummer 7147 vervangt Bosch injectiecomputer MP5.2 de oudere MP5.1.1 op de RFV motor. De computers zijn niet uitwisselbaar. MP5.2 beschikt over een flash-eprom en de 2.0i-16V wordt tevens voorzien van een nieuwe motordradenbundel, lambdasonde en elektroklep koolstoffilter. Ook is een stevigere constructie tussen motor en versnellingsbak bereikt door het plaatsen van twee gegroefde versterkingen in het oliecarter. De dynamosteun is gewijzigd en van gietijzer gemaakt om zowel HD-pomp als dynamo te kunnen dragen.

De 2.1 TD P8C motor wordt voorzien van een nieuw benzinefilter met interval 30.000. Het dieselfilter dient om de 10.000 km. ontlucht te worden. De gaspedaalsensor Bosch is vervangen door een type Lucas Diesel.

De 2.0i-16V RFV wordt i.v.m. een gewijzigde bevestiging van het koppelingscarter voorzien van een andere BE3-bak.

Wederom een nieuwe hydractive computer H5 S2J2G doet zijn intrede en kan de typen H4 S2J2G, H4 S2H2G, H4 S2I2G en H4 S2G2G zonder meer vervangen.

Met behulp van de hoogfrequente afstandsbediening is nu uitschakeling van de startbeveiliging gedurende een minuut mogelijk. Een nieuwe (puls)schakelaar voor de achtermistlampen zorgt ervoor dat deze automatisch doven na uitschakelen van de gewone verlichting. Het hygrometerlampje op de vochtafscheider van de airco vervalt op alle typen behalve THY. Het kijkglaasje voor het vulmiddel blijft uiteraard gewoon gehandhaafd. Vochtafscheiders met en zonder hygrometerlampje zijn niet onderling uitwisselbaar.

Nieuwe carrosseriekleuren: Gris Graphite, Sable d’été.

Vervallen kleuren: Gris Crépuscule, Gris Gabion.


foto: Citroën Communication

Modeljaar 1998 ORG.NR. 7511
Een nieuwe V6 motor, ES9J4 of XFZ genaamd, doet zijn intrede en bevat standaard 24 kleppen. Ook laten twee nieuwe versnellingsbakken voor dit model van zich spreken; de mechanische 5-bak ML5T (die de MG5T opvolgt) en de ZF automaat 4HP20 met vier versnellingen vooruit en elektronische aansturing van het schakelen. Ook de V6 krijgt nu de 6+2 plunjer pomp en een specifieke stuurbekrachtiging met een drukregelaar. Het anti-inzak systeem SC/MAC wordt tot slot ook op de V6 gemonteerd.

Alle voertuigen V6 en 2.5TD vanaf organisatienummer 7483 worden voorzien van andere voorremklauwen, blokken en schijven (Berline & Break) en remblokken/schijven achter (alleen Berline). Ook vanaf org.nr. 7483 wijzigen op alle typen XM de hogedrukregelaars i.v.m. een nieuwe hydraulische toevoer-aansluiting (van de HD-pomp naar de HD-regelaar).

Wijzigingen in het elektrisch circuit laten zich als volgt weergeven: de montage van het derde remlicht, vervallen van de schakelaar voor de brandstoftoevoer bij de dieselmodellen, uitrusting zij-airbag en dradenbundels dashboard en portieren i.v.m. vervallen optie supervergrendeling. De neus van de XM wijzigt licht door toepassing van een andere grillesteun met daarop iets forsere chevron.

Modeljaar 1999 ORG.NR. 7847
De onderhoudsintervallen worden wederom verlengd. Benzineuitvoeringen krijgen interval 20.000 i.p.v. 15.000 en dieselmodellen krijgen interval 15.000 i.p.v. 10.000. Deze intervallen zijn gebaseerd op het gebruik van motorolie met kwaliteitsaanduiding API SJ/CF.

De XM 2.1TD/P8C gaat voldoen aan de nieuwe emissienorm L4 en heet voortaan XUD11BTE/L4. Om dit te realiseren zijn de volgende componenten gewijzigd of vernieuwd: katalysator, motordradenbundel, voorverbrandingskamer (specifieke cilinderkop), inlaatluchtverdeler, verstuivers, inspuitcomputer en de elektrokleppen van het EGR en gasklephuis. Deze motor is uitsluitend leverbaar met mechanische 5-bak.

De XM 2.5TD/THY wordt voorzien van een nieuw brandstoftoevoersysteem en een ander brandstoffilter. Ook de lichtmetalen velgen van de Xm ondergaan een wijziging. Velgtype Etoile (de gegolfde velg) wordt voortaan gefabriceerd zonder losse dop in het velghart. De lengte van de schroefdraad (onder de kop) van de wielbouten wijzigt van 46 mm in 42 mm. De schroefdraad in de velg zelf is dus ook gewijzigd. De velg voor de XM Exclusive heet voortaan Ville de Monte Carlo in plaats van Monte Carlo en hier is hetzelfde verhaal voor wat betreft de wielbouten van toepassing. De wielbouten onderling (lange en korte uitvoering) zijn niet uitwisselbaar, behalve voor het reservewiel.

