8 van de 12
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De GSpecial van Mach2
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 18 februari 2014 02:42 PM
  [ # 106 ]

Graag als je dat nog kan nazien!
Gezien het feit dat het merk QH is, zou ik verwachten dat ik ze wel kon vinden…

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 18 februari 2014 08:28 PM
  [ # 107 ]
karelk schreef:

Lekkere aanpak!

Maar ik las dat je eerder al een achterwiellager had vervangen? had je er dan een gebruikte opgezet of wel een nieuwe? In het geval van het laatste zou hij wel snel versleten zijn, dat kan eigenlijk niet toch?

Hetzelfde met je binnenste stuurkogels, waar had je die gekocht?
Het is soms moeilijk te voelen waar de speling zit, zou persoonlijk eerst de buitenste kogels nog eens controleren voordat je weer een stuurkogel koopt voor de binnenkant.

Succes met de werkzaamheden!

 

Vaak zit er ook een hoogteslag op de tandheugel. (Dit is geen APK afkeur)

Wil je het zeker weten…..dan de binnenste stuurhoes wegschuiven, iemand het wiel laten bewegen met de handen op 9.15 uur en zelf voelen aan de kogel en de tandheugel. Als er echt speling op 1 van deze onderdelen zit, is dit duidelijk voelbaar

Dit uiteraard met het wiel van de grond.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 18 februari 2014 10:04 PM
  [ # 108 ]

Interessant Dirk, dat wist ik niet. Zal het eens testen.

Vandaag weer even geklust aan de GS. Wielllagers achter vervangen aan beide kanten. Ging met goed gereedschap best makkelijk. Goed de borging van de ringmoer uitboren en hij ging makkelijk los met het Hitachi monster. Daarna nieuwe lagers in de naven, meteen nieuwe remblokken erin. En alles weer geborgd en afgemonteerd.  Toch wel een middagje bezig geweest. Nu nog een aandrijfashoes bakzijde en daarna het roestpreventieproject. Voorlopig nog niet klaar. Hier wat foto’s.



Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 26 februari 2014 12:30 PM
  [ # 109 ]

En weer een middagje geklust. Ditmaal de aandrijfashoes bakzijde vervangen. Toch maar de fusee even losgemaakt, as eruit gewurmd. Tripoide uit elkaar, schoonmaken (naaldjes goed tellen en bij elkaar houden!) ashoes met een dunne bandenlichter en zeiknat van de WD40 over de tripoides gewipt. Tripoidehuis vol met vet. Afgewerkt met Ligarex. Leuk klusje om op het gemak te doen! Nu de motorruimte nog schoonmaken. Wat een troep een klein scheurtje in de ashoes kan geven! Gelukkig was ik er op tijd bij; er zat nog flink wat vet in het tripoidehuis.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 26 februari 2014 01:18 PM
  [ # 110 ]

Fijn dat hij er weer op zit! Lekker he zo’n klusje met extreem veel oud vet? Wink

Arme ashoes, maar gelukkig is hij heel gebleven! Persoonlijk zou ik het toch via de andere kant doen.
Kreeg je hem makkelijk tussen je draagarm door bij het terugplaatsen?

en had je de leverancier van de stuurkogels al teruggevonden?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 26 februari 2014 05:20 PM
  [ # 111 ]

Heerlijk smerig! Andere kant kon niet; daar zit de trillingsdemper in de weg. Dit ging eigenlijk heel gemakkelijk hoor. Het staat ook zo in het werkplaatshandboek. Terugplaatsen ging makkelijk. Het is even een gekke hoek/draai die je moet maken met die as. Ik had alles even goed schoongemaakt en een braampje aan de rand van het gat in het subframe waar hij doorheen moet ook even weggeslepen.

Update: toch gevonden. Hier heb ik hem vandaan:

Parcoon.de
12trade GmbH
Manuel Drescher
Gerolzhöfer Str. 7
97508 Grettstadt
Deutschland

Ebay winkel van dit bedrijf kan ik niet meer vinden.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 18 maart 2014 11:08 PM
  [ # 112 ]

Vandaag weer aan de GS gewerkt. Dit keer wat roest verwijdering en behandeling van het plaatwerk van dorpels en bodem. Onder de teermatten die ik met een fohn en plamiermes heb verwijderd, zat op de vloerplaten wel flink wat roest. Even schrikken, maar ik was gelukkig nog wel op tijd; het was alleen aan de oppervlakte. Het loont dus erg de moeite om dit regelmatig te checken onder rubber mat of bekleding!! Ik heb met een blauwe Scotch schijf alle roest weggehaald, grondig ontvet en toen gelakt met loodmenie gemengd met 25% Owatrol (een soort RLS dat tegenwoordig niet meer verkocht wordt). Onder de coating op de dorpels vond ik vrijwel geen roest. Heel lichte vliegroest op randjes. Die ook in de menie gezet. Hierna nog een laag menie en dan in de lak en de dorpels erna nog in de zwarte steenslag coating.







Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 18 maart 2014 11:53 PM
  [ # 113 ]

Goed bezig!
Die blauwe Scotchschijf, hoe moet ik me dat voorstellen?

Thierry

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 maart 2014 09:24 AM
  [ # 114 ]

Zoiets bv, maar je hebt ze in allerlei varianten. Die van 3M gaan het langst mee. Ik gebruik er een op de boormachine en een kleine op een soort dremel voor de lastige hoekjes.

Heeeel handig voor het weghalen van lak en roest zonder het onderliggende plaatwerk al te veel te beschadigen.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 19 maart 2014 10:13 AM
  [ # 115 ]

Hee, cool! Het resultaat ziet er inderdaad netjes uit! Ga ik ook aan de collectie toevoegen. Verdwijnen die dingen als sneeuw voor de zon of kun je met 1 schijf wel een tijdje voorruit?

Verder goed bezig! Wordt vast weer mooi strak en roestvrij! Klaar voor zonnige kilometers.

Thierry

Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 19 maart 2014 12:21 PM
  [ # 116 ]

Slijtvastheid van de Scotch schijven wisseld. Je hebt er gradaties in hardheid in. Je kunt echter wel lekker klussen met zo’n schijf om roest te verwijderen. Plamuurmes en oudere houtbeitel voor het grove werk en de afwerking met de Scotch schijf.

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 19 maart 2014 12:38 PM
  [ # 117 ]

Ik gebruikte altijd van die lamellen schijven van laagjes schuurpapier op de haakse slijper. Maar dat gaat snel te heftig.
Klem je die schijven tussen de ringen op je haakse slijper of moet je een soort basisplaat aanschaffen waar je ze op bevestigd?

Thierry

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 maart 2014 03:42 PM
  [ # 118 ]

Die schijven heb je in allerlei varianten: compleet die je zo in een boormachine zet, met een basisplaat zodat je de schijven los kan kopen en kan verwisselen (iets goedkoper), maar ook voor op een haakse slijper, dremel etc etc. Ze zijn er ook in verschillende “hardheden”

Lamellenschijven gaan veel te hard voor het ontlakken/ontroesten is mijn ervaring. Het toch al dunne plaatwerk maak je dan snel nog veeeel dunner.

Als je rechte oppervlakken ermee doet gaan ze lang mee. Als je randjes of uitsteeksel raakt, slijten ze heel snel.

Ik heb de steenslaglaag verwijderd met een verfkrabber en een fohn. Daarna schoonmaken met zo’n schijf. Werkt heel goed.

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 19 maart 2014 03:47 PM
  [ # 119 ]
dirkvdmei schreef:
karelk schreef:

Lekkere aanpak!

Maar ik las dat je eerder al een achterwiellager had vervangen? had je er dan een gebruikte opgezet of wel een nieuwe? In het geval van het laatste zou hij wel snel versleten zijn, dat kan eigenlijk niet toch?

Hetzelfde met je binnenste stuurkogels, waar had je die gekocht?
Het is soms moeilijk te voelen waar de speling zit, zou persoonlijk eerst de buitenste kogels nog eens controleren voordat je weer een stuurkogel koopt voor de binnenkant.

Succes met de werkzaamheden!

 

Vaak zit er ook een hoogteslag op de tandheugel. (Dit is geen APK afkeur)

Wil je het zeker weten…..dan de binnenste stuurhoes wegschuiven, iemand het wiel laten bewegen met de handen op 9.15 uur en zelf voelen aan de kogel en de tandheugel. Als er echt speling op 1 van deze onderdelen zit, is dit duidelijk voelbaar

Dit uiteraard met het wiel van de grond.

Om nog even te reageren op de hoogteslag van het tandheugel, bedoel je dan dat er speling zit tussen het ronsel en heugel? Ik heb het idee dat ik daar last van heb. Complete voortrein is inmiddels nagezien en voor een groot deel vervangen maar bij snelle bochten voel ik toch nog een beetje gerammel in mijn stuur. Ik denk dat het in mijn stuurhuis zit.

Ik kwam laatst nog in contact met iemand die een nieuw stuurhuis heeft liggen.

Ik begrijp dat je je stuurhuis redelijk makkelijk kunt vervangen, heeft iemand dat hier al wel eens gedaan?
Wat ik begrijp is dat je je stang naar de hoogte regelaar moet loskoppelen en dat je hem er dan tussenuit kan halen. Maar dat je soms nog wat moet wegvijlen aan de uiteindes wil je hem er goed uit kunnen krijgen.

Eigenlijk wil ik eerst proberen het rondsel iets strakker op het heugel te zetten, aangezien ik het gevoel heb dat hij hier nu op kan wegveren en dit het klapperen veroorzaakt.

Mocht dat niet lukken wat moet een nieuw stuurhuis kosten?

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 19 maart 2014 04:53 PM
  [ # 120 ]

Hoi, dank voor de toelichting op de tools. Ik zal eens langs de automaterialenhandel.

Stuurhuis heb ik idd wel eens vervangen. Een brug is wel handig in dat geval. Hij past tussen je subframe door naar onderen, maar wel op zijn Citroën’s, net aan. Dus elk laagje coating, elk braampje is genoeg om het net niet te laten lukken. Bovendien zitten de bevestigingsbouten behoorlijk vast. Je kunt idd het rondsel afstellen, dus dat is het proberen wel waard denk ik. Na het vervangen moet je natuurlijk uitlijnen, dat kun je eventueel zelf proberen; http://www.elantragtclub.com/id554.html.

Thierry

Profiel  
 
 
8 van de 12
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook