total
 
   
Waterpomp vervangen bij distributie riem vervanging?
geerts
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 60
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 23 februari 2008 10:59 PM

Er word mij aangeraden om ook de waterpomp te vervangen bij de wissel van distributie riem, anderen zeggen dat dit onzin is en niet hoeft.
Tja wie zou er gelijk hebben en wat kost zoiets extra
een gr beurt en wissel kost al bijna 700,- euroos

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts: 561
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 24 februari 2008 02:11 AM
  [ # 1 ]

Als de waterpomp geen sporen van lekkage vertoond, de aandrijving (lager) soepel en zonder zware punten draait zou ik zeggen: laten zitten.

Het risico is natuurlijk dat hij lek kan gaan voordat de distributieriem weer vervangen moet worden. Dan moet dus weer de hele distributie los.

Dat risico is echter natuurlijk ook wel aanwezig als er nu een nieuwe waterpomp gemonteerd wordt, echter is dat risico dan natuurlijk wel wat kleiner geworden.

Het extra werk in dit geval is, als je hem nu met de distributie laat vervangen, waterpomp dus vervangen en koelsysteem vullen/ontluchten.

CitroŽn C2 1.6 16V SensoDrive VTR

Profiel  
 
JoF
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 529
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 februari 2008 02:29 PM
  [ # 2 ]

Dag Geerts,

mijn advies is om de waterpomp preventief wťl te vervangen. Interval van een distributieriem is 160.000 kilometer, dat duurt (in de regel) even vůůrdat die weer aan vervanging toe is. Als echter de waterpomp binnen die intervalperiode vervangen moet worden, zal de distributieriem en de spanrol (meestal standaard) ůůk weer vervangen gaan worden. Wat zijn de materiaalkosten van een waterpomp voor een C5: Ä 60,00 ?? De kosten van het mťťrwerk (arbeidsloon montage waterpomp) vallen in het niet ten opzichte van de rekening die je eventueel straks hebt.
Naast een C5 rijden wij een AX. Deze staat nu bij de garage met waarschijnlijk een defecte waterpomp. Bij 160.000 (nu 196.000) had ik de distributieriem laten vervangen (en NIET de waterpomp preventief laten vervangen Evil or Very Mad ). Had ik hem destijds wťl laten vervangen, dan was de rekening toen ongeveer Ä 40 hoger uitgevallen (materiaalkosten waterpomp AX), nu ben ik Ī Ä 200 euro kwijt (wťťr vervanging distributieriem en spanrol en arbeidsloon van die reparatie).
De teller van mijn C5 staat nu op 296.000. Bij 320.000 laat ik de distributieriem ťn de waterpomp vervangen, kan ik wat dat betreft weer vrolijk door naar de 480.000….... Laughing
Bij sommige onderdelen loont het de moeite om preventief onderhoud te plegen !
Succes ! JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Camperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 1982 (Bleu Lagune), nog te restaureren
C3 1.4 Automaat 7/2002 (Gris Aluminium)
DS 21 H 1970 (Blanc Meije en Gris Nacrť dak)
Renault 4 GTL 1985 (Sable)
Renault 4 F4 1984 (Bleu Saviem), nog te restaureren

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts: 561
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 24 februari 2008 05:26 PM
  [ # 3 ]

Interval van zijn C5, als het een 2.0 benzine is, is 120.000 km. Daar komt bij dat hij een advies vraagt en dat heb ik hem gegeven.  Wink

CitroŽn C2 1.6 16V SensoDrive VTR

Profiel  
 
JoF
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 529
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 24 februari 2008 05:49 PM
  [ # 4 ]
Blade_ schreef:

Interval van zijn C5, als het een 2.0 benzine is, is 120.000 km.

Dat is correct, type had ik niet gezien Wink
Maar desondanks blijft mijn advies onveranderd Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Camperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 1982 (Bleu Lagune), nog te restaureren
C3 1.4 Automaat 7/2002 (Gris Aluminium)
DS 21 H 1970 (Blanc Meije en Gris Nacrť dak)
Renault 4 GTL 1985 (Sable)
Renault 4 F4 1984 (Bleu Saviem), nog te restaureren

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 4279
Geregistreerd: 03-08-2004

- C5 Break Exclusive 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 24 februari 2008 06:53 PM
  [ # 5 ]

En ook ik zou zeggen: de meerkosten voor het vervangen van de waterpomp is minimaal. En ze zijn er nu toch bij.

Profiel  
 
geerts
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 60
Geregistreerd: 02-08-2006

Gepost: 24 februari 2008 08:49 PM
  [ # 6 ]

Tja voor die paar extra euroos kan ik inderdaad beter de waterpomp laten vervangen.
Opzich zou ik dan   voor een 120000 beurt (gr beurt en distributieriem) een apk en een waterpomp bijna 800 euroos kwijt zijn.
Dank voor de adviezen

Profiel  
 
ByondaK
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 1
Geregistreerd: 20-11-2007

Gepost: 26 februari 2008 08:05 PM
  [ # 7 ]

Hallo,

Het vervangen van de waterpomp en spanrollen tegelijk met het vervangen van de distributieriem lijkt economisch aantrekkelijk. Dit geldt alleen wanneer men hierover van te voren goede afspraken overmaakt met de garage. Tegenwoordig hanteren ze bij CitroŽn standaard reparatie tarieven. In mijn geval kreeg ik een zeer gepeperde rekening voor het gelijktijdig vervangen van de waterpomp.

Navraag bij de ANWB leerde mij dat een CitroŽn niet zo vaak problemen heeft met de waterpomp in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Opel.

Profiel  
 
JoF
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 529
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 26 februari 2008 08:21 PM
  [ # 8 ]
ByondaK schreef:

Tegenwoordig hanteren ze bij CitroŽn standaard reparatie tarieven. In mijn geval kreeg ik een zeer gepeperde rekening voor het gelijktijdig vervangen van de waterpomp.

Ik begrijp wat je bedoelt. In dit soort voorbeelden wordt “de computer” gehanteerd in plaats van het “gezonde menselijk verstand”. Degene die de factuur maakt, voert informatie in (in dit geval zowel waterpomp vervangen als distributieriem en spanrol vervangen, dat is de werkopdracht), en het systeem ziet dit als 2 aparte reparaties, terwijl elk weldenkend iemand (en zeker de monteur zelf) weet dat 90% van het arbeidsloon dan dubbel geteld is. Kwestie van ťn goed afspreken ťn goed dealerschap Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Camperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 1982 (Bleu Lagune), nog te restaureren
C3 1.4 Automaat 7/2002 (Gris Aluminium)
DS 21 H 1970 (Blanc Meije en Gris Nacrť dak)
Renault 4 GTL 1985 (Sable)
Renault 4 F4 1984 (Bleu Saviem), nog te restaureren

Profiel  
 
JoF
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 529
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 28 februari 2008 02:52 PM
  [ # 9 ]
Menno. schreef:

Mijn waterpomp is pas bij de 2’de maal DB wissel meegenomen , enkel omdat ik bij de 2’de maal het risico niet meer wilde nemen

Is mijn keuze dus ůůk. Als het ware de pomp preventief vervangen bij 320 K en dan op naar de 3de-distributieriemwissel bij 480 K etc.etc. Laughing

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Camperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 1982 (Bleu Lagune), nog te restaureren
C3 1.4 Automaat 7/2002 (Gris Aluminium)
DS 21 H 1970 (Blanc Meije en Gris Nacrť dak)
Renault 4 GTL 1985 (Sable)
Renault 4 F4 1984 (Bleu Saviem), nog te restaureren

Profiel  
 
 
 
 
© Citroën-Forum.com 2003 - 2010 | adverteren | Version 2.1.2 (20091002) |