ik voorzie een aantal problemen met Glacial Blue (smurfenzooi)
lagere viscociteit + lagere temperatuur index betekent dat smurf bij de meeste temperaturen dunner is dan LHM, maar bij erg lage temp juist veel dikker.
De gevolgen:
[list]zwaar pompen bij lage temperatuur
te weinig smering bij hogere temperatuur
te weinig demping bij normaal gebruik
extra weinig demping bij intensief gebruik (sportief rijden)
extra slijtage pomp
extra slijtage plunjers[/list:u]
http://www.candokaraoke.com/tony.html
net als Glacial Blue geldt voor alle vliegtuig-hydraulische oliën dat de standaard (MIL 5606) al meer dan 30jaar niet meer actueel is. Om twee redenen:
brandgevaar,
slechte weerstand tegen dynamisch gebruik.
De eerste is bij een auto minder belangrijk, maar de tweede maakt het per definitie ongeschikt voor een veersysteem.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Dat is een boeiend staatje; het Texaco spul zou bijna interessant zijn ware het niet dat het flash point zo laag ligt. Voor auto-gebruik is dat zeker wel een issue; LHM is al brandgevaarlijk (zie de Xantia), gekker dan dat moet het niet worden.
Alles overziend is LHM helemaal zo gek nog niet, en zit je met smurfenolie niet zo heel slecht tenzij je naar een koud gebied gaat of een extreem koude winter treft. Maar met de tegenwoordige winters zie ik het probleem dan weer niet zo…
Dit onderstreept voor mij wel het eerder opgeworpen argument: met goed onderhoud en verse LHM op zijn tijd gaat zo’n HP systeem gewoon erg lang mee. Het gebruik van smurfenolie op zich zal daar niet veel aan veranderen, mits het niet te koud wordt en tijdig (vaker?) ververst wordt.
Ich bin ein Breaker





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en gezien het feit dat HGB moeilijker verkrijgbaar is en duurder blijft LHM voorlopig favoriet.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ik voorzie een aantal problemen met Glacial Blue (smurfenzooi)
lagere viscociteit + lagere temperatuur index betekent dat smurf bij de meeste temperaturen dunner is dan LHM, maar bij erg lage temp juist veel dikker.
De gevolgen:
zwaar pompen bij lage temperatuur
te weinig smering bij hogere temperatuur
te weinig demping bij normaal gebruik
extra weinig demping bij intensief gebruik (sportief rijden)
extra slijtage pomp
extra slijtage plunjers
Glacial (!) Blue is juist ontwikkeld voor sub-zero landen en nu zou het opeens voor koude omstandigheden minder geschikt zijn ?
net als Glacial Blue geldt voor alle vliegtuig-hydraulische oliën
....daar gaan we weer….
Onzin Glacial Blue is gewoon een ernstig verouderde standaard vliegtuig hydraulische olie.
Als je het toevallig hebt staan kan je best MIL 5606 erin gooien, het is mineraal dus compatibel, maar dat spul bestond al toen het HP ontwikkeld werd en is met opzet niet gekozen. Om de door mij al aangehaalde redenen. Het is dus onzin om voor dat spul te kiezen als je gewoon aan LHM+ kan komen (staat hier bij de DHZ winkel)
Voor Citroën rijders in de VS of Australië is dat niet altijd het geval dus zijn alternatieven handig om achter de hand te houden. Voor ons niet.
ambijajance schreef:
Glacial (!) Blue is juist ontwikkeld voor sub-zero landen en nu zou het opeens voor koude omstandigheden minder geschikt zijn ?
Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
net als Glacial Blue geldt voor alle vliegtuig-hydraulische oliën
....daar gaan we weer….
yup:
brandgevaar,
slechte weerstand tegen dynamisch gebruik.
Die MIL 5606 standaard is niet voor niks “opgeheven”.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
Dus garage Renard kwalificeer je hiermee tot een stel oplichters?
Zij beweren het tegenovergestelde namelijk.
Jeroen
toniclight schreef:Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
Dus garage Renard kwalificeer je hiermee tot een stel oplichters?
Zij beweren het tegenovergestelde namelijk.Jeroen
Optimistische verkooppraatjes, trouwens zij kwalificeren Citroën als oplichters door te stellen dat LHM niet het beste is voor je HP-bak
Omdat de Mil-5606 standaard al lang geleden buiten gebruik is geraakt voor vliegtuigen proberen fabrikanten als Kendall het spul te vermarkten voor ander hydraulische toepassingen, maar dat zijn altijd statische toepassingen. Nooit dynamische, zoals vereist in een veersysteem.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eviltwin schreef:Optimistische verkooppraatjes, trouwens zij kwalificeren Citroën als oplichters door te stellen dat LHM niet het beste is voor je HP-bak
Zo denk ik er ook over. Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet? Ook niet in zweden en enz, waar het heel erg koud kan zijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het wordt steeds leuker dit draadje .
maar eviltwin heeft wel een overtuigend verhaal vind ik met betreking de olie
niemand spreekt hier over oplichting want iedereen kies natuurlijkzelf hiervoor en iedereen heeft andere ervaringen
ik ben eigelijk wel benieuwd naar een reactie van de heren van renard





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
quote]Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet?
Mischien wel om dezelfde reden dat Citroen jarenlang dezelfde verrabezakte sierlijsten gebruikte op de XM, die na 3 jaar je limousine er deed uitzien als een verwaarloosde boodschappenkar…..En 10 produktiejaren lang geen aktie ondernemen…
Iemand nog meer voorbeelden ??
ambijajance schreef:quote]Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet?
Mischien wel om dezelfde reden dat Citroen jarenlang dezelfde verrabezakte sierlijsten gebruikte op de XM, die na 3 jaar je limousine er deed uitzien als een verwaarloosde boodschappenkar…..En 10 produktiejaren lang geen aktie ondernemen…
Iemand nog meer voorbeelden ??
laten we het over de bollen houden de sierstrip kan je een ander topic openen en ik denk niet dat het 123 gedaan is om een productie proces om te zetten
citroenc2 schreef:
ik ben eigelijk wel benieuwd naar een reactie van de heren van renard
Meen dat er hier al genoeg, mede namens Renard, in bijgedragen is.
Zoals nu al een paar keer gezegd, blauwe olie is slechts een deel van het hydraulisch systeem.
Ik persoonlijk ben dit draadje een beetje beu, het is gezwam over niets.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik persoonlijk ben dit draadje een beetje beu, het is gezwam over niets.
Ik kom heel veel draadjes tegen die nergens over gaan en/of mij niet interesseren, is deze reactie alhier dé manier om daar mee om te gaan ??












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat vinden we. Hebben we alls nu gezegd over blauwe olie en kan ie op slot?
Wat mij betreft wel.
Maar als je het topic niet trekt, lees en schrijf er dan niet in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
laten we het over de bollen houden de sierstrip kan je een ander topic openen en ik denk niet dat het 123 gedaan is om een productie proces om te zetten
Hte ging niet om bollen maar om hydr olie, en jij probeert te zeggen dat er eerder een nieuw cq aangepast model gelanceerd kan worden dan dat er verbeterde sierlijsten kunnen komen ??
Maar inderdaad, 123 in 10 jaar is ondoenlijk.