TIP: de nieuwe velgtypen kosten nog maar de helft t.o.v. de oude.

Een wijziging in het remcircuit dient zich nog tegen het eind van de productie aan. Dit betreft het vervallen van het drukcontact van het remsysteem, waarmee de hydractivecomputer tijdens het remmen de vering in de stugge stand kon schakelen. Als gevolg van deze ingreep is gebruik gemaakt van weer een andere hydractive computer H5 3B2G, die de vering afhankelijk van de voertuigsnelheid in de stugge stand kan zetten d.m.v. de voertuigsnelheidssensor. Deze nieuwe computer kan de volgende generatie computers vervangen: H5 S2J5G, H4 S2J2G, H4 S2I2G, H4 S2H2G en H4 S2G2G.


foto: Citroën Communication

Modeljaar 2000 ORG.NR. 8211
Alle XM’s die zijn geproduceerd vanaf organisatienummer 8211 zijn voorzien van motorolie API SJ/CF SAE 5W-30. Deze olie mag niet in voorgaande modellen gebruikt worden.

De XM Turbo CT RGX wordt voorzien van een nieuwe oliepomp. Bij de XM 2.1TD P8C verdwijnt de middelste uitlaatdemper. Er vindt wederom een wijziging plaats betreffende de wielbouten voor lichtmetalen velgen. Er wordt een afschuining toegepast in de bevestigingsgaten bij de lichtmetalen velgen en bij de stalen velg van het reservewiel zijn de opzetringen t.b.v. de speciale wielbouten voor lichtmetalen velgen niet meer noodzakelijk.

Het organisatienummer (witte of gele lakstempel) in de deuropening verdwijnt als zodanig en wordt verplaatst naar beneden (ca. 20 cm) op een sticker tezamen met de kleurcode en bandenspanningsgegevens. De voorste bevestiging van het subframe krijgt gewijzigde bouten en het uiteinde van een langsligger wordt vervangen.

Modeljaar 2001 ORG.NR. 8576
Voor het allerlaatste modeljaar van de XM (dat slechts een ruime maand duurde) zijn geen wijzigingen meer doorgevoerd. 23 Mei 1989 was de (commerciële) geboortedag van de XM, 5 juni 2000 gaat de geschiedenis in als sterfdag van de XM. In 11 jaar tijd verlieten ca. 333.400 eXeMplaren de fabrieken in Rennes-la-Janais (Berlines) en in Cérizay bij Heuliez (Breaks).

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 19 juni 2016 10:49 AM
  [ # 1 ]

1989-2000 Citroën XM, modelontwikkelingen

Van de Citroën XM bestaan twee carrosserievarianten (berline/hatchback en break/stationwagon) en twee generaties, door Citroën-liefhebbers meestal aangeduid als serie 1 en serie 2, door XM-kenners als Y3 en Y4 naar de aanduiding in het chassisnummer.

Serie 2 is in productie gegaan bij orga 6383, op 1 mei 1994. Een gedetailleerd overzicht van de uiterlijke verschillen vind je hier. Aan de voorzijde vallen bij de serie 2 vooral de grotere openingen in de grille met nu centraal geplaatste chevrons en de grotere knipper-/mistlampunits op, die samen het XM-front optisch meer volume geven. Aan de achterzijde is de spoiler sterk verkleind en is de type-aanduiding van links naar rechts verhuisd en niet langer als XM geschreven, maar als Xm.

XM serie 1 berline

XM serie 1 break

XM serie 2 berline

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 juli 2016 12:36 PM
  [ # 2 ]

1989-2000 Citroën XM, actiemodellen/speciale series

1993 XM Pallas (1.500)

1993 XM Onyx (2.000)

1994 XM Prestige (500)

1995 XM V6.24 Pallas (DE)

1996 XM Harmonie

1998 XM Multimédia (FR, 50)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 19 oktober 2016 08:36 AM
  [ # 3 ]

1989-2000 Citroën XM, afgeleiden

1990-1993 XM cabriolet XMple, CxAuto/Hoogovens (NL, 2), ciroen-forum.nl

1991-1993 XM limousine Long/XEM 300/XEM 500, EME (SI), citroen-forum.nl

1991-1995 XM limousine Altesse/Majesté, Tissier (FR, 7), citroen-forum.nl

foto: Laurent Duchene

1991-2000 XM ambulance René Baboulin (FR)

1991-2000 XM ambulance Bernard Collet/Gifa (FR)

1991-2000 XM ambulance Heuliez (FR)

1991-2000 XM ambulance Petit (FR)

1991-2006 XM plateau Tissier (FR, 3), citroen-forum.nl

foto: XBXG

1991- ? XM bagagère Tissier (FR, 9), citroen-forum.nl

?- ? XM travelling Tissier (FR, 5), citroen-forum.nl

?- ? XM ambulance Tissier (FR, 13), citroen-forum.nl

?-? XM Pijpops (BE), citroen-forum.nl

1992 XM limousine Palace, Heuliez (FR, 1)

foto: Artcurial

1992-1997 XM limousine Prestige Boonacker/CBT (NL, 5), o.a. citroen-forum.nl

foto:  IeksEmmu

1993-1994 XM berline découvrable Jousseau (FR, 2)

1996-1999 Fengshen-Citroën XM (CN), citroen-forum.nl

foto: chinesecars.net

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nieuws
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-2010

Gepost: 16 december 2016 09:16 PM
  [ # 4 ]

1989-2000 Citroën XM, kleurenwaaier
structuur ontleend aan vernicispray.fr

Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

beige ECM beige tanis métallisé, 1989-1992

foto: Christophe via passioncitroengs.gsa.xooit.com


beige EDQ sable d’été métallisé, 1997


beige ECZ sable phénicien métallisé, 1991-1995

foto: NN via stylexm.fr


blauw KNC bleu amiral, 1995-2000

foto: Opron via flickr.com


blauw KPB bleu balmoral métallisé, 1998-2000

foto: XBXG


blauw KMV bleu buckingham métallisé, 1996-1998

foto: Djidde via xmclub.nl


blauw KPK bleu mauritius nacré, 1996-2000

foto: Chajou18 via planete-citroen.com


blauw EMQ bleu memphis métallisé, 1989-1992

foto: NN via citromarche.com


blauw KLS bleu mondial métallisé, 1993—1995

foto: TurboC.T. via andre-citroen-club.de


blauw EMD bleu olympe métallisé, 1989-1992

foto: Timo1990


blauw EPN bleu syrène métallisé, 1991-1993


blauw ENU bleu saphir, 1991-1994

foto: Thomac via xmclub.nl


blauw ENT bleu sidéral métallisé, 1992-1993


blauw EPG bleu stratos métallisé, 1994-1995

foto: pgteekens via xmclub.nl


bruin EEG brun castor métallisé, 1989-1991

foto: gianni.ga via forum.riasc.it


bruin EEQ brun épice métallisé, 1998-1999

foto: NN


bruin EEB brun quad métallisé

foto: doro.nl


grijs ETM gris axinite métallisé, 1989


grijs ETC gris basalte métallisé, 1991-1993


grijs ETK gris crepuscule métallisé, 1993-1996

foto: luca3a via citro-rouge-et-vert.com


grijs ETP gris cristal métallisé, 1990-1992


grijs ETB gris dolmen métallisé, 1989-1993

foto via club-xm.co.uk


grijs EYP gris fulminator métallisé, 2000

foto: Dinant via xmclub.nl


grijs ERZ gris gabion métallisé, 1991-1995

foto: Citroofreak via xmclub.nl


grijs EVM gris graphite métallisé, 1992


grijs EYY gris météore métallisé, 1989-1992

foto: maniacxm via planete-citroen.com


grijs FZL gris ouragan, 1992-2000


grijs EVE gris perlé métallisé, 1989

foto: Citroën Communication


grijs ETW gris silex métallisé, 1990-1999

foto: filip31 via planete-citroen.com


grijs EYC gris quartz métallisé, 1992-2000

foto: RensKorevaar


groen ERH vert amandier métallisé, 1989-1992

foto: BasisBIX


groen KQA vert amazonie métallisé, 1995

foto: Cito via modelcarforum.de


groen KSD vert longchamps métallisé, 2000


groen ESY vert poseidon métallisé, 1995-1996


groen ERT vert triton métallisé, 1990-1993

foto: XMTurboCT


groen ERY vert véga 1, nacré, 1990-1993
groen KQH vert véga 2, métallisé, 1993-2000

foto: Citroën Communication


rood EKL rouge cérise perlé, 1993-1994


rood EKA rouge delage, 1989-1992

foto: James Carruthers via frenchcarforum.co.uk


rood KJA rouge d’enfer nacre, 1998

foto: NN


rood EJX rouge furio, 1992

foto: NN


rood KKS rouge griotte nacré, 1995-1996

foto: RensKorevaar


rood EKQ rouge lucifer nacré, 2000


rood EJV rouge mandarin nacré, 1989-1993

foto: Sweef via xmclub.nl


rood EHJ rouge pivoine nacré, 1997-2000

foto: NyvetDuPiC via forum-auto.com


rood EKV rouge opéra, 1991-1993

foto: danhut via citro-rouge-et-vert.com


wit EWP blanc banquise, 1993-2000

foto: Xsara Coupe


wit EWT blanc meije, 1989-1992

foto: Mr_Benpro via citro-rouge-et-vert.com


zwart EXY noir onyx métallisé, 1989-2000

foto: IeksEmmu

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook