kalkema schreef:
Het kan dus toch probleemloos, dan ik ook weer eens een impuls geven aan mijn zoekactie voor lpg!!
Klaas
Daihatsu Cuore, zuinigste benzine auto ter wereld, heeft dezelfde motor dus kan ook.
Hij is zuiniger omdat hij wat smaller en langer (= achterin ruimer) is , daardoor nog minder luchtweerstand.
Zoals bekend is langer altijd beter voor de CW-waarde (snoek).
Dit icm een nog langere eind overbrenging zorgt ervoor dat hij ruim, resp. net ietsje, zuiniger is dan de overige 1.0 Toyota-motor gebruikers.
Bij 140 km/u maakt hij ongeveer 3500 toeren.
Da’s ook heel gunstig voor LPG-gebruik; (uitlaat)kleppen.
De temperatuur loopt namelijk in een cylinderkop (bij bougie/uitlaatklep) lineair omhoog met het toerental.
Echter LPG-verbrand ‘ongeveer 1000 toeren’ heter volgesn NGK.
Het is daarom verstandig om op LPG niet (langdurig) hoger te cruisen dan 3700 - 4000 tpm.
Eigenlijk liefst max 3700 denk ik maar ik heb daar geen wetenschappelijk bewijs voor.
Ga op deze site naar rechts in beeld ‘the influence of LPG’.
http://www.ngkspark.com.au/bulletin_index.htm
NGK is overigens het enige bougie merk dat (sinds kort) LPG-bougies levert (duur, 27 euro per stuk, maar gaan een ton mee, dus niet duur).
Nee dat is niet hetzelfde als 1 graadje kouder of zo.
Zie hun site / gas-documentatie
patje74 schreef:
Trouwens, in BE is zelf inbouwen ook geen enkel probleem, en in FR en DE volgens mij ook niet.
Nee dit moet ik tegen spreken mag enkel door erkend intallateur.
2 documenten die belangrijk zijn bij de TC (APK) : Installatierapport en keuringsverslag( Lpg moet je apart laten keuren hier), als beide documenten niet in orde zijn zal de wagen direct afkeur zijn.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
Berlingo 1.4Lpg 1997 250.000km
Talbot Matra Rancho X 1983
Simca Matra Rancho Base 1979
2X Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2003
Sorry, ik ben niet zo technisch aangelegd
ops: , ik heb ook een c1. Verder heb ik geen toerenteller (boeit me niet) dus ik weet echt niet hoeveel toeren me c1 maakt
. Ik rijd wel voornamelijk snelweg, gem 130km.
Toch ga ik weer eens kijken, blijft interessant.
Klaas
LPG ingebouwd in Aygo
Er wordt veel gezocht naar ervaringen van lpg rijders. Er is alleen weinig paraktische info te vinden.
Ondertussen heb ikzelf m’n Aygo (=C1) van een lpg installatie laten voorzien.
Voor de geinteresseerden heb ik een blog aangemaakt om mijn ervaringen te kunnen volgen. Ga hiervoor naar lpg.risolva.nl .
Een fervent lpg-rijder.
Met http://www.risolva.lpg.nl kom ik niet op jouw site, heb ik iets niet goed gedaan ?
Adres Weblog Toyota Aygo en LPG
Beste Speed,
Je kunt mijn Weblog vinden op lpg.risolva.nl (dus zonder www ervoor).
Gr,
Eric.
Totaal Aantal Posts: 15484
- 2CV Special
- Acadiane crispy
Dat ziet er zeer netjes uit zeg! Mooi hoor, en een perfecte combinatie.
Re: Adres Weblog Toyota Aygo en LPG
Eric S schreef:Beste Speed,
Je kunt mijn Weblog vinden op lpg.risolva.nl (dus zonder www ervoor).
Gr,
Eric.
Keurige site Eric.
Leuk is dat jouw LPG-verbruik precies klopt met de inschattingen.
Overigens is mijn ervaring met LPG (25 jaar) dat rijstijl niet zo veel uitmaakt zoals dat bij benzine verbruik het geval is. Normaal rij ik 1 op 11,5(LPG dus) met mijn Clio 1,6. Met 2 fietsen achterop, airco aan en 130km/u op de Franse autobaan rij ik 1 op 9,5 a 10. En alleen bij zeeeeer relaxed rijden haal ik 1 op 12.
Op allerlei LPG-sites lees je dat de kleppen van Japanse automotoren te zacht zijn voor LPG. Echter lees je ook dat als je met deze auto’s gewoon rustig rijdt (onder de 4000 tpm blijft) dit geen probleem is.
Heel veel lees je dat men Flash-lube toepast.
Of dit echt werk is omstreden omdat dit spul verbrand en daarom de uitlaatkleppen niet zou kunnen beschermen, ik weet het niet.
Tune ap kan ook maar op de Duitse LPG-site,
http://www.autogas-einbau-umbau.de/modules.php?op=modload&name=XForum&file=forumdisplay&fid=3
kom ik daar enge berichte over tegen, o.a. op deze draad:
http://www.autogas-einbau-umbau.de/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=13486
“Irmscher gibt deshalb Garantie auf ihre Umbauten, weil sie die Verwendung eines bestimmten Kraftstoffzusatzes von TUNAP vorschreiben, der ähnliches bewirken soll. Da würde ich aber die Finger von lassen, weil das Zeug die Einspritzventile verkleben kann. Auch darf man dann den Tank nicht mehr leerfahren, da dann das Mittel auch weg ist!!! Prins z.B. verbietet den Einsatz dieses Zeugs. Bei Flashlube kann das nicht passieren, weil es nicht mit den Düsen in Kontakt kommt, sondern per Unterdruck direkt in den Ansaugtrakt gesaugt wird. Das Flashlube würde ich im übrigen auch dann empfehlen, wenn der Motor nicht auf der Liste steht. Viele Grüße,Helmut”
Zelf zou ik een Prins-installatie genomen omdat die ook Engeland en Duitsland op de 1.0 toegepast worden, in combinatie met Flashlube.
Dus Prins heeft ruime ervaring.
Je schreeft een probleem te hebben met het motormanagement lampje.
Ik zou eens met Prins bellen om hun ervaring met deze motor te vragen, hebben verder nog tips ofzo. Een belletje kan nooit kwaad.
Enfin, ik ben heel nieuwsgierig hoe het verloop van de klepspeling is, ook die van de Daihatsu rijder.
Het lijkt me interessant als jullie vermelden wat de officiele klepspeling moet zijn en wat er bij jullie tzt, bij welke km-stand, gemeten wordt.
Wat kost kleppenstellen eigenlijk ?
De nokkenas moet gedemonteerd worden ?
Eigenlijk is er geen sprake van (klassiek)kleppenstellen want doormiddel van de stoterlengte wordt de speling gestelt.
Dwz, is de klepspeling te klein of te groot dan moet de stoter vervangen worden door een kortere resp. langere stoter.
Alvast weer hartelijk voor de info want misschien wil ik tzt ook wel een 1.0 op LPG.
Interessant om te lezen, maar 35 tot 40 000 per jaar rijden in een C1?
Dit klinkt mij als een paradox in de oren. Het is natuurlijk geheel logisch dat er volksstammen zijn die na 35 000/40 000 km in een C1 gezeten te hebben al geruime tijd bij een fysiotherapeut lopen
ops: .Never the less, dit is minder slecht voor ‘t mileu dan diesel en/of benzine. Goed dat je dit zo deelt hier!
Ijs schreef:....... maar 35 tot 40 000 per jaar rijden in een C1?
Dit klinkt mij als een paradox in de oren…... Het is natuurlijk geheel logisch dat er volksstammen zijn die na 35 000/40 000 km in een C1 gezeten te hebben al geruime tijd bij een fysiotherapeut lopen
![]()
ops: .
Volslagen onzin omdat:
1.Vroeger reden vertegenwoordigers tonnen in een VW kever.
Ga nu eens met zo’ n Kever rijden en je schrikt je rot
.
2.Een C1 maakt wel het Porsche (of Impreza) motorgeluid
maar dit geluid is in de C1 enkele decibelen zachter
dan in een Porsche (911 of Boxter).
3.Amerikenan hebben medelijden met de europeanen die in zo’n kleine lullige VW Passat rijden
.
4. In alle testen worden de C1 stoelen, en vooral de zithouding, geprezen.
Ik weet zeker dat de C1 ontwerper een Porsche-fan is want de verhoudingen stoel/stuurwiel/dashboard zitten dicht bij de Porsche 911 maten, ofwel zeer plezierig.
De veering, ja die is echt aan de harde kant
ops: .
Met 4 man erin merk je dat echter niet meer.
Dus extra gewicht dmv gastank werkt hier gunstig
.
speed schreef:
Heel veel lees je dat men Flash-lube toepast.
Of dit echt werk is omstreden omdat dit spul verbrand en daarom de uitlaatkleppen niet zou kunnen beschermen, ik weet het niet.Tune ap kan ook maar op de Duitse LPG-site,
http://www.autogas-einbau-umbau.de/modules.php?op=modload&name=XForum&file=forumdisplay&fid=3kom ik daar enge berichte over tegen, o.a. op deze draad:
http://www.autogas-einbau-umbau.de/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=13486
“Irmscher gibt deshalb Garantie auf ihre Umbauten, weil sie die Verwendung eines bestimmten Kraftstoffzusatzes von TUNAP vorschreiben, der ähnliches bewirken soll. Da würde ich aber die Finger von lassen, weil das Zeug die Einspritzventile verkleben kann. Auch darf man dann den Tank nicht mehr leerfahren, da dann das Mittel auch weg ist!!! Prins z.B. verbietet den Einsatz dieses Zeugs. Bei Flashlube kann das nicht passieren, weil es nicht mit den Düsen in Kontakt kommt, sondern per Unterdruck direkt in den Ansaugtrakt gesaugt wird. Das Flashlube würde ich im übrigen auch dann empfehlen, wenn der Motor nicht auf der Liste steht. Viele Grüße,Helmut”
Zelf zou ik een Prins-installatie genomen omdat die ook Engeland en Duitsland op de 1.0 toegepast worden, in combinatie met Flashlube.
Dus Prins heeft ruime ervaring.
Je schreeft een probleem te hebben met het motormanagement lampje.
Ik zou eens met Prins bellen om hun ervaring met deze motor te vragen, hebben verder nog tips ofzo. Een belletje kan nooit kwaad.
Ik heb dit even nagevraagd bij de lpg installateur. Zonder het hem in de mond te leggen gaf hij aan dat Prins-installaties in het verleden problemen hebben gehad met Tunap. Het probleem was dat Tunap destijds te veel reinigingsmiddel bevatte. Door een reactie met rubber ondervond de Prins-installatie problemen. Tunap heeft vervolgens de samenstelling van haar product aangepast door de hoeveelheid reinigingsmiddel te verlagen. Daardoor is het probleem opgelost. Overigens heeft Tunap toen alle kosten vergoed van klanten die daar last van hebben gehad.
Eric S schreef:
Ik heb dit even nagevraagd bij de lpg installateur. ....... Het probleem was dat Tunap destijds te veel reinigingsmiddel bevatte. ..... .Tunap heeft vervolgens de samenstelling van haar product aangepast door de hoeveelheid reinigingsmiddel te verlagen. Daardoor is het probleem opgelost.
Goed werk Eric
Ik zie dat je niet bang bent om e.e.a. uit te zoeken en het experiment met een Toyota 1.0 op LPG wel aandurfde. Kennelijk ben je behept met enig technisch inzicht.
Hetgeen mij doet vermoeden dat jij best wel eens de Eric S. zou kunnen zijn die het fietstechnisch boekje ‘Fietspech’ geschreven heeft, klopt dat ?
speed schreef:Hetgeen mij doet vermoeden dat jij best wel eens de Eric S. zou kunnen zijn die het fietstechnisch boekje ‘Fietspech’ geschreven heeft, klopt dat ?
Ik ben niet de auteur van dit boekje, maar het brengt mij wel op het idee om zoiets voor lpg/autogas te organiseren. Daarnaast heb ik ook geen (motor)technische achtergrond, maar ben ik wel van plan om een aantal misverstanden rondom LPG uit de wereld te helpen.
Door dit experiment met mijn Toyota Aygo uit te voeren wil ik andere mensen die overwegen LPG te gaan rijden informeren over mijn ervaring. Ook wil ik meer praktische informatie verzamelen om hen te helpen bij het maken van een keuze om wel of niet over te gaan op LPG.
Naast deze Toyota heb ik ook een Nissan Almera Tino 1.8 uit 2002 rijden. Dit is onze gezinsauto. De kilometerstand is nu 205.000 kilometer en loopt als een zonnetje. Hiervan hebben wij nu zelf 40.000 km gereden.
Voor de Aygo reed ik een Hyundai Accent 1.5 uit 2001. Deze heb ik eind vorig jaar verkocht met een kilometerstand van 250.000. Deze kilometers heb ik zelf gereden. Ook deze wagen heeft de LPG installatie prima verdragen. Los van een afstelprobleem in het eerste jaar heeft deze altijd prima gefunctioneerd.
Hieronder nog even een update van de eerste 971 km op LPG. De tekst komt van mijn Weblog te vinden op lpg.risolva.nl.
==============================================
Als beloofd weer een update van het LPG verbruik van mijn Toyota Aygo.
Wat overigens opvalt is dat het verbruik per tankbeurt kan verschillen terwijl je dat niet zou verwachten. Doordat de LPG-pomp automatisch afslaat merk je dat de tank niet altijd tot hetzelfde maximum wordt gevuld. Door het verbruik over meerdere tankbeurten te meten wordt de uitkomst betrouwbaarder.
Vandaag na totaal 917,2 kilometer op LPG te hebben gereden is er 62,38 liter LPG verbruikt. Dit komt neer op een gemiddeld verbruik van 1:14,7.
Het motormanagement lampje brandt nog steeds. De eerder gemaakte afspraak ging helaas niet door. Volgende week maandag laat ik de melding uitlezen.
=============================================
Groeten,
Eric
Hadden we deze al gezien; een C1 met TWEE LPG-tanks
;
ofwel 80 liter LPG
effectief
http://www.iphpbb.com/board/ftopic-41641860nx17322-2685.html
Hou je klepafstelling goed in de gaten.
Zie dit ” mooie ”
lijstje:
http://www.autogas-umruesten.com/news/images/database_probleemvoertuigen1207.pdf