





















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
al een tijdje een soort hikje in bovenstaande voiture. treedt alleen op als ik stevig accelereer. bij niet aanspreken turbo bereik, of constante snelheden gebeurt dit niet. alleen waar zit dit nu. ik kan dit niet lokaliseren als ie thuis stationair draait op m’n oprit…...
m’n garagist is (nog) niet onder de indruk van deze presentatie….....
hikje = kort inhouden, fractie van een seconde, 1 of 2 keer.
maar ik dacht dat ik dit eerder niet had, toen ik hem nog niet zo lang had.
of is dit normaal ??
heb al iets eerder de luchtinlaatslangen/buizen gecontroleerd, helemaal los gehad (om luchtfilterhuis te ontroesten/voorzien van hamerrite), dus dat traject leek verder in orde, dus ik denk niet aan valse lucht ergens.
lastig te localiseren…..
dus electrisch ?
of moet ik meer dan euro95 tanken ?
of turbo revisie ?
tips tot nu toe ?
dus alvast maar eens rondje stekkers/bedrading.
en een van de 2 bobines heeft aan de inkomende stekker aansluiting (die met het rubberen kapje er op) een stekker die broos is, en gebarsten/deels uit elkaar, zodanig dat bij een van de aansluitingen het vrouwtje deel scheef in deze stekker zit, en het mannetje (van de bobine) er naast prikt en ws zo wel contact maakt…... vast niet optimaal. (moet de andere bobine ingangstekker nog controleren)
die moet ik dus zeker vervangen. alleen waarmee ??
zijn die stekkers nieuw/universeel te verkrijgen ?? ik monteer het liefst een nieuwe. een oude/gebruikte zal ook broos zijn ?? of heeft iemand nog iets liggen wat bruikbaar is…. ??
evt heb ik nog een nieuwe/ongebruikte origineel citroen vervanger bobine liggen, alleen heeft die een andere stekker aanluiting. en die heb ik nou net weer niet liggen… daar anders tips voor ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is dat bij die befaamde….. welke toeren waren het ook alweer, EJ? 2250?






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
garagestmarien schreef:Is dat bij die befaamde….. welke toeren waren het ook alweer, EJ? 2250?
ik meende inderdaad dat er ergens iemand iets had genoemd over een gevoelig moment bij het accelereren bij de T2, maar heb de details niet exact terug kunnen vinden op dit forum…... de draadjes over de T2 ontwikkelingen bij dees en gene zijn soms wat ruim uitgemeten, lastig om die details terug te vinden…...
ik dacht dat het bij mij optreedt bij een wat hoger toerental.
en dan heb ik nog een stekker probleem….. bij een donor maar eens een stekker losknippen ? of tips voor nieuwe stekkers ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
garagestmarien schreef:Is dat bij die befaamde….. welke toeren waren het ook alweer, EJ? 2250?
Bedoel je wat E-J (sans pareil) in het VEMS draadje beschrijft? Wat zou kunnen komen door speling op de distributieketting?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het befaamde 2250rpm hikje… maar dat is bij mij altijd alleen gebeurd bij constante snelheid.
Met een schokje bij het optrekken denk ik het eerste aan een arm mengsel. Is ie heel toevallig laatst voor APK geweest?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:Het befaamde 2250rpm hikje… maar dat is bij mij altijd alleen gebeurd bij constante snelheid.
Met een schokje bij het optrekken denk ik het eerste aan een arm mengsel. Is ie heel toevallig laatst voor APK geweest?
niet al te lang geleden. hikje/inhouden was daarvoor ook al.
zal Dibert eens vragen hierover. ik wil liever zelf niet te veel experimenteren met de verhouding van het mengsel ..... dan moet je weten wat je doet….
bij stationair en bij gewoon gebruik treedt dit niet op. pas bij stevig accelereren.
en die stekker op de bobine moet ik ook nog zien te corrigeren…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het is handig om een viergas tester in de buurt te hebben ja. Wat andere opties bij een gti te zijn luchtmeter, recirculatieklep kapot, valse lucht, verkeerde bougieelectrode afstand… en er zijn er volgens mij nog een paar maar daar kan ik deze seconde niet opkomen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Zou het niet de benzinetoevoer kunnen zijn? Stevig accelereren = grote behoefte aan benzine. Ik kan me voorstellen dat bijv een verstopt brandstoffilter tot zulke klachten kan leiden. Wat is de staat van je luchtfilter?Valse lucht speelt minder bij belasting, wel bij grote onderdruk in het inlaatspruitstuk. Bougies geven ook/vooral klachten bij constante snelheid. Een kapotte turbo lijkt mij onwaarschijnlijk en kan je meetal horen. Die bobinestekker moet je in ieder geval vervangen, maar dit zou ook tot meer klachten moeten leiden.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb met mijn CX hetzelfde probleem gehad, oorzaak was de 1 van de bobine stekkers niet vast genoeg ging op de aansluiting en bij sterk accelereren gaf deze slecht contact door de bewegingen van de motor.
Ik heb de bobijnen van het “nieuw type” met de bijbehorende stekkers gemonteerd en hier mee was het opgelost.
Die nieuwe stekkers zijn geborgd dmv een veerclips systeem zoals de stekkers van de injectie en daaroor veel betrouwbaarder.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
ik ken het probleem ook stekkerverbinding bobine slecht
tevens viel er bij warme motor wel eens een bobine uit gedeeltelijk zwakkere vonk op een cilinder
heb dus ook en bobine bij dibert gehaald






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
trxke schreef:Ik heb met mijn CX hetzelfde probleem gehad, oorzaak was de 1 van de bobine stekkers niet vast genoeg ging op de aansluiting en bij sterk accelereren gaf deze slecht contact door de bewegingen van de motor.
Ik heb de bobijnen van het “nieuw type” met de bijbehorende stekkers gemonteerd en hier mee was het opgelost.
Die nieuwe stekkers zijn geborgd dmv een veerclips systeem zoals de stekkers van de injectie en daaroor veel betrouwbaarder.
handig een fotootje !
heb je dan de kabel+stekkervrouwtjes in z’n geheel uit de oude stekkerbus gehaald, en kon je die dan zo in dat nieuwe stekkerhuis steken ? of moest je andere stekker vrouwtjes monteren ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
freek schreef:Zou het niet de benzinetoevoer kunnen zijn? Stevig accelereren = grote behoefte aan benzine. Ik kan me voorstellen dat bijv een verstopt brandstoffilter tot zulke klachten kan leiden. Wat is de staat van je luchtfilter?Valse lucht speelt minder bij belasting, wel bij grote onderdruk in het inlaatspruitstuk. Bougies geven ook/vooral klachten bij constante snelheid. Een kapotte turbo lijkt mij onwaarschijnlijk en kan je meetal horen. Die bobinestekker moet je in ieder geval vervangen, maar dit zou ook tot meer klachten moeten leiden.
brandstof filter is een nieuwe, zit er nog niet zo lang onder
luchtfilter:
heb nog net voor de koude dagen het luchtfilter huis er uit gehaald. volledig de oude verf, en oppervlakkige roest er af, en in de hammerite. en nieuw filter erin. ook de inlaatdelen vanaf de luchtmassameter gecontroleerd, en strak terug gemonteerd. dus die hoek lijkt me OK.
tja….. tips over nieuwe bobine stekkers iemand ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
cx25gtit2 schreef:...
handig een fotootje !
heb je dan de kabel+stekkervrouwtjes in z’n geheel uit de oude stekkerbus gehaald, en kon je die dan zo in dat nieuwe stekkerhuis steken ? of moest je andere stekker vrouwtjes monteren ??
Ik had de bobijnen in een vervangingsset gekocht bij Citroën, hierin zitten 2 bobijnen met de bijbehorende stekkers en een installatie handleiding.
De oude stekkers knip je gewoon af en de kabels soldeer je in de nieuwe stekkers.
Echter zijn de bobijnen niet meer leverbaar bij Citroën en blijkbaar ook niet bij cx-basis, mischien ebay in het oog houden?
Stekkers kun je mischien appart verkrijgen bij een Bosch sevice center.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Vorig jaar heb ik nog bobines voor mijn t2 bij CX Basis gekocht maar ze staan nu inderdaad op ‘momenteel niet beschikbaar’. Je hebt het over de stekkers. Zouden deze het misschien zijn:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=11&products_id=1282
De benaming is ’ Steckerpin Zündspule’ . Dus wie weet.














Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
freek schreef:Vorig jaar heb ik nog bobines voor mijn t2 bij CX Basis gekocht maar ze staan nu inderdaad op ‘momenteel niet beschikbaar’. Je hebt het over de stekkers. Zouden deze het misschien zijn:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=11&products_id=1282
De benaming is ’ Steckerpin Zündspule’ . Dus wie weet.
Dat zijn ze idd, maar je hebt ook de houder waarin deze inzitten nodig.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Met wat handigheid zijn die houders ook best zelf te maken.