2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
XM 2.1TD - motor sputtert
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 september 2008 08:07 PM
  [ # 16 ]

nou, het wegtrekpunt zit aan de zijkant, terwijl het dekseltje er een beetje bol opstaat .Daar kan dus een bel lucht in blijven zitten. Maar goed dat je het zegt, ik ga bij de dealer nieuw filter + nieuwe ring halen voor onder in het huisje. Lekt het dan langs die bout zeg maar? Je zou denken dat de diesel er dan ook daar uit kan lopen.

Van dat filter kan nog wel goeie zijn. Heb 1 keer een imitatie filter gehad van de brezan, niet dicht te krijgen. TOen toch maar een Dealer filter gehaald, maar het is nooit echt knap geweest, vloeibare pakking zit er nog volgens mij…  Surprisedops:

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 oktober 2008 12:50 PM
  [ # 17 ]

Crying or Very sad
Gister nieuwe ring onder het filterhuis gedaan, de laatste 2 slangetjes aan het filterhuis ook vervangen. Het witte druk-regel-schroefje dichtgekit en het wateraftapplugje goed vastgezet. Nieuw filter erin..
En nog steeds drama ‘s ochtends. Als hij rijdt op de snelweg merk ik wel dat hij een stuk beter en soepele rijdt, dat wel. Maar af en toe toch een dat gehamer uit de motor. Koude start wil ie helemaal niet aan (zeker nu het steeds iets kouder wordt). Dikke witte pluimen uit de uitlaat met soms een beetje blauw zelfs. Als ik dan ga rijden hikt de motor en voor de stoplichten ook, soms zo hard dat je bijna zou denken dat hij af wil slaan en dan is het ineens weer weg..naar mate het blok warmer wordt verdwijnen de symptonen ook. Tijdens het hikken komen er witte pluimpjes uit de pijp, geen zwarte.
Warm niets te zien, bij goed doortrekken roet hij ook nauwelijks.
Ik begin nu te twijfelen tussen koppaking en pomp. Als eerste wil ik de andere pomp er toch maar opzetten + gereviseerde verstuivers. Toch zou ik zwarte pluimpjes verwachten bij slechte verstuivers / pomp?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 06 oktober 2008 01:08 PM
  [ # 18 ]

Ehm witte rook is toch altijd waterdamp? Mijn td had er voor de te dure reparatie ook last van ( witte rook )
Verbruikt je auto ook kv?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 oktober 2008 01:26 PM
  [ # 19 ]

bij een diesel kan het ook onverbrande diesel zijn door een slechte start.
het kan idd waterdamp zijn, daarom begin ik stiekem aan de koppakking te denken, maar de auto was net gestart toen die pluimpjes kwamen dus misschien is het een voorbarige conclusie. Koelwater moet ik nog controleren.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 oktober 2008 01:39 PM
  [ # 20 ]

Net even gekeken, sinds het blok erin ligt is er praktisch geen water verbruikt. Ik heb het net ff bijgevuld tot vlak boven het streepje en ga het vanaf nu in de gaten houden.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 12 augustus 2011 10:23 PM
  [ # 21 ]

Is hier ooit nog een probleem gevonden?

Ik heb nou een XM 2.1TD uit 2000, die dezelfde ratelende problemen vertoont. Eerst ratelde hij sporadisch (als hij koud was, en je weg reed deed hij even krrrrrrrrrrrrrrr). Er zat een lek in het filterhuis, waardoor de pomp lucht aan zoog. Dit is vandaag vervangen. In de doorzichtige slangen zitten nou geen luchtbellen meer.

Starten is nog steeds niet super, en hij ratelt steeds vaker. Eigenlijk zodra je vermogen vraagt (als de turbo inkomt) begint hij even enorm te ratelen. Daarna is het over, maar het klinkt echt verschrikkelijk als een oude diesel (nagelen).

Moeten we toch achter een andere pomp aan?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 12 augustus 2011 10:57 PM
  [ # 22 ]

Ja gewoon rotte pomp uiteindelijk. Het toeval wil dat ik nog een goedlopende motor + pomp in een sloper heb hangen, wellicht is dat wat voor je ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Bart1985
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 04-11-2009

Gepost: 25 oktober 2014 03:49 PM
  [ # 23 ]

Ligt het dan aan de pomp die te weinig diesel aanzuigt of te weinig druk opbouwt om de verstuivers op tijd te laten openen?

6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 oktober 2014 04:40 PM
  [ # 24 ]

Hee Matthijs, weer terug in de XM? Moed toegewenst.

Die filterhuizen zijn best berucht.
En pomp wisselen is een minder grote klus dan we vroeger dachten, het kan met de D-riem op zijn plek.
Het pomptandwiel kan je vastzetten aan de pompsteun en vervolgens de pomp demonteren. Er is ergens en topic over.
Maar misschien wist je dit allemaal al.

Jij was vroeger toch bezig met nieuwe pakkingen voor de Lucas EPIC?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 28 oktober 2014 03:58 PM
  [ # 25 ]

Mijn post is van 2011 Jan Wink
Maar ik heb destijds idd wel een revisiesetjes gevonden

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook