Mijn auto loopt behoorlijk goed op LPG.
Op benzine ook redelijk goed, maar houdt even in bij volgas geven. En gevoelsmatig is niet alle vermogen aanwezig. Men zegt dat dat komt door het LPG mengstuk, de motor kan te weinig lucht aanzuigen. Ik heb de luchtaanvoerslang met daarin het mengstuk losgehaald, en de venturi opgemeten. Die is slechts 35 mm!!! terwijl de diameter van de bovenkant van de carburateur 70 mm is. Even gereden zonder LPG mengstuk, en dat verschil is goed te merken, veel meer trekkracht.
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk op gas rijden, dus heb ik zelf (met een kennis) een nieuw mengstuk gemaakt met een doorlaat van 50 mm.
zie foto’s http://www.mijnalbum.nl/Album=YUP4KE6O
Dit is een verbetering, maar het inhouden is nog licht aanwezig. Op LPG is er nauwelijks een verbetering merkbaar. (helaas)
Heeft iemand hier nog tips ??
Oftewel: Bestaat er een LPG mengstuk, dat het rijden op benzine niet beinvloedt ????? Tevens had ik gehoopt dat het verbruik zou dalen vanwege de betere ademhaling, maar de eerste voorzichtige meting levert ongeveer 1 op 6 op. (op LPG) Afgesteld met een 4-gas meter.
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Er bestaat zeker een goed mengstuk dat het rijden op benzine nauwelijk beinvloed: dit mengstuk heeft namelijk een 3 tal kleine pijpjes in de rand zitten die precies boven de sproeier-luchtinlaten van de carbu komen te zitten. Dit lost het inhoud-probleem op benzine op.
Die mengstukken komen volgens mij van GMS in Alkmaar. ( groot motorgas systems).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Re: LPG mengstuk
Andries schreef:Mijn auto loopt behoorlijk goed op LPG.
Op benzine ook redelijk goed, maar houdt even in bij volgas geven. En gevoelsmatig is niet alle vermogen aanwezig. Men zegt dat dat komt door het LPG mengstuk, de motor kan te weinig lucht aanzuigen. Ik heb de luchtaanvoerslang met daarin het mengstuk losgehaald, en de venturi opgemeten. Die is slechts 35 mm!!! terwijl de diameter van de bovenkant van de carburateur 70 mm is. Even gereden zonder LPG mengstuk, en dat verschil is goed te merken, veel meer trekkracht.
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk op gas rijden, dus heb ik zelf (met een kennis) een nieuw mengstuk gemaakt met een doorlaat van 50 mm.zie foto’s http://www.mijnalbum.nl/Album=YUP4KE6O
Dit is een verbetering, maar het inhouden is nog licht aanwezig. Op LPG is er nauwelijks een verbetering merkbaar. (helaas)
Heeft iemand hier nog tips ??
Oftewel: Bestaat er een LPG mengstuk, dat het rijden op benzine niet beinvloedt ????? Tevens had ik gehoopt dat het verbruik zou dalen vanwege de betere ademhaling, maar de eerste voorzichtige meting levert ongeveer 1 op 6 op. (op LPG) Afgesteld met een 4-gas meter.
1 op 6??! Mijn 21IE loopt op lpg 1 op 8! Meestal ritten van ongeveer een half uur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
break met 23 bij 140 tot 160 km p/u moet 1:7 a 1:8 kunnen lopen althans dat doet die van mij
Er ligt een gereviseerd 2300 blok in, met prima compressie, 123 ignition, afstellingen allemaal goed, etc.
Verder rij ik zoveel mogelijk met de wind mee, dat scheelt ook.
Waterman, ik kan op de site van GMS geen informatie vinden over het mengstuk. Heb jij misschien een plaatje ?
Pietjan en jantje1948, ik ben jaloers. Wat voor mengstuk hebben jullie (plaatje??) Ik zoek het probleem in de kleine luchtdoorlaat, maar ik kan er naast zitten.
Ik zou ook niet de hele dag door een rietje willen ademhalen.
Ik kwam terecht op de site van BS-Autotune. Daar gaat het gas via injektors het spruitstuk in, dichtbij de cilinders. Dus geen mengstuk nodig. Wie heeft hier ervaring mee, kan dat ook op een carburateur-auto?
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Andries schreef:
Waterman, ik kan op de site van GMS geen informatie vinden over het mengstuk. Heb jij misschien een plaatje ?
Sorry, ik heb me wezenloos gezocht…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Rij je er zelf mee ??
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Andries schreef:Rij je er zelf mee ??
Vroeger wel, maar ik heb geen Ds meer.
Het gaat om een mengstuk waarbij er 3 pijpjes zijn geplaatst in de ring. Die pijpjes komen precies boven de luchtinlaatjes van de 2 hoofdsproeiers van de carburateur te zitten. Zo krijgen de sproeiers de lucht die ze hard nodig hebben als je op benzine het gas intrapt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
waterman heeft gelijk, het door hem beschreven mengstuk lost de problemen met inhouden op benzine op. Ik heb vorig jaar een dergelijk mengstuk gemonteerd op mijn DSuper met 21 motor. Bel Toon (of Richard, zijn zoon) in Borculo maar, die hebben ze op voorraad liggen. Succes!
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970
Ik heb in Borculo gekeken naar zo’n mengstuk.
Op de 3 kanaaltjes na, bijna identiek als wat er bij mij in zat.
De doorlaat is ook ongeveer 35 mm.
Gevoelsmatig is dat toch veel te klein, en kan de motor nooit optimaal presteren. Ik geloof wel dat er veel vacuum ontstaat door de kleine venturi, en dat hij daardoor mooi loopt op LPG. Ik ga mijn zelfgemaakte mengstuk nog wat bijwerken, en als dat niet naar tevredenheid is, monteer ik zo’n mengstuk met kanaaltjes.
Vraag aan snoekhub: Wat is jouw verbruik met dit mengstuk ??
p.s. Maakt het nog wat uit wat voor motor je hebt. Mijn oude mengstuk zat er al op toen ik de auto kocht, destijds met een DY3 motor. Er zit nu een DX4 in.
Totaal aantal Berichten: 9910
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Theoretisch is de diameter van de venturi niet van belang. Volgens de wet van Bernouilli treedt er bij versnelling van vloeistof of gas geen energieverlies op. Wel bij vertraging als die niet geleidelijk plaatsvindt. Dan treden er nl. wervelingen op en die zorgen voor energieverlies.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Andries
Verbruik is 1 op 7.5 (met een ‘zware’ rechtervoet..)
motor is een ongereviseerde 21 met ‘lange’ 5 bak. 123 ontsteking is nieuw.
met oude mengstuk (ook) geen problemen op LPG, maar dus wel op benzine, bij diep intrappen van gaspedaal(inhouden). Nu zoals gemeld geen problemen meer.
DS21H 1967 Pallas LHM, 2e neus
DSuper5 1970
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Theoretisch is de diameter van de venturi niet van belang. Volgens de wet van Bernouilli treedt er bij versnelling van vloeistof of gas geen energieverlies op. Wel bij vertraging als die niet geleidelijk plaatsvindt. Dan treden er nl. wervelingen op en die zorgen voor energieverlies.
JUIST want de inlaat van je luchtfilter is ook ongeveer 35mm!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:Theoretisch is de diameter van de venturi niet van belang. Volgens de wet van Bernouilli treedt er bij versnelling van vloeistof of gas geen energieverlies op. Wel bij vertraging als die niet geleidelijk plaatsvindt. Dan treden er nl. wervelingen op en die zorgen voor energieverlies.
Niet juist: de vertraging vindt plaats op het moment dat het gas van de versmalling van het mengstuk naar het vervolg in het inlaatspruitstuk gaat. Hoe smaller de opening, hoe groter de vertraging hoe groter het energieverlies. De constructeurs hebben het zo gebouwd dat er zo min mogelijk wervelingen plaatsvinden, versmallen kan dus niet ongestraft plaats vinden.
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Feit blijft dat de keelstukken van GMS direct op de Carb de beste weg zijn. Ik rijdt er ook mee en heb geen enkele vermindering in vermogen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
bogaard77 schreef:Feit blijft dat de keelstukken van GMS direct op de Carb de beste weg zijn. Ik rijdt er ook mee en heb geen enkele vermindering in vermogen.
Dat riep ik 7 berichten geleden dus ook al. Maar kennelijk moet men het wiel weer opnieuw uitvinden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!