1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
La Dame Verte de Technoloog, vrijdag 28-2-14 de laatste kilometers…
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 mei 2009 12:49 AM

Zo, naar goed gebruik van dit Citroën forum, ga ik dan ook maar eens aan m’n eigen topic!

De geschiedenis: Eerst hadden ‘din en ik een donkerblauwe Clio uit ‘94. Dat was samen te vatten als “Bad Idea™”. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is, qua auto’s, nogal eens vragen om moeilijkheden… Een paar reparaties verder (koppakking, twee (!!) keer de koppeling) was de aanschafprijs effectief verdubbeld.  Surprised

Maar, geluk bij een ongeluk, besloten we daarna flink wat meer uit te geven voor een nieuwe voiture. Zaterdag 8 november ‘08 gingen we proefrijden in een groene Xsara Coupé VTR uit februari 2001, met nog net geen 79k km op de teller, voorzien van radio met stuurbedieding, boordcomputer, warmtewerende ruit en geregelde airco. Op de velgen na was alles netjes ‘stock’. Een week later, nota bene op de Citroën Veiligheidsdag, was ‘ie van ons, voor de lieve som van €4950, incluus rijklaar maken en een nieuwe APK.

Citroën zit in de familie trouwens: Vanaf kinds een BX 16 TRS, een BX 19 GT en een BX 19 TZI meegemaakt, daarna een Xantia 1,8 (8-klepper), opgevolgd door een Xantia 1,8 16v, er kwam een Xsara 1,8 16v bij, die sneuvelde helaas, waarna er opnieuw een Xsara 1,8 16v bij kwam. Die laatste ging van mijn ouders over naar een van mijn twee nestgenoten, die ‘em vervolgens inruilde voor een Xsara HDI. Pa ging ondertussen automotief vreemd met een Saab 93, maar is inmiddels teruggekeerd in het Citroën kamp met een C5.

Ondertussen zijn we al meer dan 10k km verder (mijn woon-werk verkeer is overwegend A4 en A15, zo’n 65 km/dag), de teller staat op het moment van schrijven ergens voorbij de 92k km. De 80k beurt hoefde pas bij 88k omdat de 60k beurt bij 68k gedaan was. Bij 84k bleek echter het 2-jaars interval overschreden, dus de 80k beurt is gedaan. De Xsara was door de vorige twee eigenaren volledig dealer-onderhouden, en die trend heb ik gevolgd.

De kleur? Die is, zo blijkt, verdomde lastig om goed te fotograferen. Citroën noemt het vert hurlevent, kleurcode KRZD**. De kreet ‘hurlevent’ komt uit de meteorologie, en betekent zoveel als ‘rukwind’, dus dit groen metallic, met hint van blauw/turquoise, is ‘rukwind groen’. Hoe dan ook, je ziet deze kleur maar erg weinig, en dat vleugje exclusiviteit mag ik wel.

Aangezien ik fotografie als hobby heb (voor de meer opmerkzamen onder ons: Ja, dat zit een beetje in de familie Wink ) Pica’s:

Er ontbreekt een tand. Daar loopt nog een topic over.

Mooi zwart/wit is niet lelijk, met groen filter en blauwe finish:

Detail:

En soms werkt een 1:1 vierkante uitsnede ook leuk:

Er zijn wel wat ideeën, maar weinig drastisch. Het To Do lijstje, in willekeurige volgorde:[list][*]K&N inlegfilter (gedaan)
[*]Raam rechterportier fixen (ging niet geheel naar beneden, fixed)
[*]Plastic pinnen deurpanelen vervangen (gedaan)
[*]Nano Ruitbeschermer (ANWB product) aanbrengen op de voorruit
[*]Retrofit Flatblades monteren
[*]CD wisselaar nabootsende MP3 speler inbouwen
[*]Hoge opbrengst Osram of Philips H7 pitten monteren
[*]Gril fixen[/list]
Brandstofverbruik? Spritmonitor.de accountje hier:   (klikbaar) Over brandstof gesproken: Sinds ik gemerkt heb dat ik met Shell V-Power ongeveer 5% zuiniger rij dan met Shell Euro95 gaat er dus gewoon V-Power in. Het prijsverschil compenseert zichzelf, en V-Power rijd wel ietsje soepeler.

In grafiekvorm (al is dit plaatje niet bijgewerkt met de meest recente tankbeurt(en)): Actieradius, uitgaande van 54 liter in de tank:

Verder is er nog het nodige aan low-prio herstel wenselijk, onder het mom van ‘dit komt ooit nog wel een keer’:[list][*]Lichtmetalen velgen laten refurbishen (poedercoat bladert her en der)
[*]Voorruit vervangen of laten polijsten (ondertussen veel steenslag en fijne krassen)
[*]Car detailing, de lak kan eigenlijk wel een professionele herstel- en polijstbeurt hebben.[/list]
En tenslotte nog een Ik-zei-de-Gek zelfportret, bouwjaar ‘76:

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 mei 2009 01:01 AM
  [ # 1 ]

Mooie foto’s hoor Wink
Ook al is groen mijn kleur niet Surprisedops:

Zitten er nog leuke opties op de Xsara?
De velgen zie je hier niet veel.

Het missen van een half logo ken ik helaas…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 mei 2009 01:10 AM
  [ # 2 ]

VTR uitrustig, dus geregelde airco, radio met stuurbediening, boordcomputer, warmtewerende ruit, géén regensensor, startonderbreking, en verder standaard spul, dus stuurbekrachtiging, electrische ramen, centrale vergrendeling met AB, enzovoorts.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 mei 2009 10:16 PM
  [ # 3 ]

Op de VTR zijn airco, boardcomp en fabrieksradio juist niet standaard Wink
Startonderbreking hebben volgens mij alle type 2 Xsara, er zit een elektronische code in de sleutel. Daarom heb je ook zo’n kaartje bij je reserve sleutel zodat je een extra sleutel kan bestellen met dezelfde code.

De eerste eigenaar heeft hem netjes aangekleed Smile

Profiel  
 
r1Ch
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1146
Geregistreerd: 16-09-2007

Gepost: 26 mei 2009 10:22 PM
  [ # 4 ]

Ziet er goed uit, behalve je voorkant dan… Wink

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 mei 2009 10:29 PM
  [ # 5 ]

Een leuke Xsara! Apart kleurtje!

Met deze uitrusting zit het op het “
“Prestige Niveau”. Volgens de Xsara folder uit 2001.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 26 mei 2009 10:45 PM
  [ # 6 ]

Ah, nou ja, ik was dan ook niet de eerste eigenaar he?  Very Happy

Overigens heb ik nog wel de prospectus en uitrustingsspecificaties van oktober 2000, die zat nog gewoon bij de auto, dus ik had het wel kunnen weten, dat die dingen optioneel waren.

Ligne Prestige lijkt qua opties verdomde veel op VTR. VTR heeft de achterspoiler in kleur, niet de dakrails (zit wel op de Ligne Prestige break), bekleding is anders, de VTR heeft de witte wijzerplaten en dof chromen pook, dan nog wat dingen die op de break zitten en/of berline, maar niet op de coupé.

Ach, maakt ook niet uit, ik ben zeer tevree Smile

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 mei 2009 11:06 PM
  [ # 7 ]

Het is eigenlijk heel simpel:

Ligne Prestige = berline/break
VTR = Coupé

Daarbij het je alleen andere vorm stoelen en ander dash + wat chroom accenten.
En natuurlijk de spoiler, maar dat kost vast een stuk minder dan 2 achterdeuren met een raammechanisme Wink
De coupé was dan ook wel wat goedkoper.

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 27 mei 2009 01:27 AM
  [ # 8 ]

Leuke auto ziet er netjes uit(op de grill na) haha doet me denken aan de xsaar die hier nou op de oprit staat die is van de dealer die is ookeen stuk van de grill kwijt.

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 28 mei 2009 02:37 PM
  [ # 9 ]

Even copy/pasten, overzichtje van eerdere topics over deze Dame vert:

MP3 speler via CD-wisselaar topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197961

Het topic over de ontbrekende tand:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196809

Die stadslampjes, die zitten verrot diep weggestopt, kan je alleen bij met kleine vingertjes:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196384

En als ik nog nog een keer €10.000 gewoon, zeg maar, over heb, dan ga ik toch alsnog dit laten doen:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196237

Dan was er ook nog het akkefietje met de tè optimistische boordcomputer:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194867

In het begin wist ik nog niet welke naam Citroën had gegeven aan het bewuste Xsara groen metallic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194299

En mijn eerste topic (met poll), over luchtfilters:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194342

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 02 juni 2009 10:38 AM
  [ # 10 ]

Zo, gisteren de Xsara een klein beetje uit kunnen laten op de Autobahn. Klein beetje, want ik had passagiers die de snelheid niet zo prettig vonden.

160 op de teller is 153 volgens de GPS. Dat valt me mee qua afwijking. Komt ook netjes overeen met de geconstateerde afwijking bij 100 op de teller (is feitelijk 95).

Na een kilometer of 20 op de Autobahn (de E35) met 150 op de teller was de olietemp een flinke 125°C. Da’s toch een béétje aan de hoge kant, of niet? Watertemperatuur was nog steeds rond de 90°C.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 02 juni 2009 10:53 PM
  [ # 11 ]

Nee dat is niet zo hoog met deze temperaturen en zoon snelheid word de olie toch een stuk warmer hoor dat heb ik ook en dat heb ik ook al vaker van andere gehoord!

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2009 11:00 PM
  [ # 12 ]

Die van mij loopt bij de 120 km/h al op naar de 125 graden. Blijft er net iets onder Wink

Ik had de vraag ook al gesteld, maar het schijnt redelijk normaal te zijn bij de Xsara. Ik begreep dat de temp ook nogal aan de hoge kant wordt weergegeven Wink

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 11 juni 2009 12:23 AM
  [ # 13 ]

Uit http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=199546

Blijkt dat de vervormde deksel van het opbergvakje in het linkerportier mogelijk te vervangen is. Dat gaan we binnenkort maar eens navragen bij Motorhuis Schiedam.

EN ik heb een grille geregeld! Straks is m’n Dame niet meer “aan het wisselen”  Cool

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 18 juni 2009 12:29 AM
  [ # 14 ]

En nog een mogelijke To Do erbij:

Ik rij overdag veel met licht aan, vanwege de zichtbaarheid. Nou hoef je daar niet per sé dimlicht voor aan te hebben, stadslicht zou in veel gevallen ook al volstaan om beter zichtbaar te zijn.

Echter, stadsverlichting zit niet netjes in het midden van een reflector en is, zeker bij mijn Xsara, nou niet bepaald goed zichtbaar. Daar kan wat aan gedaan worden: Er zijn, via Marktplaats en eBay bijvoorbeeld, 5W5 1W LED lampjes te krijgen. 1 watt LED is flink wat krachtiger dan 5 watt halogeen, en dat is dan mogelijk de extra zichtbaarheid waar ik naar zoek.

... Maar ik moet nog wel even rustig verder lezen of er wettelijk/APK/keuringstechnisch geen haken en ogen aan zitten.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juni 2009 12:54 AM
  [ # 15 ]

Zo goed valt een stadslicht overdag niet op moet ik zeggen Rolling Eyes

Profiel  
 
 
1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook