total

C8 + melding "minimum peil additief diesel" + kapo
bergya
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 2

Gepost: 11 november 2008 02:33 AM

Graag advies van iemand met kennis hierover:
Onze C8 2.2HDI (2003) hebben wij jan jl gekocht, km stand 120000. Nu bij km stand 136000 kregen wij bovengenoemd melding. Naar Citroen garage gebracht: 2 dagen (!) later mocht ik het ophalen en werd ik vertelt dat ze 4l Eloys (a 33 euro per liter) erbij hebben gedaan maar melding gaat niet weg. Waarschijnlijk sensor kapot. Bij doorvragen kon men mij niet vertellen of ze regeneratie hebben gedaan. Er staat niets op rekening, wel 84 euro (excl BTW) arbeids loon. Ook hebben ze 10liter diesel in gedaan na bijvullen Eolys (tenminste… wel voor gerekend). In totaal heb ik al 330 euro betaalt en ondertussen hebben wij nog steeds melding en bovendien ruikt de auto heel vies: net een vieze bus. Je krijgt er hoofdpijn van.

Mij wordt vertelt dat sensor op reservoir van Eolys kapot is - moet vervangen worden. Sensor zelf kost 160 excl dan komt er nog minimaal 1 uur (misschien aantal uren?) arbeidsloon. Ik vertrouw het allemaal niet omdat ik zoveel negatieve verhalen lees op andere forums. Kan iemand mij helpen? Moet ik naar een andere garage voor 2de opinie? Kan het dat de sensor kapot is tegelijk met leeg lopen reservoir? Misschien was sensor kapot en was er wel voldoende Eolys - maar ze hebben toch 4 liter erin gedaan en zeggen dat niveau laag was.

NB: ik kan nergens in onderhoud boekje zien dat roetfilter ooit schoon is gemaakt (dat is toch het regenereren of niet??).

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts: 2937

Gepost: 11 november 2008 02:08 PM
  [ # 1 ]

Re: C8 + melding "minimum peil additief diesel" +

bergya schreef:

ik kan nergens in onderhoud boekje zien dat roetfilter ooit schoon is gemaakt (dat is toch het regenereren of niet??).

Dat kan heel goed met een 2003 2.2HDi, die heeft waarschijnlijk een FaP onderhouds interval van ongeveer 120dkm, dit was dus de eerste keer.

VWB die kapotte sensor, geen idee waar je garage het over heeft. Wat er moet gebeuren na het bijvullen van Eolys is de nieuwe hoeveelheid in de BC programmeren. De Eolyspomp heeft geloof ik wel een eigen computertje en die worden wel eens vervangen.

De stank kan er mee te maken hebben dat ze te veel Eolys hebben geprobeerd bij te vullen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlť
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

bergya
< 100 berichten
Rank
Totaal Aantal Posts: 2

Gepost: 12 november 2008 02:47 AM
  [ # 2 ]

Re: C8 + melding "minimum peil additief diesel" +

In het onderhoudsboekje lees ik dat Eolys vloeistof + schoonmaken filter moet gebeuren om de 80,000 km, maar nergens aangekruisd als gedaan. Ik had ook idee na lezen van alle forums en meer info op internet dat ik in de 120,000 km klasse zou moeten zitten.

Wat betreft de stank: auto begon al te stinken na de eerste melding en al voor het bijvullen met Eolys, dus lijkt het mij minder wsch dat het komt door te veel Eolys. Het is ook erger bij vaak optrekken (stad rijden) dan rijden op snelweg. Zelf vroeg ik me af of het kon komen door een verstopte roetfilter of iets dergelijks? Of kan het komen doordat geen Eolys toegevoegd wordt aan de diesel? (heb nml ergens gelezen dat als de sensor kapot is dan komt melding niveau te laag en wordt injectie slang afgesloten waardoor geen Eolys meer toegevoegd aan diesel).

