







Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Hallo allen,
in één van de voorgaande onderwerpen stelde ik deze vraag ook al: in een Citroën boekje van een uitlaatgasreinigingsysteem van een Zwitserse CX 25 TRI wordt gesproen over motor type M25/663. Standaard is een 25i motor M25/559. Ik kom deze motor niet tegen in overzichten. Kent iemand deze benaming voor een 25i motor weliswaar met enkele “schone lucht” aanpassingen?
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
M25/663 25 2.5 injectie, 1 sensor Bosch LE-Jetronic 93.0 92.0 2500 8.75 206 Nm @ 4000 rpm 138 HP @ 5000 rpm 1986-08-01 1991-07-31
Zie hier onder de link motoren.
Als dit klopt dan is de M25/663 gewoon de TRi/GTi-motor zoals die van ‘86 tot einde gebouwd is.
M25/559 staat er niet tussen, M25/659 wel, is dan de GTi motor van ‘84 t/m ‘86.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
M25/659 inderdaad. Maar enig idee wat het verschil is? De motor hangt in een TRI dus dat klopt. Maar ik meende dat er een “gewoon” M25/659 type inhing. De wagen is een ‘84-er maar of er op het blok ook 663 staat kan ik helaas nu niet zien. Wel een boekje dus met /663.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Het verschil zit ‘m in één of twee snesoren zie ik nu in die lijst. Bedankt!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
De standaard 25 gti motoren zijn identiek van het eerste t/m het laatste bouwjaar, de nummers dus ook.
Je hebt dus de schakeluitv,de automaat,de kat.uitvoering,met de daarbij behorende nr’s.
Of er nog andere export modellen voor amerika of zwitserland zijn weet ik niet.
Gr Raymond
Het was een cx of niks








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Nog even terugkomend op het verschil m25/559 en M25/663. Vandaag bij de RDW geweest voor de keuring en de papieren. Dus de keurmeester met zaklampje het motornummer opgezocht een M25/663. En nu komt het, die bestaat niet in de lijst van de RDW. Wel de M25/559. Hij keurde hem er wel om goed omdat ze dat Europees hebben afgesproken maar tot voor een paar jaar terug was het een groot probleem geweest, want had er een typegoedkeuring voor moeten komen.
Gevolg van dit alles was wel dat de CX gewogen moest worden omdat hij niet aan de specs voldeed. Maar liefst 1490kg schoon op de plaat. Da’s toch even 45 kg meer dan de Nederlandse specificaties en daarom ook nog eens een belastingschaal hoger Alsof het al niet genoeg kost
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
baroen schreef:Maar liefst 1490kg schoon op de plaat. Da’s toch even 45 kg meer dan de Nederlandse specificaties en daarom ook nog eens een belastingschaal hoger
Alsof het al niet genoeg kost
Zat de tank nokkie vol? Kon je er niet het reservewiel, achterbank en passagiersstoel uithalen voor het wegen
:





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ach troost je, je hoeft nog maar 2 jaar te betalen en dat overleef je ook nog wel








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Tank nog niet kwart vol terwijl ie eigenlijk half vol moet volgens keurmeester. Blijkbaar weegt dat uitlaatgaassysteem nogal wat en ik vermoed dat de CX-tri break door de wetgever wat licht is ingeschaald…...‘t is maar twee jaar, maar toch….
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als de lijst die Beerpeet aanhaalt van de cx-club site komt zal ie wel niet kloppen, voor de gti t motoren zitten er ook fouten in voor de zwitserse (kat) motoren t.o.v. de gewone.
Ik kan mij voorstellen dan de M25/663 idd de ‘zwitserse’ versie is met katalysator, en de M25/659 daar de gewone versie van.
Ter vergelijking, in de db van de CX club staat (stond als Thijs het inmiddels heeft aangepast nadat ik er over zeurde)
CX Gti Turbo M25/666
CX Gti Turbo2 M25/667
Terwijl de werkelijkheid is:
CX Gti Turbo M25/662
CX Gti Turbo 2 M25/666
CX Gti Turbo 2 (Zwitserland) M25/667 (ook minder vermogen vanwege die kat).
ik weet niet of er ook nog een gti turbo 1 ‘zwitsers’ was.
Maar goed, ik kan me goed voorstellen dat jouw motornummer dus alleen voorkomt in de zwitserse uitvoering, maar dat het voor de rest eigenlijk gewoon een M25/659 is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:(stond als Thijs het inmiddels heeft aangepast nadat ik er over zeurde).
Het is inderdaad al aangepast op de CX Club site. Maar als iemand betere bronnen heeft dan hoor ik dat graag. Huidige info:
M25/662 25 Turbo Turbo Bosch L-Jetronic
M25/663 25 2.5 injectie, 1 sensor Bosch LE-Jetronic
M25/666 25 Turbo 2 Turbo intercooler Bosch L-Jetronic, GarrettT3
M25/667 25 Turbo 2 Turbo intercooler katalysator Bosch L-Jetronic, Garrett T3
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Thijs heeft zich even kwaad gemaakt, en nu is de info nog preciezer.
M25/659 25 2.5 injectie, 2 sensor Bosch LE-Jetronic 138HP
M25/662 25 Turbo Turbo Bosch LE1-Jetronic, Garrett T3, 168HP
M25/663 25 2.5 injectie, 1 sensor Bosch LE-Jetronic 138HP
M25/666 25 Turbo 2 Turbo intercooler Bosch LE2-Jetronic, 168HP
M25/667 25 Turbo 2 Turbo intercooler katalysator Bosch LU2-Jetronic, 156HP
M25/668 25 2.5 injectie, 1 sensor, katalysator. Bosch LU2-Jetronic 122HP
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb nog een aanvulling. Volgens de RDW is de motor 2499cc groot(!), dat hebben ze rechtstreeks overgenomen van de Zwitserse maat die ongetwijfeld is ingegeven door het belastingstelsel aldaar. Maar belangrijker, en dat zal wel kloppen, ik lever 4Kw en kom op 96Kw. Niet dat ik het merk want deze trekt stukken beter dan mijn vorige Nederlandse met 100kw. Hij heeft ook pas 113000 gelopen natuurlijk. Ik zal binnenkort even wat plaatjes van de motor plaatsen.
Groet,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Enkele foto’s van de motoraanpassingen toegevoegd zie http://www.koldewijnhandel.nl/CX25tri1984/CX25tri.html
Groet,
Jeroen
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
beerpeet schreef:M25/663 25 2.5 injectie, 1 sensor Bosch LE-Jetronic 93.0 92.0 2500 8.75 206 Nm @ 4000 rpm 138 HP @ 5000 rpm 1986-08-01 1991-07-31
Zie hier onder de link motoren.
Even een correctie op bovenstaande specs. De motor M 25/663 in mijn TRI heeft wél 2 sensoren. Het verschil tussen de M25/659 en 663 zit hem toch vooral in het uitgebreide en fascinierende uitlaatgasciculatiesysteem.
Het is fascinerend want het zijn me toch een partij contacten, luchtslangen, membraamschotels enz. die ik weet niet wat allemaal uitvoeren op dit type motor. Overigens wel een M25 met de bekende slechte (stotterende) loop die hopelijk vanaf vandaag weer normaal rond gaat draaien.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )