1 van de 68
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 19 december 2008 01:40 AM

Omdat mijn BX me toch wat teveel gedoe gaf heb ik onlangs een Xantia aangeschaft. Mijn idee erachter: betrouwbaarder, moderner, maar wel véring!
Ik heb de Xant gekocht van een particulier, die zijn Xant heeft verruild voor een Opel Omega V6 Rolling Eyes Het betreft hier weliswaar een volkomen kale Xantia 1.8i X, zonder CV, elektrische ramen en achterruitenwisser, maar wel eentje die er (in mijn ogen) mag zijn! Bouwjaar is 1993, kleur knalrood (of Rouge Furio volgens Citroën), 187.000 kilometer op de teller, voorzien van vrijwel nieuwe APK, nieuwe remschijven en -blokken rondom, nieuwe kachel, nieuwe voorbanden, (lelijke) sportvelgen, jarenlang dealeronderhouden, en dat voor het luttele bedrag van slechts €600,-!

Dan vraag je je af: “daar moet wel wat aan mankeren!” Op zich valt dat mee: de deursloten zouden wat stroef gaan (Xant-kwaal als ik het goed heb begrepen), het linker voorspatscherm heeft een deukje (zonder lakschade), in het ‘glas’ van de klokkenwinkel zit linksonder een dikke ster (nieuwe klokkenwinkel gratis bijgeleverd, dat dan weer wel!), de achterklep is amateuristisch bijgespoten en (dus nog verder) verkleurd, en… ja, verder heb ik eigenlijk zo snel niks kunnen ontdekken tijdens de proefrit. Schakelt goed, loopt goed, veert goed, trekt goed, remt goed. Zaterdag ga ik ‘m ophalen, foto’s volgen binnenkort!

Nu het ding zo kaal is uitgerust zit ik er aan te denken om alsnog CV in te bouwen, elektrische ramen (in elk geval voorin) en sowieso een achterruitenwisser (indien mogelijk met sproeier), met behulp van sloopspul. Nu weet ik dat er diverse varianten kabelbomen zijn, iemand enig idee of in een 1.8 X deze opties zijn voorbereid in de bekabeling e.d.? Flink wat zoekwerk in beide Xantia forums leverden mij daar niet echt een duidelijk antwoord op namelijk.

Benieuwd wat er zaterdag nog naar boven komt aan werk aan de Xant Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 19 december 2008 08:56 AM
  [ # 1 ]

Ten eerste natuurlijk feli met je nieuwe aanwinst. Wens je vele veilige en prettige kilometers met de Xant.

Helaas moet ik je mededelen dat de kabelboom in de vroege Xanten net zo kaal is als de uitvoering zelf. Pas in latere bouwjaren is Citroen gaan werken met een eenheids kabelboom. Heb zelf ook nog een kale X uitvoering uit 94 en daar zit geen draadje te veel in.

Maar zonder achterwisser heb ik ze nog nooit gezien Shocked
In dat geval zou ik zien dat je een andere achterklep scoort in dezelfde kleur. Mede gezien het slechte spuitwerk waar je het over hebt.

CV achteraf inbouwen kan, is vaker gedaan. Vergt wel een hoop bedradingswerk. Elek. raambediening vóór is iets eenvoudiger. Bedrading van linker portier naar rechter aanleggen en onderdelen op de sloop halen. Die zijn er zat.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 december 2008 12:03 PM
  [ # 2 ]

Hmm, jammer, maar ik zal het maar zien als een uitdaging voor de nabije toekomst Wink En sloop-Xantia’s zijn er bij mijn vaste sloperij te over: minstens 10 exemplaren! Very Happy

M’n Xantia staat inmiddels voor de deur, na een technisch probleemloos weekend en 375 afgelegde kilometers. Wat is er naar boven gekomen?

- deursloten willen niet meer draaien, zit geen beweging in;
- achterklepslot draait door;
- vering is vrij stug voor een Citroën;
- koplampreflectors hebben een poetsbeurt nodig;

De auto wil dus niet op slot, bij gebrek aan CV. Setje nieuwe sloten halen? Of zou een nieuwe sleutel eerder aan te raden zijn? Het contactslot en het tankdopslot werken wel probleemloos.
De vering: LHM stond nogal laag, vanavond eens bijvullen. Zo niet dan maar eens een rondje bollen vullen ofzo.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 december 2008 12:41 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn Xantia gingen de deursloten ook slechter, met een nieuwe sleutel gaan ze weer als nieuw.
Achterklep-slot? Demonteren, schoonmaken hielp bij mijn Xantia zeer.
Stugge vering? Nieuwe bollen of een rondje bollen vullen….

