Ik dacht dat zo’n nekkoord aan je sleutelbos handig zou zijn:
NEE DUS
Tijdens het uitstappen bleef mijn voet aan het koord hangen en knak! gebroken sleutel in het contactslot
Hoe bouw ik zo’n contactslot uit? Waarschijnlijk weten velen van jullie hoe dit te doen..
Waar begin ik?
Pas gedaan. Helaas voor jou geen foto’s gemaakt. Is nogal een klus, want het dashbord moet er uit. verder zit hij van onderen vast met 2 “afbreek” moeren. M7 moeren waar de 6 kant vanafbreek bij montage. Die moet je met een dremel doormidden slijpen.
Ik zou eerst proberen met een fijn schroevendraaiertje etc de sleutel er uit te wurmen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Daar was ik ds juist bang voor…
Denkje dat het lukt om sleutle met secondelijm / epoxy vast te maken , drogen, en dan eruit trekken?
om nou meteen het hele dashboard te moeten slopen…
Ik probeer je truuk met de fijne schroevendraaiers eens.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die breekmoeren krijg je ook los door er een pijpsleuteltje (dacht sleutelwijdte 8 of 9 mm) op te tikken en dan te draaien.
Dash hoeft er volgens mij niet uit, tellerblok wel.
Citroen!
sleutelresten eruit lassen
slogica,
natuurlijk mogelijk om dashboard te slopen, paar uur bezig te zijn, maar waarom? volgende optie heb je ook nog:
je had zelf al het idee meet lijm,.... geloof niet dat dat werkt (risico een druppeltje in je slot en je moet toch hele dashboard weer slopen) onderstaand eigenlijk dezelfde oplossing met electriciteit….
Haal bij de gamma ofzo een stangetje lasdraad, zijn standaard geloof 1m lang in verschillende diktes te krijgen (neem de dunste)
1 einde met isolatieband omwikkelen zodat aleen het uiterste puntje (wat je tegen de sleutel gaat houden nog vrij is. in het slot steken totdat puntje aan sleuteleind ligt
Aan het andere einde sluit je de pluspool van je accu aan, heel even, geeft wat vonken maar op deze manier “Las” je de lasdraad aan het sleuteleinde zodat je de sleutelrest eenvoudigweg aan de lasdraad eruittrekt.
(zelf bij CX geprobeerd, na 2e keer spanning erop gezet te hebben bleef sleutel kleven (1e keer iets te kort waarschijnlijk, sleutel bleef niet aan draad hangen, was ook echt nanoseconde)
Risico blijft natuurlijk, te lang en jel ast je complete slot vast, maar dan ben je maximaal in uitgangspositie… sleutel afgebroken, hoe kan ik een nieuw slot inbouwen
cu
Leon
Re: sleutelresten eruit lassen
lmcit68 schreef:slogica,
natuurlijk mogelijk om dashboard te slopen, paar uur bezig te zijn, maar waarom? volgende optie heb je ook nog:
je had zelf al het idee meet lijm,.... geloof niet dat dat werkt (risico een druppeltje in je slot en je moet toch hele dashboard weer slopen) onderstaand eigenlijk dezelfde oplossing met electriciteit….
Haal bij de gamma ofzo een stangetje lasdraad, zijn standaard geloof 1m lang in verschillende diktes te krijgen (neem de dunste)
1 einde met isolatieband omwikkelen zodat aleen het uiterste puntje (wat je tegen de sleutel gaat houden nog vrij is. in het slot steken totdat puntje aan sleuteleind ligt
Aan het andere einde sluit je de pluspool van je accu aan, heel even, geeft wat vonken maar op deze manier “Las” je de lasdraad aan het sleuteleinde zodat je de sleutelrest eenvoudigweg aan de lasdraad eruittrekt.
(zelf bij CX geprobeerd, na 2e keer spanning erop gezet te hebben bleef sleutel kleven (1e keer iets te kort waarschijnlijk, sleutel bleef niet aan draad hangen, was ook echt nanoseconde)
Risico blijft natuurlijk, te lang en jel ast je complete slot vast, maar dan ben je maximaal in uitgangspositie… sleutel afgebroken, hoe kan ik een nieuw slot inbouwencu
Leon
Geniaal !!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
anders: dash laten zitten en het randje ombuigen zodat je de laatste moer kan lossen. breekmoeren idd zoals drivert zegt met een pijp of dop erop tikken lossen. niet gek moeilijk.
Teller unit eruit om de stekkers los te maken.
Als je het afgebroken deel weet te redden, kan de sleutel koning een nieuwe sleutel maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ongelovelijk wat slim
Leon, wat een briljant idee!
Wat een redding!
Ik ga het proberen en laat de wereld weten of dit werkt!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: Gebroken sleutel in contactslot
slogica schreef:Ik dacht dat zo’n nekkoord aan je sleutelbos handig zou zijn:
NEE DUS
![]()
Tijdens het uitstappen bleef mijn voet aan het koord hangen en knak! gebroken sleutel in het contactslot
![]()
Hoe bouw ik zo’n contactslot uit? Waarschijnlijk weten velen van jullie hoe dit te doen..
Waar begin ik?
Ik leid hieruit af dat je meerdere sleutels aan die bos hebt hangen. Dat zou ik sowieso niet doen, het gewicht van die bos is op den duur wat veel voor het contactslot van onze dames.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Zonder vonken ( ) is dit een mogelijkheid, vorige week nog op het fietsslot van mijn dochter gedaan:
neem een dun figuurzaagje en breek dit doormidden. Gebruik het deel waar de haakjes ‘haken’ als je er aan trekt en steek dit ergens langs de sleutel in het slot (uitproberen) en met enig draaien wil dit haken aan de sleutel en kan je het sleuteldeel er uit trekken. Dit vergt meer kracht dan een fietssleutel, maar klemmen van het zaagje in een tangetje zou je meer kracht kunnen zetten. Misschien dat je een langer deel van een zaagje nodig hebt, even uitproberen.
Succes!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
sleutellassen
SLogica,
Geniaal?
HET bewijs dat het niet van mijzelf komt, heb dat idee enige jaren geleden ook maar gepikt van iemand nadat ik een soortgelijk probleem als die van jou had, hoop dat het je verder helpt.
De trucks met schroevendraaiertje of getand zaagje zijn natuurlijk de veiligste, kan eigenlijk niets bij fout gaan, echter als je gewoon geen vat op de sleuteloverblijfselen hebt…..... LASSEN
Leon
Het zaagje werkt prima! alleen dan wel met een grote schroevendraaier het slot naar links draaien..
Oppassen dat het zaagje niet afbreekt en OOK in je contactslot blijft hangen…
Ik kan m bijna weer starten, nog accu, waterpomp, dynamo… en dan…
maar…
ik heb gewoon drie dagen gepield met een draadje en de rest er uit gewipt.
dat kan ook..
en toen! de twee helften als basis gebruikt voor nieuwe sleuteltjes.
.komma
Casino?
Ik geloof dat de factor geluk bij deze aktie een grote rol speelt….
als het bij de rest van de openstaande “posten” ook zo gaat mag je echt niet klagen.
cu
Leon
Leon,
Dat was inderdaad gewoon mazzel!
Andere openstaande post “waterpomp vervangen” is helemaal goed gegaan…maar ik krijg mijn accu niet geladen…. draait de sleutel eindelijk rond… gebeurt er nog niks.