Vandaag nagevraagd bij de garage of zij regeneratie hebben gedaan na bijvullen maar zij hebben mij vertelt dat dat niet nodig is omdat dat niet aangegeven werd door computer en auto. Alleen bijvullen nodig en systeem resetten. En als melding “laag niveau” daarna niet weggaat kan het alleen aan die “sensor”  liggen. Maar overal lees ik dat na bijvullen moet regeneratie gebeuren OF zonodig vervangen van roetfilter. Wie heeft gelijk?? (Niet dat ik denk dat die regeneratie het probleem van blijvend melding laag niveau gaat oplossen maar misschien wel stank probleem? Bovendien is het een indicatie van hun vakkundigheid.)

Verder blijkt dat ze 3,5 liter hebben moeten bijvullen (wel 4l gerekend maar ik neem aan dat dat komt dat het in 1l flessen komt). Nou heb ik er moeite mee dat EN het niveau te laag was EN gelijk die sensor stuk, daarom mijn achterdocht. Ook ben ik achterdochtig gemaakt door het feit dat ik ‘sochtends de auto (op afspraak) afleverde en s’avonds vertelt word dat de auto niet klaar is omdat ze niet genoeg Eolys in huis hadden terwijl eerder op de dag werd mij 2keer vertelt dat ze bezig waren met auto en zou zo klaar zijn… Volgens mij moet je binnen 15 min weten dat je niet genoeg Eolys hebt! VErder weinig vertrouwen omdat zij niet op de hoogte zijn van regeneratie na bijvullen maar misschien heb ik dat verkeerd? (Zij hebben mij vertelt dat auto automatisch regenereert maar ik lees overal over een extra regeneratie op hogere temp in de garage). Bovendien vragen ze mij 83 euro (excl) aan arbeidsloon voor alleen bijvullen met 3,5l Eolys (boven op 40 euro voor diagnose stellen).

MAAR: misschien is die sensor wel kapot? 3,5 liter bijgevuld betekent bij een 5l reservoir dat er 1,5 liter over was. Is dat dan niet een beetje vroeg voor een melding? (dit vanuitgaande dat de reservoir een inhoud heeft van 5l na lezen van verschillende forums. Kan nergens in onderhoudsboek zien wat inhoud is).

Graag help! Ik moet beslissen of ik die auto toch weer toevertrouw aan die garage voor vervanging van sensor of toch naar een andere moet. Dit is trouwens wel een herkende Citroen garage bij een dealer. Helaas kon mijn eigen garage, waar ik volle vertrouwen in heb, dit probleem niet oplossen omdat zij niet het juiste apparatuur hebben om systeem te resetten.

eviltwin schreef:
bergya schreef:

ik kan nergens in onderhoud boekje zien dat roetfilter ooit schoon is gemaakt (dat is toch het regenereren of niet??).

Dat kan heel goed met een 2003 2.2HDi, die heeft waarschijnlijk een FaP onderhouds interval van ongeveer 120dkm, dit was dus de eerste keer.

VWB die kapotte sensor, geen idee waar je garage het over heeft. Wat er moet gebeuren na het bijvullen van Eolys is de nieuwe hoeveelheid in de BC programmeren. De Eolyspomp heeft geloof ik wel een eigen computertje en die worden wel eens vervangen.

De stank kan er mee te maken hebben dat ze te veel Eolys hebben geprobeerd bij te vullen.

Profiel  

Daan88
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal Aantal Posts: 2010

- C3 1.6 16v Exclusive
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 13 november 2008 02:06 AM
  [ # 3 ]

De 10 liter gebruikte diesel is normaal, dit hoor gewoon bij de bijvul prosedure via de computer. Regeneren staat hier los van lijkt mij, en is wel van toepassing bij de melding roetfilter vervuilt of verstopt. Het lijkt er inderdaad op dat en het niveau brandstof addictief laag was plus die sensor. Maar dit is niet zeker te zeggen zonder er bij te zijn.

Succes natuurlijk Wink

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Citroen C3 exclusive 1.6 16V 2002

Profiel  

© Citroën-Forum.com 2003 - 2010 | adverteren | Version 2.1.2 (20091002) |