Citroen!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 december 2008 03:51 PM
  [ # 4 ]

Vanmiddag even met Citroën-dealer Emerpark in Zwolle gebeld. Vastzittende sloten/sloten die niet meer willen draaien kwam hen niet bekend voor, wel doordraaiende sloten. En die laatsten zijn met een nieuwe sleutel vaak wel te verhelpen, aldus de dealer.

Iemand die dit verschil kan beamen? Ik heb een doordraaiend achterklepslot en deursloten die niet meer willen draaien, voor alle duidelijkheid.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 24 december 2008 12:23 AM
  [ # 5 ]

Je kan die vastzittende sloten even proberen in te spuiten met WD40.

Dat doordraaiend achterklepslot heb ik ook eens gehad.
Was de veer in de houder van het slot die slap geworden was.

Andere houder gescoord op de sloop en het slot kan je overzetten.

S^6

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 december 2008 12:26 AM
  [ # 6 ]
Klussie schreef:

Je kan die vastzittende sloten even proberen in te spuiten met WD40.

Al meerdere malen in ruime mate gedaan, zonder resultaat. Als er iets stroef gaat of vast zit is WD-40 altijd het eerste wat ik probeer Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 24 december 2008 12:29 AM
  [ # 7 ]

Dan zou ik de binnenbekleding ff loshalen en kijken waar het evt. vandaan komt.
De stangetjes zouden verbogen kunnen zijn…..

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 december 2008 12:39 AM
  [ # 8 ]

Ik heb het linker deurslot uit de handgreep gehad en zelfs zonder stangetjes wilde die niet draaien. Het rechter deurslot heb ik verder niet bekeken, die had iets minder prioriteit Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 december 2008 07:06 PM
  [ # 9 ]

Vanmiddag bij sloperij GAOS voor een paar tientjes een complete, soepel werkende set sloten (contact, deuren, klep, tankdop en 3 identieke sleutels) gescoord, van ‘t weekend zal ik die maar eens gaan inbouwen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 december 2008 02:20 AM
  [ # 10 ]

En de sloten zitten er allemaal in. Nu het halve dashboard toch al open lag ook gelijk de plexiglasplaat van het klokkenwerk vervangen (zat een ster in) en de dashboardverlichting gecheckt en enkele lampjes vervangen. Ook is mijn broer zo lief geweest de lenzen van m’n koplampen schoon te maken, dus ik kan weer wat zien in het donker! En op de sloop had ik ook een mooi vierspaaks Citroën-stuur gevonden, die zit er nu ook in.

Oh ja, foto’s! En ja, het vroor vanmorgen:

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 28 december 2008 02:29 AM
  [ # 11 ]

Prachtig zo’n rode Xantia!

Bouwjaar 1993, dus zonder anti zink bol. Hij is ‘s ochtends dus ook lekker door de beentjes gezakt? Smile

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 december 2008 02:37 AM
  [ # 12 ]

Dankje! En inderdaad, hij ligt al binnen een uur of 4 mooi plat op ‘t buikje!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 28 december 2008 09:25 PM
  [ # 13 ]

Mooie dame Razz Razz

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 december 2008 10:17 PM
  [ # 14 ]

Dankjewel Klussie!

Vanmiddag naar sloperij Henk van Olst in Nunspeet geweest, toch maar eens kijken wat ze daar hebben staan, ik was er nog niet eerder geweest. Er staan, behalve o.m. 1 BX Progress, wat AX’en, 2 gestripte XM’s en zelfs een CX, ook enkele Xantia’s, in veschillende staat van ontbinding (zonder achterspoilers overigens Wink). Tijd om eens wat te gaan neuzen dus.

Nou was mijn hoedenplank enorm verkleurd, het zag er niet meer uit. Van oorspronkelijk antraciet was hij verkleurd in een soort vaal blauw… Bovendien was het scherm nogal gammel en waren de touwtjes verdwenen, niet zo handig als je de achterklep gebruikt. Nou bleek één van die sloop-Xantia’s nog een nette, niet verkleurde hoedenplank te hebben, compleet met werkend zonnescherm én werkende touwtjes. En die zit voor het luttele bedrag van €15,- dus nu in mijn Xantia! Altijd fijn, sloperijen Mr. Green

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 05 januari 2009 05:39 PM
  [ # 15 ]

Heel fijn die sloperijen, in Wezep bij Bastiaansen hebben ze ook 5-6 (als ik me niet vergis) Xantia’s staan. Zonder spoiler dat dan weer wel…Maar kijk maar eens op Marktplaats.nl daar komt regelmatig een advertentie voorbij van iemand die splinternieuwe Xantia-spoilers verkoopt. Ongespoten dus! Volgens mij voor € 75,-. Succes!

Profiel  
 
 
1 van de 68
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook