Stuur trekt naar links?
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 13 oktober 2008 11:29 AM

vanmorgen viel mij op dat mijn dame naar links trekt wanneer ik het stuur loslaat;
dit zou met diravi toch niet mogen?

Kan ik dit afstellen, of moet ik dieper zoeken, in het hydraulisch systeem?

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
La Reine
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 17-05-2007

Gepost: 13 oktober 2008 11:43 AM
  [ # 1 ]

Links

Zijn de banden in orde, dat was bij mij namelijk de oorzaak van het het probleem.

Groet,
Martin

Profiel  
 
Gepost: 13 oktober 2008 11:43 AM
  [ # 2 ]

Als de boel niet meer goed recht staat, kan dit met diravi natuurlijk net zo hard als met een normale stuurinrichting. Ik heb het ooit wel eens aan de hand gehad, maar moet eerlijk toegeven dat ik van de hoed en de rand niet meer weet… Er zijn hier vast zat specialisten die je dit in de loop van vandaag kunnen uitleggen.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 oktober 2008 12:19 PM
  [ # 3 ]

Eerst sporing, uitlijning en banden controleren, dan pas diravi gaan stellen…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 13 oktober 2008 01:06 PM
  [ # 4 ]

Wel even in de gaten houden dat de gemiddelde bandenboer niets snapt van een diravi, voor je het weet stuurt ie weer recht, maar staat je stuur scheef, en dat is ook niet interessant met een diravi…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 oktober 2008 02:09 PM
  [ # 5 ]
graddus schreef:

Wel even in de gaten houden dat de gemiddelde bandenboer niets snapt van een diravi, voor je het weet stuurt ie weer recht, maar staat je stuur scheef, en dat is ook niet interessant met een diravi…

Ja en van die dempers in de spoorstangen denken ze dat deze defect zijn omdat ze bewegen .

Zoek beter een Citroen specialist op die vertrouwd is met een CX sturinrichting

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 13 oktober 2008 03:03 PM
  [ # 6 ]

Eerst sporing, uitlijning en banden controleren, dan pas diravi gaan stellen…

Mijn bandenboer merkte op dat hij met uitlijnen van een CX niks kan, omdat de motor moet blijven draaien om hem op hoogte te houden. Door de trillingen mislukt de infrarood-meting beslist.

Ik kan wel de wielen nog eens laten balanceren ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Gepost: 13 oktober 2008 03:58 PM
  [ # 7 ]

Betere bandenboer zoeken dus, of nog beter, naar de CX-specialist, zoals hierboven al werd gesuggereerd.

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 13 oktober 2008 04:53 PM
  [ # 8 ]

De diravi van o.a. een CX gaat niet “zomaar” naar links [of rechts].
In veel gevallen heeft het te maken met het defect raken van de achterste draagarmlagers. Doordat een scheefstand van de achterwielen stuurt deze de wagen.

Profiel  
 
Gepost: 13 oktober 2008 05:18 PM
  [ # 9 ]

De diravi trekt ook niet naar links, maar ook bij een diravi moet de sporing van de voorwielen wel kloppen, dat wordt niet automatisch gecompenseerd door de diravi ofzo. Kortom sporing laten stellen. Dit heeft inderdaad niets met de diravi te maken, maar de gemiddelde bandenboer heeft er wel problemen mee, omdat ie het niet voor elkaar krijgt de centrering van de diravi in stand te houden…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 oktober 2008 05:36 PM
  [ # 10 ]
Tibor Korzelius schreef:

De diravi van o.a. een CX gaat niet “zomaar” naar links [of rechts].
In veel gevallen heeft het te maken met het defect raken van de achterste draagarmlagers. Doordat een scheefstand van de achterwielen stuurt deze de wagen.

Zelf zonder achterwiel blijft een CX nog rechtdoor rijden Exclamation

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 oktober 2008 07:04 PM
  [ # 11 ]

Ja maar, da’s wel wat anders dan een scheef achterwiel… al zou ik het ook eerst in de sporing zoeken en de banden…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2008 07:26 PM
  [ # 12 ]

Bij mijn SM was de stuur kogel verrot. Zelfde effect.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 14 oktober 2008 01:21 AM
  [ # 13 ]

de discussie over nieuwe banden is inmiddels gestart met de garage (zie ook andere post); ik zal even afwachten wat deze banden doen met de sturing.

Voor mijn gevoel is het erger geworden nadat ze de linker voorband, die binnenstebuiten gemonteerd zat, goed hebben gezet.

Eerst nieuwe banden en balanceren, dan de volgende stap, denk ik maar ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook