vanmorgen viel mij op dat mijn dame naar links trekt wanneer ik het stuur loslaat;
dit zou met diravi toch niet mogen?
Kan ik dit afstellen, of moet ik dieper zoeken, in het hydraulisch systeem?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Links
Zijn de banden in orde, dat was bij mij namelijk de oorzaak van het het probleem.
Groet,
Martin


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als de boel niet meer goed recht staat, kan dit met diravi natuurlijk net zo hard als met een normale stuurinrichting. Ik heb het ooit wel eens aan de hand gehad, maar moet eerlijk toegeven dat ik van de hoed en de rand niet meer weet… Er zijn hier vast zat specialisten die je dit in de loop van vandaag kunnen uitleggen.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Eerst sporing, uitlijning en banden controleren, dan pas diravi gaan stellen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wel even in de gaten houden dat de gemiddelde bandenboer niets snapt van een diravi, voor je het weet stuurt ie weer recht, maar staat je stuur scheef, en dat is ook niet interessant met een diravi…






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
graddus schreef:Wel even in de gaten houden dat de gemiddelde bandenboer niets snapt van een diravi, voor je het weet stuurt ie weer recht, maar staat je stuur scheef, en dat is ook niet interessant met een diravi…
Ja en van die dempers in de spoorstangen denken ze dat deze defect zijn omdat ze bewegen .
Zoek beter een Citroen specialist op die vertrouwd is met een CX sturinrichting
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Eerst sporing, uitlijning en banden controleren, dan pas diravi gaan stellen…
Mijn bandenboer merkte op dat hij met uitlijnen van een CX niks kan, omdat de motor moet blijven draaien om hem op hoogte te houden. Door de trillingen mislukt de infrarood-meting beslist.
Ik kan wel de wielen nog eens laten balanceren ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Betere bandenboer zoeken dus, of nog beter, naar de CX-specialist, zoals hierboven al werd gesuggereerd.
De diravi van o.a. een CX gaat niet “zomaar” naar links [of rechts].
In veel gevallen heeft het te maken met het defect raken van de achterste draagarmlagers. Doordat een scheefstand van de achterwielen stuurt deze de wagen.


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De diravi trekt ook niet naar links, maar ook bij een diravi moet de sporing van de voorwielen wel kloppen, dat wordt niet automatisch gecompenseerd door de diravi ofzo. Kortom sporing laten stellen. Dit heeft inderdaad niets met de diravi te maken, maar de gemiddelde bandenboer heeft er wel problemen mee, omdat ie het niet voor elkaar krijgt de centrering van de diravi in stand te houden…






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Tibor Korzelius schreef:De diravi van o.a. een CX gaat niet “zomaar” naar links [of rechts].
In veel gevallen heeft het te maken met het defect raken van de achterste draagarmlagers. Doordat een scheefstand van de achterwielen stuurt deze de wagen.
Zelf zonder achterwiel blijft een CX nog rechtdoor rijden
Meten is weten , gissen is missen


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja maar, da’s wel wat anders dan een scheef achterwiel… al zou ik het ook eerst in de sporing zoeken en de banden…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij mijn SM was de stuur kogel verrot. Zelfde effect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
de discussie over nieuwe banden is inmiddels gestart met de garage (zie ook andere post); ik zal even afwachten wat deze banden doen met de sturing.
Voor mijn gevoel is het erger geworden nadat ze de linker voorband, die binnenstebuiten gemonteerd zat, goed hebben gezet.
Eerst nieuwe banden en balanceren, dan de volgende stap, denk ik maar ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250