total
1 van de 2
1
   
Wanneer vervangen distributieriem
arnevanwees
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 1
Geregistreerd: 16-05-2008

Gepost: 16 mei 2008 12:24 PM

Wij hebben een Berling uit 1999 met 86.000 km op de teller en we vragen ons af wanneer de distributieriem vervangen moet worden?

Kan iemand ons dit vertellen?

Klopt het na 10 jaar en/of 120.000 km?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 3178
Geregistreerd: 27-02-2005

- C4 1.6 Vti 120 pk Exclusive
- C3 1.2 vti seduction
Gepost: 16 mei 2008 12:36 PM
  [ # 1 ]

Re: Wanneer vervangen distributieriem

mijn persoonlijke mening; ik zou hem nu na 9 jaar toch vervangen.
mocht hij kapot gaan heb je zwaardere kosten.. Surprisedops:

http://www.c5club.nl


C4 excl en C3 seduction

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 8100
Geregistreerd: 14-08-2004

- AMI Super
- Xantia V6 Exclusive automaat
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2008 12:37 PM
  [ # 2 ]

bezinevariant: 6 jaar of 120.000 km
diesel moet ik even opzoeken.

9 jaar is wel erg lang: vervangen!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 659
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 16 mei 2008 10:14 PM
  [ # 3 ]

10 jaar en of 120.000 km benzine en diesel. behalve:
hdi 2 liter   160.000 km   10 jaar
hdi 1.6     240.000 km   10 jaar

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 2976
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 16 mei 2008 10:26 PM
  [ # 4 ]

En als je je auto heftig gebruikt [scheuren met zware karren] dan zou ik er ook eerder aan beginnen.

Test

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 8100
Geregistreerd: 14-08-2004

- AMI Super
- Xantia V6 Exclusive automaat
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2008 11:19 PM
  [ # 5 ]
dennis van der ven schreef:

10 jaar en of 120.000 km benzine en diesel. behalve:
hdi 2 liter   160.000 km   10 jaar
hdi 1.6     240.000 km   10 jaar

10 jaar? is dat gewijzigd in de loop der tijd, of loop ik zo hopeloos achter Confused
dank voor je info in ieder geval

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .!

Profiel  
 
seres
> 100 berichten
RankRank
Totaal Aantal Posts: 152
Geregistreerd: 08-04-2006

Gepost: 25 mei 2008 11:56 AM
  [ # 6 ]

————————————————————————————————————————
Kilometerstand voor een vervanging van een distributieriem is afhankelijk of, de distr.riem voorzien is van trekkoorden van glasvezel
of,voorzien is van trekkoorden van aramide vezel (kevlar)
dat veel sterker is,en minder kwetsbaar.
Deze overgang is al begonnen,zo zie je dus in een motorblok van 2003 dat je een distr.riem moet vervangen op 90.000 km,het zelfde motorblok in een auto van 2006 moet vervangen worden op 160.000km. Indentieke motoren,maar de distr.riem,daar zit het verschil.

Profiel  
 
Kokopelli
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 76
Geregistreerd: 10-04-2007

Gepost: 25 mei 2008 03:09 PM
  [ # 7 ]

Re: Wanneer vervangen distributieriem

Mijn Berlingo 2.0 HDi is van oktober 2002 en heeft bijna 90.000 km gedraaid. Ik heb de auto nieuw gekocht en heb dus het originele instructie- en onderhoudsboekje. Daarin staat dat de distributieriem bij normaal gebruik moet worden vervangen na 10 jaar of 160.000 km. Bij zware omstandigheden na 120.000 km. Precies zoals Dennis schrijft. Zoals Serres meldt: 90.000 km is nergens te vinden en bovenstaande CitroŽn-gegevens zijn van 2002 en niet van 2006
Maar goed, wat zijn zware omstandigheden volgens CitroŽn? Als de auto voor koerierswerk wordt gebruikt en regelmatig bij de klant stationair staat te draaien terwijl de chauffeur bij de klant is. Logisch de riem slijt ook bij stationair draaien.
Zware omstandigheden hebben dus niets te maken met wat jij achter je auto hangt. Het gaat om de weg die de riem steeds moet afleggen. Zware omstandigheden zijn ook als je veel in hoge toerentallen rijdt. Het zogenaamde nieuwe rijden is niet alleen goed voor het brandstofverbruik, maar spaart ook je distributieriem.
Een benzinemotor maakt meer toeren en daarom is de vervangingsfrequentie daarbij dus hoger.

Ik heb 11 jaar lang een BX1.9 TZi gehad. Ook nieuw gekocht. Men zei toen dat de distributieriem iedere 90.000km vervangen moest worden. Ik deed dat al bij 65.000km en 4 jaar oud. Die riem was nog nagel nieuw om te zien zonder zichtbare slijtage of uitdrogingsverschijnselen.

Het is logisch dat mensen zich zorgen maken over een eventuele breuk van zo’n riem, maar ik vraag mij wel af of er niet erg veel aan bangmakerij wordt gedaan. Ik kan mij niet voorstellen dat een fabrikant het zich kan permiteren om in een onderhoudsboekje te vermelden dat een riem 160.000 km mee kan gaan en wij bij 100.000km al bang moeten zijn voor een breuk. Is het niet een beetje geldklopperij als men al zo vroegtijdig overgaat tot vervanging? Ik denk het wel.

Overigens denk ik dat t.a.v. de topic er nu dus reeel gesteld kan worden dat de riem langzaam aan vervanging toe raak.
Je kunt er vanuit gaan dat de riem voor die 86.000km niet is vervangen, wat dus aangeeft dat de opgaven van CitroŽn in de praktijk heel goed kloppen. Zo’n riem gaat dus nu al 9 jaar mee. Beter bewijs kun je niet hebben dat alle andere verhalen niet meer zijn dan bangmakerij.
En Arne, als je de riem laat vervangen, laat je koelpomp en spanrollen ook gelijk vernieuwen en de multiriem. Dat is ťťn handeling. Kan op arbeidsloon niets uitmaken, alleen wat materiaal.

.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 659
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 26 mei 2008 01:13 AM
  [ # 8 ]

Re: Wanneer vervangen distributieriem

Kokopelli schreef:

En Arne, als je de riem laat vervangen, laat je koelpomp en spanrollen ook gelijk vernieuwen en de multiriem. Dat is ťťn handeling. Kan op arbeidsloon niets uitmaken, alleen wat materiaal.

komt zeker een uur bij hoor…..
aftappen, demonteren, pakking verwijderen, monteren, vullen,ontluchten, koelventilator controleren.  en de natte bende opruimen….

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 2251
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 mei 2008 01:43 AM
  [ # 9 ]

Is waar, maar als die waterpomp na het vervangen van de distririem toch niet tegen de hogere snaarspanning van die nieuwe snaar blijkt te kunnen moet de boel alsnog weer uit elkaar, en eigenlijk (volgens het boekje) moet de distririem dan ook weer vervangen worden. Dan kan je het maar beter direct goed aanpakken als de boel toch al uit elkaar ligt, aangezien het leeuwedeel van de garagerekening tegenwoordig bestaat uit arbeidsloon.  Een uurtje extra + een nieuwe pomp zijn dan ook de kosten niet. Wink

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 10 juni 2008 01:11 AM
  [ # 10 ]
dennis van der ven schreef:

10 jaar en of 120.000 km benzine en diesel. behalve:

Wij hebben een berlingo van ‘99.  Wij hebben ‘m 2de hands gekocht in 2004.
Hij had toen 90000 km.  We hebben toen bij de aankoop een nieuwe distributieriem laten steken.  Ondertussen heeft hij 191000 km gelopen.
Ik begrijp dus dat het nog niet nodig is om een nieuwe riem te steken?

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
HendrikR
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 3
Geregistreerd: 14-07-2008

Gepost: 15 juli 2008 12:40 AM
  [ # 11 ]

Hallo allemaal,

Ik heb een Belingo uit 2002 en ik heb in maart de distributie snaar op advies van de dealer laten vervangen. km stand 120.000.
Echter 6 weken later stond die er weer omdat ie ineens niet sneller meer ging dan 90 km/h.
Het bleek dat 2 uitlaatkleppen vervangen moesten worden, de garagehouder zei dat de kleppen verbrand waren. Kosten 1500 euro, is dit normaal voor Citroen?

Profiel  
 
paso
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 7593
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 juli 2008 02:30 AM
  [ # 12 ]

Volgens mij niet normaal, bij de D-riem regelen ze toch de kleppen…..

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/

Talbot Matra Rancho X 1983
Simca Matra Rancho Base 1979 te slopen
2X Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2003
CitroŽn C8 2.0 Hdi 2003 dagelijkse wagen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 12496
Geregistreerd: 15-04-2004

- Xantia 2.0HDI+ Berline
Gepost: 15 juli 2008 04:15 AM
  [ # 13 ]

Ik heb het even terug moeten zoeken in je berichten, maar je heb een 1.6i TU motor in je Berlingo.
Rijdt deze toevallig op gas?

Als de klepspeling tussendoor nooit gecontroleerd is en je al een tijdje reed met een te krappe speling, dan loop je het risico op verbrandde kleppen. Dat het nu 6 weken na een D-riem wissel gebeurt is toeval, maar het kan ook zo zijn dat de riem niet goed op tijd stond. Ik heb weleens een TU motor gezien die wel 5 tanden ernaast stond en toch liep de motor nog redelijk, alleen bij hogere toeren ging de motor protesteren.

Doneer, zo blijven we draaien


Ex Xantia’s: 1.9D Sensation / 1.9TD Break SX

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 15 juli 2008 06:59 PM
  [ # 14 ]
DeathD schreef:
dennis van der ven schreef:

10 jaar en of 120.000 km benzine en diesel. behalve:

Wij hebben een berlingo van ‘99.  Wij hebben ‘m 2de hands gekocht in 2004.
Hij had toen 90000 km.  We hebben toen bij de aankoop een nieuwe distributieriem laten steken.  Ondertussen heeft hij 191000 km gelopen.
Ik begrijp dus dat het nog niet nodig is om een nieuwe riem te steken?
Het betreft een 19 D multispace

Klopt dit nu?

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
paso
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal Aantal Posts: 7593
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 juli 2008 08:42 PM
  [ # 15 ]
paso schreef:

Volgens mij niet normaal, bij de D-riem regelen ze toch de kleppen…..

Bij nader inzien regelen ze de kleppen bij een koppakking wissel en niet bij een D-riem. Surprisedops:

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/

Talbot Matra Rancho X 1983
Simca Matra Rancho Base 1979 te slopen
2X Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2003
CitroŽn C8 2.0 Hdi 2003 dagelijkse wagen

Profiel  
 
 
1 van de 2
1
 
© Citroën-Forum.com 2003 - 2010 | adverteren | Version 2.1.2 (20091002) |